9 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

9 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

“9-Eylâ1:1938 İzmir mabteliti Mısır takımını 2 - İ yendi Hakem İzmirin üçüncü gollini ofsayd'diye saymad! Mısırlılar, seri bir oyun oynadılar Yukarda Mısir takımını 2-1 yenen İzmir muhteliti, aşağıda: Maçı seyreden ahaliden bir grup İzmir (Akşam) — Mısır şampiyo- nu Elnadiyülehli takımının İzmir muhtelit takımile yaptığı futbol mü sabakasında (2-1 mağlüb olduğunu telgraf haberi “olarak bildirmiştim, Müsabaka hakikatte 3-1 vaziyette ve İzmirin galibiyeti ile bitmişse de İz- mirli hakem B. Mustafa, anlaşılamı- yan bir sebeble Saidin attığı üçüncü golü. ofsayd saymış ve bu suretle İz- mir muhteliti, 2-1 vaziyette, halkın Coşkun tezahüratı arasında sahadan ayrılmıştır. Şimdi de oyunun ariti- ğini yapalım: Alsancak stadını binlerce seyirci doldurmuştu; “seyirciler arasında va li. B. Fazli Güleç, müstahkem mevki komutanı tümgeneral Rasim Aktağu, belediye reisi Dr, B.-Behçet Uz ve birçok mebuslar vardı. Misafir takım, şu suretle teşekkül etmişti, Zihni, Muhtar, Mesud, Far, Refet, Murad, Lebib, Rüştü, Hamdi, Savvaf, Şeir. İzmir takımı da: Hilmi, Reşad, Ali, Rasim, Enver, Adil, Namık, Ömer, Suad, Said, Kemal, İlyasdan 'müte- şekkildi. Misafirler, halkı selümladılar, sü- rekli şekilde alkışlandılar, misafirle- ri İzmir takımı “takib etti, bayrak merasiminden sonra oyun, misafir. lerin, İzmir müdafaasına “ dayanan akınlarile başladı. İzmir mukabil bir akın yaptı, fakat Fuad; kale-önünde şüf çekecek yerde pas verdi. Misafir- ler İyi dinlaşarak kalemize kadar girdiler, orta muhacimin kuvvetli bir şütü, orta direğe çarparak geri döndü. 7 inci dakikada top, ortadan oisayd vaziyetinde bulunan misafir solaçığa gitti,'misafir oyuncu, ha- kemin düdük çalmamasından istifa- de ederek topla birlikte kaleye girdi. İlk dakikalarda “yapılan bu göl üzerine misafirler, mütemadiyerk sis- tem “değiştirerek şaşırtıcı ve çok seri bir oyun çıkarmağa başladılar, hat- tâ bir aralık bu seri oyun yüzünden İzmir oyuncularının, oldukları yerde durarak oyunu seyre daldıkları gö- rüldü, Yalnız İzmir müdafaası can- ia başla çalışıyor, gol vermi | yordu. 12 inci dakikada misafirler. den verilen frikiki, kaleci Hilmi ha- Tikülâde bir çeviklikle kurtardı. 16 ıncı dakikada İzmir oyuncuları açıldılar, Mısır kalesinin önünü ka- rıştırdılar, âkın osemeresiz geçti. 20 inci dakikada Ömer sâkatlandı, yerine İlyas geçti. Fakat az sonra Ömer tekrar oyuna girdi, İlyas, Ko- malin yerine geçti, 28 ve 30 uncu da- kikalarda her iki takımın neticesiz birer korneri oldu, bu dakikadan son- ra İzmir takımı, oyunu açtı ve nisbi bir hâkimiyet tesisine muvaffak ol- du, 40 ıncı dakikada Fund, isabetli yerinde bir şütle İzmirin beraberlik sayısını yaptı. Devre sonuna kadar hâkim oynıyan İzmirli oyuncular, başka gol çıkaramadılar, birinci dev- re bu suretle 1-1 berabere bitti. İkinci devre Bu devrenin ilk dakikasında mi- safirler, ilk devrede olduğu gibi bir Bursa (Akşam) — Ankarada ya- pılacak olan Türkiye birinciliklerine spor mıntakamız namına gönderile- cek güreşçiler arasındaki müsabaka. lar Atatürk stadyomunda yapılmış- tır. Güreşlere Bursa, Balıkesir ve İz- mit klüpleri iştirak etmişlerdir. Neti- cede mıntakamızı temsil etmek Üzere Türkiye birinciliklerine Bursa namına girecek güreşciler seçildi << ME DE“ Bursada irge havuzunda yüzme müsabakaları Bursa (Akşam) Çekirgedeki Havuzlar parkında hususi bir'yüzme müsabakası yapılmıştır. Yarışlara İstanbul, Mudanya ve Bursa yüzücü- leri iştirak'etmişlerdir. “Elli ve dört yüz metrede birinciliği -İstanbuldan Gültekin almış,-yüz'metre birinciliği Bursalı Muzaffer Şalcı kazanmıştır. Yarışlar arasında ördek tutma yâa- rışı fevkalâde zevkli ve eğlenceli ol- muştur. Davis kupası finali Davis kupası finaline Amerika ile Avustralya takımları kalmıştır. Nev- yorkta yapılacak olan müsabakalar için Avustralyalılar gelmişler ve id- manlarına başlamışlardır. Amerika takımının en iyi oyuncuları olan Budge, Riggs, birincisi uzun süren bir soğuk algınlığından, ikincisi de sür- antrenmanlarından dolayı formların- da değildiler. Afusturalya takımı kap- tanmın (kupayı muhakkak kazana- cağız) şeklindeki bayanatına rağmen "Amerika tenis kritikleri yapılacak yedi maç üzerinden Amerikayı (25) Şeklinde gâlib görmektedirler. anma rn sn gol fırsatı yakaladılar, fakat sağiçle- rinin iska geçmesi, muhakkak bir göle mâni oldu, bir dakika sonra İz- mir takımı, aynısşekilde birbiri üze- rine iki gol fırsatı kaçırdı, bu bir şanssızlıktı, Beşinci dakikada İzmir kalecisi harikülâde bir ataklıkla mu- hakkak bir golü kurtardı. İki defa tekrar edilen korner, İzmir kalesine tehlikeli anlar yaşattı. Bundan sonra İzmir takımı, ,tek- rar hâkimiyeti tesise muvaffak ol- du, 12 inci dakikada misafir kalesi- nin çizgisi dışında topu yakalıyan Enver, kuvvetli bir şütle topu kale- ye günderdi, misafir takım kalecisi alılarak kurtardı. 15 inci dakikada topu ortadan alan Sajd, misafir mü- dafaasını , kendi üzerine çektikten sonra serbes vaziyette duran Fuada mükemmel bir pas-verdi, Fuad bir vole vuruşile İzmir: takımının ikinci sayısını yaptı. Oyunun “bundan son- taki kısmında zaman zaman iki ta- Tüf da tehjikeli akınlar yaptılar, fa- kat yol çıkarmak imkânını bulama» dılar, 36 ınei dakikada Fuad, misafir ka- lesine hızla indi, topu Mısır kalesine kadar getirerek demarko vaziyette arkada duran Saide-verdi, Said, mü- kemmel bir şütle topu ağlara taktı, fakat hakem, bunu ofsayd saydu 39 uncu dakikada sıkışan Mısır ta- kımı, topu kornere - atarak golden / kurtuldu, İzmirliler, kornerden isti fade edemediler. Bundan sonraki ki- sımda misafir takım hâkim oynadıy- sada gol yapamadı, oyun, İzmir muh- telitinin -(2-1) galebesile sona erdi, 56 Server Can (İzmit), 61 Niyazi Yıdlız (İzmit), 66 Şerit Büyükgöl İzmit), 72 Beşlen Kışınbay (İzmit), 79 Süleyman Boğuşkan (Balıkesir), 8T İbrahim Vurtut (Balıkesir), ağır Siklet Şerif Önal (Balıkesir). Vize köylerinde yapılan hafriyatın neticeleri Lâhdin etrafında pek mühim tunç ve toprak âsar bulundu Şarki Trakya krallığına aid olduğu anlaşılan zengin me- zarda meydana çıkarılan âsar İstanbul müzesine getirildi İstanbul 8 (A-A.) —'Türk Tarih ku- rumundan: 'T. T. Kurumunun Trakya bölgesin» deki hafriyatın idare eden Dr. Arif Müfit Mansel orada çıkan bazı eserle. ri-İstanbul müzesine getirmiştir. Bu hafriyatın son günlerdeki neticesini Dr. ManselT.'T. Kurumuna şu suretle izah etmiştir: 13 ağustos 1938-tarihindenberi Vi. 28 köylerinde-yapılan hafriyat mühim neticeler vermiştir. Vize kasabasının 3 km. cenubunda ve Anadere ismini ta- şıyan küçük bir derenin kenarında bu- lunan 55 m. kutrunda ve 9,5 m yük- #ekliğindeki höyüğün ortasında mun- tazam işlenmiş kireç taşından yapıl. mış 5 m. uzunluğunda ve 3 m. geniş- liğinde, üzeri tonoz şeklinde bir kemer ile örtülmüş bir mezar odası meyda- na çıkarılmıştır. Odanın kısa tarafla» rı şark-garp istikametindedirler. Şark tarafında: mermer »çerçevöli bir kapı mevcuttur. Kapının önüne yekpare büyük bir taş vazedilmiş ve bi taş üç kuvvetli demir kenetle esas binaya rap- tedilmiştir. Mezar odasının içi kâmi- len alçi ile sıvanmış ve nakışlarla ör- tülmüştür. Altta mermer plâkaj takli- di motifler ve bunun üzerinde ince urun bir şerit şeklinde, kırmızı bir z6- min üzerinde, Lotüs - Palmet motifini andıran nebati motifler ve ince, narin vazolarla süslü bir friz bulunmakta- dır. Kemerin üst kısmı, yani odanın tâ» vanı mavi zemin Üzerinde beyaz rozet- ler ihtiva etmektedir. Burada yaldızlı semanın gösterilmek istenildiği aşi- kârdır. Mezar odasının içinde, cenubu şarki köşesine doğru, yekpare kalker taşından yapılmış ve üzeri iki tarafa meyilli bir taş kapak ile örtülmüş bir Yâhit mevcuttur. Taş lâhidin üzeri da- hi sıvanmış ve bilhassa ön cephesi na- kışlarla tezyin edilmiştir: Bu taraf- ta bir'kapı ve kapının sağında ve 80- lunda girlandlara benziyen nebati mo- tifler göze çarpmaktadırlar. Bu fresk tezyinatı vuzuh ve sadeliğinden 'dola- yı Avgustus zamanındaki #reskleri, bil. hassa Pompeyi üçüncü fresk üslübunu hatırlatmaktadır. Fakat Vize freskle. rine Romen freski “denemez. “Bunlar kendilerine has bir-«Trak üslübün ihti- waetmekte ve bu bakımdan hususi bir ehemmiyet arzetmektedirler. Odanın içinde, lâhidin etrafında, pek mühim tunç ve toprak asar bulunmuş- tur. Lâhidin baş've ayak ucunda birer tunç şamdan vardır; Civarda. ise kulp- ları gayet : sanatkârane işlenmiş ve muhtelif cesamette tunç vazolar, ağız- larında fitilleri muhafaza edilmiş olan kandiller, lengerler, tava şeklinde u- zun. kulplu kaplar, bir el feneri; cam sürahiler, muhtelif şekil ve eb'adda sa- rı camdan mamul tabak ve kâseler, kiş it, anahtar ve aplik gibi tahta çekme- celere ait: tunç parçalar, birçok top- Tak küp ve vazo meydana çıkarılmıştır. Bilhassa lâhidin garbinde bulunan ağ» 21 kül ile dolu büyük bir küp calibi dik- 'kattir. Lâhidin içinde ise ölü-kısmen yakılmış olarak bulunmuştur. Garp cisl hetinde olduğu anlaşılan baş tarafında | üzeri altın yapraklarla tezyin edilmiş ve nebati bir maddeden “yapılmış bir" çelenk zuhur etmiştir. Altın yapraklar | ve aplikler bütün lâhidin imtidadınca devam etmektedir. Bunların ölünün külü üzerine yazedilmiş bir. kumaşı tezyin etmiş olmaları muhtemeldir. ” TAhdin cenup kenarında kılıfı kıs» men muhafaza edilmiş uzun bir kıliç bulunmuştur. Biraz daha ileride. ise dört hançer durmaktadır, Orta kısım- da, Üzerleri mahkük tezyinatı havi taşlar ihtiva eden iki altın yüzük, ka- bartıma tezyinatı havi ayaklı ve kulp- Iu beş gümüş vazo bulunmuştur. Bil bassa bu vazolar gerek biçim, gerek üzerlerindeki kabartma. tasvirlerden dolayı antik sanatın birer şaheseri olarak zikredilmeğe lâyıktır. Lâhdin şark tarafı, yani ölünün ayak ucun- da tunç ve demirden yapılmış bir zırhlı elbise ve bir insan başını gayet sanatkârane bir surette taklit eden bir miğfer bulunmuştur. Tamamile km gümüş olan bu miğferin ön tarafı in- san yüzünü taklit eden bir maske şek- lindedir. Miğferin yarında, ağzı bez- le örtülmüş büyük bir küp bulunmuş” tur. Bu zengin altın, gümüş, tunç, cam toprak eserler üslüp bakımından M. B. İ. inci asrı ima etmektedirler. Bu devirde Payıtahtı Vize olmak üzere Şarki Trakya krallığı mevcud “oldu- ğundan, bu zengin mezarın bir krala yahut kral ailesine munsup bir ku- mandana ait olması lâzım gelmekte dir. Bu mezar gerek mimarisi, gerek İresk Lezyinatı ve ihtiva ettiği Asar- dan dolayı birinci asir Trak kültürü- ne dâir pek canlı bir fikir vermekte ve Trakların vöcude getirmiş olduk- ları siyasi bir teşekkülün zenginlik, Satvet ve ihtişamını gösteren mühim bir vesika teşkil etmektedir. Bu höyüğün takriben 25 M. cenu- bu garbisinde kazılan 4 BE. yüksekli- ğinde ve 30 M., kutrundaki küçük bir höyükte ise, tam merkezde ve harici zemin seviyesinde, balık sırtı şeklin- de, tuğlalarla örtülmüş yan yana İki mezar bulunmuştur. Şark - garp isti- kametinde olan ve bir kadına alt ok duğu anlaşılan birinci mezarda al tm yapraklardan müteşekkil bir çe- lenk, Jenger, toprak ve cam muhtelif vazolar ve kaplar bulunmuştur. Ölü gene yakılmıştır. Daha küçük olan ikinci mezarda ise külden maada top- rak iki'çocük heykelciği bulunmuş- tur. Bunlardan bu çifte mezarın bir kadın ve çocuğa ait olduğunu istidlâl etmek kabil oluyor, Ayni devreye ait olduğu anlaşılan: bu mezarın büyük höyükte medfun olan kral, yahut prensin akrabası bir kadına ait olma- sı kaviyyen muhtemeldir. Hâlen bu iki höyüğün 600 M. şar- kında bulunan bir üçüncü höyük ka. zılmaktadır. Tranşeler'süratle açıldı. gından bugünlerde bir netice alınaca- ği ümid ediliyor, Höyük ameliyesi “bittikten sonra heyet “Vize kasabasi içinde;ileride bü- yük kazılara esas teşkil edecek olan sondajlar: yapmağa başlıyacaktır. Ay- ni zamanda Kırklareli - civarındaki höyükler, dahi araştırılacaktır. Bu araştırmalar eylül sonuna kadar de- vam edecektir, 8/9/938 Perşembe günü İstanbul Hâlinde toptan satılan yaf meyva ve sebze flatleri; Bamya Sakızkabağı Dolmalık biber Sivri biber Kir domatesi Sırık domatesi i : BEEEERİ i i  delikle rene ği Bp EEE