29 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

«at 22 de hususi bir içtiman davet etmiştir. Berlin 28 (A.A) — Fransa, İngil- tere ve İtalya büyük elçileri bu ak- Şam Berlinden Münihe hareket et- mişlerdir. Münih 28 (A.A) — Münih halkı yarmki konferans dolayısile şehri pariak bir surette donatmak İçin ta- limat almıştır. Bugünkü konferans Berlin 28 (A.A) — D. NB. ajansı bu <kşam Münih konferansı hakkın: da aşağıdaki notu neşretmektedir: «Hitler, İtalya hükümeti reisi Mus- #oliniyi, İngiliz Başvekili Çambörleyni ve Fransız Başvekili Daladier'yi Mü- nihte bir konuşmaya davet etmiştir, Bu konuşma 29 eylülde öğle üzeri Mü- nihte vuku bulacaktır. Öğrendiğimize göre, Fransız ve İn- giliz hükümetleri bugün Çökoslovak meselesinin halli için yeni tekliflerde bulunmuşlardır, İngiliz Başvekili bir daha Hillerle görüşmek üzere yeniden Almanyaya gelmek teklifinde bulunmuş ve Mus- solini de derhal bir sureti hal araştır- mak husunda yardım teklifini ileri sürmüştür, Çekotlovak buhranı, Alman askeri hazırlıkları bakımından, hiçbir tech- hür götürmez. Vaziyet kati olarak ho- men bir sureti tesviye bulunmasını Amirdir, Bu vaziyet ve şimdiye kadar yapı- lan tekliflerin hiçbir netice vermemiş olmasına binaen Hitler, Alman - Sü- det arazisinin Almanyaya sulhen tes- limi yolunda son bir gayrette bulu- narak, İtalyan, Fransız ve İngiliz hü- | kümet reislerini bir konuşmaya davet elmiştir. Ümid edelim Ki'en son saatte esasen Çekoslovak hükümetinin tat- bikini ksbul ettiği Südet arazisini ia- desi hususunda hemen icah'eden ted- birlerin alınmasında anlaşma hasıl olur, Paris, Londra ve Roma mahfillerinin kanaati Paris 28 (A.A.) — Yanın Münihte bir konferans taplanacağı haberi büyük bir heyecan uyandırdığı gibi parlâmento mahafilinde de derin bir nefes aldırmışlır. Bu mahafilin mü- taleasına göre, yokuşun ortasında uçuruma “doğru gidilirken birdenbi. re durulmuştur. Esasen metalibatı. nın büyük bir kısmını İngiliz - Fran. $iz teklifleriyle elde etmiş olan Hitle- rin yarın yapılacak müzakerelerde uysal davranacağı ve meselenin had bir şekilde halline muvafakat edeceği ümid olunmaktadır. Londra 28 (AA) — Parlâmento mahafili, Münih konferansının'da akim kalabileceğine pek ihtimal ver. memektedir. Ayni zamanda yarın Almanyaya yapılacak ziyaretlerin Alman milleti üzerinde de' derin bir tesir yapacağı ve Alman ricalinin bu- nu hesaba katmak mecburiyetinde bulunduğu küydedilmektedir. Yine zanneğildiğine göre, Mussoli- ni, meselenin smuslihane bir şekilde halli hususunda her halde mümkün olduğu kadar israr edecektir. Ronin 28 (A.A.) — İtalyan selâhi- yettar mahafilinde beyan olunduğu- na göre, mademki Münih konferan. sırın akdi tekarrür elmiştir bu, bir anlaşma esasının Üesbit edilmiş bu- Tunduğuna delâlet eder. Fransız Başvekilinin nutku Paris 28 (A A.) Başvekil Dala- dier, bu akşam tadyoda aşağıdaki nutku vermiştir: <Bu akşam memlekete entermasyo- nal vaziyet hakkında tebligatta bulu- natağımı haber vermiştim. Fakat öğ- Ieden evvel Alman hükümetinden Mü- hihe gelerek Hitler, Mussolini ve Çam- , Fransada kısmi seferberlik: Askere çağırılanlar gârnizonlarına için Şark garına koşuyorlar, aşağıda silâhlarını almış, fakat henüz elbise giymemiş ihtiyat efradı börleyn ile görüşmek için bir davet Aldım. Bu daveti kabul ettim. 'Bu derece mühim bir müzakerenin arifesinde size vermek isteğiğim iza- hatı tebir etmek mecburiyetinde ol. duğumu takdir edersiniz. Bununla beraber hareketimden ey- vel Fransız milletine, gösterdiği ağır. başlılıktan ve silâh altına çağırılan Fransızların bir kere daha tebarüz ettirdikleri azimkârlıktan dolayı te- şekkür etmek isterim. Vazifem çok çetindir. Geçirmekte ciduğumuz mügkilâlın bidayetinden- beri bütün kuvvelimle sulhün ve Fran- sanın hayati menfaatlerinin korun- masına çalışmaktan bir an fariğ ol- madam. Bu gayrele yarın da milletimle ta- mamile hemfikir olduğum kanaatile devam edeceğim» Ruvelt'in Mussoliniye mektubu Roma 28 (A.A,) — Amerika büyük elçisi, bugün Mussoliniye Ruveltin hususi bir mektubunu tevdi etmiştir. Vaşington 28 (A.A) — B. Ruzvelt, güzetecilerin Avrupa vaziyeti hak- kında beyanata istemeleri üzerine, | barış istediğini söylemekle iktifa €- | miştir, B. Çambörleynin Mussoliniye | bir telgrafı Koina 28 (A-A.) — İngiltere büyük elçisinin bugün Mussoliniye Çambör- leyn tarafından tevdi ettiği mesaj üzerine, Mussolini, Hitlerle uzun bir telefon muhaveresi yapmıştır. Mussolini, Hitler nezdinde tavas sutta bulunmuştur. l Londra 28 — İngiliz Başvekil B. Çambörleyn, İtalya Başvekili B, Mus- soliniye bir telgraf çekerek Alman | seferberliğinin tehiri için tavassutta bulunmasını temenni etmiştir. İngil- terenin Roma sefiri de bu hususta İtalya Hariciye Nazırı nezdinde te- şbbüste bulunmuştur. Roma 28 — B. Çamibörleyn, B, Mu- söliniye çektiği telgrafta ezcümle di- yor ki: «Çek vaidlerinin tutulacağı hakkm- da evvelce de garanli vermiştim. Kat- iyen emnim ki, bir hafta içinde tam bir anlaşma elde edilecektir.» B, Mussolini bu müracaat Üzerine B. Hitlere müracaat etmiştir. B. Hit der seferberliği 24 saat için tehir et- meği kabul etmiştir. Roma 28 (A.A) — Mussolininin tavassutu üzerine Hitler Alman kıla- alının Südet mıntakasına girmesini 24 sant tehir etmeğe muvafakat gös- termiştir. Roma 28 (AA) — Havas ajansı muhabirinden: İngiliz sefiri Lord Pertb, bu sabah Kont Cino tarafın- dan kabul eğilmiştir. Resmi bir teb- liğe göre İngiliz sefiri, İtalyan Hari- ciye Nazrna bükümeti namına Alman - Çek ihtilâfı ile alâkadar mühim tebliğatta bulunmuştur. Roma 28 (AA) — Kont Ciano ile Lord Perth arasındaki görüşmeler Lordun bu sabah birbirini müteakib Kontla iki ziyareti “esnasında vukua gelmiştir. Lerd birinci ziyaretinde Kont Ciano'ya bir mesaj tevdi etmiş, bir müddet sonra yaptığı ikinci ziya- retinde de bu mesajın cevabını alma- ğa gelmiştir. İtalyanın tavassutu Roma 28 (AA) — Havas ajansı muhabirinden: İtalyanın bir tavassut hareketinde bulunacağına deir dün bazı mâhafii- de intişar eden şayiaların aslı olduğu- nu söylemeğe mednr olacak ortağa hiç bir şey yoktur, Bu şayialar B. Çam- börleyn'in mesajı ve Amerika Cüm- hurreisi 8. Ruzvelt'in yeni daveti üze- rine duha ziyade kuvvet peyda elmiş- tir. Salahiyettar mahafil, bu husus hak. kında beyanatta bulunmaktan initi- Da etmektedir. Masmafih, lord Perti'in bu sabah kont Ciano'yu zi- yaret etmesinin ve hükümeti namına Alman -'Çek ihtilâfının teşkil etmekte olduğu tehlikeye müteallik mühim tebligatta bulunmasının İtalyan Baş- | vekilini, memleketleri Çekoslovak me- selesile pek o kadar doğrudan doğruya alâkadar olmıyan İngiliz ve Amerikan iki devlet adamının teşebbüslerine iş- tirake sevkedebilmesi ihtimal dahilin- dedir Bu bir faraziyeden ibarettir, fakat saatler geçtikçe daha ziyade arlan bir wrar ile ortada dolaşmakta olan bir farariyedir. B. Hitlerin Çambörleyne mektubu Berlin 28 (A.A.) — Yarı resmi mem- badan tebiiğ edilmiştir: B. Hitler dün Çambörleyne gönder- diği mektupta, Alman muhlırasına karşı Çek hükümeti tarafından İleri sürülen itirazları bir kere daha cer- hetimiştir. Prag, muhlıradaki tekliflerin Çe- koslovakyanın milli mevcudiyetine Bit bütün teminalı ortadan kaldıra- cağını iddia etmektedir. B. Hitler Sü- (Baş tarafı 4 nci sahijede) . Posta idaresi tüccar telgraflarında şifreyi yasak etmiş, şifre anahtarları nın tevdini istemiştir. İngilterenin Şark sahillerinde daimi surette tayyareler uçarak devriye va- zifesini görecektir. Kadın yardımcı servisi Londra 28 (A.A) — Yardımcı ser- vislerin temini için kadınlardan mü- rökkep bir teşkilât vücude getirilmesi hususunda hükümetçe yapılan davete İngiliz kadınları derhal icabet etmiş- Jerdir. Ecnebiler Berlinden hareket ediyorlar Londra 28 — İngiliz donanması s6- ferber bir hale konmuştur. Berlinden şehirden harekete ve memleketlerine dönmeğe hazırlanmaktadır. Haydarabad Nizamının müracaatı Simla 28 (A.A) — Hindistanm en büyük memleketi olan Haydarabad saj göndererek mazide buna benzer ah. velde yaptığı gibi şimdi de devletin bütün servetini İngiliz ipmaratorluğu- det meselesinin her türü tazyikten fri bir plebisitle ve teferrüatın İse müteaddid Çek - Alman anlaşmalarile halledileceğini bildirmiştir. Prag, bir taraflı Alman askeri ted- birlerinin Çek devletini tahrib edece-- gini iddia eylemektedir. Halbuki, ple bisit Sar havzasında tecrübe edilmiş olan hukuki şartlar altında cereyan edecektir. Yeni hudud bu pilebistir ne- İ tedbirleri aldı Röyter ajansına gelen haberlere göre | tekzib edilmektedir. Kanadanın vaziyeti Ottava 28 (A.A.) — Geçen akşam | Taaat süren bir Kabine toplantısından sunra Mackenzie King, beyanatta bu- Yunaruk demiştir ki: «Kanada hükümeti Avrupadaki va- ziyetin vahim inkişaflarım büyük bir dikkatle takibe devam etmektedir. Hükümet, Çambörleyn tarafından dün akşam dünyaya hitaben söylenen nutku tamamile tasvip etmektedir. Kanada her ihtimale karşı hazırlan- maktadır. Sulhü kurtarmak için sar- seferberlik yok Roma 28 (A.A.) — İtalyada umumi selerberlik ilân edildiğine dair ecnebi memleketlerde neşredilen (haberler Harbiye Nezareti tarafından katiyetle ü tedbirleri Lüksenburg 28 (A.A.) — Meclis, bey. nelmilel ihtilâf halinde hükümete fev- kalâde tedbirler almak salâhiyetini ve. ren kanımu müttefiken kabul etmiştir. Almanlar Londra 28 (A.A.) — Press Associati- tarafından kabul edilmiştir. Görüşme Südet mıntakalarının hliyesi Paris 28 (A.A.) — Sol cenah parti. leri delegelerinin Daladier nezdinde bugün yaptıkları teşebbüs hakkında alınan büzi malümata göre, kati Al- man ekseriyesi bulunan Südet min- #ioesine güre tayin edilecektir. Alman | (akalarının tahliyesi için Çekoslovak- hükümeti, Alman askeri tedbirlerinin muhtırada tesbit edilen hudutlar içine mürhasir kalacağından, Çekos- lovakyanın siyasi ve iktisadi istiklâli, Südet topraklarının Alman kıtaatı tarafından işgalinden sonra dahi, hiç bir suretle tehlikeye düşmiyecektir. B. Hitler, Çekoslovak mıntakasına her hangi bir suretle ilişilmesini red- detmekte ve hattâ muhtırada derme- yan edilen şartirr dahilinde yeni Çe- koslovakya için resmi ve kali teminat kabulüne made bulunduğunu bildir- mektedir, Prag hükümeti bundan başka Sü- det topraklarının terkedilmesinin eko- nomik zöraiarı mucib olacağını id- dia ediyor. Hakikatte ise, dağlık ve fa- İ kir bir bölgede kâin bulunan Südet arezisinin terkinden sonra Çekoslo- vakya evvelkinden çok daha salim bir ekonomik birlik teşkil edecektir. Nihayet Prag hükümeti, Südet top- raklarındaki Çek ekalliyetlerinin İş- “ ne dürüst bir surette muamele etti- ği itiraz götürmez. Çek ekalliyeti hak- kında da ayni suretle muamele yapa- caktır, Ve bu Çek'lere Südet Alman- larına Çek'ler tarafından çektirilen ıztırabı çektirmek niyetinde değil dir, Fransa ve İngilterenin Berlin sefirleri B. Hitlerle görüştüler Berlin 28 (A.A.) — Fransız sefiri B. Frnçois Poncet, saat 11,15 te B. Hitler tarafından kabul edilmiştir. Fransız sefirinin Çekoslovak ibtilâfmın sulh yolile halledilmesi için Fransa hükü- meti namına yeni bir takım tekliflerde bulunduğu söylenmektedir. Görüşme bir saat kadar devam et- miştir, Fransız sefiri Başvekilin nez- dinden çıkarken beyanalla bulunmak- tan katiyen imtina etmiştir. Berlin 28 (A.A.) — İngiliz sefiri B. Henderson, Françols Poncet'nin ziya ya nezdinde yeni bir teşebbüste bu- lunmasıni Başvekilden istemişlerdir. Cümhuriyetçi sosyalist bir- liği reisinin teklifi Paris 28 (AA) — Cümhuriyetei sosyalist birliği reisi Frossard, Parlâ- mento radikal sosyalist grupu reisine Tumumuştur: Derpiş edilen tarihte Alman kıta- atının ekseriyeti Alman olan Südet muntakasını sembolik işgal etmesi ve ayni zamanda İngiliz lejyonlarınn Çek ve Alman kılaalı arasında bir perde hattı teşkil etmesi. Parlâmento mahafilinde söylendi- ğine göre, Başvekil Daladier, bu tek- İlin nazarı itibara almmağa değeri olduğu kanaatini izhar etmiştir. Jurnal dö Moskunun makalesi Moskova 28 — Jurnal dö Masku yaz- dığı bir makalede variyeti tedkik ede- rek Sovyet hükümetinin Lehistan nez. dinde yaptığı teşebbüsten bahisle: «Bu teşebbüs bu vahim günlerde Sovyet hü. kümetinin vecibelerinden sıyrilmak için vesile aradığı hakkında faşizm Ajanları tarafından ortaya stilan ifti- raları bir kere daha fiilen tekzip et- mektedir.» diyor. Alman gazetelerinin makaleleri Berlin 28 — Alman gazeteleri harp ihtimalinden bahisle harp çikarsa bu- nun mesuliyetinin B. Hitlerin istekle. rini kabulden imtina edenlere ald ola- cağını söylüyor. Bulgaristanın cenubunda | manevralar Salya 28 (A.A.) — Röyter ajansı mu. habirinin bildirdiğine göre Bulgarista. nın cenubunda muhtelif sınıfların iş- tirakile bugün askeri manevralar baş» tanımıştır.