5 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

B. Benes B. Hitlerle müzakereye girişecek Lord Runciman ile Henlein bu müzakerelerde irtibat vazifesini göreceklerdir Prag 4 — Naroduy List gazetesine göre Südet meselesinin halli müzake- Teleri bundan sonra hakikatte B. Hit. | ler ile B. Benes arasında cereyan ede» cek ve Lord Runciman le B. Henlein | irtibatı tenin edecektir. Lord Runci- man, bu hafta B, Henlelne Berchtes gadan giderek B. Hitler ile görüşmüş, tavsiye ettiği İngiliz müdahalesinin ve Südet meselesinin hakiki mahiyetini ortaya koymuştur. B. Benesin halka müracaat edeceği hakkındaki haberler, Yaziyetin esaslı bir tedkikine istinad etmiyor. Vakıâ Londrada böyle-bir fikir ortaya atıl- “ mış ise de Prag meahafili müzakerenin girmiş olduğu nazik safhadan dolayı bunu muvafık görmemiştir. B. Benesin halka müracaatı ancak şu şartlar al- tında yapılır: 1 — Müzakere kesilerek vatanın teh. Jikede bulunduğunu ilân etmek, 2 — Katlanılan ağır fedakârlıkları millete izah etmek icap ettiği zaman böyle bir müracaat yapılabilir. Ufak tefek hâdiselerin idame ettiği asabiyete rağmen bugün Südetlerle müzakereye başlamak üzere sağlam bir esas bulmağa çalışılıyor. Viyana radyosunun Çek Tisanile neşriyatı Prag 4 (A.A) — Viyananın Alman radyosu dün akşam ilk defa olarak Çek lisanında neşriyat yapmıştır. Spiker, şivesinden sarahaten Alman olduğu anlaşılan bir kadındı, Mili bir Çek vecizesi olan «Hakikat galebe ça- İacaktırı sözünü nutkuna mevzu ola» rük intihap eden spiker, Çekoslovak- yaya açıkça hücum etmemekle berâ- ber, bu vecizeden şayanı istihza neti- çeler çıkarmağa gayret etmiştir. Lindbergin B. Benesi ziyaretine ehemmiyet veriliyor Londra 4 (A.A.)— Sunday Dispatehi gazetesi, Lindberg'in dün Benes'i zi- yaretile Vasati Avrupadaki vaziyet arasmda bir yakınlık görmektedir. Bu gazele, Moskovadan gelen ve ya“ rın Londra'ya gitmeden evvel Paris'e uğrıyacak olan Lindberg'in Prag'da Çek Harbiye Naziırile, Erkânıharbiye relsile görüştüğünü de kaydetmekte ve Benesin Lindberg yanından çıkar çıkmaz, lord Runciman'ı davet ede rek kendisile kırk dakika kadar gö- rüştüğünü ilâve eylemektedir, Henlein alkışlar arasında evine döndü Prag 4 (A.A.) — Henleln dün ak- şam halkın alkışları arasında: Asch şehrine gelmiştir. Hudutta Henlein Südet mıntakası şefi ve partinin ma- halli şefleri tarafından karşılanmış- tır, Mumaileyhin bindiği otomobil şehre girdiği zaman kadınlar ve genç kızlar yolun üstüne çiçekler atmış- lardır. Otomobil güçlükle halkın ara- sından geçerek Südet şefinin evinin önüne gelmiştir. Henlein taraftarları- nın ısrarlı alkışları karşısında balkon- da görünmek mecburiyetinde kalmış- tır. Köyişleri yeni baştan tanzim ediliyor Hükümet bunun için 775 maddelik bir kanun hazırladı Ankara 4 (Telefonla) — Hükümet programında en geniş yeri almış olan köy mevzuu üzerinde lüzum görülen tedbirleri ihtiva etmek üzere tanzim edilip Kamutaya takdim edilmiş olan muhtelif kanun projeleri, dahiliye en- cümeninde tetkik edilmiş ve bunlar tevhid edilerek 18 bölüm ve 175 mad- deden mürekkep yepyeni bir «Köy Kanunu» projesi hazırlanmıştır. Kamutayın bu devresinde - çıkması muhtemel olan yeni projenin kanun- laşmasından sonra, köye aid bütün işler ve çalışmalar plânlaşmış olacak ve köy idâresi, yeni projenin koymak ta olduğu bügünkü icaplarına uygun şartlar içinde tekevvün edecektir. Köy idaresi muhtar, dernek ve en- cümenden terekküp edecektir. Muh- tar ve dernek âzaları köy seçmenleri tarafından seçilecektir. Encümende, dernek tarafından yılda bir kendi âza- ları arasından seçilecektir. Muhtar hem derneğin, hem encümenin başı Irk siyaseti İtalya akademisi de bu mesele ile meşgul Roma 4 (A.A.) — İtalya akademisi #k siyaseti sahasında atıl bir vaziyet- te kalmak istememektedir. Akademi riyaseti tarafından teşkil edilen bir komisyon Roma devrinden şimdiye kadar geçen asırlar zarfında yahudiler» rin İtalyan hayatında yaptıkları 1s siri tedkik etmeğe memur edilmiştir. Komisyonun raporu 20 sonteşrinde akademinin yıldönümünde okunacak. Ezinede elektrik tesisatı Ezine (Akşam) — Ezine kazası- nın elekirik tesisatı sekiz ayda ik- mal edilmek şartile 28,750 liraya iha Je edümşitir. olacaktır. Bu kanunla veya başka ka- nunlarla köy idarelerine verilen işleri görmek ve gördürmek muhtarın, der. neğin ve encümenin vazifeleri olacak- tır. öy muhtarı ile köy derneği Âzaları- mun seçimi dört yılda bir birinciteşrin ayı içinde yapılacak ve ikinciteşrinin ilk günü işe başlıyacaklardır. Müd- detleri biten muhtarla dernek âzala- rmın.yeniden seçimi caiz olacaktır. Yüzum görülen yerlerde Bakanlar heyeti “kararile muhtarların valiler tarafından tayinine müsaade edile- cektir, Maarife ald işlerde bir ilk tedrisat müfettişi ve diğer hizmet vekâletlerini memurlarından biri bu heyette âza memurlarından biri bu heyetete &za olarak bulunacaktır. Vekiller bu heyete reis seçtikleri za- ta köy işlerinde kaymakam salâhiyeti ile hareket etmek salâhiyetini de ve- rebileceklerdir. Nease nehri taştı Feyezan civarda büyük hasarat yaptı Breslay 4 — Son günlerde taşan Ne- âse nehri yavaş yavaş inmeğe baş- lamıştır. Feyezan mühim hasarat yap- muş ve bir çok evler yıkılmıştır. Nüfus- ca zayiat olmadığı söyleniyor. Siliz- yada birçok yerler sellerden birer ada şeklini almıştır. Afyon Halk partisinin hayırlı bir teşebbüsü Afyon (Akşam) — Parti binasında haftanın muayyen iki gününde bir tibbi muayene yeri açılmıştır, Fakir ni maksadile yapılan bu hayırlı işte memleketimiz mütehassıs doktorlar | sile birlikte açılacaktır, Ankaradan Halk bankası Bugün açılıyor Başvekilin bugün bir nutuk söylemesi muhtemeldir Ankara 5 (Telefonla) — Halk Ban- kası bugün Başvekil B, Celâl Bayar tarafından “merasimle açılacaktır. B, Celâl Bayarın, bankanın ve Halk sandığının faydaları hakkında bir nutuk irad etmesi muhtemeldir. Ev- velce bildirdiğim gibi Ankara Halk | sandığı da gene bugün Halk banka- sonra İstanbulda da bir Halk sandı- ğı açılacaktır. Sıvas kongresinin 19 uncu yıldönümü | Sivas 4 (Akşam) — Atatürkün Si- | vas kongresini açtığının ofi dokuzun- Cu yildönümü olan bugün, coşkun te- zahüratla kutlanmıştır. Halk gündüz ve gece şenlikler yapmış, O büyük günü bir daha yaşamıştır. Kongrenin toplandığı tarihi sa- lon gezilmiştir. Büyük Öndere min- net ve şükran telgrafları keşide edil- miştir. Suriye Başvekiline sulkasıl tasavvuru Yakalanan dört kişi cürüm- lerini itiraf ettiler Şamda çıkan Elinşa gazetesinin yâz- dığına göre Başvekil B. Cemil Mar- dam ve Meclis reisi Faris Huriye-sui- kasd yapmak istiyen bir komite keş- fedilmiştir, Suriye. yatanperverlerinden Nezih Müeyyet beyin riyaset ettiği iddia edi- len bu komite âzasından Halit Fiyo- mi, Hüseyin Baytar, Zeki Mansur, Nedim Şehap namlarında dört genç tevkif edilmiştir. Bu gençler kendile- rine atfedilen eürmü itiraf “etmişler, Cemil Mardamla Faris Huriyeyi öl | dürmek istediklerini -söylemişlerdir. Bunlardan Nedim'Şehap ve Zeki Man- sur geçenlerde Cemil Mardamın 6t0- mobiline atılan bombayı da kendile- rinin atmış olduğunu söylemişlerdir. Nezih Müeyyet tagayyüp etmiştir. Suikasd teşebbüsü ile alâkadar daha bazı kimselerin tevkif edileceğinden bahsedilmektedir. Filistinde vaziyet vahimleşti Asilerle Hükümet kuvvetleri arasında çarpışmalar oldu, 18 ölü var Kudüs 4 (A.A.) — PFilistinde vazi. yet, bu sabah vahamet peyda etmiş. tir, Asilerle hükümet kuvvetleri ara. sında: vukua gelen bir çarpışmada-on dört Arap, münferid tecavüzler sıra- sında üçü Arap ve biri Yahudi olmak üzere dört kişi ölnmüş ve biri Hayfada bir Yahudi gümrük memuru olmak üzere iki Kişi de ağır surette yaralan. mıştır. Bir çok Yahudi dükkânların. da yangın çıkarılmıştır. Lide ile Hay- fa arasında bir marşandiz trenide devrilmiştir. Macaristanda mecburi askerlik Başvekil, mecburi askerlik hizmetinin tesis edileceğini söyledi Budapeşte 4 (A.A.) -—— Taşrada bir nutuk söylemiş olan B. İmredi, son bahardan itibaren mecburi askerlik hizmetini tesis edeceğini beyan etmiş» tir. Mili spor cemiyetleri, mecburi askeri hazırlık cemiyetleri haline ge- lecektir, Askeri hizmeti ifa etmiş olan askerler, endaht cemiyetleri halinde gruplar vücuda getireceklerdir, B. İmredi, İtalya ve Almanya ile | olan münasebetlerin takviye edilmiş kimselerin tedavi ve ilâçlarının temi- | olduğuna işaret etmiştir. Mumaileyh, Macaristanın Küçük İLilâf ile müna- sebetlerini normalleştirmek hususun. daki azmini tekrar etmiştir. Ramide esrarengiz bir cinayet meydana çıkarıldı Refahiyeli Mevlüdü öldürerek kuyuya atanlar araştırılıyor Zabıta; dün esrarlı bir cinayet tah- kikatına el koymuş bulunmaktadır. Ramide Rusçuk caddesinde 34 nn- maralı evin, büyük bir bahçesi vardır. Bu bahçede de yirmi iki metre derin. “liğinde bir kuyu mevcuddur. Dün ak- şam üzeri, bu kuyudan müthiş bir ta» affün intişar etmekte olduğunu du- yan ev halkı, derhal mahalli zabıtasına haber vermişler, Jandarma ayni Zz0- manda da müddelumumiliği haberdar eylemiş! dan hususi tertibatla aşağıya adam indirilmiş ve bu adam, bir cesedle kar- şılaşmış olduğu cihetle, cesed bağlana- Tak yukarı çekilmiştir. Cesedi muayene eden doktor, bunun uzun müddet evvel kuyuya atılmış bulunduğunu beyan etmiş ve üzerin- de otopsi yapılmak üzere Morga nak- line lüzum göstermiştir. Cesedin hüviyetinin tahkikine giri- şilmiş, bu adamın, o evle alâkası olan bir kimse bulunmadığı, haricden bu- raya getirilerek kuyuya atılmış oldu- r. Kuyu pek derin olduğun: | Zu tesbit edilmiştir. Cesedin tanınmağ bir hale gelmiş bulunmasına rağmelğ civar, küçük bir mahalle olması dol yısile hâdise derhal şayi olunca; bU adamın bir müddet evvel, Ramiğe Topçularda oturan ve bir aralık kay* bolmuş Refahiyeli Mevlüd olduğu ta ayyün etmiştir. Refahiyeli Mevlüdün uzak yakın bir kimsesi bulunup bur Yunmadığı araştırılmışsa da, buluna” mamış, yalnız karısı Şükriyenin, bul dan bir müddet evvel, Sabanca köyle Tinden birine gittiği tesbit edilmiştir. Hâdise tahkıkatının adli safhasına el koyan müddelumumi muavini B. 'Turgud, Mevlüdun karısının Sapan cadan şehrimize getirilmesine lüzum görmüş ve keyfiyet Sapanca zabıta” sına bildirilmiştir. Esrarengiz bir cinayete kurban gi" den Mevlüdun cesedi Morga kaldırıl mıştır. Karısı şehrimize getirilerek sorgu ya çekilince facianın karanlık safha“ Jlarmın aydınlanması muhtemeldir, Son dakika Göbels “Almanya boyun | eğmiyecek,, diyor Alman Propaganda Nazırının bir nutku Ştutgart 5 — Almanya propagan- da nâzırı B. Göbels, ecnebi memle- | ketlerde yaşıyan Almanlar kongre- İ sinde irad ettiği bir nutukta demiş- tir ki: — «Düşmanlarımızı * tanıyoruz. Düşmanların da bizi en nihayet ta- nıyacaklarmı ümid ediyoruz. Biz, biz- den evvel Almanyayı Idare cdenler gibi değiliz. Londrada ve diğer yer- lerde Almanyayı ne yapmak istedik- lerini biliyoruz. Fakat dünya bilme- idir ki Almanya boyun eğmiyecek- tir» Lord Halifaks Londraya döndü Südetler sekiz taleplerinde ısrar ediyorlar Londra 5 — Hariciye Nazırı Lord Halifaks dün pazar tatilini keserek Londraya dönmüş ve doğruca Hari- ciye Nezaretine giderek hariciye me- murları ile görüşmüş, Runcimanm müşaviri B. Watkinin, B. Henleinle yaptığı mülâkata aid raporunu oku- muştur. Pragdan gelen haberlere göre dün Südet mıntakalarında ekin bayra- mı kutlanmıştır. Söz alan Südet şef- leri şu sözleri söylemişlerdir. — Sulhü istiyoruz. Fakat Karlsbad kongresinde ittihaz edilen sekiz ka- rarın isafında israr ediyoruz. Bu, son sözümüz değildir. i İsparta muallimleri Samsunda Samsun (Akşam) — İspartadan şehrimize 770 öğretmen gelmiş ve me- rasimle istikbal edilmişlerdir. Öğret- menler evvelce hazırlanan lisede mi- safir edilmişlerdir. Akşam Halkevin- de şereflerine bir danslı çay verilmiş- tir, Otobüste yangın Şoför Alinin idaresindeki 3297 nu- maralı Sirkeci - Rami otobüsü dün akşam Topçulara geldiği bir sırada şoför yerindeki benzin sifonunun patlamasile yangın çıkmış, itfaiye ye- tişinceye kadar şoför mahalli kâmi- len yanmıştır. Kral Faruğa suikast tafsilâtı Suikastçı 20 yaşında Suriyeli bir hukuk talebesidir Kahire 5 — Kın! Faruğa dün y& pılan sulkasd hakkında şu mütenr mim tafsilât alınmıştır: Süikasdeci, yüzme havuzunun yâ runda bulunân binanın damındâ bulunuyordu. Krala damdan ateş et miş, fakat isabet ettirememiştir. Sui” kâsdei derhal tevkif edilmiştir. Ken- disi Suriyelidir, adı Kafadır, yirmi yaşında ve Kahire hukuk fakülte sinde talebedir. Lehistan, Fransaya ne zaman yardım edecek? ıFransa, Almanyaya hücum ederse Lehistan karışmıyacak Varşova 5 — Siyasi müşahidlerin fikrine göre Fransa, doğrudan doğ” ruya Almanyanın tecavüzüne uğra” sa Lehistan yardımına koşâcaktır. Fakat şayet Fransa, Çekoslovakyâ ve yahut Rusyaya olan taahhüdleri" ni yerine getirmek için harbe kar” şırsa Lehistan müdahale ve yardım” da bulunmıyacaktır. Armuro vapurunun ankazı çıkarılırken Vinçten düşen parçalar iki kişiyi yaraladı Çanakkale (Akşam) — Geçen s© ne Franko denizaltı gemileri tar” fından Bozcaada yakınında batırıla? İspanyol bandıralı Armuro vapur nun ankazı çıkarıldığı sırada vin$ fren çarkının kırılması ve sapan” boşanmasile — parçalardan: bir Ka$ kurtularak orada çalışmakta Bozcaadalı Hasan kaptanın ve İnebolulu Mehmed oğlu Hiday€“ tin de bacağına isabet etmiştir. B# san kaptan başından ve yüzünü” derin bir yara almış Hidayetin de b” cağı kırılmıştır. pie İlçe jandarma komutanı hemen motör hareket ettirerek yaranlâ” Çanakkale memleket hast sevketmişlir,