31 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

31 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AK $ AM Mardin şehrinde on yılda görülen işler Belediye varidatı iki senede bir misli arttı, şehir bir çok eserlere kavuştu Mardinde açılan bir cadde j Mardin (Ak- şam) — Mardin değerli bir bele- diye reisinin him. metile yeni ve medeni bir çehre takınmağa baş- lamıştır. Beledi. ye reisinin saye» sinde, daha iki sene evvele kâ- dar kırk bin lira raddesinde olan belediye bütçesi bir misli fazlasi. oOMardinin çalış- le seksen bin Ji. (o kan belediye reisi raya yükselmiş” B. Aziz Uras ve şehir bir çok güzel ve yeni eserlere kavuşmuştur. Mardin belediyesinin sonon yıl yarfında görmüş olduğu hizmet ve ba- şardığı işleri şöyle hülâsa edebiliriz; Yirmi bin lira sarfile fenni bir mezba- ha yapılmış, gsri bir kasap çarşısı vÜ- cude getirilmiş, on bin iira harcana- rak bir pârk, bir cumhuriyet meydanı, iki küçük mahalle parkı tesis olun- müş, iki umumi helâ inşa edilmiştir. Bedesten adı verilen harab ve kapalı çarşı tathir ve tamir olunarak hay- van pazarı haline getirilmiş, hükü- metlen Diyarbakır kapısına kadar devam eden ana cadde açılarak mü- him bir kısmı parke döşenmiş, bu cad de üzerindeki dükkânların kemerleri yıktırılmak, tahta kepenkleri kaldırıl- mak, yerlerine İstor ikame edilmek sür retile modern bir cadde ve çarşi vü- cude getirilmiştir. Her yıl belediye bütçesine konmak ta olan tahsisatla memleketin bozuk olan kaldırım, liğım, su yolları, ha- rab ve yıkık duvarları tamir, tathir, ıslah ve İnşa edilmiş ve bu işler için yirmi bin lira sarfedilmiştir. Kale eteğindeki kayaların tehlikesi 2310 lira sarfile bertaraf edilmiş ve üç ha- rita yaptırılmıştır. Belediye şehrin tanzifatı için on yılda (73,555) lira harcamiştir. Ten- virat için harcanan para elli üç bin liraya yakındır. Tarihi Mardin, elek- İriğe kavuşmuştur. Yirmi bin lira ile kurulan fabrika şehrin mühim bir kısmını tenvire kâfi gelmiş ve tesisa- tın tevsiine karar verilmiştir. Mardi. nin diğer mühim ve hayati ihtiyacı olan su işi de halledilmek üzere bulu- nuyor, Belediyeler bankasından 160 bin lira istikraz: için gereken teşeb- büsler yapılmıştır. Muameleleri hi. tamını müteakıb işe başlanacak ve Mardin 939 yılı içinde iyi ve bol suya kavuşmuş olacaktır. Şehirde sihhi hizmetlerin görülmesine çalışılmış ve halkın yiyip içmesine, temizlenmesi. ne, yatıp kalkmasına mahsus yerler sıhhi şartlara uygun bir hale sokul- muş, sari ve zührevi hastalıklar için muktazi tedbirler alınmış ve on sene. de fıkaraya on iki bin Ira yardımda bulunulmuştur. Haseki hastanesinden eşya çalan hademe © Haseki hastanesinde bir müddet hâdemelik yaptıktan sonra çikarlan Beşir adında birinin hastaneden eş- ya çaldığı ihbar edilmiş, zabıta tara- fından Aksarayda bir dükkânda . yapılan araştırmada Beşirin hastane- den çaldığı 6 gömlek, 6 don, 7 çarşaf, 2 torba, 4 battaniye, 2 kaput, iki ya- tak ve 6 yorgan yüzü bulunmuştur, Eşya müsadere edilmiş, Beşir hak- kında takibata girişmiştir. Tramvay kazasi Kadıköy, Moda caddesi haltı üze- rinde işliyen 39 numaralı tramvay arabası, Moda istasyonunda durdu- ğu sırada, vatmanın frenleri iyi st kıştırmamasından dolayı, araba bir- denbire boşanarak, arada bulunan tampona çarpmıştır. Sarsıntı neticesi, arabada bulunan yolculardan Vahid, başından ve ko- lundan yaralanmıştır. Vahid hastaneye kaldırılmıştır. 'Tahkikata başlanmıştır. Aydın halkevinde açılan sergi ) Aydın (Akşam) — Aydın Halkevinde açılan dikiş ve biçki kursunda mu- vaffak olaf Türk kadın ve kızların eserlerinden mürekkeb bir sergi vücude geti er alâka envai ederek pt edilen eserleri ikiz. 31 Ağustos 1938 Yeni karakol binası Ingiltere sulhü tehdid eden tehlikeler ğ karşısında mühim kararlar veriyor Emniyet müdürlüğü İstanbuldaki karakol binalarını yeniden inşa ettir- mektedir. İlk olarak Firuzağâda mo- dem bir karakol binası yapılmıştır, Ye- ni karakol dün merasimle açılmıştır. Diğer karakol binaları da peyderpey inşa edilecektir. Yukandaki resimde yeni Firuzağa karakol binası görülmek- İPEK SiNEMASI Yeni sinema mevsimine başlıyor Her sene getirttiği filmlerin seçimin- de, bilhassa kendi lisanımıza çevirdiği filmlerde büyük bir itina gösteren İpek sinemasının bir haftaya kadar yeni si- nema mevsimine başlıy&cağını memnu» niyetle haber aldık. Hükümetimizin sinema vergilerini tensili üzerine İpek sineması yeni si- nema mevsimine fiyatlarını azami de- rTecede indirmiş ve ucuzlatnış bir şekil. de başlıyor. Sinemanın dahilinde yapilan yeni in- şaat ile halkın giriş ve çıkışını kolay- Jaştırmak için yeni salonlar ilâve edil- miş, sinema salonu daha üç yüz koltuk alabilecek bir derecede genişletilmiştir. Bu suretle İpek sineması Türkiyenin en büyük sineması ismini bihakkın mu. hafaza etmektedir. İpek sineması bu serie için getirttiği filmlerde en ziyade Türkçeye çevirece- ği filmlere ehemmiyet vermiş ve film- lerini buna göre seçmiştir. Ayrıca si- nema vergilerinin indirilmesi üzerine Mil Türk filmelliği yeniden canlandı- rılmış bulunuyor. İstanbul Şehir tiyat. Tosunun kıymetli sanatkârları tarafın. dan İpekfiim stüdyosunda hazırlan- makta olan «Aynaroz Kadısı» ve Ertuğ. Tul Muhsinin baş rolünü temsil ettiği (Kıskanç) filmini bu mevsim içinde İpek sinemasında göreceğiz. İpek sinemasında bu sene içinde gö- rTeceğimiz büyük filmlerden bazılarını şimdiden bildirelim. 1 — Kontes Valevska (Greta Garbo « Charles Boyer) 2 — Marie Antoinette (Norma Shear), 3 — Kasırga: Drothy Lamour, Türkçe sözlü, 4 — Senorita Jeanette Mac Donald - Nelson Eddy, 5 — Aynaroz Kadısı (Türkçe), 6 -— Tis- kanç (Türkçe) Ertuğrul Muhsin, 7 — Marko Polonun mülhiş sergüzeştleri Garry Cooper Türkçe, 8 — Lorel Hardi İsviçrede Türkçe, 9 — Üç ahbap çavuş- Jar Operada Türkçe, 10 — Üç ahbap çavuşlar anaforcu Türkçe, 11 — Şika- go yangını (Türkçe) 12 — Tarzanın intikamı (Türkçe), 13 — Harp esirleri Jean Gabin - Dita Parlo, 14 — Büyük şehir (Spencer Tracy - Luise Reiner) 15 — Taçlı canavar (Harry Baur) 16 — Son Gangster Robinson 17 — Kanatlı insanlar Fred Mac Murray, 18 — Dört nöbetçi (Lorette - Yung), 19'— Serseri Kral: Ronald Colman, 20 — Profesör kendini koru (Harold Loyd) Türkçe, 21 — Cehennemden firar (Madeleine Carolle - Henri Fonda) 22 — İsyan bay- rağı, 23 — İki Mektep kaçağının büyük macerası, 24 — Şanghay Ateş altında: Doleres Del Rio, 25 — Şeyhin Oğlu (Ramon Novarro) 'Türkçe sözlü ve mu. sikili) 26 — Haydudun oğlu (Wallace Ferry) 27 — Mr. Moto Tehlikede, 28 — Arap kanı (Vivlane Romance), 29 — öcal AGD (Giadies Gere?) yelyn Bren (Baş tarafı 1 nci sahifede) Jaşan tehlikeyi bertaraf elmek için alınacak tedbirleri müzakere etmiş- lerdir, Bugün toplanacak olan kabine iç- timaında izah edecekleri bu tedbir- ler şunlardır ; 1 — B. Hitler nezdinde İngiliz sefi- ri B. Henderson vesıtasile doğrudan doğruya bir teşebbüs yapmak, 2 — Fransanın Çekoslovakyaya kar- Şı teahhüdatını ifa ettiği zaman İngil- terenin takip edeceği hattı hareket karşısında aleni bir beyanname neş- retmek, 3 — Şimal denizinde manevralar yapmakta olan İngiliz filosunu takvi- ye etmek, 4— Südet meselesinde İngiltere- nin doğrudan doğruya bakemliğini teklif etmek, 5 — Almanyanın Çekoslovakyada bir müdahalesi, kendisine karşı kuv- vetli bir blok teşekkülünü intaç ede- ceğine kandırmak için B. Henlâyn Üzerinde bir tazyik yapmak, İngiliz nazırları, Berlin İngiliz sefi- ri B. Hendersonun bedbinane raporu- nu dinlemişlerdir, Berlin İngiliz sefi. ri, Almanyanın pek ileriye gittiği ve B. Henlân'e itidal ile hareket etme- sini tavsiye /edemiyeceği fikrindedir. B. Henderson, Çeklerin bir takım müsa&delerde daha bulunmaları için Pragda yeni bir teşebbüs yapılması #ikrindedir. YVakat İngiliz Nazırları, Pragdan yalnız Almanyayi tatmin edecek, yani Südet Almanlarına muh- tariyet verme! bu mıntakaların A!- manyaya bağlanması hakkında re- yiâma müracaat edilmesini talep et- mekte tereddüd ediyorlar. İngiliz nazırları, Moskova, Belgrad ve Bükreş İngiliz sefirlerinden gelen raporları da tedkik eylemişlerdir, Bu setirler, Almanya, Çekoslovakyada müdahalede bulunduğu takdirde bi- taraf kalıp kahmıyacakları hakkında Berlinin sorduğu suale soğuk bir ce- vap verdiklerini bil şlerdir, Hariciye Nazırı dord Halifaks, Fran- sanın, İngil tereden evvelki beyanatı- nı tavzih için Berlinde yeni bir te- şebbüs yapip yapnuyacağını sorduğu- nu arkadaşlarına bildirmiştir. Müteakiben nazırlar, yukarıda Sa- yılan tedbirleri müzakere etmişlerdir. Fakat kati karar bugünkü kabine iç- timamda verilecektir. İngütere, Fransa, Sovyet Rusya, Yugoslavya ve Romanyanın Berline bir ihtarda bulunmuş olduklarına da- ir gazetelerin verdikleri haber tekzip edilmiştir. Nazırlar toplantısı Londra 30 (A.A) — İngiliz nazı larının içtimaını mütcakip, aşağıda- ki resmi tebliğ neşredilmiştir; Nazırı, enternasyonal vâ- ziyet hakkında mufassal mâlümat vermiş ve içtima #onunda, hazırlar, başlanmış hareket ve takip edilmesi lâzım gelen politika üzerinde tam su- rette mutabık kalmışlardır. Başka bir nazınlar içtimaı tekarrür ettiril- memiştir, Fakat hükümet âzası, Lon- dra civarında kalacaklardır. Bütün Paris gazeteleri Fransa müttehiddir diye yazıyorlar Paris 30 (A.A.) — Çekoslovak me- selesi hakkında mülalâslar yürüten “bu sabahki gazeteler, bir taarruz vu- kuu halinde Çekoslovakyanın Fran- sayı yanıbaşında bulacağını beyan etmek hususunda müttefiktirler, Ümanite gazetesi, komünist fırka- sının bir beyannamesini neşretmekte- dir, Bu beyannamede ezcümle şöyle denilmektedir: «Memleketin emniyeti kaygusunda bulunan, Fransanın şeref ve hürriyet içinde yaşamasını istiyen Fransızlar, demokratlar, radikal sosyalistler, ko- münistler, kalb ve vicdan sahibi ka- i dın, erkek bütün vatandaşlar, mede niyeti ve sülhu kurtarmak için bir- leşiniz. Eğer Hitler, Çekoslovakyaya taarruz edecek olursa karşısında, gi- rişilmiş teshhüdlere sadık olan Fran- sayı bulacaklır.» Aksiyon Fransez gazetesinde Del- bek, Çekler yüzünden tahaddüs ed& cek ihtilâf müvacehesinde - Fransız gençliğinde ne gibi aksülâmeller ha- sıl olacağı sualini sormakta ve Al manyanm hesabatıni Fransanın da- hili tefrikalarına ve' gençliğin mem- nuniyetsizliğine istinad ettirmesinden endişe etmektedir. Bu gazete, şöyle devam ediyor: «Almanya, şuna kani olsun ki, be. nüz olgun bir hale gelmemiş olan his- siyat, «vatan tehlikeye düştüğü: za- yan bir an içinde olgunlaşacaktır. Muhik gösterilen bir takım tereddü Ter ve kinler, güneş karşısında eriyen Kar gibi eriyecektir. Fransız delikanlı- ları selefleri kadar samimi olarak sul- hu istiyor ve harpten nefret ediyor- lar, Fakat harbe icbar edilecek olur- larsa selefleri gibi harbetmekten çe- kinmiyeceklerdir.» Epok gazetesi, halkı soğukkanlığa davet etmekte ve Almanyanın ricat etmek suretile içinden çıkmasına mil- li gururun mani olacağı bir çıkmaz- da bulunmadığı mütalâasını serdey- lemektedir: «Şayet Almanya, bütün dünyaca büyük bir huzur ve inşirah ile karşi. Janacak bir itidal hareketi göstere- cek olursa Südetleri geniş mikyasta tatmin etmek neticesini elde eylemek suretile vaziyeti kurtarabilir. Eğer akıl ve mantığın sesini dinlmekten kati surette imtina edecek olursa, karşi- disinin istikbalini çok ka- bir hale sokacak olan kuvvetler ktır.» IK gazetesinden; «Berlin'in Sir Con Saymon'un nutku nun hakiki manasını anlamamış Ol- masıridan korkuyorduk, yanılmış ol- duğumuzu İtiraf etmekle son derece bahtiyarız. Berlin, bu manayı çok iyi anlamıştır. Hitlerin mistisizmine ge Ünce, Führer'in ayakları iyice realite çamuruna batıp saplanmıştır, Gözü- müzü açalım, Fakat sulhu kurtar- maktan ümidimizi kesmiyelim.» Londra 30 (A-A.) — Nazırlar saat 11 de Başvekâlet dalresinde toplan- mışlardır. Kabinenin 15 âzasından ancak ikisi içlimada hazır bulunma- mıştır. Lord Halifakş, refakatinde s6- fir Henderson olduğu hâlde toplantı- ya iştirak etmiştir. Londra 30 (A.A.) — Baltık denizin- deki gezintisinden avdet eden Duff Cooper, Londraya gelmiştir. Roma mahafili de vaziyeti ciddi görüyor Roma 30 (A.A.) — Siyasi Roma mahfilleri İngiliz efkârı umumiyesi- nin halihazırda beynelmilel hâdisele- re karşı gösterdiği hassasiyetten, ol- dukça müteessir olmaktadır. Çekas- lovakya meselesi hakkında Romada hasıl olan kanaate göre, İngiltere, Almanyanın gösterdiği uzlaşmamaz- liktan müteessirdir ve vaziyeti vahim telâkki etmektedir. Çekoslovak Cümhuriyeti Tehinde İngilterede bir cereyan hasıl olmaktar dır, Sulhu kurtarmak için İngiltere- nin elinden geleni yapacağından kim se şüphe etmemektedir. Fakat İngil- tere kendi diplomasisi ile Fransız dip- 1omasisinin müşterek © gayretlerinin Avrupayı tehdid eden tehlikeyi ber- sında taraf edemediklerini görürse, vaziyet? ©“ ten âzami neticeler çıkarmağa kati- yetle azmetmiş bulunmaktadır. amaaa — ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu akşam (Büyükada) da, yarın gece Heybeli)- de, cuma (Bebek) te KONTAK YAPTI # 3 Eylü! Cumartesi Akşamı Sabaha kadar Sarayburnu” Parkında büyük sünnet düğünü | Beyazıt nahiyesi Çocuk Esirgeme Kurumu müsameresi San'atkâr Naşit ve arkadaşları Dümbüllü İsmail ve arkadaşları Hok- kabaz, Karagöz Muhtelif eğlenceler kayıt muamelesi müracaat Şehzadebaşı $ Letafet apartımanında Çocuk Esirgeme Kurumunda. saat 4den 6 ya kadı Memi ama 5 yeğ dky