2 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

2 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

ARNE Key ETA Di ye İzmir fuarı ziyaretcileri bu yıl diğer yıllardan fazla izmirin kurtuluş bayramında bulunmak ve fuarı görmek için mülhakattan akın akın ii geliyor Yukarıda İzmir Fuarınm giriş kapısı, aşağıda soldan itibaren ürüm kurumu, Devlet Demiryolları ve İzmir (Akşam) — İzmir Fuarı gö- | Tülmemiş bir kalabalığı şehirde top- lamıştır, Fuarı ziyarete gelenler ara- sında muhtelif memleketlerden gel- miş ecnebiler de vardır, Fuar komi. tesinin hazırladığı bir istatistiğe gö- re ilk haftasında Fuarı 238385 kişi ziyaret etmiştir. Bu miktara bilet ve- rilmiyen çocuklar dahil değildirler. Bu istatistik, ilk hafta içinde geçen sene- ki Fuar ziyaretçileri sayısından fazla olarak 79692 kişi tarafından gezil- diğini göstermektedir. Yalnız 28 ağus- tos pazar günü Fuarı ziyaret eden- lerin sayısı 44349 dur. Bu itibarla bu seneki fa ziyaretçi akının, geçen yıllara nazaran bir rekor teşkil ede- ceği tahmin olunmaktadır . Fuar, bir arı kovanı manzarasi Ar. zelmektedir. İzmirde yapılacak bü- yük şenlikleri görmek ve aynı Zâ manda Fuarı ziyaret etmek için ci- var vilâyet ve kazalar halkından pek çoğunun hazırlandıkları haber alın- mıştır. İncir mıntakasında oturan halktan henüz pek azı İzmir Fuarını ziyaret etmişlerdir. Bunun sebebi in- cir piyasasının geç açılması ve müs- tâhsilin eline geçen yıllarâ nazaran daha geç para geçmiş olmasıdır, Vakıflar paviyonu Fuarda fik göze çarpan paviyon- lar, Lozan meydanma nazır olan va- kıflar ve Etibank paviyonlarıdır. Var kıflar fidanlıklarında yetiştirilen 1i- mon, portakal ve mandalin fidanlık- larile etrafı süslenmiş olan Vakıflar paviyonu, halkın alâkasını tahrik | #decek bütün vasıtalar göz önünde tutularak hazırlanmıştır. Türk mi mari tarzının en güzel parçalarından tereküb eden bu paviyonun 20 metre yükseklikteki saat kulesi, Fuarın dört tarafından görünmektedir. Vakıflar paviyonunda vakıflara ald çok güzel eserleri, tezhib sanatının bütün gü- zelliklerini gösteren çok zengin bir kitaphane vardır. Türk Sanatını gör- mek için birçok ecnebiler bile pavi- yonu ziyaret elmekledirler. Yalnız bir pazar günü Vakıflar paviyonun- da 15,000 bröşör dağıtıldığı nazarı dikkate alınırsa bu paviyonu halkın ne kadar büyük alâka ile ziyaret et- tiği anlaşılmış olur. Eti Bank paviyonu Bu paviyon, memleketimizin ma- den itibarile yüksek zenginliğini Fuarda muvaffakıyetle tebarüz ettir- miştir, Dış cephelerinde Bti Türkle- rine eid mukt artınalar bulu- Etibank made edilmekte ve paviyon bunların ihraç İnhisarlar paviyonları vaziyetleri hakkında muhtelif malü- mali ihtiva etmektedir. En zengin krom madeni olan Guleman kromla- rından her yil yüz bin ton ihraç et- mek için banka, lâzım gelen tedbin leri almıştır. Keçiburlu kükürtleri, hariçten kükürt ithal ederek para“ mizan harice gitmesinin önüne geç- miştir, Bakır ve demir madenlerimiz, en mühim ihtiyaçlarımızı kendi memleketimizden temin edecek bol- luk ve mükemmeliyettedir. Manisa paviyonu Gürbüz. bir Türk kızının tabli- den iki kat büyüklükte heykeli bu- iunan Manisa paviyonu, Fuarın en güzel eserlerinden biridir. Bu köy kızının, bütün gürbüzlüğüne rağmen bir salkım Manisa üzümünü kaldı- rabilmek için zorluk çektiği besbelli. heykeltraş, eserine bu mânayı verme ğe muvaffak olabilmiş Manisa pariyonunda neler yok ki. en zengin mahsul yetiştiren Mani- sanın bütün varlık hazineleri, deko- rasyon zevkine uygun tarzda bol bir şekilde gösteriliyor. Üzüm, tütün, hububat, halılar, yerli bağ ilâçlama tulumbaları arasında vali Dr. B, Lüt- fi Kırdar zamanında mamurlaşan Ma- nisada İnşa edilen milyonluk eserie- rin fotograf ve maketleri bulunuyor. Manisa paviyonu, il takdir ve hayranlıkla sey lerden biridir. 900 1043 531 91 128 Va. 343 628 1214 1554 DAL 7 İdarehane: Babıkli civarı Acumusluk sokak No, 13 ve mülhakatı için AKŞAM gaze- te n tevzi yeri münhası İz- mir kinci Beyler sok nu marada Hamdi Bekir Gürsoylar mağazasıdır, * maçları İg tehir edildi Tehirin sebebi dört büyük klübün iştirak etmemesidir İstanbul futbol ajanlığı tarafından tertip edilen. ve 11 eylülde başlaması takarrür eden İstanbul lig maçları nın Ankara futbol federasyonundan gelen bir emirle 25 eylül tarihine te- hir edildiği haber alınmıştır. Bu tehire sebep olarak dört büyük Klübümüz olan Galatasaray, Fener- bahçe, Beşiktaş ve Güneş kiüblerinin maçların iki devre olmasına itiraz ©- az ligden çekilmeleri gösterilmek- ii federasyonu tarafından #li- nan bu kararın dört klübün iştirik etmediği müsübakaların tatsız ve he- yocansız olacağı (düşünülerek bu Klübler ile bir anlaşma yoluna gidi- leceği kanaati etrafta takviye etmiş- tir, Dört klübün noktal nazarına göre liğ maçları bir devre oynanacak ve şimdiye kadar alınan neticelere göre “Türk fotbolünde büyük kalkınmala- ra sebep olan milli küme maçlarını lağvetmek değil bilakis daha fazla ehemmiyet verilerek takviye edecek yollardan yürütmek... Klüblerin bu çok haklı düşüncele- rinin kabul edileceği ve > li maçlarına hepsinin edildikten sonra bi şehrimize geliyor İki maç 17 ve 18 eylülde lacak İstanbul ve Ankara (O mıntakaları arasında her sene tekrar edilmek Üze- re tertib edilen ve geçen sene ilk mü- sabakaları Ankarada yapılan muhte- lifler maçı bu sene de icra edilecek ve geçen sene Ankarada yapılan bu maçın revanşi şehrimizde olacaktır. Her iki mıntaka erkfini arasında yü pılan bir anlaşmaya göre bu karşı- laşmaların 17 ve.18 eylül tarihlerin- de olması takarrür etmiştir. Geçen seneki müsabakaların birin- cisinde 1-3, ikincisinde 1-2 galib ge- len takımımızın bu sene ayni neti- celeri almak için çok sıkıntı çekece- ği tahmin edilmektedir. Çünkü An- karahlar İzmirdeki fuar maçlarında birincilik gibi çok kıymetli bir dere- ce alarak forumlarında olduğunu ispat etmişti: Atletlerimiz pazartesi günü Belgrada gidiyor 8 eylülde Belgradda başlıyacak olan Balkan atletizm müsabakaları- na iştirâki son günlerde (o tekarrür eden atletlerimiz 23 kişilik bir kafile halinde pazartesi günü şehrimizden Belgrada müteveecihen hareket ede- ceklerdir. Kafile başında federasyon reisi B. Vildan Aşir gitmekte ve atletizm monitörü B. Naili ile antrenör B. Ratka kendisine refakat etmektedir. Atletlerimizin bu seneki müsaba- kalarda almak ihtimali dahilinde bu- lunan derecelerini başka bir tahlil yazımıza birakarak şimdilik kendile. rine hayırlı yolculuklar temenni €ed6- Kürek mukavemet yarişi T. 5. K. İstanbul bölgesi Su sporları ajanlığından: Ii — 49088 pazar günü Beykosdan başlayıp Modada bitmek Üzere 4 tek kla» #ik tekneler arasında biğ mukavemet ya- rışı yapılacaktır, 2 — Yarışa Beykozdan aabahleyin saat 10 da hareket etmek suretlis başlanacak- kemlerimizin yarış sas- teşrifleri rica olunur. zır bulunmıyan tekneler sonradan yarışa alınmıyacaklardır. Anita vendeğiri Doğumları çok olan bir nahiye merkezi: Kazanlı Nahiyade ve köylerinde doğumlar ölümlere nisbetie yüzde doksan fazladır Kazanlıda halkın bir tören esnasında yaptığı toplantı, köşede çalışkan nahiye müdürü B. Salâhağdin Tuncal Mersin (Akşam) — Bir buçuk sene evvel Dahiliye Vekili Mersinin şarkm- da kâin ve Eti Türklerile meskün bu- lunan köylerde yapmış olduğu tedkik seyahati neticesinde Kazanlı köyü nahiyeye o kalbedilmişti. Kazanlıda genç nahiye müdürü haddin Tun calın gayretile imar İşleri hayli ileri- lemiştir. Kazanlı, 687 si kadın ve 651i er- kek olmak üzere 1338 nüfuslu ve 350 hanelik nahiye rih bakımından maziye maliktir. Civarda bulunan me- zar taşlarına nazaran 1500 - 2000 se- nelik bir mazisi olduğu meydana çık- | mıştır. Kazanlıda portakal yetiştirilme- | si ve pamuk mehsulünün dâ- ha iyi bir şekilde istihsali için teşebbüsler artmıştır. Her köyde yeni bir mektep inşa edilmiştir. Bilhassa merkezidir. Fakat İ ehemmiyetli bir | Kazanlıda vali ve Parti başkanı B. Rükneddin Nasuhioğlunun himmeti ve nahiye müdürünün gayreti ile 7000 liraya büyük ve modem bir mektep ark nahiyeye ge r kafini celbedecek kadar gü: zanlı, Adana - Mersin ş0505 kikslık bir araba yolu ile b tır. Nahiyenin yolları çok t üüyük şehirlere de ihracat yapılmaktadır. Büyük bir memnuniyetle kaydedelim ki Kazan- uda ve köylerinde doğumlar çoktur. Tutulan istatistiklere göre doğumlar, ölümlere nisbetle yüzde doksan fazla. dır. 3 ayda bir tekrar edilen Daimi Fotoğraf müsabakamıza iştirak ediniz!.. 1938 Yılının 4 ncü müsabakası 1 Birinci teşrin' dedir Yalnız amatörler için yapılan / de eserlerinin değerine göre he- fotograf müsabakası üç ayda bir defa tekrar edilmektedir. Yani her mevsimde bir defa olmak üzere bir | senede dört müsabaka yapılıyor demektir: 1 — 1 Kânunusani 2 — 1 Nisan 3 —1 Temmuz 4 — 1 Teşrinlevvel Yeni şekle göre her müsabakada: (200) eser arasından (50) esere Hediye veriliyor. Verilen hediye- lerin mikdarı da şöyledir: A inci gelen eser sahibine 20 lira 3 neiye 10 lira 3 kişiye Ser Hira 5 kişiye 3er lira 15 kişiye 2 şer Uralık akşam neşriyatı kitapları 25 kişiye ler İlirr. (Eğer her seçimde, aranan ey- safı haiz 200 den fazla resim top- Bu yeni müsabaka, ve hediye şekli fotograf meraklısı karileri- miz için iki noktadan faydalı ol- maktadır: Hem iyi eser hazırla. mak için vekit bulabilirler, hem diye kazanmış olurlar, Müsabakaya iştirâk etmek için karilerimizin şu noktalara dik- kat etmelerini rica ederiz: 1 — Gönderilecek fotograflar (6Xx9) dan küçük, (13x18) den büyük olmamalıdır. 2 — Fotograflar mutlaka siyah olarak basılmalıdır. 3 — Eser sahibinin isim ve ad- resi behemehal fotografın arka- sına yazılmalıdır. 4 — Bu şartlara uygun olmi- yan eserler muvaffak dahi olsa- lar müsabakaya giremezler. $ — Müsabakaya iştirak etmek istiyenler birden fazla eser gön- derebilirler, 6 — Evvelce müsabakaya gön- derilmiş resimler tekrar kabul termek lazımdır. Aks! takdirde hedi- ye verilmez. Eserlerinizi bes anmanki gibi genö yu adrese gönderiniz: (Akşam gazetesi daimi fotagraf müsabakası memurluğuna) Taşra karilerimiz de aradaki geniş fasılalardan istifa- de ederek bu müsabakalara iştirak edebilirler.