13 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

13 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Denizbank De- niz yolları işlet- mesinin Alman tezgâhlarında yap- tırılan Etrüsk va» puru da yakında YUmanımıza gele- cektir. o Vapurun bugünlerde Han burg limanından yola çıkarılacağı haber verilmek- tedir. Etrüsk vapuru, Mersin hattında işliyecek. vapurla» rın - birincisidir. Her hususta çok güzel olan yeni vapurun AKŞAM Etrüsk vapuru geliyor ilk seferi davetlilere tahsis — edilecektir. Vapur bundan sonra Mersine muntazam seferlerine başlıyacaktır. a Rus - Japon mevzileri yerinde tespit ediliyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) || | İki tarafça kararlaşan esaslar | Tokyo 12 — Harbiye nezareti teb- | Bg ediyor: | Dün Sovyet arazisi üzerinde Çan- kufeng civarında Japon albayı Şo ile Sovyet Şark ordusu genel kurmay başkanı general Şutern arasında ya pılan konferansta aşağıdaki nokta- Jar kararlaştırılmıştır: 1 — İki taraf muhasamata nihayet vermiştir. Hâlen ellerinde bulunan mevzileri muhafaza edeceklerdir. 2 — Muharebe meydanlarında ter- kedilmiş olan cesetler, iki taraf müf- rezeleri tarafından kaldırılacaktır. 3 — İki ordunun hella, bugün öğle üstü yapılacak konferansta 1es- bit olunacaktır. © 4 — İki hükümet yukarıdaki nok- tasları teyid eden meklublar faali edeceklerdir. Japonların Çankufenkte zayiatı “Tokyo 12 — Resmen bildirildiğine göre Japonların 9 ağustosa kadar Çankufeng muharebelerinde o uğra- dıkları zayizt 300 ölü ve 600 yaralı dir. Japon kumandanının beyannamesi Tokyo 12 (A.A.) — Domei bildiriyor; Sovyet - Japon mülarekesini mü- teakib Japon kuvvetleri kumandanı general, neşrettiği emriyevmide, Sov- yet ordusunun cesaret ve yüksek ma- neviyatı hakkındaki hayranlığını ve yüzlerce tankla mücehhez muhasım tarafa mukavemet eden Japon asker- leri karşısında hissettiği iftihar duy gularını bildirmektedir. Statüko bah- sine temas eden general Japori mev- zilerinin, bundan bir ay evvel muha- samattan öncekine nazaran çok iyi- leşmiş olduğunu Kaydeylemiştir. Fransa gazeteleri ne diyor? Paris 12 — Pigaro pazetesi ri ajansı Halkevinin plânı Eminönü Halkevinin plânı Nafa | Vekâletince tasdik ve Halk partisi | İstanbul başkanlığına gönderilmiştir. Parli başkanlığı da. bu. plânı bele- diye reisliğine göndermiştir. Dün B. Muhiddin Üstündağın re- isliği altında toplanan komisyon bu plân üzerinde tedkikat yapmıştır. İçtiman belediye feh işleri, imar mü- dürü ve diğer alâkadarlar iştirak et- | mişlerdir. Eminönü Halkevinin inşa- sına yakında başlanacaktır. Beşiktaş klübü idare heyeti Bazı gazeteler Beşiklaş jimnastik klübü birinci relsi B. Ziya Erdemin ve İkinci reis B. Hüsnü Keseroğlunun istifa ettiklerini oyazıyorlardı. Bize | bildirildiğine göre bu İsti yoktur. Her ikisi de vazife! vam ediyorlar. T.S.K İstanbul ajanlığından: 11/9/1938 tarihine müsadif pazar - günü başlanacağı evvelce ilân edil- miş ölün 1938 - 1939 yıh tig maçları | fikstürünü tanzim etmek © üzere | birinci ve ikinci kümeye dahil bütün | klüp murahhaslarının 15/8/1938 pa- İ zartesi günü akşami saat 1630 da bölge merkezinde hazır bulundurul- ması lüzumu e rica Olu. — Bur bölgesi futbol “Sovyetlerin -Jape Japonlara karşı göster- dikleri azim ve katiyet şayanı takdir- dir. Berlihin Tokyoya ihtiyatlı dar- ranmak için riâasihat verdiği aşikâr- dir, Bunun sebebi kolaylıkla anlaşı- labilir. Japonya, beriye ne kadar dağıtırsa dostlarına o kadar az yardım yapabilir. Japonya, Sibiryada hakiki bir harbe girişmek için Japon askerlerinin istilâsına bu kadar ümid bağladıkları Çini ter- ketmek lâzımdır. Çinde bulunan Ja- pon askerleri şimale gönderilirse Fransa ile İngiltere için Kantonda, Hong Kongda, Hindi Çinide menfaat- lerini müdafaa etmek daha kolay olacaktır.» Ordre gazetesi de şöyle diyor: «Ber- inin ihtilâfın dostane bir şekilde halli için Tokyo nezdinde israr etti- gi anlaşılıyor, Almanya, beynelmilel bir harb tehlikesine maruz kalmak- sızın âzami menfaatler temin etmek istiyor, İlk bakışta, Sovyet Rüsya ile Japonya arasında bir hârb kendi menfaatine muvafık gibi, görünürdü. Fakat Çankufeng hâdisesi gösterdi ki Sovyet Rusya çok kuvvetlidir ve mukavemete azmetmiştir. . Bunun Üzerine israr etmekten vazgeçmiştir. Çinlilerin mütarekeye dair fikri Şanghay 12 (A.A.) — Hankeu Çin askeri mahfilleri, Japon - Sovyet an- laşmasının devamlı olacağına inan- maâmaktadır. Bu mabhfillerin fikri, Sov. yetlerin talebi mucibince Japonların hudud tahdid komisyonunu kabul etmelerinin Sovyetler için diplomatik bir muvaffakiyet olduğu merkezin- dedir, Maamafih, hususi ve mahalli mazlığın halli, Çin askeri nce, hududda emniyeti ve sükünu temin edebilmekten çok uzak- tır ve her halde İki memleket ara- sında umumi gerginliğin izalesini mucib olamıyacaktır. Galatasaraylıların deniz ge- zintisi tehir edildi Galatasaraylılar cemiyetinden mat- baamıza bildirildiğine göre 13 ağus- tos cumartesi günü yapılacağı Hân edilen deniz geznitisi tehir edilmiştir. Gezintinin ne zaman yapılacağı Ga- latasaraylılara ayrica bildirilecektir. Yağlı güreşler Kostoğlu Mustafa idaresinde her hafta pazar günleri saat 14 de Eyüp Defterdar vapur İskelesi caddesinde- ki bahçede yapılan yağlı güreşler bu haftada devam edecektir. Ru hafta güreşler Lüleburgazlı Ali Ahmed, Adapazarlı Servet, Şileli Rah- mi, Karamürselli Hilmi, Mustafa, Babaeskili Pomak man arasında da yapılacaktır. Evin ikinci katından sukut Ortaköyde Sünbül sokuğında otu- ran İki yaşlarında Yüksel ismindeki çocuk evin ikinci kat penceresinden sokağa düşmüş, tehlikeli surette ya- ralandığından Çocuk hastanesine yatırılmıştır . Balık kütuları hırsızı Boşnak Ali isminde biri, Galatada bakkal Yudanm dükkânına girmiş, onun meşgul olduğu . bir sırada, on Süley- ika tane balık kolan. aşırıp ka- kuvvetlerini öteye | Hayrabolulu | , i büs ) Alma © Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede) İ edilmiştir ki, buna kendi de inanmış- İ tır, hevesine tamamile uymağa cesaret İB edemez. Nazımda üstad ya! e halde nesrini mevzun ve kafiyeli yazar. Halük'un defteri zannederim (böyle bir endişeden nesir karşısında duy lan bir «küçüklük duygusundan doğ- muştur. Nazımın hesir olmasına tahammül pek güçtür: asaletini, tabiiliğini kay betmiş gibi geliyor. Nesir, nazmın yü- nında, suni bir ifade tarzıdır. Nesir, mahvın değişmez kaidelerine tabidir: türkçede fiil daima sona atacak. Hal- buki nazım nahivden ziyade ahenge, heyecana bağlıdır: kelimeleri muhak- kak sıraya dizmez, aruzun gayet sıkı kaidelerine rağmen bile filli, faili akla geldiği gibi koyabilir. «Okudum o söy- lediğiniz kitabı» diye düşünüp de yazı nahvine uymak için «Söylediğiniz ki- tabı okudum» dediğimiz xaman hiç şüphesiz ki tabii değiliz: asıl takdim tehir nazımda değil, nesirdedir. Ve- zin ve kafiye zaruretlerinden bahse- derler de her muharririn boyun eğdiği nahvin zarüretinden bahsetmezler! Halbuki nesir kadar süni, konuşma dilinden uzak hiç bir şey yoktür. «İn- sanlar mensur konuşur. sözü kadar şüpheli bir hüküm olamaz. Kendimi- 76 cebretmediğimiz, heyecanlarımızı olduğu gibi dışarı vurduğumuz zaman hiç mensur konuşmayız. (Gerçi kon amız manzum da değildir, | ün başkabir şeydir. Fakat onu nazım, hesirden daha İyi gös- terebilir. o Bunun için nazımda ne- sirden daha ziyade tabiilik (o vardır. Fikret aksine kaniğ olduğu nazmı ne sir haline koydu, Nelice meydanda: Halük'un defteri'nde şiir bulmak gibi tabilik bulmak da kabil değildir. Şairlik, tükendikten sonra yanlan | her manzume daima nesre kaçar. Fa- | kat bu hataya yalnız Fikret değil, on- dan çok büyükler bile düşmüştür: Ver- laine'in son manzumeleri de nesir gi- bi okunur. Nurullah Ataç Alman askeri hazırlıkları (Baş tarafı 1 inci sahiföde) haricinde askeri Alman - İtalyan it- tifakı vardır ki, bu ittilak üç sene müddetle karada ve denizde sıkı bir teşrikimesaiyi tazammun ediyor. Ma- reşal Balbonun başlıca rolü, İtalyan- ların askeri kuvvetleri hakkında şüp- heli olan Alman zimamdarlarına küt- levi ve yıldırım gibi hava harbi hak- kında cüretkâr ve asri düşüncelerini tebliğ etmektir.» Ordre gazetesi İse şu fikirde bulu- nuyor: «Çin ve İspanya muharebele- rinin misalleri, tepeden inme harb nasariyesine müthiş bir darbe indir- miştir, Bahusus ki Almanyanın harb stoku yoktur. Bugünkü ahval ve şe. raitte süratle girişilecek bir harb, yı müşkil bir vaziyete sürük- liyebilir. Diplomasi mahafilinde Paris 12 (A.A) — Fransiz ve İngi- liz gazeteleri tarafından neşredilen ve halihazırda Almianyadg ittihaz edilmekte olan askeri tedbirlete mü- teallik olan haberler, diplomasi ma- hafilinde büyük bir dikkatle takip edilmektedir. Bu haberler, xmübala- âddedilmekte ve salâhiyettar bunların neşti yüzğünden ortaya çıkan telâş uyandırıcı şayia- lar aleyhinde bulunmaktadır. Diğer taraftan, Çekoslovakya me- selesinin, birçok müşkilât ve birçok ihtilât tehlikeleri arzetmekle bera- ber son aylar zarfinda mevcud ger- ginliği izaleye doğru bir istihale ge- çirmiş olduğu dikkate şayan görük mektedir. Pazarlık yasağı kanununun tatbiki için mesai programı 1 Eylülden itibaren / tatbik edile. cek olan pazarlığın meni hakkındaki kanunun tatbiki etrafında bir mesai programı hazırlamak üzere belediye iktisad müdürü B. Asım Süreyya, muavini B, Halid ve iktisad müdür- lüğü mürakiplerinden mürekkeb bir heyet toplanarak tedkikat yapmağa başlamışlardır. Belediye, kanun hü- kümlerinin Mhmalsiz ve kusursuz tat- bik edilmesini behemehal istediğin- den yapılacak mesai programı, bu gayeyi istihdaf edici mahiyette ola- caktır. Yapılan tedkikler, yakında itatbik sahasma konacaktır. 13 Ağustos 1938 | 2m —— Atatürk Türkiyesi dış 'Times'in bize dail politikada en yüksek mertebeye 2 varmıştır | | Büyük Şefin ” Türk vatanına! ve bu nesle verdiği bu | ikbal tarihte görülmemiştir (Baş tarafı 1 inci sahifede) Rus çarlığı arasındaki unanevi bo- R#uşmayı Kemalist Türkiye ile Sov- yet Rusya arasındaki hakiki men- iaatlere dayanan bir dostluğa çevi- Ten, Saadabad paktı ile bütün yakın Asya devletlerini sulh ve dostluk ça- lışması içinde birleştiren, Türkiyeye karşı açılan harblerde daima pişdar kuvvet olarak kullanılan Yun fanı, iki memleket arasındaki hudut- Jarı bile lüzumsuz kılacak samimi bir müttefik haline koyan, Balkan an- laşmesile yakın Şarkta her türlü ihtilâf imkânlarını: ortadan kaldı- ran, İtalya ile dostluk devresi açan nihayet ve bilhassa İngiltere ve Fr Sa ile kurduğu el ve'iş birliği politi- kası sayesinde Akdenizde en esasli bir müvazene- âmili devresine 'çıkan Atatürk Türkiysi harici “politikada kuvvetli ve devamli “istikrarın son bâsamağma varmiıştıt, Bu politika, bizce bir semri vâkiş olduğu için, bir devletin sadece arzu ve iyi niyetine bağlı bir iş gibi görü- nür. Fakat bu vaziyet tahakkuku çok güç bir formülün neticesidir. Formül şudur: Türkiyenin kendi hudutları dişin- da tahakkuk etmemiş hiç bir emeli kalmamıştır; Türkiyenin hiç bir top- rağında hiç kimsenin gözü yoktur. Birinci kısım tahakkuk etmeseydi biz herkesle dest olamazdık. İkinci kısım hakikat olmasaydı herkes bi- zimle dost olmazdı. Avrupada sulhün yerleşmemesi, her devlet için Türk formülünün ya birinci, yahut ikinci kısmının tatbikine imkân olmama- sından ileri geliyor. Atatürk ve onun rejimi, dünyayı sarsan fırtınalar ortasında, memle- kete, tarihinin hiç bir devirde na- sib etmediği harici rahat ve emniye- ti temin etmiştir. İçerde çalışmanın; | ilerlemenin ilk şartı olan bu harici emniyet nice memleketlerin gıpla ile seyrettikleri nadir bir Ikbaldir, Necmeddin Sadak Bu gece (Yeşliköy? de BU MASAL BÖYLE BİTTİ Vodvil 3 perde * makalesi (Baş tarafı | inci sahilede) or. Komşuları frsat kollamak £ dursun, onun dostluğunu kaza menfaatlerin kos ber çalışmağa cag ve müşterek runmaesı için b atıyorlar.» Bundan sonra Tir Lozan Mu hedesindenberi Ti e siyasetinin kazandığı muvaffakıyetleri, Balkan paktını, Saadabad paktını, Montrü zw Terini, İngiltere ile akdolunan kredi mukavelesini ve Hatay anlaşmasını birer birer sayıyor ve bu muvaffakı- yetlerin nasıl elde edildiğini İngiliz umumi efkârna Goğru bir surette izah için hususi ilâveyi neşrettiğini bildiriyor. 2-8-8 Türk borcu 1 (Vadeli) 19.15 Mürkez Bankası 10350 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 6,7 New-York 100 Dolar 1005475 Paris 100 Frank 3475 Milâno 100 Liret 860 Cenevre. 100. İsviçre Fr. 20,90,25. Amsterd. 100 Florin 68,0375 Berlm 100 Rayhşmark 50,58 75 Brüksel 100 Belg& 21345 Atina 100 Drahmi 113 Sofya 100 Leva 15225 Prag 100 Çekoslovak Kr, (4335 Madria 100 Pezeta 8,17 Varşova 100 Zioti 25050 Budapeşte 100 Pengo 24,88 Bükreş 100 Ler, 0,9275 Belgrad Oo 100 Dinar 28425 Yokohama 100 3602 Stokholm 100 Moskova o 109 Büyükadada M konseri Haber aldığımıza göre kıymetii sanat- kâr Münir Nureddin önümüzdeki pazar- tesi yünü akşamı Bürükadada Luna Park gazinosunda bir konser verecektir. Büyükadada oturanlar çoktanberi se vimli artistimisi dinlemek zevkinden mah- Tum kalınışlardı. O akşam bu fırsaltan istifadeye şitab edeceklerine şüphe yoktur. MEVLİT Ahiren irtihal eden Tarabulusgarp kumandanı merhum: Müşir Recep paşa zade süvari 41 inci alay kuman- danı süvari albayı Ekrem Recep Bat ranım ruhuna Erenköy Suadiye ca- mlinde 14/3/938 pazar günü saat 14 de mevlidi nebevi kıraat ve İthaf edilecektir. Arzu buyuran zevatı ki- ramın teşrifleri rica olunur, Sivas Belediyesinden : Sivasta inkilâp müzesi İçin yaptırılacak iki adet sarı kaplama madeni ka- « pının imaliyesi ile Sivasta teslimleri 20 tur. 1 — Bu işin tahmin edilen bedeli 1 dır. 2 vasa sevkedilmiş olacaklardır. 3 .— İhale bedelinin nısfı peşinen v teakip ödenecektir. gün müddetle münakasaya konulmuş- 700 Yira ve muvakkat teminat 128 lira- Kapılar ihale tarihinden itibaren 45 gün zarfında ikmal edilerek Si- e nisfı kapıların Sivasta teslimin! mü- 4 — Bu kapılara âid proje ve şarinarienin birer sureti Sivas Belediyesin- den parasiz olarak ülinabilir ve posta ile keza parasız olatak gönderilebilir. 5 — İhale 25;8;938 tarihinde saat runda yapıl&câklır. (5369) Payas Gümrük Müdürlü 17,5 lira muhasebe memurluğuna 14 de Sivas Belediye Encümeni huzu- ünden: müsabaka ile memur alınacaktır. As- kerliğini yapmış ve orta mektep mezunu bulunanlar varsa imtihan günü olan 20/8/938 de Payas gümrüğüne vesikalarile birlikte müracaatları; (5314) ” Istanbul Vilâyetinden : 1 — İdare mecmuasının Ağustos 938 ayından başlamak üzere on Aylık nüshasının şartnamesine göre basımı 12/Ağustos/938 tarihinden İtibaren Zi gün müddetle açık eksiltmeye konulmuştur. 2 — Mecmua en aşağı altı en fazla on beş forma ölacaktır, Lüzumu halin de ek olarak 40 formaya Xâdar ayrı kitap halinde ilâyesi yapılacaktır. Ek for» mlarının bedelleri de mecmua formaları gibi tediye “edilecektir, 3 — Beher nüshasının baskı adedi 4 — İhale günü $ — Talipler © na yatıracaklır 6 — Talipler ihale günü saat onda (8500) olacaktır. 2/Eylül/938 tarihine müsadif cuma günüdür. "15 hesabile 146 lira 25 kuruş teminat akçesini malsandığr vilâyet binasındaki alım satım komis- yonuna ve şartnameyi öğrenmek için de her gün vilâyet daire müdürlüğüne müracaat eylemeleri, (5376) Kadıköy Vakıflar Direktörlüğü İlânla Üsküdarda Acıhademde Faik paşa camiinin na tamam minaresinin ikmali imşaalı 30/7/9586 tarihinden 19/B/938B tari eksillmeye konmuştur. Minarenin ikme hine kadar yirmi gün müddetle açi nşaatı keşif bedeli 1563 liradır. Teminatı muvakkate 118 liradır. Eksiltme 19/8/0938 cuma günü saat İİ de Kadıkiy Vakıflar Müdürlüğü ihale komisyonunda yapılacaktır, Eksiltmeye gireceklerin Un gibi minare inşaatı yapmış müteahhitler olması meşrut olup İstanbul Vakıflar ae başmi marlığından alacakları ve eksiltmeye gireceklerdir. (4931) *