11 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 hafif zelzele Rasadhanenin kaydettiği zelzeleler İstanbuldan 390 kilometre uzakta oldu İstanbul 10 (AA) — Bu gece ayni merkezden gelen dört hafif zelzele kaydedilmiştir. Bunlardan nisbeten kuvvetli olanı saat 20 yi 30 dakika 6 saniye geçe olmuştur. Diğerleri sıra» sile saat 24 ü 38 dakika geçe, 4ü24 dakika geçe, 4 ü 51 dakika geçe vuku .buhmuştur. Zelzelenin merkez üstünün İstan- buldan 390 kilometre mesafede ol- duğu tahmin edilmektedir. Maliye Teftiş heyeti reisi şehrimizde Maliye Vekâleti teftiş heyeti ro- isi B, Rüştü . Ankaradan şehrimize gelmiş, muhtelif işler üzerinde tedki- kata başlamıştır. B. Rüştü, mülga gayri mübadiller komisyonunda, ko- misyonun gayri mübadillere aid iş- lerini devir ve teslim alan heyetle de temaslar yapmış, işler üzerinde İza- hat almıştır. Komisyon mesaisini &y sonuna kadar bitirecektir. Devir ve teslim işi- nin mühim bir kısmı ikmal edilmiş- tir, Yunan Başvekili Atina 10 (A.A.) — Başvekil Metak- sas, dün, yirmi gün tedavi için Kame- na Vurla sularına gitmiştir. Başvekil, devlet işlerini oradan idare eyliyecek- İ mülâkat neticesinde Iki diplomat, Rus- | zemini bulmuşlardır. Fakat salâhiyet- | sında vukubulan mülâkatta bir an- Japonya ile Rusya arasında mütareke oldu, muhasemat durdu Japonlar, Rusyanın bütün şartlarını kabul ettiler, mütareke esasları nedir Moskova 11 — Sovyet hariciye ko- miseri B, Litvinof dün öğleden sonra Japon sefiri B. Sigemiçuyu kabul ede- rek uzun müddet görüşmüştür. Bu ya ile Japonya arasında bir anlaşma tar mahafil, bu anlaşma hakkında he- nüz malâmat vermemişlerdir. Londra 11 — İyi malümatlı maha- filinin beyanatına göre dün akşam Moskovada EB. Litvinof ilç Japon sefiri arasında Çankufeng mintakasında muhasematın tatil! için bir anlaşma olmuştur, Paris 11 — Buraya gelen haberlere göre dün B. Litvinof ile Japonya ara- laşma olmuştur. Moskovadan bildi- tir. Japonlar Çinde de büyük hezimetlere Binlerce Japon askeri sellerde boğul- du, Çinliler mukabil taarruza geçti | Hankov 10 rinin şimal sahilinde Japonların garb istikametinde ileri hareketleri Hvang- Yangtse neh- 'mel civarındaki tugyanlar dolayısile durmuş ise de Japonlar Kiukiang'a 30| kilometre mesafede bulunan Juişang istikametinde ilerlemeğe devam et- mişlerdir. Bununla beraber Japonların ileri hareketi Juişang'ın şarkında bu- Tunan Çinli müdafiler tarafından ni- hayet durdurulmuştur. Kuvvetli Çin müfrezeleri Kiukiang'a karşı mukabil taarruza geçmişlerdir. Halen bu şeh- | rin etrafında kanlı muharebeler cere- | yan etmektedir. Yangise uzunluğunda faaliyette bulunan Japon kuvvetleri ak tası nehrin şimal sahilinde olmak Üze- re on firka olarak tahmin edilmektedir, Huangmeci civarında Huang sedâinin yıkılması üzerine Yangtse nehrinin şi- mal sahilinde vüku bulan tuğyanlar vahim bir şekli almıştır, Huangmei ile civarındaki mıntakaları sular istilâ et- miştir, Huangmei'nin arka kısımların. da kalan iki bin Japon askeri boğul- muştur. Japonlar, malzeme itibarile de mühim zararlara uğramışlardır. Hs'a Şihku'nun garbinde Hsinkal- şen'de nehrin şimal sahilinde diğer bir Japon müftrezesi de suların altında ka- Jarak mahvolmuştur, rildiğine göre B, Litvinof, Japon sefi- uğruyorlar seri muvaffakıyetler elde etmişlerdir. 2 ağustosda Lanfeng'de bulunan Ja- pon kıtalarına yapilan bir baskın neti- cesinde Japonlar ağır zayiat vermişler ve mühim miktarda malzeme terket- mişlerdir. Çin kuvvetleri ayni zaman- da Kaifeng'i üst taraftan ihata eden sevkülceyş noktalarını da zaptelmiş- lerdir. Şimdi şehre hücum etmeğe ha- arlanmaktadırlar, Mukabil Çin taarruzu Hongkong 10 (A.A.) — Nankin ile Hangşov arasında evvelki gün Çin kuv- vetleri mukabil taarruza geçemişlerdir. Şanghayın cenubunda Şungkiang'da cereyan eden bir muharebede 520 den fazla Japon ölmüştür. Yangisenin şi- mal sahilinde Longping üzerinde cere- yan eden bir hava muharebesi esnasın- da iki Japon tayyaresi düşürülmüştür, Mançuride Japonlara karşı isyan Şanghay 10 (A.A) — Mançurideki Çin halkı düşman ve yabancı olan Ja- ponlara karşı isyan etmektedir. Muk- denden gelen son haberlere göre, bir haftadanberi Çin halkı her tarafta Ja- ponlara karşı vahim isyanlar tertip et- mektedir. Gönüllülerden mürekkep bir ordu Kirin üzerine yürümektedir. Şan- Tuğyanın husule getirdiği vaziyet- ten istifade eden Çin kuvvetleri Anhvej eyaletinin garbinde taarruza geçerek İstanbul-Londra turistik yolu Ankara 10 (Telefonla) İstan- bul - Londra turistik yolunun Baj- kanlara ait olan kısmını tedkik etmek üzere, Önümüzdeki günlerde Leon dradan memleketimize bir heyet gele- cektir, Heyet yolu teknik ve turistik cephelerden tedkik edecektir. Mektupçu tayinleri Ankara 10 (Telefonla) — Afyonka» kaymakamı B, Sadi Kars, Ulu- kışla k4ymakamı B. Faik Van, Lâdik eski kaymakamı B. Osman Nuri Bitlis, Emirdağ kaymakamı B. Hüseyin Hs» kâri mektupçuluğuna tayin edilmiş. lerdir . Varto kaymakamı B. Vedad da Bur- gşen'de Çin kıtaları Japon garnizonu- na karşı merkezi hükümete sadık kal- dıklarını bildirmişlerdir. Vakıflar umum müdürlüğü teşkilâtı | Ankara 10 (Telefonla) — Vakıflar | umunı müdürlüğü, yeni teşkilât ka- İ nununun tatbik şeklini gösteren bir ni- zamname projesi ile Vakıflar idare | sinde çalışan memurların vazife ve | salâhiyetlerini gösterir diğer bir ni- zamname projesi hazırlamaktadır, Dokuz Macar gazeteci bir tayyare kazasında telef oldular Budapeşte 10 (A.A.)— Sent Etiyen şenlikleri münasebetil yare nümayişi esnasında tayyares idüşmüştür, Tayyare içinde sa Umuru hukukiye müdürlüğüne ta- rinin muhasematın tatili teklifine karşı şu mukabil teklifte bulunmuş- tur; 1 — İki taraf arasında muhasemat, İ bu sabah Moskova saatile saat beşte tatil edilecektir. 2 — İki taraf askerleri 10 ağustos gece yarısı bulundukları mevkilerde kalacaklardır. 3 — İki Sovyet, 1 Mançuko ve 1 Ja- pon murahhasından mürekkep muh- telit bir budud komisyonu teşkil edi- lecektir. 4 — Komisyon bir ililâfa varamadı- ğı takdirde ihtilâf, iki tarafın intihab edecekleri üçüncü bir hakeme havele edilecektir. 5 — Muhtelit hudud komisyonu 18886 senesinde Rusya ile Çin arasın- Harf inkılâbının yıldönü-. münde çekilen t telgraflar Büyük Önder, Kültür Bakanının telgrafına cevap lütfettiler a l Ankara 10 (A.A.) — Büyük Şefimiz | Atatürk, yeni Türk hârflerinin onun- cu yıldönümü dolayısiie Kültür Ba- kanı B. Saffet Arıkanm çektiği tazim telgrafına şu cevabı lülfetmişlerdir: Saffet Arıkan - Kültür Bakanı - ANKARA Türk'ün Külür sahasındaki kabi- Tiyeiinin inkişalma temel olan harf inkılâbınan onuncu yudönümü mii- ve milletimize kültür sahasında son- suz başarılar dilerim. K. ATATÜRK Kültür Bakanı Bay Saffet Arıkan'ın Büyük Şef Atatürke çektiği tazim telgrafı şudur: K. ATATÜRK - Reisicümhur - DOLMABAHÇE - İSTANBUL Okuyup yazma bilmiyen vatandaş bırakmamak, tarihini ve tarihinde başardığı medeniyet Önderliğini aşı- ladığınız asil Türk milletinin sizce en İyi bilinen zekâ ve kapasitesine hudutsuz inkişaf vermek İradesile Türklüğe hediye ettiğiniz harf ink Jâbının onuncu yıldönümünü bugün kutlamakla mesuduz. Bu on yıllık en büyük eserden kutsal bir heye- can duyan ve Ulu Şefimiz başımızda olarak daha çok inkişafı yıldönüm- lerile mutlanmak samimi dileğinde bulunan Kültür ailesinin ve vatanın bir ferdi sıfatiyle Büyük Şefime en İ derin minnet duygularımı sunar, i tazimle ellerinizden öperim. Kültür Bakanı SAFFET ARIKAN B. Şükrü Kayanın cevabı Ankara 10 (AA) — “Yurdun her tarafındaki parti ve Halkevi teşkilâ- tından parti genel sekretliğine yeni Türk harflerinin kabülünün onuncu yıldönü münasebetiyle tazim ve şük- ran telgrafları gelmiştir. Dahiliye Vekili ve Parti genel sekreteri Şükrü Kaya kendilerine aşağıdaki cevabi Büyük “Şetimiz Atatürkün yaptığı | İ ve yarattığı inkılâplar arasında kül tür yolunda da Türk milletinin inki- şahı ve onun bir ân önce en geniş j da imzalanmış olan munhede hüküm- leri dairesinde hareket edecektir. Japon sefiri, iki taraf arasında iti- lâf hasıl olamadığı takdirde ihtilâfın üçüncü bir hakeme havalesi teklifini kabul etmek istememiş, k den istimzacân bulunacağını söyle tir. Esas itibarile iki taraf arasında anlaşma vukubulmuş addedilebilir. Berlin 11 — Moskovadaki Japon se- firi, B. Lityinofla mülâkatından son- ra D. N. B. ajansı muhabirine mese- lenin halledildiğini beyan eylemiştir. Buraya gelen haberlere göre dün geceden itibaren Uzak Şarkta Japon- Jar ile Sovyetler arasında muhasemat durmuştur. Dün gece Çankufengde ve diğer yerlerde hiç bir muharebe olma- mıştır. | saksı, ve emsali imal eden sınai müesseseler Kütahya çinileri Bu tip çini yapan müessese- lerden muamele vergisi alınmıyacak Ankara 10 (Telefonla) — Kamu- İ tayın son toplantılarında kabul etti- Ğİ bir kanunla münhasıran tezyinat makamında kullanılan üzeri resim ve nâkışlarla işlenmiş vazo, tabak, Kütahya u işle rinden dolayı musmele vergisinden muaf tutulmuşlardı. Finans Bakan tığı bu Ka Ni yapan sınai müessess- göre, K olan ç üzeri resim rig İşlenmiş vazo, tabak, tablas testi, bardak, cam Yarma çini parçalatı yapan sınai müessese ler yalnız bu işlerinden dolayı m mele vergisinden muaf tutulacaklar- dır, Bu müesseselerden bu işlerinden dolayı 1/6/938 tarihinden itübaren muâmele vergisi alınmıyacaktır. Manisa valisi şehrimizde Manisa valisi B, Lütfi Kırdar me- zunen şehrimize geimiştlir. Italya, artık Balear adasını terketmiyecek mi İngiltere ile Fransa İtalyanın Ispanyaya yeniden asker göndermesini protesto ettiler Yondra li — vayetlere göre B. Mussolini İngiliz sefiri Lord Perti Londray İtalyanm Balear adalarını terket mek niyetinde bulunmadığını söyle- miştir, Bu şaylayı müeyyid hiç bir haber yoktur. İngillerenin Roma maslahatgüza- rı İtalya hariciye nazını Kont Çiano- yu ziyaret ederek İlalyanın son gün- lerde İspanyaya asker ve mühimmat Posta tasarraf sandıkları Tedkiklerin neticesi alındık- tan sonra sandıklar kısa bir zamanda tesis edilecek Ankara 10 (Telefonla) — Bayındır. lik Bakanlığ Posta tasarruf sandık- rafındaki tedkiklerine devam etmek- tedir. Bakanlık, yabancı memleket- lerin hemen hepsinde mevcut ta- sarruf sandıklarının kuruluş ve açılış vaziyetlerile sandıklara ait hüküm- garruf sandıklarının yurdumuzda da tesisi, yalnız banka olan şehir ve kasa. balardaki küçük tasarruf değil, banka olmıyan yerlerde de halkın para bi- riktirmesini sağlıyacaktır . Yapılan tedkiklerden alınacak neti- celere göre lüzumlu projeler hazarla- nacak ve yurdumuzda da en kısa bir zamanda Posta tasarruf sandıkları te sis edilmiş oli İngiliz filosunun manevrası Londra 10 (A.A.) — Anavatan üçün- cü fırkasına mensup kıtalar, senelik manevralarına başlamıştır. Bu ma- nevranın temi, İspanyol dahili harbi nin başlangıcından mülbem bulun- | dönümü münasebetile gösterilen can- dan alâka ve duyguyu teşekki kar- şilar, sevgi ve saygılarımı tekrarlarım. Dahiilye Vekili C. H. P. genel sekreteri hareket | etmezden evvel kabul ederek artık | | ya hariciye nazırını leri de gözden geçirmektedir. Bu ta- | | larının memleketimizde de tesisi et- Burada dolaşan ri- | göndermesi meselesi üzerine nazarı dikkatini celbetmiştir Paris 11 Romadaki Fransız maslahatgüzarı B. Blondel dün İtak ziyaret ederek yeniden asker İtalyanın İspanyaya İ ve mühimmat göndermesini protesto etmiştir. Siyasi mahafilde beyan edildiğine göre general Franko, gö- nüllülerin geri çekilmesi hakkında kendisine - verilen notaya cevab ver- miyecek olursa Fransanın Pirene hududlarını kapalı tutması müşkül olacaktır. , Izmit Halkevi ve parti binası İ Yeni binanın temeli dün par- lak merasimle atıldı İzmit 10 (Telefonla) — Bugün 88- at 17 de İzmite yeni bir canlılık vere- cek Halkevi ve Parti binasının temeli büyük merasimle atıldı. Vali ve Parti başkanı B. Hâmid Oskay çok güzel ve heyecanlı bir nutuk irad ederek ilk harcı temele attı, Halkevi bandosunun lâtif havaları arasında hazırlanan büfede davetli- ler izaz ve ikram edildiler. Merasim çok parlak oldu. Kocaeli mebusların- dan bauları, kumandanlar, bütün Halkevi ve Parti teşekkülleri ve bin- lerce İzmitli merasimde hazır bulun- dular. Kadastro işleri için Konyada bir grup müdürlüğü teşkil olundu Ankara 10 (Telefonla) — 'Tapu, Kadastri umum müdürlüğü, teşkilât kanununa göre Konyada yeniden bİT as etmiş ve bU fı ikmal edilmiş” ayeti grupu Tapu sicil mid riüiğüne bağ” lanmıştır. Bü grupun Tapu sicil mü- dürlüğüne müfettişlerden B. ibrahim Hakkının tayini yüksek tasdike