9 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

9 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e Be EŞ Dar tir, baik izi 9 Eylül 1958 Dün Geceki ve Bu Sakahki Elfaberler Evlenmenin bütün evrakı parasız olarak verilecek Proje, Dahiliye encümeninin üzerinde yaptığı tadillerden sonra son şeklini aldı Ankara 8 (Telefonla) — Hüküme- tin, evlenme işlerinde kullanılan ev- rak hakkında hazırlıyarak Kamutaya vermiş olduğu kanun projesi, Dahili- ye encümeninin tasvibinden geçerek ruznameye alınmak Üzere riyaset mâ kamına verilmiş olduğundan, yeni proje ile kullanılması lüzumlu olan evrakın hazırlanmasına başlanılmış- tır. Proje, Dahiliye encümeninin üze- rinde yaptığı tadillerden sonra şu şek- Ji almıştır: «Madde 1 — Evlenme işlerine ait olup nevileri aşağıdaki listede göste- rilen varakalar, alâkadar vekâletlerce tesbit edilecek şekle göre Maliye Ve- Bu evrak Damga resminden ve bil- Üümum harçlardan muaftır, Evlenme işlerinin bu resmi kâğıt- lardan başkasına yazılması ve evle- nenlerin her hangi bir suretle İane ve masrafa tabi tutulması yasaklır. Madde 2 — Evlenme ihbarnamesi doğrudan doğruya Evlendirme me- murları tarafından nüfus müdür veya memurlarına gönderilir ve bu ihbar- | nameler üzerine evlenme vakası nü- fus kütüğüne kaydedilecektir, Türkiye haricinde konsoloslukla- rımızdan başka makamlar tarafından yaplan evlenme muamelelerinin nü- fus dairelerine bildirilmesi mecburi- yeti kocaya aittir, Madde 3 — 2949 sayılı kanunun 5 inci maddesinin birinci ve ikinci sınıf evlenme cüzdanlarından başka evlenme evrakına alt hükmiyle nüfus kanununun tadiline dair 28 ikinciteş- rin 1336 tarihli ve 60 sayılı kanunun ikinci maddesi kaldırılmıştır.» Kanun, neşri tarihinden yürürlüğe girecek ve hükümlerini Dahiliye, Ad- liye ve Maliye Vekilleri tatbik ede- ceklerdir. Genevre toplantısı B. Bek ve Lord Halifaks hareketlerini tehir ettiler Atina 8 (A.A.) — Hariciye müste- şarı Mavrudis, Yunanistanı Milletler Cemiyeti toplaritısında temsil etmek üzere Cenevreye hareket etmiştir. . Bükreş 8 (A.A.) — Hariciye Nazır Komnen ve Romanya heyeti, Cenevre- ye gitmiştir. Cenevre 8 (A.A.) — Polonya Harici- ye Nazırı B. Bek, ahval dolayısiyle Ce- nevreye yapacağı seyahali tehir etme- İ ğe karar vermiş olduğunu Milletler Cemiyetine bildirmiştir. Londra 8 (A.A.) — Press Associatin, Çekoslovakya meselesi hakkında yapik ması muhtemel müzakereler esnasında arkadaşları ile sıkı bir temas muhafa- za etmek için lord Halifaks'ın şimdiki halde Cenevre seyahatini tehir etmiş olduğu resmen bildirilmektedir. Berutta Araplarla polisler arasında çarpışmalar oldu Berut 8 (A.A) — Bir Arap çetesi, Beisan civarında Amoz Yahudi kolo- nisine hücum etmiştir. Polis, mütecavizlerden onunu öl- dürmüş ve dördünü yakalamıştır. Feci bir kaza Bir adam, apar apartımanın beşinci katından düşerek ölüm halinde yaralandı Dün gece Taksimde feci bir kaza olmuştur, Taksim bahçesi karşısında yeni yapılmakta olan ve Onnik isminde birine ald bulunan apartıman İn- şaatında çalışan Mardiros isminde biri, akşama kadar yapılmış işleri kantrol için binayı tamamen dolaş- mış ve en nihayet beşinci kata kadar çıkmıştır. 3 Mardiros, bu katı da dolaşıp mer- diven başına geldiği bir sırada, mü- vazenesini kaybetmiş ve boşluğa yu- varlanarak en alt kata düşmüş, bu şekilde muhtelif yerlerinden çok ağır surette yaralanmıştır. Mardiros, zabıta tarafından derhal Beyoğlu hastanesine kaldırılmıştır, hayatından ümüd yoktur. İtalyan heyeti geliyor Türkiye ile İtalya arasında yeni bir ticaret anlaşmasının akdini müzakere etmek Üzere bir İtalyan heyetinin yakında şehrimize geleceğini yazmış- tık. Haber aldığımıza göre İtalyan heye- ti murahhasası 14 eylülde İstanbula gelecektir. Heyet 6-7 zaltan mürekkep- izmirdeki güreşler Finlândiyalılar dün de 5-2 kazandılar İzmir 8 (Telefonla) — Fuar müna»- sebetile İzmire davet edilen Finlândi- yanın meşhur güreş takır bu akşam Fuar tiyatrosunda, takviye edilmiş olan Türkiye B. güreş takımı ile Gre- ko - Romen güreşlerinde 5 -2 galip geldi. Sant 18 de kâlabalık bir se- yirci kütlesi önünde ringe çıkan gü- reşçiler hâlkı selâmladılar, Arkasın- dan Türk güreşçileri çıktılar, alkış- landılar, Evvelâ 56 kiloda Greko - Ro- men güreşlerinde dünya birincisi Ti- seli İzmir mıntakasından Şefik ile karşılaştı. Sekizinci dakikada Şefiği tuşla yendi. 61 kiloda Pihiyomaki ile İstanbullu Halil karşılaştı. Sayı hesabile Finlân- diyalı güreşçi galip geldi. 66 kiloda Koskola, 8,24 üncü da- kikada İzmirli Doğanı tuşla yendi 72 kiloda Ankaralı Celâl, serbes gü- reşte büyük bir muvaffakıyet göstere- Tek Finlândiyalı rakibi Hilune'yi 1,10 da tuşla yendi. hatsız olduğu halde halkın arzusunu yenemiyerek güreşi kabul eden Mer- sinli Ahmed, iki devrede de güzel oyunlar gösterdi ve sırtını yere getiri- medi. Fakat sayı hesabile mağlüp sayıldı, 87 kiloda İzmirli Mehmed, Finlân- diyalı Hermeye 2,45 dakikada tuşla mağlüp oldu. Ağır sıklette Çoban Mehmed, Fin- | lândiyalı Pellore ile karşılaştı, Çoban Mehmed tamamen hâkim güreşti. Fakat rakibinin sırtını yere getire- medi. Hakemler ittifakla Çoban Meh- medf galip addettiler. Güreşçiler şerefine Fuar komitesi tarafından Fuar gazinosunda bir zi- yafet verildi, Denizdeki. altın ve gümüşle. rin çıkarılması için İzmir 8 (Telefonla) — İstanbulda bulunan bay Mehmed Alâiyeli Maliye Vekâleti le Çeşme ve Foça kazaları dahilindeki kara sularımızda eski ve manlarda batmış olan ve şimdiye ka- dar çıkarılamıyan vapurlarda bulu- nan mühim miktarda altın ve gümüş para ile madeni zikıymet eşyayı çı- karmak için bir mukavele akdetmiş- tir, Bu zatın 17 eylülden itibaren iki &y zarfında bu iki kaza dahilindeki kara sularımızda araşlırmalara baş- İıyacağı ve semere hasıl olursa Aâraş- tırmaların iki sene kadar devam ede- ceği Maliye Vekâletinden vilâyete bil- dirilmiştir, Türkiye ve Hatay Başvekilleri arasında Teati edilen samimi tebrik telgrafları Ankara $ (AA) — Matay Başvekili Abdürrahman (Melek ile Başvekil Celâl Bayar arasında aşağıdaki telgraflar teati olun muştur:. Sayın Celâl Bayar 'Türkiye Cümhuriyeti hükümeti Başvekili Varlığını Türkün yüce varlığı içinde bulan Hatayın bugünlük milli kabinesini teşkil ile şeref kazanırken bu mutlu günleri gösteren büyük Türk milletine, Ulu Şefine sarsılmaz minnet ve şükran hislerimi iblâğa delâlet bu- yurmanızı rica ve eni derin saygıla- ifade eden telgrafnamenizi Büyük Şefi- mize arzettim, Kabinenizin Hatay halkını saadet ve refaha eriştir. meğe matuf mesaisinde tam ba- şarıya nail olması temennilerini tekrar buyurduklarmı arzeder ve kendi samimi tebriklerimin kabulünü dilerim, Başvekil Celâl Bayar Muhiddin Üstündağ Ankaradan döndü Bir müddettenberi Ankarada bulu- nan İstanbul valisi B. Muhiddin Üs- tündağ bu sabahki Ankara ekspresile şehrimize avdet etmiştir. B. Muhid. din Üstündâği vilâyet ve belediye er- kânı karşılamışlardır.. İntihab defterleri dün asıldı Belediye intihab defterleri dünden itibaren kaza ve nahiyelere asilmiş- tır. Defterler 18 eylüle kadar asılı du- racak bu müddet zarfında itirazlar kabul edilecektir. Trade-Ünionlar konferansı İngiliz hükümetinin zaaf ve kararsızlık göstermekle Jar konferansı, parlâmentonun top- Janmasını istiyen beyannamesinde, mütecaviz devletler tarafından yapı- lan kuvvet tezahürlerinin medeniyet için bir tehilke teşkil ettiğini söyle- mekte, son yedi sene zarlnda İngi- Wz hükümetini zaaf ve kararsızlık göstermiş olmakla itham eylemekte ve bütün bu vaziyetten mezkür hü- kümeti mesul tutmaktadır, Afyon ve Malatya Defterdar- larının becayişleri yapıldı Ankara 8 (Telefon) — Afyon def- terdarı B, Muhiddin ile Malatya def- terdarı B. Recainin becayişleri yapıl mıştır. am ij Vali muavinliklerine tayinler Ankara 8 (Telefon) — Seferi- hisar kaymakamı B. Şerif Kars, Art- vin kaymakamı EB. Sırrı Mardin vi- lâyeti vali muavinliğine tayin edil- mişlerdir, Gümrükler başmüdürü Bir müddettenberi mezun bulunan gümrükler baş müdürü B. Mustafa Nuri vazifesine başlamıştır. B. Lütfi Maliye müfettişliğine tayin edildi Ankara 8 (Telefon) — Eski mali. ye müfettişlerinden tapu ve kadas- e * to umum müdür muavini B, Lütfi | di Çorum, İsparta kültür direktörü birinci sınıf maliye müfettişliğine ta- | B. Nâzım: Bahkesir kültür direktör- yin edilmiştir. Son dakika İngiliz nazırları dün fevkalâde toplandılar Orta Avrupa vaziyeti çok vahimdir Hitler plebisit istiyecek Paris 9 — Berlin İngiliz sefiri Hen- derson B. Ribbentropla uzun bir mü. lâkat yapmış, sonra da Bergeştadene giderek mareşal Göringle görüşmüş- tür. Bu mülâkata büyük ehemmiyet verilmektedir. İskoçyada bulunan İn- giliz başvekili B. Çamberlayn tatilini keserek Londraya dönmüş ve Dovniğs- trite giderek Lord Halifaks ve John Simon ile iki saat görüşmüştür. Bu mülâkatta münhasıran Çekoslovak meselesi konuşulmuştur. Öğleden sori- ra da içtimaa devam edilmiş, buna müstemlekât, harbiye, hava nazırları da iştirak etmişlerdir Akşam neşredi- len tebliğde bu içtima neticesinde ka- binenin pazartesi günü içtimaa davet edilmesi kararlaştırıldığı bildirilmiş- tir. Bu içtimalar ve kabinenin içtimaa daveti Orta Avrupada Yaziyetin fevka» lâde vehametine atfedilmektedir. Londra 9 — İyi malümat âlan ma- hafilde söylendiğine göre B. Hitler, Büdetler için bir plebisit taleb edecek» tir. B. Hitler ancak bu suretle muha- rebenin önü alınabileceği kanaatinde- dir. Resmi makamlarda söylendiğine göre Almanya böyle bir talebde bu- Yunursa İngiltere Berlinde siyasi mü- dahalede bulunmağa mecbur olacak» tır. Prag 9 — Lord Runciman, deruhde ettiği vazilfeden vazgeçmiyeceğini ve $imdilik Pragdan ayrılması mevzuu bahsolmadığını beyan etmiştir. Japonlar Hankeu istikametinde yeniden taarruza başladılar Tokyo menabiine göre bir Japon kolu Hankeuya 128 kilometre kadar yaklaştı Şanghay 8 — Japonlar yeniden | ilerlediklerinden Çinliler müşkül bir vaziyete düşmüşlerdir, Japonlar Ho- nan eyaletinde Kou - Chipiyi zaptet- tiklerini, Pekin - Hankeu demiryolu- nu tehdid eylediklerini ve cenubu şarkiden ilerliyen kuvvetlerinden bir kısmının Hankeu'dan 128 kilometre uzakta bulunduğunu bildiriyorlar. Çinliler ise Mah - Wellingi kay- bettiklerini ve yeni müdafaa hattı hazırladıklarını itiraf ediyorlar. Deyli Telgraf gazetesi muhabiri- ne göre Tiyençinden büyük imdad kuvvetleri alan Japonların Wein - Siondan Sarı nehri geçmeğe teşebbüs edeceklerini bildiriyor. İki tarafın da tayyareleri büyük bir faaliyet gös- teriyorlar, Hankov 8 (AA) — Luan cephe- | sinde Luânın cenubu garbisinde kâin | Hoshan şehri 29 ağustosta kanlı s0- | kak muharebelerini müteakib Japon- Jar tarafından işgal edilmiştir. Çinliler «Pi> nehrinin garp sahili. ne çekilerek yeni müdafaa hatları te- sis etmişlerdir. 30 ağustosta Japonlar yeniden 26- hirii gazlar kullanarak «Pi; nehrinin garp sahilinde bulunan bir Çin bölü- | Ingiliz parlâmentosu Amele partisi vaziyetin vehametinden meclisin fevkalâde içtimaını istiyor Londra 8 (A'A') — Kabine pazar- | tesi günü toplanacaktır. Bu kararın Blakbul konferansı tarafından par- lâmentonun derhal içtimaa davet e- dilmesi talebi ile münasebattar ok duğu zannedilmektedir. Hükümetin bu talebi isaf edeceğine pek de ihti- mal verilmemektedir. Blakbul 8 (A.A.) — Trnd-Unionlar konferansı, dün umumi iş meclisi tara fından bilhassa parlâmentonun âcilen davetini talep maksadiyle neşredilmiş olanı beyannameyi tasvip etmiştir. Kültür direktörlüklerine tayinler Ankara 8 (Telefon) — İstanbul | ilk tedrisat müfettişlerinden B. Şev- | ki Zonguldak, Ankara Onuncuytl oku- İu eski müdürü B. Muhiddin Sam- sun, Rize kültür direktörü B. Hanr- Yüklerine de iie i günü imha etmişlerdir. Çinliler ağır fedakârlıklarde bulunarak nehrin garp sahilini ellerinde bulundurmak- tadırlar. Honkov 8 (A.A) — Yançenin şi- mealinde Çin kıtaları perşembe günü hava ve topçu küvetlerinin yardımi- le Anhvel garbında Huangmei ve Su- sung arasında yarı yolda kâin Kuşu- ku ve Tuyouanshan sırtlarını işgal eden bütün bir Japon alayını imha etmişlerdir. Mühim miktarda harp malzemesi iğtinam etmiş olan Çinli- ler, şimdi bu sırtlarda yerleşmiş bu- Yunmaktadırlar. Hankov 8 (A.A.) — Japonlar garp istikametindeki taarruzlarında mu- valfakıyet göseteremediklerinden An- kingden nehrin şimal sahiline tak- viye kıtaları gönderilmiştir. Bu kıtalar Çinliler tarafından 'Tslenshan'ın şarkında Şichpasih'de di şiddetli muharebeler yukubulmak” sinde ağır zayiata uğramışlardır. Ki- uklang'dan Şanghaya her gün binden üç bine kadar yaralı gönderildiği tah- min edilmektedir. Ispanyada Cümhuriyetçiler Frankistleri dört defa püskürttüler Barselona 8 (A.A.) — Mili Müda- faa Nezareti tebliğ ediyor: Evvelki"gün düşman fövkalâde ve saltle"Slüals'dâğındaki Cümhuriyetçi mevzilerine tâarfüz etmişse de biri- biri ardından dört defa püskürtül- müştür. Düşmanın iki taburu imba edilmiştir. Dün düşman Korbera'nın şimalin- de iki mevzi işgal etmeğe muvaffak olmuştur. Şark cephesinde Eltoro Yüntaka- sında, düşman keza Rinkon'u ele ge- girmiştir... 4 Sinema filimlerinin gümrük resmi indirildi Ankara 8 (Telefon) — Sinema du- huliye biletlerinden alınmakta olan resimlerde yapılan tenzilâttan sonra sinema filimlerinden olınan gümrük resimleri de indirilmiştir. Bu husus- ta Vekiller Heyetince alınan son ka rara göre dolu ve boş filimlerin kilo- sundân alınmakta olan gümrük res” minden yüzde 75 nisbetinde tenzilât yapılmıştır: Vekiller' heyetinin bu kararı güm züklere bildirilmiştir,