15 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

NA, rem ENR Son dakika ingiltere kralı dün Londraya döndü Bitaraf devletler ihtiyat tedbirleri almağa devam ediyorlar Londra 15 — Resmen verilen malü- mata göre kral Londraya dönmüştür. Bugün nazırlarla vaziyet hakkında görüşecektir. Başvekilin Berhtesgaden'e giderek B. Hitlerle görüşmeğe karar vermesi büyük bir alâka uyandırmıştır. Baş- vekilin sulhü korumak hususundaki gayreti umumiyetle takdir ediliyor. Çemberlayn, Hitlerle bugün saat 16 da ilk defa görüşecektir. Müzake- rTeye yarın da devam edilecektir. Baş- vekil cumartesi sabahı Londraya dö- necektir. B. Çemberlayn, Fransa hü- kümetile görüştükten sonra seyahate karar vermiştir. İngiliz parlâmentosu fevkalâde toplanıyor Londra 14 (A.A.) — Başvekilin mu- halefet liderlerile yaptığı mülâkatlar esnasında, parlâmentonun fevkalâde içtimaa daveti görüşülmüştür. Bu bapta resmi malümat yoksa da, par- YMimentonun toplanması muhtemel- dir. Südetlerle Sıkı temas Londra 15 — Fransanın Londra ve İngilterenin Paris ataşemiliter ve ata- şenavalleri bu hükümetlerle sıkı te- mas halindedir. Bitarafların tedbirleri Bem 15 — İsviçre hükümeti çok uyanık bulunmaktadır. Hükümet bir çok ihtiyat tedbirleri almıştır. Bunla- rın neşri müvafık görülmemektedir. Kopenhag 15 — Danimarkada s6 ferberlik il edildiği haberi doğru değildir. Maamafih hükümet icab eden tedbirleri almıştır. İtalyanın vaziyeti Roma 15 — İtalya hariciye nazırı Kont Ciano, İngiliz maslahatgüzarile yarım saat kadar görüşmüştür. İtalya, Çek meselesinin sulhen hallinden ümidi kesmemiştir. B. Musolini henüz Roca del Camine. ta'daki köşkündedir. Maamafilı vekil. lerle daimi temas halindedir. B. Hitlerle de teması muhafaza ettiği söyleniyor. Çekler ara- sında kanlı çarpışmalar Çek polisi Südetlerin işgal ettikleri bir otelde bir çok silâh ve mühimmat buldu Prağ 15 — Polis, Südetler tarafın- dan Viktorya otelinin silâh deposu haline konduğunu haber almış ve dün akşam saat 18,30 da burada bir araşlırma yapmağa teşebbüs et- miştir. Polis memurları otele yakla- şınca silâhla karşılanmıştır. Bunun üzerine hakiki bir muharebe başla- mıştır. Çarpışma bir saat kadar sürmüş, nihayet polis ve jinadarma memurları içeriye girmeğe muvaffak olmuşlar- dır. Otelde Südetlerin reisi Leiht ve 10 kişi, bir çok silâh, mühimmat bu- Junmuştur. Berlin 15 — Dün Südetlerle Çekler arasında yeniden çarpışmalar olmuş- tur. Çeklerden 17 polis ve jandarma ölmüştür. Südetlerin zayiatı mühim- dir, Dün gece Galatada iki al vakası oldu Ağır surette yaralanan üç kişi hastaneye kaldırıldı Dün gece Galatada Kemeraltında | te can kurtaran otomobilile Beyoğlu bir cinayet olmuş ve iki genç, bir adam | tarafından muhtelif yerlerinden ağır | surette yaralanmışlardır. Vakanın te ferruatı şöyledir: Üsküdarda oturan Fethi ile arka- daşı İzzet, dün gece beraberce bir eğ- lenti yapmak istemişler ve bu arzu ile Galatada Kemerallında bir eve girmişlerdir. Bunlar; burada, eğlenti hazırlıkla- rıni kuradursunlar, garson Kamanto isminde biri ile arkadaşı Panayot ta, ayni fikirle bu eve gelmişlerdir. Fethi ile İzzet, zaten evvelden bir hay- Wi rakı içmiş oldukları için, Kamanto ile Panayotu âdeta kendilerine birer rakib telâkki etmişlerdir. Fethi, Yradan çıkmalarını ihtar etmiş, Ka- manto İle Panayot küfür ede ede çık- muşlardır. Fethi, bu harekete fena halde kızmış ve üzerinde bulundurdu- ğu büyük sustalı çakısını çekerek iki arkadaşı kovalamış ve az sonra da yakalamıştır. Fethi, Kamanto ile Pa- | nayotu birer çelme ile yere yıkmış ve sustalısını rasgele her ikisine de 80- kup çıkarmağa başlamıştır. Fethi, iki arkadaşa altışar bıçak darbesi salladıktan sonra, etraftan yetişen sabıta memurları tarafından ii due ağır olan iki genç e diğer iki arkadaşa, derhal | hastanesine yatırılmışlardır. İkinci bir vaka Dün gece gene Galatada bir lama vakası daha olmuştur. Mehmed ve Salih isminde iki gencin araları bir kadın rekabeti yüzünden açık bulun- maktadır. Dün gece Mehmed, biraz sarhoş olarak Galatada dolaşmakta iken Salih rasgelmiş ve hiç ağzını aç- madan bıçağını çekerek Salihin böy- nuna saldırmış ve boğazından yarala- mıştır . Polis, Salihi hastaneye yatırmış, Mehmedi de yakalamıştır. Karısını yaralamış Kadıköyünde oturan Resmiye polise müracaat ederek kocası Süleymanın €kmek biçağile kendisini sol elinden yaraladığını iddia etmiştir. Süleyman i yakslanmış, tahkikata başlanmıştır. Bir otomobil iki kişiyi yaraladı Vefada oturan dülger Mustafa ile ar- kadaşi Ayvansaraylı dokumacı çırağı Fehmi Vezneciler tramvay caddesin- den geçerlerken şoför İsmailin idare- sindeki otomobilin sadmesine uğra. mışlar ve bacaklarından yaralanatak tedavi altına alınmışlardır. Hâdiseden sonra kaçan şoför yaka» mm tahkikata başlanmıştır, | ratifi teşkil | na ald hisse senedleri Maliye Vekiller Heyeti Dün Başvekilin riyasetinde toplandı Ankara 14 (A.A.) — Heyeti Vekile bugün saat 18 de Başvekil Celâl Ba- yar'ın riyaseti altında toplanmış ve içtima geç vakte kadar devam etmiş- tir, Divani muhasebatta tayinler Ankara 14 (Telefonla) — Divanı mu. hasebât müddelumumi muavini Ekre- min merkez daireleri muhasebe mü- dürlüğüne, merkez daireleri muhasebe müdürlerinden Turhanın Bingöl def- terdarlığına tayinleri yapıldı. Parti Gen Yön kurulu Cümhuriyet Halk partilsi Gen Yön kurulu dün saat 11 de partinin İstan- bul merkezinde Dahliiye Vekili ve | Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Ka- yanın başkanlığı altında (toplan: mıştır. Dünkü toplantı saat on üçe kadar devâm etmiş ve partiye ald işler etrafında bazı kararlar veril miştir. Kadın çorapları Bugünden itibaren çok ince çorap yapılmıyacak İpek kadın çoraplarının standardize edilmesi için hazırlanan nizamına me, tadil edilmesine rağmen bâzı şi- kâyetlere yol açmıştı. Çorap fabrikatörleri mevcud ni- zamneme hükümleri haricine çık- mâdan kadın çoraplarının sağlam- lığını temin edecek tedbirleri tesbit etmek üzere dün mili sanayi birli- ğinde bir toplantı yapmışlardır. Saat 15 de başlıyan içtima on se- İ kize kadar devam etmiş ve çok hara- İ retii olmuştur. Toplantıda bir encümen seçilmiş- tir. Çorap imaline taalluk eden boya. ve sair işler için bir «Apre> koope- edilecektir. İstanbul daki çorap fabrikatörleri hariçten müştereken bir apre ve bir de örgü mütehassısı getirteceklerdir. Toplantı tarihinden itibaren Çiçti- mAâ geç vakte kadar devam ettiğine göre) bugünden itibaren hiç bir fab- rika çok ince kadın çorabı imal et- miyecektir. Yani, sağlamlığı garanti edilemiyen çorap imaline bugünden itibaren nihayet verilmiştir. Dün seçilen encümen, verilen di- ğer kararların tatbiki üzerinde gö- rüşmek üzere Pazartesi günü milli sanayi birliğinde toplanacaktır. Taksim kışlası Belediye şehre terki için teşebbüste bulunacak Taksimde stadyomun bulunduğu eski Taksim kışlası ile müştemilâtı- Vekâ- leti tarafından Taksim Emlâk şirke- tinden salın alınmıştı. Bu hisse se- nedlerinden pek azı henüz Maliyeye devredilmemiştir. Bugünlerde hisse senedierine &id muâmeleler İkmal edilecek ve Emlâk şirketine âid bü- tün gayri menkullerin tasarrufu Maliyeye geçecektir. Taksim kışlası ile müştemilâtı, şe- hircilik mütehessısı B. Prost'un ha- aırladığı nâzım plânına göre yıkıla- caktır. Bugünkü Camlı köşk ga zinolarının bulunduğu saha meyda- na ilâve edilecektir. Haber aldığımıza göre hisse sencd- lerinin Maliyeye devri muamelesi ne- ticelendikten sonra Belediye Taksim için tekrar hükümet nezdinde teşeb- büslerde bulunacaktır. Yağmurun zararı Yerköy istasyonunu, Eskişe- hirde bazı evleri su bastı Ankara 15 — Yağmurlar yüzün- den Yerköy istasyonunu su basmış- tar. Hattın bir kısmı bozulmuştu. Eskişehire yağan şiddetli yağ lardan sokakları seller kaplamış, ba- zı evlerin bodrumlarına su dolmuş- tur. Sivrihisar civarında bir otomobil İ ranı görülmiyecektir. kışlası ile müştemlilâtının şehre terki z iri Tokyo 14 (A.A) — Hariciye Neza- reti nâmuna SÖZ söylemeğe salâhiyet- tar olan bir zat, gözetecilerin sorduk- ları bir süale cevaben şöyle demiştir: «Japonya, kendi kuvvetlerini bolşe- vizm aleyhindeki cepheye sevketmeğe amadedir.» Bu zat, Çekoslovakya'nın Avrupayı bölşevikleştirmek için komintem ta rafından yapılan tahrikâtın merkezi oimak itibarile olan vaziyetinin Çinin Uzak Şarktaki vaziyetine benzediğini ilâve etmiştir. Gazetecilerin diğer bir sualine ceva- ben bu zat, bu beyanatının komintem | aleyhinde aktedilmiş olan ve Rusyanın | Almanyaya taarruzu halinde Japonya nın harbe gireceği şeklinde bir teahhü- dü ihtiva etmiyen misakta münderiç teahhüdlere birşey ilâve eder mahiyet- te addedilmemesi lâzım olduğunu be- yan etmiştir. Gazi köprüsü Azapkapı cihetindeki | ayağın inşasına başlanıyor Gazi köprüsüne ait dubalardan ço- gunun montaji ikmal edilmiş ve bun- lar denize indirilerek biribirlerine bağlanmıştır. Unkapanı tarafındaki ayağın inşası İçin kullanılan şahmer- dan Unkapanından Azapkapıya nak- ledilmiştir. Şimdi Azapkapıdaki aya- ğın inşasına başlanacaktır. Azapkapı dan, ayağın inşası Unkapanma na- zaran daha kolay olacak ve direklerin | fazla derinliğe çakılmasına hacet kal- mıyacaktır, Mukaveleye göre, köprü inşasının önümüzdeki mayıs sonunda ikmali ve açılma merasiminin yapılması lâzım- dır. Ancak inşaatın bir müddet daha süreceği ve açılma merasiminin Cüm- huriyetin 16 ncı yıldönümüne tesa- düf edecek 29 teşrinlevvel 939 tarihin- | de yapılacağı zannediliyor. Bu tarihe kadar köprünün her iki başındaki yollar da açılacaktır. Mussolininin açık mektubu Roma 14 (A.A.) — «Popolo d'italiaş gazetesi, yarın Mussolini'nin Runci- man'a hitaben bir açık mektubunu neşredecektir, Mekteb ihtiyacı İzmirde iki ortaokul açılıyor İzmir (Akşam) — Kültür Bakan- Tığı, bü yıl ortakoullara fazla telebe müracaatini nazarı dikkate alarak erkek lisesi müdürlüğü emrinde Gâzi ilkokulu binasında Ortaokul şubesi açılmasını, kız talebe için de kız lisesi civarında Ülkü ilkokulu binasının kiralanarak ortaokul halinde açılma sını, Ülkü fikokulu talebelerinin di- ger okullara tevzi edilmesini muva- fik görmüştür. Gazi ilkokulu binasında açılacak ortaokul şubesinde yarım gün tedri- satı yapılması, ayni binada öğleden sonra ilkokul talebesi için ders ve- rilmesi okararlaştırılmıştır. o Buca, Karşıyaka ve Bornova ortaokulların- da da yarım gün İedrisalı yapılacak» tır. Bu suretle bu yıl ortaokul buh- Trabzon, Samsun ve Kayseri vakıflar müdürlükleri | Ankara 14 (Telefonla) — Trabzon, Samsun ve Kayseri vakıflar memurluk- ları yeni sene kadrosile müdürlüğe tahvil edilmiş olduğundan bu müdür. Tüklere halen memurları bulunan Zinnur, Kemal ve Naci tayin edildiler, Sovyet donanması manevra- lara başlıyor Moskova 14 (A.A.) Sovyet donan- ması yakında sonbahar manevraları- na başlıyacaktır, Bu manevralar haki- ki harb şartlarına en ziyade yakınlar Narin bir tarzda yapak n Japonya Bolşevizme karşi mücadeleye hazırmış Çekoslovakyanın Avrupadaki mevkii, Çinin Asyadaki mevkiine benziyormuş cihetindeki zemin sağlam olduğun- | 15 Eylül 1938 Beyanatın mânası Tokyo 14 (A.A.) — İyi haber alan mahfellerde izhar edilen kanı görü Hariciye Nezareti tarafından y apılanı| beyanatın manası şudur: Almanya ile garb devletleri arasın» da bir ihtilâf mevzuu bahsolduğu müd detçe Japonya Çekoslovak meselesin& karışmıyacaktır. Fakat bu ihtilâf ne- ticesinde Almanya Sovyetler Birliği ie karşılaşacak olursa, Japonya müdah& | i hfellere göre, bu kadar kâr Pal | bir şekilde beyanatta bulunmakla Tokyo hükümeti iki noktayı İs tihdat | etmiştir: 1 — Almanya ve İtalyaya karşı «lâ sım gelen jesti yapmak, 2 — Ayni zamanda muhtemel müdâ* halenin vakti ve çareleri hakkında ka- | vr vermek serbestliğini muhafaza et* B. Stoyadinoviç Yugoslavyadaki seyahatin- den Belgrada döndü Belgrad 14 (A A) Hersek ve Ka radağ mıntakalarında birkaç günlük seyahat yapan Başvekil ve Hariciye Nazırı Stoyadinoviç, refakatinde nazi” lardan Kuyunelç, . Stosoriç ve Krek olduğu halde bugün saat 10,30 da Bek grada avdet etmiştir. Başvekil her yer” de halkın şiddetli ve heyecanlı alkışlar rile kayşılanmığtır. Belgrad 14 (A.A:) — Samuprava gi zetesi, bugünkü başmakalesini başve- kil Stoyadinoviçin seyahatine tahsis etmekte ve mumaileyhin her tarafla hararetle karşılandığını kaydettikten sonra bilhassa şöyle yazmaktadır: «Milin Stoyadinoviç çalışmasile yak niz milletin büyük bir ekseriyetinin emniyetini değil, iktidar mevkiine ge“ Jinceye kadar tamamile unutulmuş ve terkedilmiş olan birçok muntakaların minnettarlığını kazanmış olan nadir devlet adamlarımızdan biridir. Başve- kilin seyahat esnasında her taraftan gördüğü neşeli hüsnükabul Yugos- lav milletinin kendisi için çalışanları ne suretle mükâfatlandırdığını göste- ren bir solasliriğr , ingiltereye hüc hücum Jurnal dö Mosku şiddetli bir makale neşretti Moskova 14 — Jurnal dö Mosku yazdığı makalede diyor ki: «Avrupa- dâ gerginlik gittikçe artıyor. Bu sıra da İngilterenin hedefi diğer memle- ketlerin zararına Olan mütecavizle uzlaşmaktır. Bunun için Çekoslovak» yayı Hitlerin istediklerini kabule ic- bar ediyor. Almanya yeni kurbanı yuttuktan sonra onu hazmetmekle uğraşacak ve İngiliz müsltemlekeleri- ne taarruz etmekten vazgtçeceklir. Halbuki Avusturya misali bu düşün- cenin doğru olmadığını gösteriyor. Sulh için bu tehlikeli zamanda en büyük mesuliyet İngiltere ve Fran- saya aiddir. Bugün belki mütecaviz durdurulabilir. Fakat yarın pek güç olacaktır.» Gayrimübadiller işinin tasfiyesi Maliye Vekâleti gayrimübadiller işinin tasfiyesi için defterdarlığa -ye- ni bir talimatname göndermiştir. Bunda tasfiyenin ne şekilde yapıla” cağı bildiriliyor. Defterdarlık, istih- kak vesikalariyle müracaat eden gay“ rimübadillerin alacaklarını tesbit et" meğe başlamıştır. Trakya umumi müfettişliği evrak müdürü Ankara 14 (Telefonla) — İneboli kaymakamı B. Hamdinin Trakya umu” mi müfettişliği evrak müdürlüğün? tayini yüksek tasdike Iktiran etmiştir. İ j* z. pe DA