13 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

13 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

İzmir SAMMERKİ Aydın mubhtelitini 4-8 eki B. muhtelitide Doğanspor takımile 1-1 e berabere kaldı Yukarıda İzmir A muhte liti, aşağıda Aydm muhteliti İzmir (Akşam) — Fuar münase- betile şehirler muhteliti arasında yâ pıtması takarrur eden fu&r kupası müsabakalarma hanranmakta olan İzmirin A. ve B. takımları pazar gü- nü Alsancak sahasında ilk hazırlık temaslarını yaptılar. Sahada pek az seyirci vardı. İzmir - Aydın mühle- Bitleri arasında .yapılan müsabâka- yı B - 4 gölle İzmir mühtelii kâzan- dı. Müsabakaya lam saat 16 da ve Doğanspor - İzmir B. muhteliti ta- kumlarmın karşılaşmasile başlandı. Takımlar şu kadroları muhafaza edi- yorlardr: İzmir B. muhiteliti: Hakkı, Münir, Muammer, Fethi, Orhan, Süleyman, Abbas, Salâhaddin, Sabri, Hikmet, Cemel Doğanspor: Mahmud, Said, dullah, Halit, Macid, Necmi, Mehmed, Hâkkı, Niyazi, Sami Doğanspor rüzgârı aleyhine als- rak oyuna girdiği halde seri kombi- »szonlarla muhtelil kalesini birden dı, Fakat Saminin fena bir vuru- top aruta gilli. 3 üncü dakikada Doğanspor, bir frikik kazandı. 5 inci ve 6 ncı dakikalarda muhtelit lehine iki korner oldu, Fakat her iki taraf da istifade edemedi. 13 üncü dakika- da muhtelit iyi bir fırsat yakaladı. Salâhaddin topu kullanamadı. Dev- re sonuna kadar Doğünspor lehine daha iki korner oldu. Bunlar da se- meresiz geçti. Devre sıfır sıfıra bera- bere bitti. İkinci devre Doğsnsporun hükim oyuniyle başladı 3 üncü dakikada takımın en tecrübeli oyuncusu olan Hakkımn osâyi gayreti sayesinde Doğanspor, oyunun müsavalını boz- du. Muhtelifin mukabil akını bir fayda vermediği gibi o Doğansporun svulla neticelenen bir körnerine mi- ni olamadılar, 12 nci dakikada ve Doğansporun hâkim oynadığı bir si- rada muhtelitin solaçığı aktı, topu Ab- Refik, muntazam ortaladı. Doğanspor kale- | cisi halkalı bir çikış yaptı ve Sabri topu boş kaleye atarak muhtelitin Leraberlik sayısını yaptı. Muhtelitin bu gölünden sonra Doğanspor bit- biri üzerine 6 korner ve frikik ka- zandı, fakat bu fırsatlardan istifade rumesini bilemedi. Oyun da birazdan 1-1 berabere bitti. İzmir $ - Aydın 4 Takımlar şu kadrolarla sahaya çık- dar; İ sinde 2 nci sayısını yapabildi. Devre Aydın muhteliti: Fikret, Zihni, İs- mail, Nurullah, Muhterem, Hüsnü, 'Turgut, Hamdi, Habib, Enver, Sun- gur. İzmir muhteliti: Rasim, Âdil, Enver, Fuat, Said, Kemal. Hakem: Antrenör Horesti. Oyuna Aydın başladı. İzmir mu. | kabil akımında Aydın kalesine dayan- dı, fakat her iki akın da semeresiz geçti. 5 inci dakikada İzmir takımı Ömerin ayağından Tik gölünü kazan- dı, misafirlerin mukabil hücumu avut- la neticelendi. 8 inci dakikada İzmir bir kornerden istifade edemedi, 11 inci dakikada Aydın soldan aktı ve Envem ayağından beraberliği temin etti. 15 inci dakikada İzmir lehine semeresiz geçen bir korner oldu. 19 uncu dakikada Aydın aleyhine end- bol verildi, top hafif bir plâse ile Fuadın ayağına düşürüldü, Fuat vo- le bir şütle ikinci defa olarak Aydın kalesine soktu. Hilmi, Ali, Şeref, Hakkı, Ömer, Şimdi İzmir takımı golün verdiği neşe ile oynuyor. Fakat fırsatlardan stifade edemiyor. Tehlikeyi atlatan | Aydınlılar İzmir kalesine yükleniyor- lar ve 30 uncu dakikada birbiri üze- rine 3 korner kazanıyorlar. Oyun her iki tarafın semere vermiyen akm- larile devam ederken İzmir takımı soldan üni hücum yaptı, top Hakki- dan Saide, Saidden Ömere ve Ömer- den Funda geçti. Fuadın 3 üncü de- fa olarak Aydın Kalesine gol attığı görüldü. 37 nri dükikada Aydın kalecisi planjen yaparken fena halde yere düştü ve yaralanarak oyunu terketti, 3 dakika sonra İzmirliler yine Fua- dın ayağından 4 üncü sayıyı yap- | İalar. 43 üncü dakikada Aydın takı- | mu, sağaçığının şahsi gayreti saye- 4-2 İzmir lehine bitti. İkinci devrenin ilk dakikaları İz- mir muhtelitinin tam hâkimiyeti al- Unda geçti ve $ üncü dakikada Sa- idin ayağından 5 inci gol yapıldı. Bu gülü 8 uncu dakikada Hakkının penaj- tadan attığı 6 ncı gol takip citi. Bu da- kikadan 20 nci dakikaya kadar Aydın | oyunda tam bir hâkimiyet tesis etdi. Fakat gol çıkaramadığı gibi 21 inci da- kikada İzmir lehine verilen kornere mâni olamadı ve top ayaktan ayağa biraz yuvarlandıktan sonra Said âni İ 21415: Stüdyo salon orkestrası konseri. .... İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâkla Türk musikisi, 1250: Havadis 1305: Plâkla Türk ymusikisi, 1550: Muhtelif plik neşriyatı, 14: Son. Akşam neşriyatı 1840: Hafif müzik Tepebaşı Belediye bahçesinden naklen, 19,15: Konferans: Prof, Salih Murat( Fen müsahabeleri), 1955: Borsa haberleri, 20: Baat ayarı: Grinviç rasathanesinden naklen, 2002: Müzeyyen Senar ve arka- daşları tarafından “Türk musikisi ve halk şarkıları, 2040: Hava raporu, 20,48: Örer Rıza Doğrul tarafından mrnbea söylev, 21 Sant ayarı: Orkestra 1 - Puocini: non Lescot, 2 - Delibes: Mazurca, 3 - ilenberg: Rossi gool, 4 - Pesse: Me- metto, 2140: Necmeddin Riza ve arka- daşları tarafından “Türk musikisi ve halk şarkıları, 2210: Orkestra konseri: No- votniden maklen, Kemal Akel idaresinde, 22,50: Son haberler ve ertesi günün prog- ramı, 23: Saat ayarı: Son. Ankara — Öğle neşriyatı: 1230: Karı- şk plâk neşriyatı, 1350: Türk musikisi ve halk şarkıları (Plâkla), 1415: Ajans haberleri Akşam neşriyatı, 1830: Plâk neşriyatı, 19,15; Türk musikisi ve halk şarkıları (Makbule), ayarı ve arapça nep- riyat, 2115: rwağkisi ve halk şur- kıları (EH. Rıza), 21: Saksafon solo: (İb- rahim), piyanoda Prof, Georg Markovliz, 1 - Georges Boulanger: Juanita, 3 - Giovanni Bruss> Lieted de Wehmut, 3 - Manuel: Vejl es hler so gemutli İst, 4 - Mario Trevislol: Ein Abend ân der nöetse, 12: Ajans ha- berleri ve hava raporu, 22,15: Yarmki program ve son. Avrupa istasyonları Saat 20 de karışık muvika — Danzig 20 dans — Frankft. 20 Salzburg 1988 festival- lerinden naklen Verdinin «Falstaffe 0p0- rası — Brüksel 20 Saizburgdan ni Droilviç 20,15 dans — Helsing. 2055 or- kesira —.M. Ceneri 20,15 mandolin — Oslo 20,15 hafif muzika — Prag 2020 kon- ser — Roma 2030 hafif muzika — Stok- bolm 2045 dans — Sirasbg. 2030 kon- ser — Rad. Toulouse 2045 karışık muzi- ka Münih * 19 <danberi OWagnerin «Valküre» operası. Saat HM de Danzig 21410 orkestra — Frankft. 21,10 operaya devam — Königibg. 2110 karı- şık muzika —- Lelpsig, Berlin 21,10 Lehar havaları — Mümih, Devisehi, 8, Kolon- ya 21 operaya devam li Hamb. 2110 güzel melodiler — Stuttg. 3110 büyük operet konseri Viyana 2140 eğlenceli muzikn — Alhlone 21 akordeon — Bari 2115 Yunanca neşri- yat — Belgrad 2i konser — Brüksel 21 operaya deram — Budap. 2145 çingene çalgısı — Budap. TI 2145 piyano — Bük- reş 21,15 dans — Droitviç 21 konser — Hilvers. 1 21 hafıf muzika — Kaşau 2120 askeri muzika — Ostrovo 21 orkestra — M. Ceneri 2130 - 2315 opera musika- 81 — Oslo 2135 orkestra — Prag 2130 - 3 «Nis Katar» opereti — Sofya 2145 hafif muziku — Sotlens 21,20 Şubert konseri — Strasbg., Nis ve Rennes 2130 konser — Rad. Toulouse 2130 hafif muzika, Sant 22 de Danalg 22 orkestraya devam — Prankft, 22 operaya devam — Königsbg, 22 karı- şık muzikaya devam — Leipzig ve Merlin 22 Lehar havalarına devam — Münih, Deutschl, 5, Kolonya 22 operaya de- vam — Saarbr. ve Berlin 22 güzel melo- dilere devam — Sinlâg. 22 operet muzi- kasına devam — Viyana, 22 eğlenceli. mu- zikaya devam — Belgrad 22,10 orkestra — Bordo 22.45 «Maitâ. opera komik — Brük- sel 22 operaya devam — Budap. 22 çin- gene çalgısına devam Bükreş 2245 konser — Helsingfors 22,10 - 24 dans — Kopenhag 22 operrt muzikası — Lük- sembg. 2215 orkestra — Milâne 22 kon- ser — Prag 22 operete devam — Sofya 2230 dans — Rad. Toulomse 2230 dans — Varşova 22.10 halk muzikasi. Sant 23 de Hambg. 2345 dans — Berlin, Leipzig, Kolonya 2530 dans — Künigebg. 2345 dans — Viyana 2345 orkestra — Diğer Alman istasyonları 2430 da Münihden naklen dans — Belgrad 2016 dans Burda 28 opera komiğe devam — Budap. 23,10 cazband — Droltviç 2325 Alman mu- zikası — Helsingf, 28 dansa devam Kopenhag 23,20 konser — londra 2330 Amerikan dans muzikası — Milâno 23,45 dans — Oslo 2315 dans Rad. Paris 2305 orkestra — Prag JI 2330 dans — Reval 23,15 dans — Roma 23,40 dans — Stokholm 23,15 dans — Rad. Toulouse 2345 operet konseri. Saat 2i den itibaren Alman istasyonları 1 e kadar evvelki programlarına devam — Brüksel 24-1 dans Budap. 2115 konser — Bükreş 24 konser — Droitviç 2415 dans — Ko- penhug 24 - 130 dans Londra 2 dans — Lüksembır. 24 - 2 dans — Rad. Paris 24 - 130 dans — Rad. Toulouse 24 askeri muzik — Stuttg., Frankft. ve Ber- lin 1 -4 gece konseri — Diğer Alman is- tasyonları 1 - 4 Breslavdan naklen gece Berlin 20 bir şütle 7 nci defa olarak topu Ay- dın ağlarına taktı, fakat bir dakika sonra Aydınlılar üçüncü gollerini at- makia mukabele ettiler. Buna rağ- men 26 ncı dakikada Saidin İzmir le- hine kayddettiği sekizinci gole mâni olamadılar. Bu dakikadan sonra İz- mirlilerin bariz yorgunluğundan isti fade eden Aydınlılar oyunu tamamile ve sonuna kadar İzmir kalesi önüne intikal ettirdiler, fakat 35 inci daki- kada attıkları 4 üncü golden başka sayı yapamadılar. Oyun da 8-4 İzmir lehine bitti, SARAY ve BABI ÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur Telrika No. 106 amman Ayastafanosta toplanan âyan ve mebusan meclislerinin beyannamesi Ahmed Rıza bey de istifasını icbar ve ikrah neticesinde vermiş olmasın- dan naşi elbette meşru saymıyor, ri- yaset arzusundan geti kalamıyarak kanuni şekil ilmam edilmedikçe bu makamda bulunması caiz olamıyaca- Zını düşünemiyordu! Böyle fevkalâde ahvakle şekle rigyetler pek &lâ ihmal edilebilirdi! Şimdi milli meclise kimin reis ola- cağını tayin noktası kalmıştı. Kanunu esasi bu hakkı âyan reisine veriyor- du. Fakat (kanunu esasi böyle ahval için sakittir) denilebilirdi. Sald paşa ! riyaset için Ahmed Rıza beyi ileri sürdü. Ahmed Rıza bey de nezaketen mukabil teklifte bulundu. Nihayet ikisi de riyaset makamı olarak tahsis olunan yerde kaldılar İstanbul isyanı müzakereye konul- du. Mecliste hazır bulunan Mahmud Şevket paşa dinlenildi. Paşa, Hareket ordusunun Rumelideki galeyan üzeri- ne toplandığını, şimdi mili meclisin emrine tâbi bulunduğunu bildirdi. Hareket ordusunun maksadı memle- kette emniyetin iadesi ve kanunu esa- siye sadık kaldıkça padişahın nefsinin İ ve hukukunun masumiyeti olduğunu temin etti, O gün Mahmud Şevket paşanın ma- fevkinden müsaade almıyarak mühim bir işe girişmiş olduğu için meclisten &deta ef dileyen bir tavrı vardı. Azim ve karar ile şüphe ve tereddüdün vic- | danında mücadelede olduğu hissolu- nuyordu. Korkunç bir diktatör böyle davranmazdı. Mahmud Şevket paşanın bu hali mebuslar ve âyan Üzerinde iyi tesir hasıl eti. Mahmud Şevket paşayı din- ledikten sonra meclis hafi celseye ni- hayet verdi. Şimdi mebuslarda da, âyanda da ih- tilâle karşı telâkki ve zihniyet değişmiş görünüyordu. İbtilâlin evvelce ancak kabineye ve İttihad ve Terakki cemiye- fine karşı askeri bir kıyamdan ibaret ol- duğunu düşünen ve bunu beyanna- melerle ilân eden mebuslar artık 31 mart vakası hakkında İttihad ve Te. rakki tezini yani ihtilâlin meşrutiye- te müthiş bir darbe olduğunu, gayesi mutlakiyet ve istibdadı iadeden iba- ret bulunduğunu kabul eylemiş olu- yorlardı. Hareket ordusu süratle davranarak buna meydan bırakmamıştı. Bir çok- ları için yeni olan bu telâkki tarzı şim. di hararetli nutuklar, ile ileri sürülüyardu. Bu hissiyat ile ve memleketin selâmeti namına milli meclis Hareket ordusunun icraatını Lasvib ederek onu bundan sonra kendi mukarreratını tetbike bir vasıta gibi gördüğünü ve herkesin bu kuvvele itaate mecbur bulunduğunu ilân ey- lemeği muvafık buldu. Bu yolda bir beyanname neşrine karar verdi. Bu beyannamede şöyle deniliyordu: (Âyan ve mebusan meclisleri 1325 hisanının - rumi - dokuzuncu perşem- be günü saat sekiz buçukta Ayastafa. nosta umumi millet meclisi halinde toplanarak ittifak ile şu maddeleri ka- Tar altına almıştır; 31 martta İstanbulda başlıyan müel- lm istibdad hâdisesi ile meşrutiyete vurulan darbenin ve bu suretle baş gösteren istibdadın külliyen izalesi, meşrutiyetin teminile memlekette asayişin iadesi ve İstikrarı, hüdise müsebbiblerinin şeriat ve kanun ah- kâmı dairesinde tedibleri hakkında Hareket ordusu tarafından neşrolu- nan beyannameler muhteviyatını umumi millet meclisi tasvib eder. Or- dunun emir ve hareketi milletin emel- lerine müvafik bulunduğu, bu sebeb- le umum için bunlara itaatin vacip olduğu cihetle buna muhalefet her- halde mesuliyet ve mücazatı mucip olacağı beyan ve ilân olunur, i 9 Nisan 1325 Meclisi umumüi milli Bu beyanname Âyan reisi Said, ikin- ci reis Gazi Ahmed Muhtar paşalar ve mebusan meclisi reis vekili Talât bey imzalarile sadaret makamına da telg- rafla bildirildi. Bugün pek mühim bir hâdise daha vaki oldu: Osmanlı donanmasının meşrutiyete sadık üniteleri Hareket ordusile teş- asabi tavırlar | 11 - 24 nisanda Babıâli caddesinde | vukubulan müsademede şehid olan gönüllü askerlerden ve Şürayi Devlet hulefasından Macid Memduh bey riki mesaiye karar vererek Ayastafa- nos önüne geldiler ve meclisin emrine Amade olduklarını bildirdiler, Buna nasıl karar verilmiş olduğu hakkında bay Mahir Said bahriye yüzbaşısı - Ankara mebusu - Sami beyin ifadesine atfile (31 mart) ese- rinde şu malümatı veriyor: Amerika deniz manevralarından he- nüz avdet eylemiş münevver bahriye zabitlerinden yüzbaşı Sami bey ihti- lâlin ilk günü bahriyeli Haydar ve Şehbenderzade Hilmi beylerle birlik- te İstanbulda Demirkapıda bir apar- tımanda saklanmıştılar. O akşam ihti- Jâlcilerden bir müfreze apartımanın kapısını zorlamış ise de üç arkadaş apartımandan kaçıp kurtulabilmiş, Sami ve Haydar beyler Kasımpaşada Ali Kabuli beyin yeğeninin kocası ve menfa arkadaşı Ali Fahri beyin evine kapağı stabilmişlerdi. Sami bey ertesi günü trenle Edirne ye gider, vali Reşid beyle görüşür, halkı toplatırlar, meseleyi anlatırlar; heyecan uyandırırlar. Sami bey jan- darma ve zabillerden mürekkeb bir heyetle İstanbula dönerken (Kabak- ça) istasyonunda Edirne mebusu Ta- lât beye tesadüf eder. Edirnenin hali- ni ve yanındakinden başka kuvvet da- hi geleceğini anlatır; birlikte Ayasta- İanosa dönerler. Ayastafanosta filo hakkında fena haberler vardı. Sami bey ahvali tah. kik etmek üzere sivil olarak İstanbu- la geçer, gene Ali Fahri beyin evine gider. Menfa arkadaşı kaptan Rıza Şakir beyi orada bulur. Fakat o da donanmanın hali hakkında ciddi ma- lümat sahibi değildi. Rıza Şakir bey; — Bahriye nezaretini kendi kendi- ne ele alan bahriye erkânıharbiye re- isi Rasim paşaya gidelim; onu ikna ederek filonun Ayastafanosa hareke. ti için filo kumandarına tahriri bir emir alalım... Teklifinde bulunur. Sami, Rıza Şakir, Ali Fabri beyler Rasim paşaya gide- rek ziyaretlerinin sebebini anlatırlar, Rasim paşa evvelâ emri yazmağa baş- lamış iken sonra vazgeçerek: - Ben tahriri emir veremem. Filo kumandanı Rüstem bey iyi adamdır. Ona gidip benden selâm söyleyiniz. Gelip beni görsün, yahut mesuliyeti üzerine alarak istediği gibi hareket etsin! Dedi, Ali Kabuli beyin feçi katlin- den zaten müteessir bulunan Ali Fah- ri bey köpürdü. Bir çok sert sözler arasında şunları dn söyledi: — Paşa, paşa! Tersaneyi bu hale getirenler sizin gibilerdir. Biz de ma- ziye nedametle onu tamir için belki harekete gelirsiniz diye size bu müra- caatte bulunduk. Şimdi anlıyoruz ki aldanmışız! Sizin ne emrinize, ne ha- reketinize ihtiyacımız yoktur. Millet mutlak Abdülhamidden intikamını alacaktır! Rasim paşa neye uğradığını bile- medi. (Arkası var)