18 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

“rin o mahallesi, hemen akabinde be- — 18 Temmuz 1938 ” AKŞAMDAN AKŞAMA Kör kızın gözlerile dünyaya ilk bakış , Londrada 22 yaşında bir genç kiz, | Mnadan doğma körmüş Ameliyat Yapmışlar; mucize hasıl olmuş ve Börmeğe başlamış... Meğer kızcağız, bütün çehreleri güzel ve mesud sanırmış.. İnsanla. Xın çirkinliği ve somurtkanlığı gözü- ne çarpan ilk şey olmuş... Mesafeleri ve istikametleri tayin etmek te bellibaşlı bir derdini teşkil etmiş... Sokakta her nakil vasıtası Sanki üzerine yürüyor, onu çiyneme- ğe geliyormuş... Halbuki arada me Safe var... Renkler kendisini oyalamış. Bil hassa çiçekler zevkini okşamış... Hayvanat bahçesine götürmüşler, Yepyeni bir inkisar: Iayalinde ya- gıyan vahşi mahlükat meğer pek küyükmüş, Ayıların fil kadar ve fik lerin kablettarihi hayvanat kadar cüsseli olmadığına şaşmış! * “ Demek ki, iyi numara alan, yak niz çiçekler!... Bütün sürat vasıtala- rile medeniyet, başbelâsı!... Hayvan Jarile, insanlarile bu âlem nafile! Dünyamıza ilk bakan gözde bu intiba hasıl oluyor... Kendimizi bilelim... Bu ilk açılan mazar; en âlâ mi hektir.. ” Cidden ilk bakışların çok kıymeti vardır. Ekseriya hir adama, görür görmez numara veririz ve ancak O hükmümüz doğrudur. Sonradan bin bir tesirle kanaatimizi değiştiririz. Fakat günün birinde öyle bir hadise zuhur eder ki: — Bu muydu? - tüm. Benimle alay ettiler. Fakat © şeh- ledi bir inkılâba uğradı Demek, be. | Zenmemekte ben haklı imişim... Meşhur omuharrirlerimizden hiri de Avrupayı son zamanlarda gezdi ve ilk intiba menfidir. Hak vermeli: Elbette dünyamız ideal değil... Sultan Selime Arsın haritasını gös- termişler: — Ne küçükmüş! - demiş. r Bu söz, dudaklarda asırlarca müd- det bir mizah ifadesi uyandırdı. Fa- kat “şimdi anlaşılıyor ki, bu ilk inti- ba da doğru imiş meğer İnsanlar Ssığışamıyor işte!.. Bir âdabı muaşeret kitabı oku- muştum. O kör kızın tahayyül ettiği gibi müellifini gayet nazik, kibar, zarif tasavvur ederdim. Lokantada | uzaktan gösterdiler... Tabağına patır patır çekirdekleri boşaltarak kiraz yiyordu: Numara yı verdim... Sonradan istediği kadar incelsin, cevahir yumurtlasın... Mut- laka onun hakiki hüviyeti benim ilk gördüğümdü! Şair der ki: Bazan hayalimizde büyülttüğü- müz öyle şeyler var ki, görüp divane olmaktansa görmemek cidden yeğ- dir... Elbette hayallerimiz hakikatten daha güzel! Koca Nedim: : Yok bu şehir içre senin vastettiğin dibe Bir peri peyker görünmüş bir hayal oni? Temizlik Belediye hamam- lar için talimatna- me hazırlıyacak İstanbulda tarihi kıymeti haiz olan hamamların muhafaza edileceklerini, bunların yıktırılmasına meydan veril- miyeceğini ve belediyenin bu hamam- ları sahiplerinden satın alacağını yaz- Bi geçen sene Fatih devrinden kalmış Mahmud paşa hamamını satın almıştı. B. Prost, şehir plânına göre aynen muhafaza edilecek hamamları tesbit etmiş ve bunların yerlerini plân üzerinde gö. ir, B. Prost bu ha- mamları tefrik ederken mimari bakı- mından kiymetleri olanları tesbit et- mimari kıymeti haiz olmayıp da İstanbulun tarihi hâdiselerile münase- betleri olanları da müzeler idaresinin mütalâasına ve tarihi membalara baş varar: in etmiştir. çer a satın alınmasın, daki maksad, yalnız bunların alelâde İ surette muhafaza edilmesinden ibaret değildir. Belediye, bu hamamları ele geçirdikten sonra mevkilerine ve vâ- ziyetlerine göre sınıflara ayıracak, bir kısmını gayet ucuz halk hamamı halin» aktar. Sİ kiRE EA pek iptidai bir haldedir. Gerek temizlenme şartları, gerek havlu ve çıkmalar etüvden geçi- rilmeden müşteriye verilmektedir. Be- lediye hamamlar için bir talimtna- me hazırlıyacak ve bu talimatname için muayyen bir mühlet verecektir. Hamam sularının behemehal Terkos ol. ması temin edilecek ve her hamamda çamaşırların, havluların temizlenme- si için birer etüv cihazı bulunacaktır. Talimatname hazırlandıktan sonra tedkik edilmek üzere şehir meclisine verilecektir. Bir otomobil, bir motosiklet ken Bakiye ald hususi otomobilin sad- mesine uğramış ve yaralanmıştır. Ço- cuk tedavi altına alınmış, şoför yaka- lanmıştır. 3-— Kadıköyünde Vahide adında bir kadına Mehmedin idaresindeki moto- siklet çarpmış ve kadıncağızın yara- Janmasına sebep olmuştur. Vahide te- ASŞAM > ŞEHİR HABERLERİ Karilerimizin fikri Avrupada kuvvetli bir propaganda yapmamız lâzım Bremenden P. G, imzasile ga- zetemize yazılıyor: Ben vatanını çok seven bir Türk kadınıyım. Bir senedenberi Alman- yanın bir kaç şehrinde dolaşıyorum. Buralarda karşılaştığım türklük aley- hine bazı vaziyetlerden pek mülees- sir oldum. Bazı şahsi mücadelelerim belki biraz semere hasıl ettiyse de bu elbette kâfi değildir. Umumi ka- maatleri yenmek, değiştirmek için bambaşka, tarzda, geniş şekilde çalış- mak lâzımdır. Meselâ Türkiyeyi Osmanli impara- torluğunun eski zamanlarında gibi taruyanlar, Türk kadınlarını feraceli, Türk - erkeklerini * çubuklu, tespihfi, şalvarlı tasavvur edenler pek çoktur, Bizi görünce: — A.. 8iz Türk müsünüz? - diye hayret ediyortar. Bremende bir sergi açılmıştı. Bu- raya bilhassa Almanlarla İtalyanlar iştirak etti. Bir de, Almanya ile tica- reti olan bütün milletler için umumi bir paviyon yapıldı. Maalesef bizim nefis İzmir incirle- rimiz, üzümlerimizle Samsun tütün- lerimiz, emsaline nisbetle pek sönük olarak teşhir edilmiştir. Her memleket kendisi için cenebi memleketlerde çok iyi propaganda» lar yapmakta ve kendisini aslından iyi göstermeğe çalışmakta iken aca- ba niçin biz bu mühim ciheti icabı gibi başaramıyotuz ve kendi İyi var- ğımızı tanıtamıyoruz? Bundan başka sinemalarda göste- rilen arablarin acayip ve çirkin kı- Yyafotleri ecnebiler tarafından Türk kıyafeti zannediliyor, Her memleket kendisinin en İyi tarafları filime alarak sinemalarda meccani olarak teşhir ettiği halde bize aid hiç böyle şeye rasgelmiyorum. Berlinde. bir kahve her milletin milli kıyafetle ayrı bir köşesi mevcud. Türk köşesi diye de bir arab kiyafeti tasvir ediliyor, Bi- zim de müslüman olmamız nedense var. Burada bu iki milleği ecnebilerin birbirine karıştırmasına. sebeb oluyor. Netice olarak gunu söylemek isti- yorum: Bizim de diğer milletler de- Gemi komiserleri Ay başında çalışmağa başlamaları muhtemel davi altına alınmış, Mehmed yakalana-| © Denizbank Akay işletmesi vapurlara rak hakkında takibata girişilmiştir. Diyor.. Oda aradığını bu dünya- için şu zarlım ve mazrufunu görmek vardır. Ekseriya çirkin vücudünü ——— — Dünyada ne muzır, ne elleri ke- silecek mahlüklar var bay Amca. İ ırsızlıklara kleptomani ya Bezler Osmana hayale G8 | sim... «Gemi komiserleri» tayinine karar ver» mişti. Halk arasında alâka uyandıran bu isabetli kararın tatbikine henüz ge- çilmemiştir. Denizbank tarafından ha- zırlanan gemi komiserleri talimatna- mesinin bugünlerde Akay işletmesi müdürlüğüne tebliği beklenmektedir. Denizbank Akay İşletmesinin 14 ta- ne vapuru vardır. Her vapurda bir ge- mi komiseri bulunacağına göre 14 ko- miser tayin edilecektir, Bu memuriyet- lere henüz tayinler yapılmamıştır. -Ko- miserlerin faydalı olmalaı için bu va» zileye hariçten kimse tayin edilmiye- cek, vapurlarda çalışmış veya çalışan tecrübeli memurlardan istifade edile- cektir. Gemi komiserlerinin ay başına kadar faaliyete geçmeleri kuvvetli bir ihtimal dahilinde görülüyor. Bunlara verilen maaş da yakında tesbit edilecektir. .. Fakat koca Şehirde aşırılacak başka bir şey yokmuş gibi... Yeni yollar 3507 bin liralık yolun inşasına başlanıyor Şehrimizde asfalt ve parke mozaik 0- larak yeniden inşa edilecek 507 bin lirar lık yolun ihale mukavelesi bugünlerde belediye ile müteahhid arasında imza edilecek ve inşaata yirmi güne kadar başlanacaktır. İnşaata, İstanbul cihetinde Bahçe- kapı, Yenipostane caddesi, Ankara ve Babıâli Beyoğlu tarafında da Ayaspa- $a - Gümüşsuyu caddeleri başta olmak üzere başlanacaktır. Asfalt olarak inşa edilecek caddelerin mühim bir kısmı parkelidir. Bu yollardaki parke taşları söküldükten sonra istifadeye elverişli olanlar ayrılacak ve bu taşlar, İstan- bulun çok bozuk bir kısım cadde ve 80- kaklarına döşenecektir, Bu inşaat, bele- diyenin kendi vesaitile yapılacaktır. 507 bin liralık yollardan başka bu su- retle yapılacak cadde ve sokaklar kıs- men belediye tarafından tesbit edilmiş- tir, Bunların tesbitinde mahalli teşek- küllerin dilekleri ve evvelce yaya kaldı- rımları yapıldığı halde orta kısımları kalan sokaklar nazarı dikkate alınmış» tır. Motosikletten düşerek ağır yaralandı Balatta oturan Sami adında biri mo- tosikletle köprü üzerinden geçerken, çivilerle işaret edilen geçid yerleri ha- ricinde tramvaydan atlıyan Arif is- minde bir adamla karşılaşmıştır. Sami ânide karşısına çıkan Arife çarparak bir kazaya meydan vermemek l için çok sıkı bir fren yapmış ve netice- de birdenbire olduğu yerde duran mo- tosikletten kaldırıma fırlamıştır, Ayni zamanda motosiklet Arife de hafifçe çarparak yaralamıştır. Motosikleti ida- re eden Sami ağır surette yaralanmış ve ifade veremiyecek bir halde Cerrah paşa hastanesine kaldırılmıştır. Güç kurtuldu Sahilden fazla açılan biri azkaldı boğuluyordu Kumkapıda oturan gözlükçü Kir- kor Yenimahalleye kadar bir vapur ge- | zintisi yapmış, sonrada serinlemek için Yenimahallede denize girmiştir. Kirkor bir hayli açılmış, geri dönmek istemiş, fakat kuvveti kesilince sırt üs- tü yatıp imdad beklemekten başka ça- re bulamamıştır. Bu halde sular Kir- z Sahife 3 İ | Mir çırpıda | Çocuk teşkilâtı Çocuklara büyük ehemmiyet veriyo- ruz. Onlar için teşkilât yapıyoruz. Çe- cuk günleri, çocuk haftaları hazırlıyo- Tuz. Amerikada kendi hesabına çocuk teşekküllerini tedkik eden genç bir Türk doktorunn rasladım. Görülüyor ki, memlekette çocuğa karşı her devir- den fazla bir alâka vardır. Çocuk haftalarını, çocuk günlerini, çocuk teşekküllerini, çocuk kampları- mu aşağı yukarı bütün dünya Ameri- kadan almıştır. Orada çocuk işleri ha- kikaten çok mühimdir. Amerikada çocukların tatil zaman- larını iyi ve istifadeli geçirmeleri, ha- yata karşı daha ziyade pişmeleri için çek dikkate değer bir teşekkül vardır. Bu teşekkül memleketteki hemen he- men resmi ve hususi bütün müessesg- lerle beraber çalışmaktadır. Tatil olup, mektepler kapanınca çocuklar bu «ta- til teşkilâtı» na gelirler. Teşkilâtın me- murları, çocukları, istidadlarına ve ar- zularına göre grup grup bütün mües- seselere gönderirler. Çocuklar, tatil ay- larında, istedikleri müessesede çahışır- lar, yerler, içerler, hattâ biraz para da mırlar, Çocuklar teşkilâta gelince kendileri. ne sorarlar: v — Tatilde nerede çalışmak istersin? — Otomobil fabrikasında. . Büyü- yünce otomobil işile meşgul olmak İs- tiyorum... Bu arzuyu gösteren çocuklar grup halinde otomobil fabrikalarına gönde- rilir, Başka bir grup ticaret hayatında ça» lışmak ister. Bunlar büyük mağarala- ra gönderilir. Çocukların bazıları: — Tiyatrocu olmak istiyoruz. Aktör olmak niyetindeyiz... derler Bunlar da grup grup tiyatrolara tak» sim edilir, Bu suretle tatil aylarında faaliyete geçen bu çocuk teşkilâtı milyonlarca ! çocuğu, hayala karşı daha pişkin olma» ları, düşündükleri meslekte çekirdek» ten yetişmeleri için ticaret mücssese- lerine, büyük mağazalara, fabrikala-, ra, tiyatrolara gönderir, Hattâ: — Biz gemici olmak istiyoruz... Di- yen çocuklar miço olarak büyük va- purlara verilir, tatillerini deniz üstün. de geçirirler, büyük seyahatler yapar. tatil ayında miço olarak bir vapurla uzun bir seyahat yapmasını ve bu seyahatin onu ne dereceye kadar pi- Şireceğini tasavvur ediniz. Çocuklardan bir kısmı memur olmak niyetindedir, Bunlar da grup grup res- mi dairelere «büro garsonu» olarak iğik- sim edilir, Bütün bunlardan çocukları çalıştı. İ tan müesseseler de çok memnundur. koru Beykoz önlerine atmış ve bu | Çünkü bu müesseseler tatil aylarında müddet zarfında hazazede bir hayli gayet ucuza, hattâ bazen bedavaya 30. su yutarak baygınlık geçirmeys baş. | 40 küçük yardımcı kazanmış olur. lamıştır. Bu işlerden maksad çocukların gö- Bu esnada oradan geçmekte olan bir | müllerindeki mesleklerine çekirdekten motör Kirkoru boğulmaktan kurtar- yetişmelerini, hayatı daha yakından mış, Tarabyaya çıkarmıştır. Kirkor Ta-| görmelerini ve tatil aylarını iyi geçir. temindir. rabyada tedavi altına alınmıştır. melerini . ———— A teşkilât Bir boyacı iskeleden düşerek Berker ene e yaralandı Hikmet Feridun Es Kadıköyünde Bahariye caddesinde | maa doktor Necmeddin Rifatın evini boya | Ziraat Vekilidün Ankaradan makta olari boyacı Ridvan kurduğu is- geldi * keleden düşmüş ve muhtelif yerlerin- den yaralanmıştır. Ziraat Vekili B, Faik Kurdoğlu dün Boyacı ifade vere. | sabah Ankaradan şehrimize l gelmiştir. miyecek bir halde Haydarpaşa Nü- | Vekilin İstanbulda kısa bir müddet kak mune hastanesine kaldırılmış, kaza etrafında tahkikata başlanmıştır. ,.. Milletin bin fhtimamla yaptır. dığı Trak vapurundaki perdelerin aşt- rılmasına insan tahammül edemi- yorl,.. z 1 dıktan sonra tedkik seyahatine çıkma» si muhtemeldir. B. A. — Neyse, geçmiş olsun!... En kıymetli Şey, diye geminin süratini ven Üs kalkmamışlar a, sen ona