11 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

11 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

İngiliz kralı sahilde kurulan bir çocuk kampını ziyaret eğiyor X işaretli zat kraldır S Mindistanda Veziristanda kıyam devam etmekedir. Yukarıdaki klişede İngiliz askerleri dereye devrilen bir tangi çekmeğe uğraşıyorlar. Aşağıda âsiler tarafından kısmen tahrib edilen bir köprü görülüyor Haftanın vakaları İngiliz kralı Torjun çocuk kam; ziyareti esnasında alınmış resmi direktörü doktor (Demasure) anla- tıyor. Doktoru dinliyelim: «Brükselin St. Jos) nahiyesi dahi- dinde 2,400 çocuk vardır. Bunlar için biri kız, diğeri erkek olmak üzere iki ortamekteb, 8 de ilkmeklebimiz var. Belçikada İlkmektepler sekiz sınıflı- dır ve bu sekiz yıllık tahsil mecburi- dir, Yani 15 yaşına kadar şehirlerde olduğu gibi köylerde de her çocuk mutlaka bu sekiz seneyi bitirecektir. Bazı köylerde altı senelik ilkmektep- ler vardır. Fakat orasını bitirdikten sonra iki sene, sanat mektebine veya çırak mektebine gitmek mecburiyeti vardır. Bu nahiyenin bir de büyük kapalı pisini vardır ki on yaşından itibaren her çocuk yüzme öğrenme- ge mecburdur . havâ mektebi - biraz sonra gezip gö- reteksiniz - gayet mazbut baraka- lardan. ibarettir. Dersler ilkbaharm birinci günü başlar, sonbaharın son günü biter, Kışın tedrisat yapılmaz. Mekteb kapalıdır. Şimdi mektebin teşkilâtını anla- tayım. Bu mekteb gündüzlüktür. 'Tabit sekiz sımftr. Her sabah nahi- yenin sekiz ilkmektebinden doktor- ların sınıflardan ayırdığı zayıf, çe- Jim yorgun, zor idare edilen yara- maz çocuklar semtlerinden ellerin- deki doktor tavsiyesile tramvaylara binip buraya gelirler, Her mektep bu çocukları bir muallimle gönderir. Sabahleyin 8,30 da dersler başlar, akşam saat 7 de paydos olunca kendi kendilerine evlerine dönerler. Biz bu çelimsiz çocuklara nahiye reyağı veririz, Akşam üstüde beşte gene tereyağlı ekmek, sütlâç k sütlü kakao veririz. Açık- lerinde . günde dört saat ders, üç saat de terbiyevi cim- mn ve istirahat vardır, Oğ- le yemeklerinden sonra şezlongda bir saat slest yaparlar. Bu çelimsiz çocuk- Jar burada on beş günden üç aya kadar kalırlar. Ciddi bir rahatsızlığı olanları prevantoryomlara gönderi- riz. Bizim bir de tatil servislerimiz var- dır. Tatillerde tepdilihavaya gitmeğe bütçeleri müsaid olmıyan aileler ço- cuklarını bize yollarlar. Sabahları tramvay bu çocukları toplar 8,30 da buraya getirir, Akşam 6 da evlerine dönerler, Tabii tatillerde bu çocuk- lara ders okutmayız. Sinema, projek- siyon, oyun, cimnastik, mili türkü- ler ve gezintilerle mümkün olduğu kadar kendilerine hoş vakit geçirti- riz, Tatillerde gelen çocuklara da sa bahleyin süt veya çorba, Öğle vakti sebze, bazen et ve bol yemiş veririz. Bu gıdaya mükabil onlardan pek az bir para alırız, Pek fakir çocukların gıdasını tabii nahiye temin eder. Bu açıkhava mektebinde bir dok- © | tor, 10 kadın muallim, bir kâtib bir Bir plâjda fotograf çekerken fotografı çekilen bir genç kız hastabakıcı, bir ahçı, bir de hademe vardir. Haydi buyurunuz da şimdi mektebi bir gezelim! Etrafı ağaçlıklı on dönüm bir ara- zi, müdür odasının yanında bir kâtib odası, onun yanında mutfak paviyo- hesabına öğleyin sıcak yemek ve te- | «Çifteevlers adını taşıyan bü açık- | | Ordu muhteliti 7 - Hamidiye 2 i | Perşembe müsahabeleri | Brükselde çifte evler —2.— Yazan: Selim Sırrı Tarcan Brüksel açıkhava mektepleri genel | nu, onun yanında duş paviyonu, onun da yanında üç Larafı kapalı üstü ör- tülü ön tarafı açık sıra ile sekiz ders hane, projeksiyon ve konferans bö rakası, Ortada geniş bir oyun saha sı, Karşıda mükemmel bir cimnastik salonu, oyün $ahasının bir tarafında portik tabir edilen ve üzerinde maji tahta merdivenler, sırıklar ve salın- caklar asılı olan çardak, Biraz ötede büyük bir kum havuzu var.Cimnas- tik salonunun zemini parke, Duvar- ların boyunca İsveç usulünde kulla nlan i parmaklıklar, ortada de nakli kolay olan cimnasiik kasaları taha beygirler ve cimnastik sıralari vardı. Biz cimnastik salonundan çıkar bir bağrışma oldu. Önleri t açık kapısız. penceresiz nıflarından yüzlerce çocuk koşarak sahaya çıktılar, Paydos zili çalmış. Çocuklar da çok sevdikleri oyunları- na kavuşmuşlardı. Belçikada bu açıkhava okullarına yalnız bünyesi zayıf, narin, çelimsiz, adaleleri gevşek çocukları yolluyor- lar, Bunlardan her nahiyede bir ta- ne var. On iki ilkokula bir açıkhava okulu isabet ediyor . Fakat bunlardan başka doğuştan malül olan çocuklar da var, Aptallar, sersemler, mangafalar, alıklar hülâ- sa akıl ve zekâları yaşlarına nisbetle geri kalmış olanlar. Bunlar için de hususi mw var. Orada mütehass bu çocukları daha anla normal bir hale getirmek içi bir ce büyük bir ihtima; riyorlar. Bunların en ehem Brüksel civarında (Ucle) de (Dröve des gendarmes) & (Decroly) mektebidir, Seli: i Kayseri valisi bir buçuk ay mezuniyet aldı Kayseri (Akşam) — Kayseri valisi B. Adli bir buçuk ay izinle dün Anka- raya hareket etmişlir, Mumaileyh, Ankarada on beş gün kadar kalarak vilâyete ait işlerle meşgul olacak, bil- hassa evrakı ' keşfiyesi . hazırlanmış olan 200 küsür bin liralık mezbaha için gerekli istikrazın akdini ve ya- pılması kararlaştırılmış olan Halkevi binası inşaatına bir an evvel başlan- masını temine çalışacaklır, Konyada mağazaların açılış ve kapanış saatleri Konya (Akşam) — Şehrimizde mağaza ve dükkânların saat 6,30 da açılıp akşamları saat 19 da kapanma Jarı hakkında verilen kararın vilâ- yetce tasdik edilerek tatbikine baş- lanmıştır. Halk ve esnaf bu karâr- dan memnundur. İkmale kalan talebeye ders Beşiktaş Halkevinden: Liselerin sop suuflarının bütün matematik dersle ri pazartesi, çarşamba ve.cuma gün- leri saat 4 te, diğer sınıfların saat 17 de verilmeğe başlanmıştır. İstanbul ve taşra liseletinde ikmale kalan öğrenicilerin hemen Beşiktaş Halkevine müracaatla o kayıtlarını yaptırmaları lâzımdır, # Ordu (Akşam) — Hamidiye mektep gemisinin futbol takımile Ordu muh- teliti arasmda yapılan maçta 7-2 Ordulular galip gelmişlerdir.