13 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Başvekilin yeni ticaret mezunlarına hitabesi B, Gelâl Bayar, devlet hayatında ekonominin büyük ehemmiyetini izah etli Dün gece Suadiye plâjında yüksek | *ktisad ve ticaret mektebi mezunları cemiyeti tarafından yeni mezunlar | partisi | Genç arkadaşlarımıza hatırlatmak isterim ki, Atatürkün kurduğu Halk prensiplerinin dörtte üçü şerefine bir ziyafet verilmiş, Başve- | memleketin ekonomisine alddir, Dev- kil B. Celâl Bayar da geç vakit bu zi- yafeti şereflendirmiştir. Başvekil B. Celâl Bayar, cemiyet yeisinin nutkuna cevab verirken €7- cümle demiştir ki: «— İktisadi bir mevzu ele alındığı zaman heyecan duyar ve söz söyle- mekten haz duyarım. Bizim bugün- kü rejimimizi kuran Büyük Şefin hareketlerini tedkik ettiğimiz zaman iki şey gözümüze çarpar: Şefimiz memleketi kurtarmak için malüm olan mücadelesini yapmış, memleke- tin istiklâlini kurtaracağım demiş ve davasını kazanmıştır. Bu sayede "Türk milleti yüksek bir İzzeti nefis- le yaşamak imkânını bulmuştur. Şefimizin ikinci bir hitabı vardır: Bu da İzmirde söylediği «bundan sonraki zafer, Türk köylüsünün sa&- panındadır. sözüdür. Bizim için en salim yol, ekonomimizi tanzim et- mektir. Italyan - Fransız müna- sebatında gerginlik İtalya Fransa için, Fransa da İtalya için pasaport vermiyor Paris 12 — İtalyan tebaasına gerek şahsi, gerek toplu halde Fransa için pasaport verilmesi tatil edilmiştir. Bu- gün hariciye nezaretinin bu hususta neşrettiği tebliğde deniliyor ki: Fransız makamatanın işarıahere kâ- dar ve 13 ağustos tarihinden itibaren İtalyaya gitmek istiyen Fransızlar hakkında Fransaya gitmek istiyen İtalyanlar hakkında İtalya tarafın- dan ittihaz edilmiş olan tedbirlere mümasil tedbirler ittihazına maattees- süf mecbur kalınmıştır. Çatalca ve Silivrinin İstan- buldan alınacağı doğru değil Ankara 12 (Telefonla) — Çatalca ve Silivri kazalarının İstanbul vilâ- yetinden alhnarak Trakya umumi müfettişliğine bağlanacakları söylen- mekte ise de yaptığı ikata" göre bunun asli yoktur. Iki otomobil kazası Bir çocuk öldü, başka bir çocuk ta ağır yaralandı , Dün gece biri Bomonti civarında, diğeri de Fatihte olmak üzere iki feci kaza olmuştur. Bir kömür şirketine | | | ait hususi bir binek otomobili Şişliye | doğru süratle İlerilemekte iken önü- ne birdenbire genç bir kız çıkmış, oto- mobilin tekerlekleri altında kalmıştır. Yaralı kız, derhal hastaneye kaldırıl- mışsa da az sonra ölmüştür. Genç kı- zın hüviyeti tahkik edilmektedir. Oto- mobili idare eden Hakkı yakalanmış- tır. İkinci kaza da Fatihte olmuştur. O civarda oturan sekiz yaşlarında Nu- reddin yolun kenarından dalgın dal- gın geçerken bir taksinin sademesine uğramış, muhtelif yerlerinden tehli- keli surette yaralanmıştır. Polis, yara- h çocuğu ümidsiz bir vaziyette hasta. neye kaldırmış, şoför yakalanmıştır. Gümrük ve İnhisarlar müsteşarı Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti “müsteşarı B. Âdil Okuldaş dün An- karadan şehrimize gelmiştir. Müste- şar gümrük işleri üzerinde tedkikat iyapacaktır. Başmüdür B. Mustafa ıNuri dün muhtelif işler üzerinde imüsteşara izahat, yermiştir. mi let hayatında muvaffak olmak için ekonomiyi tanzim etmelidir. Bizim devlet idaresinde birinei derecede kıymeti haiz prensiplerimiz, milletin ekonomik bütünlüğüdür.» Başvekil, gençlere muvaffakiyetler temenni ettikten sonra devamla; —- Gençliğimizin o unutmıyacağı r bir vazife daha vardır, Buda Büyük Şelimizi daima içten gelen bir muhabbetle sevmektir. Bunu tavsiye etmek zaiddir. Çünkü O, bü- tün türklerin kalbinde sarsılmaz bir iman halinde ktadır. Genç arkadaşlarımın huzurunda kendisi- ne burada minnettarlığımı tekrar etmek isterim. Uzun zamanlar başı- mızda kalmak suretile bizi nurlan- dırâcak olan © kuvveti, hepimiz be- raber takdis ederiz.» Başvekilin nutku, sürekli alkışlar- Ia karşılanmıştır. Londra civarını seller bastı Elektrik tenviratı, telefon mu- habereleri kesildi, yeraltı şi- mendiferi de işlemiyor Londra 12 — Londranın civarın da bir fırtına çıkmış, yağan şiddetli yağmurlardan hasıl olan seller, Croy- dan tayyare meydanını basmıştır. Tayyarelerin seferlerine tekrar baş- Jamâları için ilaiye müfrezelerinin pistleri kurutmalarına mecburiyet hasıl olmuştur. Wemilleyde, deniz yarışları yapılır- ken hakem heyetinin bulunduğu va- pur, sular ile dolmuş ve bu vaziyete karşı koymak için barajların açı masına mecburiyet hasıl olmuştur, Kensington, Hammersmith, She- perdsbuseh ve Wembleyde yollar, seller altındadır. Elektrik t ve telefon muhaberatı kesilmi; Yeraltı şimendiferi de işlemiyor. Londraya bir damla yağmur yağ- madığı halde fırtına Dunoon, Sout- hend, Ambleside, Southport vesair yollara sirayet etmistir. Intihabat defterleri Kadıköy ve Üsküdarda yarin esas defterleri hazırlamağa başlıyacak Pazartesi günü Kadıköy ve Üskü- dar belediye şubeleri de belediye in- tihabıma esas teşkil eden defterleri hazırlamağa başlıyacaktır. Bu suretle bütün belediye şubele- rinde defterlerin tanzimine başlan- mıştır. İntihap defterleri biri hem intihab etmek, hem de intihab edilmek, ikin- cisi yalnız intihab etmek hakkını haiz olanları ve üçüncüsü de intihab yaşına gelmemiş olanları ihtiya ede- cektir. Defterler, aile sicilleri be. yannameleri esasların agöre hazır- landığı için bu seferki intihapta nok- san, yanlış görülmiyecektir. Bütün belediye şubeleri intihab defterlerini intihab başladığı tarihe kadar ikmal etmiş olacaklardır. Handa bir cesed Tuhtakalede Cinci hanında oturan İhsan isminde bir genç-bu sabah oda- sında ölü olarak bulunmuştur. İhsa. nın Âni olarak ölmüş şüpheli görül müş ve cesed Adliye ve zabıta doktor- ları tarafından muayene edildikten Morga kaldırılmıştır, ana | Türk - Italyan ticari i Oo münasebetleri İtalyan heyeti eylülün ilk haftasında gelecek Ankara 12 (Telefonla) — İtalya ile aramızdaki ticari münasebetlerin ge- letilmesi imkânlarını araştırmak buraya bir İtalyan ticaret he- yeti geleceğini bildirmiştim. Heyet eylülün ilik haftasında Ankaraya ge- lecektir. Heyetin kimlerden mürek- kop olatağı henüz belli olmamakla beraber yüksek selâhiyetli zevattan teşekkül edeceği anlaşılmatakdır. Heyetin Ankaraya yapacağı © yahate şehrimiz iktisadi mahafilinde hususi bir ehemmiyet atfedilmekte- dir. . Macaristandan bir ticaret heyeti gelecek Ankara 12 (Telefonla) — Macaris- tanla aramızda mevcud ticaret anlaş- masının tadili için önümüzdeki eylül Ayı içinde Macaristandan buraya bir tlcret heyeti gelecektir. Son dakika Macaristana silâhlanma hakkı veriliyor Küçük itilâfla Peşte arasında cereyan eden müzakerat ilerliyor Budapeşte 13 — Macaristana silâh- lanma hakkının tanınması ve Trianon muahedesinin bu husutaki maddele- rinden feragat edilmesi ve Küçük İti- lâf topraklarında yaşıyan Macar ekalliyetleri meselesinin halli Peşte hükümetile Küçük İtilâf devletiri arasında cereyan etmekte olan mü- #âkereler süratle ilerlemektedir. Ya- kında iki taraf arasında bir itilâfa yarılması bekleniyor. . , , Vergi muafiyetleri Maliye Vekâleti bu hususta bir tebliğ hazırladı Ankara 12 (Telefonla) — Maliye Vekâleti bağcılar, bahçıvanlar, ziraat işlerinde ve bahçelerde çalışanlar hak» kındaki vergi muafiyetlerinin tatbik suretini gösteren bir tebliğ hazırla- mıştır. Bu tebliğe göre bu gibilerden serbes bir şekilde çalışanlar kazanç vergisinden muaf tutulacaklardır. Kazanç vergisinden muafiyet, bun- lardan hizmet erbabı vaziyetinde bu- lunanlara şamil olmıyacaktır. İktisadi buhran, omuvazene ve hava kuvvellerine yardım vergileri yalnız hizmet erbabmın fstihkakları üzerine mevzu olduğundan bu vergi- lerdeki muafiyetlerden de yalnız hiz- met erbabı zümresinden olan renç- berlerle ziraat işlerinde çalışan İşçiler istifade edeceklerdir. Bağcılık ve bahçıvanlık işleri haddi zatında ziraatin bir şubesi olmakla beraber mali mevzuatımızın bu işin - zirai işlerde çalışanlar - tabirinin medluli hâricinde kabul edildiğinden iktisadi buhran, muvazene ve hava kuvvetlerine oyardım vergilerindeki tar. Milli Müdafaa ve Ziraat vekilleri geldiler Mimi Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp ve Ziraat Vekili B. Faik Kur- doğlu bu sabah Ankara ekspresile şeh- rimize gelmişlerdir. İktisad Vekili Başvekili ziyaret etti İktisad Vekili B. Şakir Kesebir ikti- sadi meseleler üzerinde tedkiklerine devam etmiş, bir müddet Denizbank- ta meşgul olmuştur. Başvekil B, Ce- WI Bayar İktisad Vekilini dün Dol- mabahçe sarayında kabul etmiştir. Anadoluyu gezecek ressamlar Cumhuriyet Halk Partisinin kararı mucibince muhtelif vilâyetlere gide- rek güzel manzaraların tablolarını yapacak olan on ressam Güzel Sanat- | ler akademisi tarafından seçilmiştir. muafiyetler bunlara şamil olmıyacak. | gayelerden âri Ankara 12 (A.A) — Anadolu ajan- sının haber aldığına göre, Japonya büyük elçiliği müsteşarı Ankaraya gelmiş ve elyevn mezun bulunan ha- riciye kâtibi umumisi B, Numan Me- nemencioğluna vekâlet eden B. Esat Atuneri ziyaret etmiştir. Müsteşar, İstanbula gelen Japon diplomatları hakkında Japon büyük Japon ord elçiliği namına B, Esat Atuner'e iza- | | Japonya son notamıza dün cevap verdi Toplantının siyasi ve iktisadi olduğu bildirildi ğu bildirild | hat vermiş ve bu ziyaretlerin hiç bir resmi sıfatla olmayıp tamamen hu- bulunduğunu ve her di gayeden âri olduğunu beyan eylemiştir. Bu izahat üzerine 10 Ağustos ts- rihli bültenimizde mevzuu bahis olan mesele böylece tenevvür etmiş ve halledilmiştir. usu Çinde mağlübiyetlere uğruyor Japon kuvvetleri Hongkong 12 — Çin tayyareleri son günler zarfında Yangtse nehrin- de Japon harp gemilerini bilâ inkıta bombardıman ederek (bunlardan muhtelif büyüklükte on tanesini ha- sara, uğramışlardır. Dün Kuikiâng civarında Japonların büyük bir harp gemisi batırılmıştır Japonlar büyük zayiata uğramaktadırlar, Çinin şimalinde Çin ordusu şansi eyaletinin cenup Kılasını istirdat et- miş ve bu eyaletin merkezinde biri- biri arkasından bir kaç muharebe kazanmıştır. Şantung'un şarkında ve garbinde Çin çeteleri Japonları mütemadiyen iz'aç etmekte ve her tarafta bunların hareketine mâni ol- maktadır. Japon kıtaları artık muharabe et- miyerek mütemadiyen ricat etmek- Çekoslovakya toprakları üstünde Alman tayyaresi Protestolara rağmen Alman tayyareleri gene Çek arazisi üstünde uçtular Berlin 12 (A.A.) — Berlindeki Çe- koslovak selareti, geçen halta iki Al- man tayyâresinin Çekoslovak arazisi üzerinden uçmasını dün hariciye ne- zareti nezdinde prolesto etmiştir. Dün de bir Alman tayyareşi, yeni- den Çekoslovak arazisi Üzerinde uçmuş ve Glaservald üzerinden geçmiştir. Bu mevkide Alman sosyal demokratları ile vüküagelen bir ârbede esnasında maktul düşen bir südet Almanm ce- naze merasimi yapılmakta idi. Çekoslovakya sefareti, bugün bu yeni tecavüzü protesto etmiştir. Prag 12 — Dün saat 19,30 da her birinde birer tavyareci bulunan ve antrenman mektebine &it olan iki Al man tayyaresi, Moravyada kâin Tre. bikde karaya inmiştir. 'Tayyareciler, 14 ve 15 ağustostn yapılacak olan tayyare müsabakaları için Münihten Viyanaya gitmekte olduklarını söyle- mişlerdir. İcra edilecek tahkikat neti- cesinde esbabı müşeddede görülmedi- ği takdirde pilotların serbest bırakıl- maları muhtemeldir. Bir kadın cesedi Boğazı iple sıkılarak boğul- mak suretile sazlığa atılmış İzmir 12 (Telefonla) — Şehidler mahallesinde Melez çayı kenarında sazlıkta bir kadın cesedi bulunmuş- tur. Cesedin, Osman kızı 45 yaşında dul Nazikeye aid olduğu anlaşılmış- tır. Zabıtanın tesbit ettiği vaziyete göre, Nazike boğazından iple sıkılmak guretile boğulmuştur. Boğazında ip izleri vardır. Adliye tahkikata başla” mıştır. Katil aranıyor. ricata başladı, 77 Japon harp gemisi batırıldı tedirler. Peiping'in cenubunda Pao- ting civarında şimendifer hattı Çin kuvvetleri tarafından kesilmiştir. Hongkong 12 (AA) — Japon küvvetleri Yoyang gölünün kenarı- na, Sintzö' inmeğe yeniden te- şebbüs etmişlerdir. Çin ağır topçuları şidetle ateş ederek muhtelif cesa- mette onbir Japon harp gemisini ba- tırmış olduğundan bu hezimet üzerine Japonlar geri çekilmişlerdir. Hanken 12 (A.A) — Bu sabah şe- hir, muhasamatın başladığındanberi şiddetlice misli görülmemiş bir bom- bardımana maruz Yalmıştır. Yirmi kadar Japon tayyaresi tay mey- danına ve Kanton demiryolu istas- yonuna yüzlerce ton sikletinde bom- tır. Zaylatın mikdarı malüm deği'dir. Fakat çok yüksek olduğu Hamidiye Rizeden Hopaya gitti Rizede zabitan ve mürettebat parlak surette karşılandı Rize 12 (A.A) — Hamidiye mek- tep gemimiz dün Rizeye gelmiş ve halk tarafından sevinçle karşılan- mıştır. Komutanlarla vilâyet arasın- da ziyaretler yapıldıktan sonra gece belediye tarafından komutan ve su- baylar şerefine bir ziyafet ve şehir parkında da Halkevi bandosu tara- fından bir konser verilmiştir. Hami- diye öğle üzeri Hopaya gitmiştir. Su topu maçları | Küçük ve Büyük Galatasa- raylılar İstanbul şampiyonu oldular 1938 senesi İstanbul su topu şampi- yonunun tayini için yapılması lâzım- gelen maçlardan ikincisi dün Modada yapılmıştır. Geçen hafta Beşiktaş kü- çüklerini 7 - 0 mağlüb ederek birinci maçı kazanan Galatasaray küçükleri dün de Beykoz küçüklerini 5 - 4 yene- Tek İstanbul küçükler şampiyonluğu» nu bu sene de kazanmışlardır. Büyükler sü topu şampiyonasına yalnız Galatasaray ve Beykoz takım- ları iştirak etmişlerdir. Maçlardan ilkini Galatasaraylılar geçen hafta Beşiktaş yüzme havuzun- da Beykozluları 4 - 3 yenerek kazan“ mışlardı. Dün de zevkli bir maçtan sonra gene Galatasaraylılar maçı 4 -2 kazanmışlardır. Bu suretle Galatasaray bu sene d9 İstanbul şampiyonu olmuş demektir. Zira iki maçı ârka arkaya kazanmış olan Galatasaraylılar üçüncü msçi kaybetmiş dahi olsalar gene şampk yan olacaklardır.