11 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

vi < EE Vİ e yy A Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Kazanç, buhran muvazene, vergilerini |S0 birleştiren proje tamamlandı Hükümet vergilerde dört senelik bir indirme proğramı hazırladı Ankara 10 — B. Celâl Bayarın, prog- ramında, mali sistemimizin ıslahı ba- kımından üzerinde büyük emekler harcanarak hazırlanmakta olduğunu söylediği «Vasıtasiz vergiler kanunu projesi» tamamile hazırlanmıştır. Proje 13 fasıl ve 337 maddeden mü- rekkeptir. Bu fasıllar, umumi hü- kümler, arazi vergisi, bina vergisi, hâyvanlar vergisi, ticari ve sınai ka. zanç vergisi, hizmet erbabının kazanç vergisi, ticari olmıyan iş ve meslek erbabının kazanç vergisi, mâdenler vergisi, veraset ve İntikal vergisi, ruhsat tezkereleri ve vergi kareleri, kanuni yollar (itiraz ve temyiz), tah- sil hükümleri, müteferrik hükümler, muvakkat hükümler, mülhak hüküm. ler, kanunun meriyet terihi ve kanu- nu tatbik edecek Vekâletler fasılların- dan ibarettir. Bu proje ile buhran ve muvâzene vergileri kazanç vergisi birleştiril- miş, tarh ve tahakkuka aid usullere mütecanis bir şekil verilmiş (kaza mercileri) ve (tahsilât) gibi müşte- rek hükümler, ayrı birer kısım halin- de tedvin edilmiştir. Bu tevhit ve tanzim &irasında tatbikatın gösterdiği ihtiyaçlar dik- kate almarak muhtelif vergilerde de bazı tâdiller yapılmıştır. Arazi, bina ve hayvanlar vergisinde mühim bir değişiklik yoktur. Kazanç vergisinde tatbikatla alâkalı yeni esas- lar düşünülmüştür. Veraset ve intikal vergisinde intikal ve ferağ muamele- lerini güçleştiren bazı formaliterler kaldırılarak bu muamelelerin gecik- Fellâhlar Fran- sızlara bağlı Harb çıkarsa derhal Fransız saflarına geleceklerini bildirdiler Ceznir 10 YAA) — Fe Fellahlar fede- rasyon Cezair umumi valisine bir telgraf göndererek Fellâhların Fran. #2 davasına bağlılıklarını ve tıpkı 1914 de olduğu gibi anavatanın da- vetine kütle halinde icabet edecekle- rini ve vazifelerini kahramanca ya- pacaklarını bildirmiş ve bunun Fransa hükümetine iblâğinı rica et- miştir. Milletler Cemiyeti konseyi Cenevre 10 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti konseyinin dünkü toplantı- sında. Hariciye Nazırı olarak yalnız Rusya, Romanya ve Letonya Harici- ye Nazırları bulunmuştur. Diğer memleketlerin Hariciye Na- sırları Avrupa gerginliği yüzünden kendi hükümetleri merkezlerinde ka- larak hareketlerini tehir etmişlerdir. Paris 10 (A.A) — Hariciye Nazırı Bonnet, vaziyetin çok nazik bir saf- haya girmesi üzerine evvelce karar- Jaştırılmış olan hareketini tehir et- miştir, Cenevreye mümkün olursa ancak bir kaç gün sonra gidecektir. Budapeşte 10 (A.A.) İngiliz, Fran- sız ve Polonya Hariciye Nazırlarının Cenevreye gitmelerini tehir etmeleri üzerine Macar Hariciye Nazırı Dö Kanya da Cenevreye gitmesini tehir etmiştir, Cenevre 10 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti konseyi siyasi meselelerin mü- zâkeresini salı gününe bırakmıştır. İktisad Vekili şehrimizde beş gün kalacak Dün Ankaradan şehrimize gelen İktisad Vekili B. Şakir Kesebir ya rından itibaren iktisadi işlerle meş- gul olmağa başlıyacak, öğleden son- ra Türkofisde ihracat, ithalât tacir- lerinin yapacakları toplantıda bulu- nacak ve dileklerini dinliyecektir. B. nl olnml Me j Jerini kaydeylemektedir. mesini önliyecek hükümler konul. muştur . Kazanç vergisinin: a - Ticari ve sınai kazançlar: b - Sanat erbabı; € - 'Ticari olmıyan iş ve meslek erbabı şeklinde üçe ayrılması sedüllü vergi- ler esaslarına göre, menşeleri ayrı olan bu üç nevi kazancın ayrı birer teklif zümresi şeklinde mütalea ve tedvini lüzumundan ileri gelmektedir. Hiz- met erbabı, ayrı bir teklif zümresi ha- Mne getirilirken bunların ücretleri Üzerine mevzu üç vergi; kazanç, buh- 'ran, muvazene vergileri birleştirilerek kazanç namı altında tek bir vergiye çevrilmiş ve tevhit neticesinde diğer zümrelere nâzaran mükellefiyet dere- ce ve nisbeti daha bafiz bir şekil alan bu mükelleflerin vergi nisbetlerini tedricen mâkul ve âdil bir hadde in- dirmek zarureti hissedilmiş ve 1938 senesinde muvazene vergisinde onda iki derecesinde bir tenzil yapıldığı göz önüne alınarak 1939 mali yılından başlamak üzere dört senede tahakkuk ettirilecek bir tahfif programı kabul olunmuştur. Tevhid edilen kazanç, müvazene ve buhran vergileri nisbetleri şun- lardır: Umumi, mülhak ve hususi butçe- lerde: 200 liraya kadar: Yüzde 14 400 liraya kadar: Yüzde 16 400 liradan yukarı: Yüzde 18 Bilümum hususi ve hükmi şahıslar yanında çalışandan: 200 liraya kadar: Yüzde 16 400 liraya kadar: Yüzde 18 400 liradan yukarı: Yüzde 20 Sovyet - Mançu hudud hâdisesi Sovyetler, müzakerelere başlanmasını kabı kabul ettiler Tokyo 10 TAA) — So ) — Sovyetlerle Ja- ponya arasındaki Şanfeng ihtilâfını halletmek üzere Japonya Sovyetlere tahdidi hudud komisyonu azalarının tayini için müzakerelere başlanması- nı teklif etmiş ve Sovyet hükümeti de bu teklifi kabul etmiştir. Müzake- releri Moskovada Japon büyük elçisi Şigimitsu ile Hariciye Komiser mua- vini Potemkin yapacaklardır. Nafia Vekâleti müsteşarının memuriyeti bir sene uzatıldı Ankara 10 (Telefonla) — 65 yaşı- nı dolduran Nafia Vekâleti müsteşarı B. Arifin iktidar ve İhtisasından is- tifade edilmek üzere yaş kaydından istisna edilerek bir sene daha çalıştı. rılması Vekiller heyetince kararlaştı- rılmıştır. Posta ve Nafia mi arasında Ankara 10 (Telefonla) — Posta ve telgraf müfettişlerinden B. Şükrü Ko- caeli posta telgraf müdürlüğüne, Niğ- de nafia müdürü Hulüsi Kayseri na- fa müdürlüğüne e tayin edilmişlerdir. Gençlerbirliği Vefayı 2-1 yendi Ankara 10 (Telefon) — Şehrimize iki maç yapmak Üzere gelmiş bulu- nan Vefa İdman yurdu, ilk karşılaş masını bugün Gençlerbirliği takımile Ankaragücü stadında kalabalık bir seyirci önünde yaptı. Oyun 2 - i Genç- lerbirliğinin galibiyetile neticelendi. Balkan tıp kongresi ve Yunan gazetelerinin neşriyatı Atina 10 (A.A) — Gazeteler, Bal- kan Tıb haftasının ehemmiyetini te- barüz ettirmekte ve bütün dünya için için kaynarken Balkan milletlerinin gürültüsüz, samimi bir mukarenet ve daha iyi karşılıklı bir anlaşma ile gayret ve mesailerine devam edecek- ürleri ME e mzırlarının mühim bir mülâkatı Sovyetler, Çekoslovakyaya yardım için icabında Roman- yadan asker geçirtmek istiyorlar B. Litvinof B. Komnen Cenevre 10 (A.A.) — Sovyet harici. ye komiseri Litvinof dün, Romanya Hariciye Nazırı Komnen ile uzun bir mülâkatta bulunmuştur. Bu mülâkata siyasi mahafilde bü- yük bir ehemmiyet verilmektedir. Çünkü Sovyet Rusya Bükreş hükü- meti nezdinde teşebbüste bulunarak Çekoslovakya sebebiyet vermediği bir taarruza maruz kaldığı takdirde, bu memlekete yardım için Sovyet tayya- re ve kıtaatının Romanya toprakla- rından geçmesi meselesinde Roman- yanın nasıl bir hattı hareket ittihaz edeceğini öğrenmek istemiştir. Türk - Italyan ticaret anlaşması Müzakerelere iştirak edecek heyetimiz tesbit edildi Ankara 10 (Telefonla) — İtalyan. Jarla akdedeceğimiz yeni ticaret an. | laşması müzakerelerine önümüzdeki hafta içinde İstanbulda başlanacağı yazılmıştı. Bu müzakerelere iştirak edecek olan heyetimiz yarın İstanbu. Ja hareket edecektir. Heyet Türkofis reisi Bürhan Zihni, ofis İtalyan masası müşaviri B. Zey- bekoğlu, raportör B. Fazıl ve Merkez bankasından B. Afiften müteşekkil. dir, Heyete İstanbulda bulunan Ha- riciye Vekâleti umumi kâtibi B. Nu- man Menemencioğlu riyaset edecek- tir. Nafia Vekili şehrimizde Ankara 10 (Telefonla) — Nafla Ves kili B. Ali Çetinkaya bu akşamki eks- presle İstanbula hareket etmiş, istas- yonda Vekâlet yüksek memurları ta- rafından uğurlanmıştır. Diyarbakırda ve Erzurumda iki silo kurulacak Anküru 10 (Telefonla) — Toprak mahsulleri ofisi kurulduktan sonra yapılan tedkikler neticesinde memle- kette mevcut buğday silolarının ih- tiyacı karşılamıyacağı anlaşılmış ol- duğundan Vekâletiri de muvafaka- tiyle en mühim buğday merkezleri- mizin başında bulunan Diyarbakır ve Erzurumda iki büyük ve modern silo yapılmasına karar verilmiştir. Bu İki silo şarki Anadolunun en mühim zahire anbarı mesabesinde olacağın- dan bu husustaki İnşaata büyük bir ehemmiyet atfedilmekte, projeler de buna göre hazırlanmaktadır. İktisad Vekâleti bu husus için icab eden bütün fedakârlıkları yapmıya karar vermiş bulunduğundan silola- rın tamamiyle ihtiyacı karşılıyacak bir şekilde ve asri techizatı havi ola- rak yapılmasına son derecede dikkat edilecektir. Bir tren kazasında 62 kişi yaralandı Londra 10 (A.A.) — Glasgov'dan gelen bir yolcu treninin Pesbey ya- kınında duran bir lokomotife çarp- ması yüzünden 62 kişi yaralanmış- wyet ve Rumen Hariciye Son d akika Ingiliz sefiri, B. Hitler ile mülâkat etti Mareşal Göringin şiddetli nutku Almanyaya yapılan ihtara cevap addediliyor Paris 1i — Havas ajansının Nüm- berg muhabiri bildiriyor: Burada bulunan İngiliz sefiri B. Hen- derson, B. Hitlerden mülâkat taleb etmiştir. Salâhiyettar mahafilde bu hadise ve mülâkatın mahiyeti hak- kında büyük bir ketumiyet nruhafa- za edilmektedir. Maamafih zannedildiğine göre Al manyaya müştacel “bir ihtarda bu- lunulmuştur. Mareşal Göring tara- fından irad edilen fevkalâde şiddetli nutuk, Almanyaya yapılan bu ihta- ra doğrudan doğruya bir cevab te- lâkki edilmektedir, Fransa hududlarda tedbirler alıyor Bem 11 — Fransa, İsviçre hudud- larında teyakkuz tedbirlerini şiddet- lendirmiştir. Ren hududunda çok sıkı ve şiddetli bir kontrol tatbik edil. mektedir. Fransız kabinesi yarın , toplanıyor Paris 11 — Fransız kabine. yanın içtimaa dâvet edilmiştir. Urta Avru- pa vaziyeti tedkik edilecek ve lâzım- İ gelen kararlar verilecektir. Çek reisicümhuru halkı süküna davet etli “Hayatımda hiç bir zaman korkmadım. Devletimizin muhteşem ordusuna, namağ- lüp zihniyetine sarsılmaz imanım vardır. Müşküllerden muvaffakiyetle çıkacağız, diyor Prağ 10 (A.A) — B. Beneş, radyo ile neşredilen bir hitabesinde halkı süküneti muhafazaya davet etmekte- | dir, Müşarünileyh, diğer bütün mem- Jeketlerde ancak kargaşalık içinde halledilmiş olan bütün meselelerin Çekoslovakyada intizam ve sükün içinde halledilmiş olduğunu beyan etmiştir. Bazi müşküller arzeden ve memle- kette henüz bir hal suretine iktiran etmemiş olan yegâne mesele, milli- yetler (meselesidir. Hükümet ta. rafından tanzim edilmiş olan proje- lerin bu meselenin de halline medar olması lâzımdır. Çekoslovak Reisicümhuru, nutku- Mukavele hükümlerine riayet etmiyen Şirket Muhakeme lehimize netice- lendi, 50 bin lira teminat hükümetimize ve verilecek Ankara 10 0 (Telefonla) — Şarki Anadolu Demiryollarile Mmanlarının bir kaçını işletmek imtiyazını alan Otoman Amerikan developman şirke- tinin mukavelesi, şirketin mukavele hükümlerine riayet etmemesi yüzün- den feshedilmişti. Çester projesi diye amlan bu mu- kavelenin feshinden sonra 50 bin hi- radan ibaret olan teminatın irad kay- dina teşebbüs edilmiş İse de şirket bunu kabul etmemiş, iş mahkemeye düşmüştür. Bir müddettenberi cereyan eden muhakeme hükümetimiz lehine intaç edilmiş, bunun üzerine teminatı gös- termiş olan banka Kommer Siyale İtlayana 50 bin lirayı hükümetimize vermeğe muvafakat etmiştir. Balkan oyunları bugün Belgradda başlıyor Balkan oyunları, bugün öğleden son- ra saat on beşte Belgrad stadyomunda başlıyacaktır. Balkan oyunlarına Tür- kiye, Yunanistan, Yugoslavya, Roman- ya, Bulgaristan ve Armavutluk atletle. ri iştirak ediyorlar. Balkan oyunları ge- lecek pazar günü bitecektir. Gümrük tarifeler müdürü tekaüd oldu Ankara 10 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti tarifeler mü- dürü B. Fazıl kendi isteğile tekaüde nu şu sözlerle bitirmiştir: «Memleket halkına bu suretle hi- tab edişim, islikbalden korktuğum- dan dolayı değildir. Hayatımda asla korkmadım, dalma nikbin davran- dım ve benim bu nikbinliğim, bugün her zamandan ziyade kuvvetlidir. Devletimize, onun sihhaline, canlılrr ğına, kuvvetine, mukavemetine, muh- teşem ordusuna, nâmağlüp zihniyeti- ne ve bütün milletin ihlâsna sar- sılmaz imanım vardır. Devletimizin şimdiki müşküllerden muvaffakiyet- le çikacağını biliyorum. Şu halde hepimiz, bugünkü müşkülâtı iktiham edeceğimiz hususundaki imanımızdâ sabitkadem olalım.» “Ns gs ; Filistinde suikasdlar Dün de birçok yerlerde tecavüz yapıldı Kudüs 10 — Bir Arap çetesi Ra- settin su boruları istasyonuna hü. cum etmiş ve orada muhafız vazifesi gören sit Arap polisin silâhlarını al- muş, polislerden biri yaralanmıştır. Şimal hududunda bir bombanın infilikmdan bazı eşhasın cesedleri bulunmuştur. Orta Filistinde bir köy muhasara altına alınmıştır. No- betçiler kaçmak istiyen iç köylüyü yurmuşlardır. Hükümet Hayfa - Lydda tren yo- lunda yapılan sabotaj hareketinin faillerini aramaktadır, Bir Arap evin- de bomba yapmağa mahsus malze me bulunmuştur. Hayfada 25 Arap tedhiş hareket- lerine iştirak töhmetile tevkif edil- mişlerdir. Yunanistanda Paris büyük elçimiz şerefine ziyafet Atina 10 (A.A.) — Türkiyenin Pa- ris büyük elçisi B. Suad Davaz Fran- saya gitmek üzere bugün öğleden son- ra Pireye uğramıştır. : Hariciye nezareti genel direktörle. rinden Delmuzos B. Suad Davaz şe refine Kifisiada bir çay vermiştir. B. Suad Davaz akşamleyin yoluna devam edecektir. 16 genç turizm brövesi aldi ' Bu sene Tükkuşunun Ergazi Mo- törlü tayyre mektebinden 16 kişi me- zun olmuş ve kendilerine turizm brö- vesi verilmiştir. Bu talebeler dün ak- şam memleketlerine dönmüşler ve Ankara garında muallimleri ve arka daşları tarafından harareile uğur lardır,