5 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MUHABİR MEKTUPLARI: Arifiye eğitmen kursunda neler müşahede edilir? Adapazarı (Akşam) — İstanbul - tren hattından Adapazarına Syrlan yolun en gözüken ve güzel yerinde yerleşmiş bir bina göze Şarpar, Yaklaştıkça oradaki toplu- lağun cıvıltıları, işçiliği kulakları doldurur , Burası Arifiye Eğitmenler kursu... Ortalıkta kimseler gözükmüyor... Muhakkak herkes işinin başında. #ğitmenlerin kendi emeklerile mey- dana getirdikleri, kenarları çim ve Siçek tarhlarile süslü çakıl ve kum döşenmiş kursun bahçesi sizi karşi- Uyan ilk başarı... Nöbetçi eğitmenin çabucak ulaş- ardığı haber üzerine kursun değerli Ve çalışkan direktörü B. Sabri Sal Manla karşılaşıyor ve tanışıyoruz. Çok Geçmeden eğitmenlerin şefi müfettiş B. Dündar bir kısım öğretmen arkâ- daşlar etrafımızı alıyor, Hepsinde alâ» ve memnuniyet... Konuşmamız hemen ziyaretin gayesi olan eğitmen- ler mevzuuna intikal etti. Yurdumuz köylüsünü düşünme ve kalkınmasına ©Sâs olan bu irfan yuvasının derin bir feragat ve bağlılıkla çalışan ida- Teti ve öğretmenlerinden alınan İzâ- dinlendikçe doyulmuyor. Hele €ğitmenlerin hakiki faaliyet sahasına Bidilerek gözle görülen bu başarının sında insanda derin bir iftihar iriyor. Daha kapıdan girerken gö- Tülen titiz bir temizlik kursun her ta- Tafında göze çarpıyor. Eğitmenler Etuplara bölünmüş, her grubun be- $ında hir baş öğretmen... Açık hava- dâ kültür derslerile meşguller. prog- Tamlara göre öğleden sonra da ziraat tatbikatı yapacaklar. Binanın arka tarafında eğitmenler tarafından işlenmiş dikkate değer çe- $itli bir sebze bahçesi. buraya her şey ekmişler. Köylülerimizin kafasında kötü bir Zihniyetin yerleştiğini hepimiz biliriz. alnız mısır veya buğday ekmek... Başka bir şey ekmezler. Çünkü çok Verimli olan topraklarımızda her şe- | Yin ekilerek yetişeceğini tecrübe et. Mmemişler ve öğreten de olmamıştır. | Bahçenin sol tarafında geniş bir teş- kilât derhal dikkati celbediyor. Asrf eslerde cins tavuklar... Muhtelif tavşanlar, güvercin kulübeleri, tale- in sıra ile nezaret ederek rasad erini öğrendikleri küçük bir rasad- | w Biraz ilerisinde kuluçka ma. 'nesi., talebenin bizzat çıkardığı civ- €ivler görülecek bir âlem.. her iş, her Program velhasıl öğretilen her şey Sözde kalmıyor, fiile getiriliyor. Bu Şekil çalışma, muhakkak daha verim- ve daha anlatışlı ve eğitmenlerin Seviyelerine tam uygun bir tarz teş kü ediyor. Binaenaleyh kursun hangi Cümlesi üzerinde durulursa durulsun, Börülecek, raslanacak her işin sahibi Onlar... Öğretmenlerinin en ufak di- Tektif ve irşadlarile meydana gelen bu yığılı işler karşısında eğitmenleri» Wizin yarınki vazifelerinde muhak- başarılı olacaklarına iman etmek Öğle olmuş. kursun zili, sesini bu- lunduğumuz yere kadar yetiştirdi. Eğitmenler ön bahçede toplanmış- w Kıyafetleri beyaz ve yeknasak, umaşları yerli Kandıra bezlerin. den... Hepsinin yüzleri kanlı kanlı... R Sevimli insanlar... Dizilmişler yemeğe Bidiyorlar. Biz de onlara katıldık... Her büronun yemek masaları ayrı ay- M... Kapları, yemek malzemeleri ayrı. (Devamı 6 ncı sahifede) — Köylere şehirlerden fazla değer imizden midir nedir, bilmiyo- Tüm bay Amca, sivrisinek mücade İesi bile kendini ancak köylerde his- #etlirdi... Bekâr esnaf evi Iki aya kadar Eminönünde inşa- sına başlanacak İleride ihtiyaç nisbetinde adedini arttırmak üzere şimdilik 300 bekâr ve esnaf için bir barınma evi yaplırılma- sı kararlaştırılmıştı, Esnaf cemiyetleri müşterek yardım heyeti bu hususta tedkikatına devam etmektedir. Barınma evlerinin inşa- sına ne vakit başlanacağı katiyetle malüm değildi. Şimdiye kadar ya- pılan tedkikat bu işin mümkün oldu- gu kadar kısa zamanda ikmali lüzü- munu ortaya koymuştur, Bunun üze rine ilk barınma evinin Eminönü ci- varında münasip bir yerde iki aya ka- dar inşasına başlanması kararlaştı- rılmıştır, Esnaf cemiyetleri umumi heyet top- lantıları yapılarak müşterek yardım heyetinin barınma evleri hakkındaki kararları umumi heyete bildirile- cektir, Cemiyetler, bütçelerinden yar- dım yapacaklardır. Bu yardım barın- ma evleri için bir defaya mahsus ola- caktır. Çünkü evlerin masrafı, bekâr esnaftan alınacak aylık cüzi ücretle karşılanacaktır. Kalaysız kaptan zehirlenme Üsküdarda Kısıklıda oturan bayan Ayşe evvelki gün kalaysız kapta kay- nattığı sütü içerek zehirlenmek alâ- meli göstermiştir. Kadn hastaneye kaldırılmıştır. Esiaf hastanesinde Diş tedavi kliniği tesisine başlandı Cağaloğlundaki Esnaf hastanesin- de bir de diş kliniği vücude getiril mesi kararlaştırılmıştı. Kliniğin teş- kiline başlanmış ve bir diş doktoru tayin edilmiştir. Diş tedavi ve mua yenlerine de yakında başlanacaktır. Diğer taraftan Esnaf hastnesinin noksan âletleri de sipariş edimiştir. Hastane bahçesinde yapılması Kö rarlaştırılan paviyonların İnşasina, esnaf cemiyetleri bütçelerinin yardım faslna 939 senesinde koyacakları tahsisatla başlanacaktır. Bu suretle Esnaf hastanesi gelecek sene daha geniş ihtiyaca cevab verecek bir ha le sokulmuş olacaktır. Yazma ve dokuma tezgâhları İktisad Vekâleti Sanayi Umum mü- dürlüğü memlekette mevcut el tezgüh- Yarının ıslahı etrafında tedkikler yap- maktadır. Anadoludaki el tezgâhları- nın ıslah edilmesi kararlaştırılmıştır. Sanayi umum müdürlüğü, bu maksat- la tezgâh sahiplerine yardımlarda bu- Tunacaktır. Mersin limanı hükümetçe satın alınacak Son çıkan bir kanuna göre, İktisad Vekâleti, Mersin liman şirketi hissele- rini satın almağa karar vermiştir. Bu yüzden şirket heyeti umumiyesi, fevkalâde içtimaa davet edilmiştir. ... Bir gece zahmet olmazsa bizim Taksimdeki fakirhaneye teşrif edi- veri. Yahut Nişantaşı taraflarında bir dostu ziyarete gidiveri.. Haklı şikâyetler Vaktinden evvel gelen Romanya | vapuru Bu cuma günü, bir çok kim- seler, Romanya vapurları idare- hanesine, telefonla veya bizzat müracaai ederek sormuşlardır; — İskenderiyeden vapurunuz kaçta gelecek? Şu cevap verilmiştir: — Dört buçukta. Böyle bir vaziyette insan ne yapar? Ya dördü çeyrek geçe doğ- rudan doğruya iskeleye iner. Yahut ta manzaralı bir nokta- da oturarak gözlerini Saraybur- nuna diker, beyaz geminin gözük- mesini bekler. Bazan da vapur- ların bir kaç saat gecikmesi vaki olduğu için orada altılara kadar oturur. Fakat işin garibi: Acenta tara- fından dört buçukla geleceği bil dirilen vapur, dörtten çok evvel gelmiş meğer! Yolcular, beyhude yere, rıhtımda kendilerini istik- bal edecekleri aramışlardır, Bun- ların ekserisi dil bilmez, memle- kete yâbancı insanlardır. Şaşır- muşlardır, Bir dcentanin böyle bir şey yapması, yahut tapurun muay- yen saatten evvel gelmesi ne de- mektir? v. Beşiktaşta bir kaza Bir çocuk otomobil altında ağır surette yaralandı Şoför Hüseyin, idaresindeki oto mobil ile Beşiklaş tramvay. cad- desinden geçerken yolun bir tara- fından diğer cihetine geçmek isteyen 13 yaşında Hüsnü oğlu Kemale çarp- mıştır. Kaza pek feci olmuş, otomobilin ön tekerleği altında kalan çocuk muhtelif yerlerinden ağır surette yaralanmıştır. Kemal derhal Şişli Etfal hastanesine kaldırılmış, şoför yakalanarak kaza 2t- rafında tahkikata başlanmıştır. Kamyon çarptı Şoför İbrahim, idaresindeki kam- yonla evvelki gün Galatadan ge çerken o Cavid isminde bir adama çarpmış, sağ ayağından yaralanması- na sebep olmuştur. Cavid tedavi altına alınmış, şoför yakalanmıştır. Bir sarhoş rezalet çıkardı Kınalıadada oluran İbrâhim oğlu İhsan evvelki akşam rakıyı biraz faz- la kaçırmış ve sarhoş olarak Adada do- lağmağa başlamıştır. İhsan sarhoşluk saikasile rezalet çıkardığından polisler tarafından yakalanarak hakkında ta- kibata başlanmıştır. Otomobil motosiklete çarptı Şoför Mehmedin idaresindeki oto- mobil Bomonti civarından süratle geçerken Ayvansaray, Çıragan soka- ğında oluran Yorgiye aid motosiklet- 1 çarpışmıştır. Motosiklet devrilmiş ve gerek oto- mobil, gerek motosiklet ehemmiyetli hasara uğramıştır. İnsanca zayiat yok» tur. Polis tahkikata başlamıştır, ... Sivrisineklerin hücumunu ora- larda, görürsün!.. Halbuki buralarda, Adalarda ve diğer köylerde sineğin sivrisi şöyle dursun, karası bile az!.. ŞEHİR HABERLERİ Bay Amca Erenköydel!.. Halk sandıkları Ilki Ankarada, ikincisi Istanbulda kurulacak Ankara ve İstanbulda kurulması kararlaştırılan Halk sandıkları büyük alâka uyandırmıştır. İlk Halk sandığı Ankara, ikincisi de şehrimizde açila- caktır. Bunların faaliyetinden elde edilecek tecrübelere göre Sandıkların adedi arttırılacak ve bütün memleke- te teşmil edilecektir. Halk sandıkları, adından da anla- Şılacağı Üzere, halka kredi temin eden birer müessese mahiyetinde iş göre- ceklerdir. Bilhassa küçük esnaf, Halk sandıkları teşkil edildikten sonra kre- di bulmakta müşkilâta o raslamıya- caktır. Küçük esnaf arasında kredi koope- ratifleri teşkili üzerinde yakın vakte kadar bir cereyan mevcuddu, Şüphe- siz esnaf bu kooperatifi, muhtaç ol duğu krediyi temin için vücude ge tirmek istiyordu. Halk sandıklarmın teşkili kararı üzerine esnaf birlikleri kooperatiften vazgeçmişlerdir. Bazı kimseler Sandıklardan kolay» Ca kredi temin edilip edilemiyeceği keyfiyeti üzerinde tevakkuf etmişler- dir, Alâkadarların verdiği izahata gö- Te, Halk sandiklarından kredi temi- ninde hiçbir müşkilâta raslanılmıya- Caklır, Sandığın kredi temini nizam- namesine basit formaliteler vaz'ı su- mektedir, Toprak mahsulleri ofisi B. Hamza Osman vekâletle temas için Ankaraya gitti Toprak mahsulleri ofisi umum mü- dürü B. Hamza Osman dün akşam Ankaraya gitmiştir. Umum müdür İktisad Vekâletile yeni kurulan ofis işleri üzerinde temaslar yapacak, di- Trektif alarak iki gün sonra tekrar şeh- rimize dönecektir, İstanbul teşkilâtı faaliyete geçmiş olan ofisin merkez teşkilâtı henüz işe başlamamıştır, Ankarada toprak mahsulleri ofisi umum müdürlüğü için bulunan binada hazırlıklara başlanmıştır. B. Hamza Osman bu hususta ta tedkikat yaparak mer- kez Leşkilâtının bir an evvel faali- yete geçmesini temine çalışacaktır. Diğer taraftan, buğday işleri ofise verildiğinden : mevcud siloların Zi. raat bankasından, toprak mahsulle- ri ofisine devri muamelesine süratle devam edilmektedir. Tesellüm heyeti ayın on beşine kadar bu işi bitirmeğe çalışacaktır. Yeniden bir çok yerlerde modem si- lolar vücude getirilmesi kararlaştı- rılmıştır. Kızılay Kermesi Kızılayın Kermesi on eylülde Tepe- başı bahçesinde başlıyacaktır. Avrupa. dan tanınmiş artistler celbedilmiş ve bunların bir kısmı yola çıkmışlardır. Macaristandan da bir balet heyeti gel- mektedir. ww. Şehirdeki sivrisinekler, sıtma mücadelesi bakımından mücadeleye değmese bile, gürültü bakımından belediyeyi alâkadar etmelil, Esmerlere iltifat... Bazı memleketlerde, her nedense es- mmerlere karşı rağbet pek fazladır. Bil- hassa sarışınların pek bol olduğu yer- lerde esmerlerin düdükleri pek öter, Meselâ Almanyada, İngilterede, Ameri- kanım şark taraflarında esmerlere il- tifat pek fazladır. Nevyorkta bir tiyatroda bir rövü sey» retmiştim. Sahneye dünyanın en gü- zel sarışınları çıkıyor, erkekler pek al. dırış etmiyorlar, Fakat en sonunda sahnede bir esmer beliriyor. Sen misin sahneye çıkan? Erkekler esmerin etrafında fırıl fırıl dönmeğe başlıyorlar. Esmere ne şiirler söyleniyor, ne şarkılar... Son zaman- larda dikkat ettim. Bizde de esmerlere karşı iltifat pek fazlalaştı. Dikkat ediyorum. Hemen bütün şar. kılar esmere dair... Radyoyu açınız. Evvelâ: «Esmer bügün ağlamış, yüreğimi dağlamış...» şarkısı arkasından; «Esmerim gitti gelmedi. İllere uy- du gelmedi.» Onun arkasından: «Hey esmer, esmer esmer... Belinde altın kemer..» Bu bitince: «Bir esmere vuruldum. Gam içinde Hemen her şarkının arkasından bir esmer çıkıyor. Esmer, esmer, mütema- diyen esmer... Plâjlarda kapkara yananları gördük. çe: — Acaba kararmak için neden bu kadar çalışıyorlar? diye düşünür du- rurdum. Meğer güneş altında, kızgın kumun üzerinde yatıp kavrulmanın, vücudle. retile her türlü müşkilât bertaraf edil-| ri karartmanın sebebi varmış. Esmer. lere karşı bu kadar iltifat yağdırılırsa tabii herkes vücudünü kızartır, Bütün İltifat esmerlere gösterilin. ce beyazların pabucu dama atıldı, Halbuki bizim eski şiirlere, eski «mensure»lere bakınız. Hep pamuk gibi beyaz tenli sevgili. lerden bahsedilir. Bunların hasreti çe. kilir, Acaba zevklerimiz mi değişti der. siniz?. Hikmet Feridun Es Silâhtarağa - Karaağaç yolu Silâhtarağa - Karaağaç yolunun ta- miri kararlaştırılmıştır. Yolun ihalesi bu ayın on dokuzunda yapılacaktır. Kış mevsimi yaklaştığından tamir işi süratle ikmal edilecektir. Hava seferlerinde değişiklik Devlet hava yolları sefer programın- da değişiklik yapmıştır. Cumartesi günleri Ankaradan İstanbula 16 da ya- pılan seferler badema sabah saat 8,30 da yapılacaktır. Taşdelende yeni tesisat Taşdelen membaında yapılan yeni tesisat bitirilmiştir. Almanyadan geti- rilen makineler yerlerine konmuş, bu suretle Taşdelen, modem tesisatı havi bir memba haline sokulmuştur. Sıcak su ile elleri yandı Beşiktaşta Ortabahçede oturun Os- man evvelki gece Pangaltıda Vasili- nin dükânında işkembe çorbası içtik- ten sonra muslukta ellerini yıkarken delikli taşın kenarındaki içi sıcak su dolu maşraba devrilmiş ve Osmainın elleri yanmıştır. Osman tedavi altına alınmıştır. B. A. — Öyle amma şehrin gürül tüsü yanında sivrisinek saz kalıri,.