22 Haziran 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Haziran 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

“s4 Bayan Sabiha Gökçen Polis mektebi Kahraman tayyarecimizin dün (Baş tarafı 1 inci sahifede) Kurumu başkanı B. İsmail Hakkı, Ba- kırköy kazası namına bir heyet ile vi- Miyet, Belediye ve Parti erkânı ve sa- | EN Bayan Sabiha Gökçen, gayet beşuş bir çehre ile karşılayıcıların ellerini #ıkınış ve kendisine birçok buketler verilmiştir. Bayan Sabiha Gökçen, muvaffakıyetli seyahatini tebrik eden gazetecilere demişlir ki: 22 Haziran 1938 Yeşiköyde alınan diğer bir resmi «— Seyahatimden çok memnunum, gayet iyi geçti. Uğradığım dost mem- leketlerden gördüğüm hüsnü kabul- den pek mütehassisim. Buraya sabah- leyin gelecektim. Fakat yolda pusu- lam bozulduğundan geri dönmeğe mecbur kaldım, Buzeo'dan hareketim sırasında bir Rumen filosu beni hu- duda kadar teşyi etmek nezaketinde bulunmuştur. Yol yorgunluğu ile faz- la bir şey söyliyemiyeceğim, beni ma- zur görünüz.» B. Muhiddin Üstündağ (Baş tarafı 1 inci sahifede) l İslanbul Vali ve Belediye reisi pa- zartesi günü buradan hareket ederek çarşamba günü İstanbula vâsıl ola- caktır, Atinadaki tedkikler Atina 2i — Burada bulunan İstan- bul valisi ve Belediye reisi B. Muhid- din Üstündağ, Atina Belediyesinin çalışma tarzı hakkında payitaht nazı- TI B. Kocias ile Atina belediye reisin- den ve müavinlerinden lâzım gelen İzahatı aldıktan sonra Atina Belediye dairesinde şerefine bir kabul resmi tertib edilmiştir. Bu resmi kabulde, Atinanın bütün belediye âzası hazır bulunmuşlardır. Atina belediye reisi, B. Muhiddin Üstündağı kabul eder- ken iki komşu milleti bağlıyan dost- luktan hararetle bahselmiş, B. Mu- hiddin Üstündağ da mukabelede bu- | Yunmuştur. B. Muhiddin Üstündağ | #le arkadaşları, bugün Atinada yapıl- makta olan imar eserlerini gezip ted- kik etmişlerdir. Yarın da tedkiklerine devam edecekler, perşembe günü De- fiye otomobille giderek oradaki âsarı atikayı ziyaret edecekler ve cuma gü- nü Atinaya döneceklerdir. Ziyafette söylenen nutuklar — Atina 21 (Akşam) — B. Muhiddin Üstündağ dün Payıtaht Nezaretini ve | Belediyeyi ziyaret etli. Kendisine me- | murlar takdim edildi, nutuklar söy- | lendi. Öğle vaktı Başvekil, İstanbul Belediye relsini kabul etti. Öğleden #onra kız lisesi, müzeler gezildi. Ak- şam Paytaht Nazırı tarafından B. Muhiddin Üstündağın şerefine resmi bit ziyafet verildi, Ziyafette sefirimiz, selaret erkânı, konsolos bulunuyordu. Nazır B. Kociss nulkunda B. Mu- hiddin Üstündağı «Atatürkün yara- tıcılık eserinde rol almış yorulmaz şahsi dost ve İstanbul mümessili, #tfatlie selâmladı ve dedi ki: «Atina- lar beni ve $izi O kadar çok seviyor- Jar ki kendilerini iki valinin idaresi altında bulunan hemşeriler olarak telâkki ediyorlar.» Nazır iki memleket arasındaki kuy- velli dostluktan bahsederek Türk milletinin, Atatürkün, Valinin ve ai“ lesinin, heyet arkadaşlarının, Türki- ye elçisinin şerefine içti. B. Muhiddin Üstündağ, verdiği ce- vapta dedi ki: «Heyecan içindeyim. Arkadaşlarımla be- ruber üç gündenberi içinde yaşamakta ol- duğumuz muhit, teneffüs ettiğimiz hava, mubat olduğumuz sevgi ve sempati çen- berinin yüreğimden dilime intikal eden doğru ve kısa ifadesi budur. Değerli Na- sır Kocias, hakkımda sarfettiği pek güzel Börlerle nihayet bana ye arkadaşlarıma bu kadar güzide bir heyetin arasında bulur ma şerefini bahşeden talihimizi artık da: ha çok seviyoruz. Aziz dostum Koçinsa cevab vermek beni şahsan muhtelif tesirlerin altinda tutuyor. Demostenin değerli vatandaşının belâğati karşısında ben elbette zor bir mevkie girecektim. Buna mukabil kendi- lerine muhatep olmak ve cevab şerefi elbette bu zorluğu iktiham (ettiren bir kiymettir. Şimdiye kadar burada geçirdiğimiz gün- ler zarfında inkıtaa uğramaksıyın ben, kendilerinden ve istimasız bütün Alina halkından her vakit, her yerde karşılaş- tığımız fevkalâde alâka, mazhar olduğu- muz itina, misafirperverlik dikkatimizden asla kaçmamaktadır. Bunu Türk ve Yunan milletleri arasındaki münasebatın bir öl çüsü olarak elde tutmakta büyük bir bet vardır. Bunun isabetini dostluk keli- mesile ifade etmek kâfi gelmer. Ona kar- deşlik gibi ve daha İleri bir sfat bulmak gerektir. Memleketimde vatandaşlarım arasında hüküm süren bu telâkkin'n aynini bura- da buldum ve yerimi değiştirmekle muhiti- min değişmiş olmadığını anladım. Bu ksr- şıhikir duygu ve düşünce mutabakalına aşırı derecede sevinmekteyiz. Gördükirri- mizi ve duyduklarımızı hemşerilerimize sadakatla nakledeceğiz. Ayni zamanda eski ve asli bir mede- eserelrini fikri ve ma- asnı topliyan bu güzel ve tarihi şehirde eski le yeniyi ne büyük bir ahenkle imtizaç ettirdiğinizi hayran- hıkla gördük. Sizi ve sizin değerli şahsiyetlerinizde bütün Atinalıları, bütün Yunanlıları İs- tanbul halkının bir mümessili sfstile bir ker» daha selâmlamak, benim naçiz var- Uğum için büyük bir gurur ve iftihar vesi- lesi teşkli eder. Bu güzel fırsat ve müna- #ebetle kadehimi majeste Yunanlılar Kra- nın saadetine kaldırır ve Nazir Koclasın muvaffakiyetlerinin devamına, o Yunan milletinin refahına, güzel Alinanın güside halkının saadetine içmeye hapinizi davet ederim.» Alkışlarla karşılanan bu nutuktan sonra Atina Belediye reisi kalktı ve B. Muhiddin Üstündağa: «Nazır Ko- elas sizi benden zaptetti. Bana ikram fırsatı vermedi. Cumadan itibaren benim misafirimsiniz. Atina Belediye idare meclisi ilk içtimaında İstanbul Belediye reisini Atina Belediyesi fahri hemşerisi olarak seçmeği karurlaş tardığını bildirmekle bahtiyarım> dedi. Bu sözle çok alkışlandı ve ziyafet buüyük bir samimiyet içinde geçti. Yunan gazetelerinin makaleleri Atina 21 (AA) — Atina ajansı bildiriyor: ün gazeteler, İstanbul valisine karşı gösterilen samimi tezahurleri kaydetmekte ve bunlarm dest ve müttefik Türkiyeye karşı Elen mille- tinin beslediği sarsılmaz dostluk his- siyalının yeni bir nişanesi olduğunu tebarüz ettirmektedir. İstanbul valisi, bu sabah Meçhul asker âbidesine bir çelenk koymuş ve öğle üzeri Nazır vali Koncias tarafın- dan kendi evinde şerefine verilen hu- susi öğle yemeğinde hazır bulunmuş- tur. Mevlüd : (METANET) hurufat dökümhanesi sahibi BAY MEHMET ALİ'nin ölümü- nün kırkıncı gününe tesadüf eden 23/6/938 perşembe günü öğle nama- znı müteakip Anadoluhisarı iskele ca- miinde mevlüt okutturulacağından ar- 'kadaşlarının teşriflerini rica ederiz, Biriyim, ailesi, Alınacak talebenin vaziyeti iyice tedkik edilecek rı geçenlerde yağalmığtı. “Bu defa açıla- cak olan 52 ci devreye 200 talebe alı- nacaktır, Bu münasebetle Dahiliye Vekâleti tarafından vilâyetlere tebligatta bulu- nulmuştur. Vekâlet bu tebliğinde! «Yurdun iç emniyetini münevver ve mazisi şalbesiz genç elemanlara tevdi etmek vekâletimizin başlıca emelidir. Bu itibarla emniyet Leşkilâtı camiasına iltihak edecek olanların karakterleri şahsi ve ailevi bakımdan geçmişteki ve haldeki durumları, her iklimde va- zife görebilecek derecede mukavemet kabiliyetleri, tam ve yüksek vasıfları olmalıdır. Polis mektebine girecekler alelusul mahallin en büyük mülkiye memuruna müracaat edecekleri cihet- le istidalarının kabulünde yukarıdaki noktalara dikkat edilmesini tavsiye ettikten sonra geçen sene mektebe alı- nanlar arasında dikkatsizlik yüzün- den bazı kimselerin mektebe alındık- tan sonra kayıdlarının silinmesine lü- Zum görüldüğü, kaydediliyor. Vekâlet, halkın emniyetini halele uğ- rTatmamak için vilâyetlerin bu husus- ta inceden inceye tedkikat yapmala- rını tavsiye etmektedir. Gümrüklerde tayin ve terfiler Ankora 21 (Akşam) Gümrük me- murları arasında yeni bazı tayin ve terfiler yapılmıştır. Bunlar arasında İstanbul gümrüklerine mensub olan- lar da vardır ve şunlardır: Muayene memurlarından Rüştü Çelebi birinci sınıf başmuayene memurluğuna, Ikinei sınıf müayene memur namzedi Os- man Nuri kimyagerlik namzedliğine, bi- Tinci sıf muayene memuru Nal terflan ayni vazifeye, birinci sınıf idare meamur- larından Mahmud terfian Çubuklü parla- yıcı maddeler antreposu başmemurluğuna, Çubuklu parlayıcı maddeler antreposu başmemuru Muzaffer Serviburnu parla” | yıcı maddeler antreposu başmemurluğuna, | ambar memurlarından Avni Gökçen İs- | tanbul veznedarlığına, başmüdürlük me- murlarından Tarık, memur namzeği Ayni, muhafaza memuru Nazif, memur nam- zedlerinden Ayşe Tokmakçı ve Ayşe Kızıl- kanad terfian İstanbul memurlukları, İstanbul veznedarı Salih Zeki terfinri İzmir | veznedarlığına, ambar memurluğundan açıkta Seyfeddin Kars ambar memurluğu- na tayin ve terfi ettirilmişlerdir. BULMACAMIZ — Operanın baş muganniyesi. Romanyada bir sayfiye yeri. Nota - Nöbet - Bir hayvan. Şart edatı - Uzak nidası - Bir hayvan. Duvarcının öleli - Muciki âr olan. Eski - Babanın kız kardeşi, Gümüş - Beyazın tersi - Tavla le- yazımatından. 8 — Haya - Asil doğmuş - Alfabeden iki harf, 9 — İslâmlığı kabul etme. 10 — Sipariş verdik. Yukardan aşağı: 1 -- Gin hikâyesi 2 — Hurafeler, 3 — Alevden hasil olan pislik - Acıklı - Tersi sorgu lâhikası 4 — Genç İngiliz kısı - Beyaz - Tersi almak olur. i $ — Abide - Sonunr «Ks konursa damla olur. 6 — İran padişahlarından - Haklı iş gören. 7 — Bir nevi nakış - Teessür edatı - Nar, 8 — Menfi edatı - Kuru soğuk - İsim. 9 — Barhoşluktan uyanan. 10 — Bir elinde tazla bir parmağı clan. Geçen bulmacamızın halli: Soldân safa: 1 — Yahyakemsi, 2 — AfI, Şoven,3 — Rastık, Aba, 4 — Ar, Atlas, 5 — Tanta- na, Ra, 6 — Anahtar, 7 — Kil, İsa, 8 — Tire, Kaya, 9 — Hasat, Ayan, 10 — Âdet, Ataşe, Yukarıdan aşağı: 1 — Yaratan, Ha, 2 — Afacan, Tad, 3 — His, Nakise, 4 — Aşı, Âlet, 6 — Koka- na, 7 — Ev, Tarikas, 3 — Mesl, Saya, 9 — Anbar, Ayaş, 10 — Âsab, Ane, pi ad Milletler Cemiyeti ko- 5 misyonunu tanımıyoruz (Baş tarafı 1 inci sahifede) istiyordu. Başvekil İstanbulda bulunduğu si- rada dost ve müttefik Romanya Krah majeste ikinci Karolun İstanbulu zi- gittiklerinden, majeste Kralın Atatürkle mülâkatın- dan bahsetti. Grup, bu ziyaret ve mülâkal haberini alkışlarla karşıladı. Bundan sonra Başvekil «hepimizin fikirlerinin her an meşgul olduğu meseleye geçiyorum» diyerek, Hatay işinin geçen haftadanberi geçirdiği salhayı anlattı. Esaslı hatları İtiba- rile temas ettiği hariçi işler hakkında daha fazla tafsilât istenirse içtimada hazır bulunan Hariciye Vekili Dr. Arastan sorulabileceğini söyledi. Kamutayın her sene haziran sonu- na doğru mutadı olan tatiline işaret ederek bu hafta içinde Hatay işi hak- kında Büyük Meclise kati beyanatta bulunabilecek vaziyette olmazsa, me- selenin inkişafına göre, Fransa ile aramızda mevcut veyahut feshi ih- bar edilmiş, fakat henüz meri bulu- nan muahedeleri meriyetten kaldır- mak veya temdid etmek ve yapılacak harekete göre vaziyetin istilzam €de- ceği tedbirleri almak hususunda Ka- mutaydan selâhiyet ve itimad istiye- ceğini haber verdi, Grüp umumi heyeti uzun alkışlar- Ta tasvib cevabı verdi. Hariciye Vekili Fransız sefirini kabul etti Ankara 21 (Telefonlay — Hariciye Vekili B. Tewfik Rüştü Aras akşam üzeri Fransız sefiri B, Ponso'yu kabul ederek bir müddet görüşmüştür. Milletler Cemiyeti komisyo- nunu tanımıyoruz Cenevre 21 (A.A.) — Havas ajansı bildiriyor: Türkiye hükümeti Millet- ler Cemiyeti genel sekreterliğine bir | nota tevdi ederek Hataya gönderilen Milletler Cemiyeti komisyonu ile her türlü münasebatı kestiğini bildirmiş- tir, Türk hükümeti, komisyonu sarih bir nizamname İle tesbit edilmiş olan salâhiyetlerini tecavüz etmek ve bu suretle vazifesinde mündemiç olan bitaraflıktan inhiraf eylemiş olmakla muahaze eylemektedir. Entermasyonal mahafil, Türk hükü- melinin bu teşebbüsünün daha ziya- de işari ve sembolik bir kıymeti haiz olduğu mütaldasındadır. Fihakika Ankara hükümeti Milletler Cemiyeti komisyonu ile ancak filli münasebat- ta bulunuyordu. Mezkür komisyon hukuki olarak münhasıran mandater devlet olan Fransa ile münasebatta bulunuyordu. Hatayda şiddetli tahrikât Antakya 20 (A.A.)— Anadolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Mevkuf bulunan Zeki Arsuzinin iki Kardeşi Necip Arsuzi ve Edip'Ar- suzi şiddetli tahrikât yapıyorlar. Bu sabah Harbiyede Alevi elebaşılar ta- rafından tahrik ve komisyon âzası ta- rafından teşvik edilen Aleviler, gene kadın ve çocukları siper ederek hükü- met dairesine doğru yürüyüş yapımış- lar, fakat askerin müdahalesi üzerine dağılmışlardır, Hemen ayni saatte An- takyanın Alevilerle meskün Affan ma- hallesinde nümayiş vuku bulmuş, as- ker birkaç el silâh sıkmağa mecbur kalmıştır. Bir nefer hafif surette ya- ralanmıştır. Diğer taraftan Harbiye yolunu ke- sen nümeyişçiler Ordu bürolarına va- zifeleri başına gitmekte olan Türk mümessillerinin otomoblilerini taşla- mışlar ve yollarına devam etmelerine mani olmuşlardır. Yolu tutanlar ara- sında bulunan Suriyeli neferler mü- messillerin müracaatlerini nazarı dik- kate almamışlar ve mümessillere; «Halkın bu heyecanı karşısında ken- dilerine geri dönmelerini tavsiyeden başka bir şey yapamıyacaklarını bil- dirmişlerdir. Esasen maksad da bu id Çünkü gayritürklerin hemen hepsi yep zılmış ve yazılmak sırası artık Türk- lere gelmişti. Komisyon gayritürk ce» maatlerin listeleri 'Türk listesini geç- | nile karşılandı. Herkes Büyük Öndere | şükran ve saygılarının arzedilmesini | bir ve: ihdas ederek muameleyi tar til etmek sevdasındadır . Türk evlerini işgal ve mallarını yağma Antakya 20 (A.A.) — Anadolu ajans sının hususi muhabiri bildiriyor : i Halebe bağlı Hamam nahiye müdü- rünün kendi nahiyesinin Hatay hu- dudu içinde bulunan köylerinde Türk yazılanları tazyik ve tevkif ettirdi ni bildirmiştim. Hamam jandarmalâ- rı bunların evlerini işgal, mallarını dâ yağma ettirmiştir, Askeri heyetler arasında konuşma Pariste çıkan Temps gazetesine An- takyadan telgrafla bildiriliyor: 'Türk ve Fransız erkâmharbiye he- yetlerinin konferansı âzami bir sami- miyet İçinde mesaisine devam ediyor. General Asım Gündüz ile general Huntzinger'in mevzuubahis ve müza- kere olân meselelerin esaslı noktaları üzerinde bir itilâfa vardıkları haber verilmektedir. Müzakerelerin ilk saf- hası bitmiş olduğundan, delegeler şimdi tatbik şekillerini tedkik ve mü- zakere edeceklerdir, Konferansın önü- müzdeki haftanın ilk günlerinde işini bitireceği tahmin edilmektedir. Lö Tanın bir makalesi Paris 21 (A.A.) — Lö Tan gâzetesi başmakalesinde Hatay meselesinden | bahsederek diyor ki: Fransa, Türkiyenin Hataydaki hu susi menfaatlerini esasen tanımıştır. Bu menfaatler orada bulunan ve men- şei olan kesif ve ayni zamanda musta- kar ve çalışkan bir halk tabakasından doğmaktadır. Fransa, Hatay toprak- larının Kemalist müessesata karşı bir düşmanlık ocağı olmasını asla iste- mez. Bu gazete, 1937 garanti muahedesi- ni tamamlamak üzere geçen martta ele alınan ve bir erkânı harbiye an- laşmasile bir hudut mukavelesi ve bir dostluk muahedesini ihtiva eden pro- jelerin en kısa bir müddet zarfında neticelenmesini ileri sürerek şöyle ya» zıyor: Bu projelerin neticelenm&ki Türk hükümetinin hüsnüniyetine bağlıdır. Fransanın hüsnüniyetine gelince, bu katidir. Bu hüsnüniyet Hatayda ya- pılmakta olan intihabat hazırlıkları münasebetile tezahür eylemiştir. Fran- sız maksmatı, türklere pek sempatik gözükmiyen ve fakat buna mukabil mandater devlete karşı bağlılıklarını isbat etmiş olan zınsurlardan ayrıl Ankara Borsası 1433 Türk bercu I peşin 1483 Türk borcu UT peşin 1933 ikramiyeli Ergani C. Merkez Bankası Çekler (Kapanış tr Londra 1 İngiliz Hrası Nevyork 160 Dolar Paris 100 Fransız Frangı Milâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre F. Amsterdam 100 Florin Berlin 100 Rayhşmark Varşova 100 Zloti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 100 Ley Belgrad 100 Dinar Yokohama 100 Yen Stokholm 100 İsveç Kronu Moskova 100 Ruble — — ———— — Bu akşam: Beşiktaş Aile bahçesinde, per- şembe günü Suadiye plâj gazincsunda FATMA sal Cuma Bebek Belediye bahçesinde. Cumartesi Anadoluhisarında. —— ——— CEMAL SAHİR OPERETİ Perşembe günü ak- sami Beylerbeyi Alle bahçesinde, cuma ak- şamı Suadiye Şenyol bahçesinde, cumartesi, akşamı Şehremini İn- şirah bahçesinde mev“ simin en yeni eserleri RAMPA opereti Sahir caz ve numaralar, yeni dekorlar / Tp Jardı Pa Diz | mey mesi Jarın yük ren çen rekli April,