31 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Harb Okulunu bitirenlere diplomaları verildi Bu sene bini mütecaviz talebe mezun oldu, birinci, ikinci ve üçüncülere hediyeler verildi Ankara 30 (A.A.) — Harb okulu- nun 938 yılı mezunlarına bügün saat 15 de törenle diplamaları verilmiş ve törende Büyük Millet Meclisi reisi Abdülhalik Renda ile şehrimizde bu- lunan Vekiller, Mebuslar ve Ankara Vali ve Belediye reisile Mevki ve Mer- kez komutanları, bir çok generaller ve Vekâletler ileri gelenleri, kalabalık bir halk bulunmuştur. Yeni subayla- rımızın muzika ile birlikte söyledik- leri İstilâl marşından sonra mezun- lara diplomaları tevzi edilmiş, and içilmiş, birinci, ikinci ve üçüncü ola- rak çıkanlara mükâfatları verilmiş, yaş kütüğüne sınıf birincisi tarafın- dan sınıf çivisi takılmış, okul komu- tanı kurmay albay Hamid Dogruer ve asteğmen Muhtar Ataç tarafından söylevler verilmiş ve Harbiye marşı muzika ile birlikte mezunlar tarafın- dan tekrar söylenmiştir. Mezunlar okul önündeki Atatürk anıdı ve bü- yüklerimiz huzurunda merasim geçidi yaptıktan sonra davetliler büfelerde izaz ve İkram edilmiş ve parlak törene son verilmiştir. Bu sene Harb okulunun bini teca- vüz eden mezunları ârasından Veci- hi Akın birinci, Sami ikinci, Memduh İnce üçüncü çıkmışlardır. Kendileri- ne birer altın saat hediye edilmiştir. Ortaköyde ve Kadıköyde iki cinayet oldu Sadık, Ismaili öldürdü, Osman da Hüseyini altı yerinden vurdu Dün gece Ortaköyde bir evde ter- tib edilen içki âlemi bir gencin bıçak- Ja parçalanarak öldürülmesile ne- ticelenmiştir. Sadık ve İsmail isimlerinde iki tü- tün amelesi yanlarına bir de Sadığın metresini alarak, Ortaköyde Derei- çinde bir evde olurup eğlenmeğe ka- rar vermişler ve bir içki sofrası ku- rarak olurmuşlardır. İçki sofrası gece yarısından sonra ya kadar devam etmiş, bu sırada Sadık ile İsmail arasında kadın yü- zünden bir münazaa çıkmıştır. İsmail, kavga esnasında Sadığa; — Bana Erkek İsmail derler, son- rasım sen bilirsin!. demiş, işte bu söz ortalığı karıştırmağa kâfi gelmiş- tir. Sadık, büyük bir kama çekerek Erkek Ismailin üzerine atılmış ve yere yatırıp dizlerile bastırdıktan sonra kamyal vücudüne gelişigüzel saplıyarak öldürmüş, evden çıkıp kaçmıştır. Eve gelen polisler, cesedi muha- faza altına alarak nöbetçi müddelu- mumiliğini haberdar etmişlerdir. Ka- til Sadık alâkadar memurlar tarafın- dan şiddetle aranmaktadır. Bugün yakalanması muhtemeldir. İkinci cinayet Dün akşam geç vukit Kadıköyde de bir cinayet olmuştur. Bahariyede bayan Lemanın yaptırmakta olduğu bir apartıman inşaatında çalışan Osman ile marangoz Hüseyin bir pa- ra meselesinden kavga etmişlerdir. Osman; Hüseyine sözünü dinlete- meyince, üzerinde taşıdığı bıçağını çekerek Hüseyinli altı yerinden vur- muştur. Hüseyin; söz söyliyemiye- cek bir halde Nümüne hastanesine yatırılmış, Osman yakalanmıştır. İzmirdeki maçlar Fuar kupasını Ankara futbolcuları kazandı İzmir 30 (Telefonla) — Fuar ku- pası müsabakalarına bugün de Al sancak stadında devam edildi, İstan- bul - Trakya takımları arasındaki maç 3-4 İstanbulun galibiyeti ile bitti. Ankara - İzmir final maçında iki takım üçer golle berabere kalmışlar- dır, Fuar kupasını, gol averajı usuli- le Ankara takımı kazanmıştır. Misafir sporcular şerefine gece Fuar gazino- sunda ziyafet verildi. Misafirler ya- rm (bugün) hareket edecekler. Tunada bir İnfilak Amiral Hortinin karaya çık- tığı yerin karşısında bir infilâk oldu Budapeşte 30 (A.A.) — Akşam Naib Horti'nin Budapeşteye muvasalatından üç çeyrek saat sonra Tuna nehrinin kenarında mumaileyhin çıktığı rıhtı- mın karşısında bulunan bir kahvenin yanında bir intilâk olmuştur. Üç katlı binaların bütün camları kırılmıştır. İnfilâkın şiddetinden üç kişi sokağa düşmüştür. Nüfusca zayiat yoktur. Amiral Horti Peşteye döndü Budapeşte 30 (A.A.) — Naib Horti, akşam Almanyadan buraya gelmiştir. Mumaileyhi hamili olan vapur, saat 17 de Tuna rıhtımına yanaşmıştır. Yağ- murun şiddetle yağmasına rağmen halk Naibi alkışlamağa gelmiştir. Naib, bütün nazırlar ve siyasi rical tarafın» Yahudi muhacirler Amerika sefarethaneleri ar- tık vize vermiyorlar Vaşington 30 (AA) — Siyasi mül- tecilerin kabulü hakkındaki Ameri- kan siyasetine tevfikan Alman ve Avusturyalı yahudiler günde100 kişi olmak üzere Amerikaya girmektedir. Jer. Berlinden gelen haberlere göre, Amerika sefareti, Alman ve Avustur- yalı yahudilerin pasaportlarını artik vize etmemektedir. Muhaceret kon- tenjanları bittiği için Amerika gele- cek iki sene zarfında muhacir kabul etmiyecektir. Ispanya harbi Hükümetçiler, Estramadure cephesinde iki yeri işgal etti Barselon 30 (A.A.) — Neşredilen bir tebliğde bilbasa bildirildiğine göre Estramadure cephesinde Çümhuri- yetçiler Gargantilla ve Sevilla de Jarayı istirdad ve Cabezo sırtlarında bazı mevzilerle 629, 633, 587 rakımlı tepeleri işgal etmişlerdir. Zujarın cenubunda Cümhuriyet- çiler ilerlemeğe devam etmektedirler. Barşelon 30 (A.A.) — Saat 20,40 da bir ecnebi deniz tayyaresi Gulxolsi bombardıman etmiş ve mitralyöz ate-. şine tutarak maddi zararlar ika et- miştir. fl Mutedil Arabların şefi Kudüs 30 (A.A.) — Mutedil Filistin Araplarının şefi Ragıb Naşaşihi, dün hava yolile Filistinden ayrılmıştır. Ne maksada yapıldığı malâm olmıyan bu seyahati, memlekette derin bir alâ- | ka uyanı id Miatürkle Mareşal || arasında telgraflar Mareşalimiz, ordu men- suplarının candan bağlı- lıklarını Atatürke bildirdi İstanbul 30 (A-A.) Reisi- cümhur Atatürkün mareşal Fev- zi Çakmağa çektikleri tebrik tel Atatürke yazılan telgraf Büyük Cümhur Reisi Atatürk Mesudane idrak ettiğimiz büyük zaferin yıldönümü münasebetile Cümhuriyet ordusu mensupları» tün yüce Başbuğlarına sarsılmaz candan bağlılıklarını ve sonsuz tazimlerini saygı ile arzederim. Genel Kurmay Başkanı mareşal Fevzi Çakmak Büyük Önderin teşekkürleri İstanbul 30 (A.A.) — Riyaseti- cümhur umumi kâtipliğinden: Büyük Zafer bayramı münase- betile yurdun içinden ve dışından gelen tebrik telgrâflarından Ata türk pek mütehassis olmuşlar ve teşekkürlerile tebriklerinin o ile- tilmesine Anadolu ajansını me- mur etmişlerdir, Başvekilin teşekkürleri İstanbul 30 (A.A) — 30 ağustos Zafer bayramı münâsebelile memle- ketin birçok tarafından gelen tebrik telgraflarına ayrı ayrı cevap vereme- diğine müteessir olan Başvekil Celâl Bayar, bunlara karşı teşekkürlerinin iblâğına Anadolu ajansını memur et- mişlerdir, Antakyada Zafer bayramı Türk lisesine tarihi bir levha talik edildi Antakya 30 — 30 ağustos bayramı burada büyük bir coşkunlukla kut- lanmıştır. Antakya lisesine, Beledi- yenin hediye ettiği lâvha da büyük bir törenle talik edilmiştir. Lâyhanın muhteviyatı şudur: İ «yurttaş 3 temmuz 938 tarihini | unutma. Zira bu tarih, Hatay erkin- | diğinin teminatı olan Türkiye - Fran- | sa anlaşmasının Türkiye Genel kur- | may asbaşkenı orgeneral Asım Gün- düz ile Fransa cümhuriyeti şark or- duları kumandanı general Hoizinger arasında imzalandığı günü bildirir» B. Hitler istihkâmatı teftiş ediyor Müddetleri biten Alman efradı terhis edilmiyecek Bem 30 (A.A) — Ciddi bir men- badan Bem'e gelen malümata gö- re Hitler dün Loerrache mıntakasın- da görünerek İsteliner Klotz istih- kâmlarını teftiş etmiştir. Bu havalide Alman kıtaları bulunduğu vebu kuvvetlerin iki fırka, belki daha faz- la olduğu haber verilmektedir. Berlin 30 (A.A.) — İki senelik as- keri hizmetleri 30 eylülde biten genç- lere gelecek ilkteşrinin 27 sinden ey- vel terhis edilmiyecekleri resmen MEŞ'UM KADIN Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ - Nü) Zevkle okuyacağınız bu roman pek yakında başlıyor. Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Son dakika Fransız mahafili vaziyeti pek vahim görüyor Harp çıkarsa uzun sürecek ve bütün Avrupaya yayılacak imiş Paris 31 — Fransız siyasi ve askeri mahafili, şimdi beynelmilel vaziyeti fevkalâde vahim addelmektedir, #lâkadar mahafilde hâkim olan fikir şudur: Harb patlarsa uzun sürecek ve bütün Avrupaya yayılacaktır. Paris 31 — Kahinenin içtimaımda B. Bonne beynelmilel vaziyeti izah etmiş ve demiştir ki: «Fransanın Çekoslovakyaya karşı siyaseti hakkında alınacak yeni bir kararı yoktur. Zira bu mesele de hattı hareketini Evvelki karâr aynen bakidir.» çoktan çizmiştir. Lord Halifaksın İngiliz kabinesine verdiği izahat İngiliz kabinesinin kararları dominyonların da muvafakatile ittihaz edildi Londra 31 — İngiliz kabinesinin dünkü içtimaında hariciye nazırı Lord Halifaks, Alman manevralarının uzamasından, Alman matbuatının Çekoslovakyaya şiddetli hücumların- dan ve Almanyanın henleyine verdiği itilâfgriz nasihatlerden doğan vahim vaziyeti anlatmış, Çek hükümetinin Südetlere yaptığı yeni teklifleri ve bu tekliflerin başlıca Südet taleblerini tatmin edecek mahiyette olduğunu izah etmiş, Lord Runcimanın iki ta. rafı uzlaştırmak için sarfetliği gayret» lerden bahsetmiş, bir anlaşmaya var- mak ümidlerinin henüz zail olmadığı- nı, zira Prag hükümetinin teklifleri henüz Südetler tarafından kati suret- te reddedilmemiş olduğunu ilâve et- miştir, İngiliz (kabinesi, dominyonlarlâ uzun bir müşavereden sonra, kararla- rını ittihaz etmiştir. Dominyonlar, sulhü korumak için âzami gayretlerin sarfı lâzım geldiği, fakat bu gayrete | 1etin İngiliz imparatorluğunun mena» file kabili tel!f olmak icab ettiği fik- rindedir, Vezüv volkanı ateş kusuyor Lav dalgaları uzaktan korkunç ve muazzam bir manzara teşkil ediyor Paris 31 — Napoliden bildirildiğine göre, Vezüv yanar dağının krateri dahili sadmeler neticesinde yıkıldığın- dan lâv dalgaları akmağa başlamıştır. Lâv dalgaları saatte 200 metre sürat- le dağın şimal sathı mailinden aşağı- ya doğru akıyorlar. Şimdiki halde da- in eteğindeki tarlalar için tehlike yoktur. Yanar dağdan fışkıran lâvlar kor- kunç ve muazzam bir manzara arze- diyorlar. Napoli şehrinden bu man- zara görülmektedir. Fransa liman amelesi ihtilâfı bitti Paris 30 (A,A.) — Dok amelesi ihti- Yâfı bilfül bitmiştir. De Monzie, dün &mele murahhaslarile yaptığı mülâkat- tan sonra yeni hükümlerin tatbiki do- Jayısile çıkabilecek geçici müşkülâtın Kolaylıkla izale edileceğini beyan etmiş- tir. Amele murahhasları da memnuni- yetlerini bildirmişlerdir. Herekede üzümcüler panayırı İzmit 30 (Telefonla) — 4 eylülde Herekede Kocaeli üzümcüleri için ya- pılacak panayırm fevkalâde güzel ol- masına çalışılıyor. İstanbul gazetecile- ri panayıra bilhassa davet edilmişler- dir. En iyi üzüm yetiştiren bağcılara ikramiyeler verilecektir. O gün ayrı- ca deniz müsabakaları da yapılacak- tar, Beylerbeyinde Hava Kurumu menfaatine müsamere Beylerbeyinde 3 eylül cumartesi gü- nü akşamı Hava kurumu menfaatine büyük bir müsamere verilecektir. Bey- lerbeyi nahiye müdürü ile arkadaşları, müsamerenin çok mükemmel olması için her türlü tertibat ve hazırlıkları yapmışlardır. Bu müsamereye gidecek. ler, hem zevkli ve eğlenceli bir gece geçirecekler, hem de Haya kurumu- na yardımda bulunacaklardır. | Amerika hükü- İ . ya meli silâhlanıyor 18 yeni harb gemisi inşa e Vaşington 30 (A.A.) — Bahriye ne» zareti, halen ihzar edilmekte olan 1939 40 deniz programının en azı 18 cüzü- tamın inşasını natık olacağını bildir mektedir: 2 zırhlı, 2 kruvazör, 8 torpi- do muhribi, 6 tahtelbahir ve belki de bir tayyare gemisi. Bahriye efradı mik* tarının arttırılması ve 2.000 den 5.000 8 çıkarılması da derpiş olunmaktadır. Bütün bu malümat ile Harbiye nazi rı Vudring'in ordu ve donanma gazete sinde mahalli muhafız kıtaatı efradı- nın 195 binden 210 bine çıkarılmasını, 2320 tayyareden mürekkep bir askeri hava kuvveti vücude getirilmesini, sa“ hillerin müdafaa vasıtalarının moder* nize edilmesini tavsiye yolunda yazmı$ olduğu makale arasında münasebet gö” rülmektedir. B. Lansbüri Belgradda Belgrad 30 (A.A.) — İçtimai Basiret nazırı B. Cvetkoviç, dün sabah maruf İngiliz siyaset adamı B. Jor) Lansbüriyi kabul etmiş ve kendisile uzun müddet görüşmüştür. B. Lansbüri, Maarif nazırı B. Dobri- voje Stosoviç'i ziyaret etmiş ve kendisi le uzun müddet görüşmüştür, Meksikada seller 800 evi silip süpürdü Meksiko 30 (A.A.) — Monterrey v€ civarına şiddetli yağmurlar yağı” İ gadevam etmektedir. Tuğyan, her dâ- | kika büyümekte ve amele evlerini gru? | halinde sürüklemektedir. 800 evi sula” götürmüştür. 900 aile açıkta kalmıştı! Şimdiden birkaç kişinin öldüğü tesbit edilmiştir. Bağdad vapuru bir sandal! batırdı Evvelki akşam saat 18,20 de, BU” gâz adasından kalkan İsmet köp” tanın idaresindeki Bağdad vapur” manevra yaparken içerisinde üç a” kadaşın bulunduğu bir sandala ça” parak batırmıştır. ? Tehlikeyi evvelden sezen gençl€”” denize atlamış olduklarından j dan indirilen filikalar kurtarılmışlardır.