29 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

29 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Hollivottaki Çin mahallesi nasıl bir yerdir ? Burada nasıl eğlenilir ? Okyanus sahilinde Korsan gemileri denilen eğlence yerlerine nasıl girilir; ..... Bir çök Amerikan şehirlerinde bir «Çin mahallesi» vardır. Meselâ Nev- yorkun ve Şikagonun Çin mahalleleri pek meşhurdur. Şikagodaki Çin ma- hallesi pek kalabalık ve son derecede korkunç bir yerdir. Hollivuddada bir Çin mahallesi var- dır. Fakat bu Çin mahallesinin Nev- york ve Şikagodakilerden farkı şudur, Öteki Amerikan şehirlerindeki Çin ma- hallelerini, özbeöz “Çinliler kurmuş- lardır. Buralarda oturanların hemen hepsi Çinlidir. | Halbuki Hollivuddaki Çin mahalle. sini beyazlar kurmuşlardır. Burasi yalancı bir Çin mahallesidir. Burada Çinli kıyafetine girmiş bir &lay beyaz delikanlılar, beyaz genç kızlar vardır. Bunlar bir takım sürmelerle gözleri- uzun, çekik Çinli gözü haline 80- lar. Hareketlerine bir yavaşlık, bir esrarengizlik verirler. Hollivuddaki (Çin mahallesine bir çok artistler büyük bir rağbet göste- rirler. Burada bir çök meşhur yıldızla. Tın Çin pagodlar: tarzında yapılmış, damlarının sıcu yukarıya doğru kıvrık büyük köşkleri vardır. Çin mahallesinde yaşamağı pek 88. venler arasında Carol Lonibard, Kat. herin Hepbrun, Marlene Ditrih ve meşhur çifte komikler Lorsl ile Harği, Duglas Fairbanks, Silvia Sidney var- dır. İşin en garip tarafı bu Çin mahal. lesini hiç sevmiyen artist meşhur li yildiz Anna May Wongdur. Bir gün Anna May Wongu zorla bu Çin mahallesine götürmüşler. Çinli artist etrafına bakıp bakıp: — Böyle Çin mahallesi mi olur? Stüğyolardaki Çin mahalleleri bile bunlardan daha hakikidir. Ben ya- lancı Çinde oturamami.. Diyerek içı- kıp gitmiş... Fakat Çin mahallesi hakikaten Hallivudun en şatrane, en eğlenceli Bi ir kere burada oldukça büyük bir göl vardır. Bu gölde dünyanın her ta- rafından gelen figüran kızlar, fiyüran delikanlılar tatil günlerinde gelip yü- zerler. Sinemaya yeni başlıyanlar bü- tün yüzgeçlik marifetlerini, vücudle. rinin güzelliklerini bu göl kenarında göstermek isterler. Hallivudun civarındaki Çin mahallesi ve Çin üslübunda yapılmış bir köşk Çünkü Ernest Lübiç gibi bir çok re- jisörler bu göl kenarındaki Çin ma- hallesinde otururlar. Bu rejisörlerden birinin dikkatini üzerine çeken figü- ran herhalde ehemmiyetlice bir rol koparır. Çin mahallesinin en eğlenceli yer. lerinden biri de barlarıdır. Burada Çin usulünde tanzim edilen barlar fevkalâde lüks ve o nisbette de pahalı yerlerdir. Bu barların en başlıca müdavimle. rinin başında meşhur “Tarzan Jon Vays Müller ile karısı, sinema yıldızı Lupe Velez vardır. Bu karı koca artist sinema dünyasının en ziyade zevk ve İ safaya düşkün insanları olarak tan- ır, Onların hiç bir gece bara gitme- dikleri görülmemiştir. Her gece sa- bahlara kadar barlarda dolaştıktan sonra sâat ona doğru tekrar stüdyo- ya gölmek ve akşama kadar çalış- mak!.. İşte Hollivudda bir çokları bu- na pek şaşıyorlar. Tarzanla karısı için; — Nasıl yorulmuyorlar?.. Nasıl yıp- ranmıyorlar?.. Bu kadar eğlenmek, bu kadar uykusuzluk ve çalışmak! Diyorlar. Follivudun en büyük eğlence yerle- rinden biri de sahilde deniz kenarın- izmirde zehirli gazlara taşi hazırlık tecribeleri İzmir (Akşam) — Seferberlik işleri umum müdürü B. Hüsameddin İzmi- re gelmiş, İzmir polis ve İtfaiyesinin zelürli gazlara karşı yaptıkları hazır- lıkları teftiş etmiştir. Umum mü- dür, itfaiye erlerine ve polis memur- larına mühim bir tez vermiş şehirdeki büyük bazı binalarının yangın ve gaz bombalarile bombalandığı idi, Bu vaziyet karşı- sında itfaiye ve polisin gaz maskele- riile me derecede muvaffakiyetle çalışacakları tedkik edilmiştir. İlfa- iye, bütün vesaltile, gaz emici ve bo- Şaltıcı motopomplarile derhal büyük müessese ve | binalara yetişmiş, faaliyete geç- miştir. Bu hareketler, #hemmiyetle Yangın tatbikatında itfaiye efra- dının, başta itfaiye müdürü B, İbra- him Güney nlduğu halde göster. dikleri seti muvaffakıyet takdirle kar- şılanmıştır. Çıktığı farzolunan yan- gınlar, mahiyeteri itibarile çok teh- likeli ve büyümeğe müstaid görül müştür, Maskelerle çalışan itfaiye, bir saat on dakika içinde bütün teh- likeyi bertaraf etmiştir. Pölisler de vazife hususunda (mMuvaffakiyetle çalışmışlardır. Yukarıdaki resimlerde Izmir ilfaiyesi bu tecrübe için ha- | arlarırken görünüyor, daki «Korsan gemileri» denilen yer. lerdir. Bu «Korsan gemileri» ismini işitince dehşetten tüyleriniz ürperme- sin. Bu gemiler Hollivuddan biraz uzakta Santa Monica denilen yerde. dir. Bunlar sahici korsan gemileri de- ğildir. Deniz kenarında bir sürü eski gemiler bar ve çalgılı gazino şekline sokulmuştur. Bunlar kalım halatlarla deniz kenarma bağlanır. Geceleri bu korsan gemilerinin direklerine kırmı. zı ışiklar koyarlar. Korsan gemisinin üstünde kocaman bir siyah bayrak vardır. Bu siyah bayrağın üzerinde bir iskelet başımın resmi vardır. Ve bir de barın ismi yazılıdır. Bu deniz üstün- deki barlardan birinin kapısına gelin- ce güverteden tatlı bir kadın sesi size bağırır: —EKimsiniz? Buna cevap vermeniz lâzımdır: Bir korsan!,. Yukardan size cevap verirler; — Girebilirsiniz... Bu korsan gemileri aynen Nevyork- | ta, Şikagodaki içki yasağı zamanın- dan kalma «Yavaş konuş: denilen eğlence yerlerine benzer. İçki yasağı zamanında bu gibi eğ- lence yerlerine kapıları vurularak ve içeriye parola verilerek girilir. İşte Hollivuddaki korsan gemileri de aynen burilara benzer, İçeriye «Bir korsan!» Diye seslenerek vereceğiniz parola ile girebilirsiniz. Gemiye girdikten sonra göreceğiniz manzara hakikaten gariptir. “Garip olduğu kadar da cuzip... Bu korsan gemileri denilen eğlen- ce yerlerinde hizmet edenlerin hepsi genç ve çok güzel kızlardır. Bunlar tamamile korsan Kılığındadır. Başla- rında Napolyon şapkasını andıran bir takım külâhlar vardır. Güzel korsanlar kısacık pantalon. Jar, Tugan çizmeler giymişlerdir. Yalancı korsanlar sizi âdeta yarı zorla bir masaya oturturlar. Güzel korsariların hareketleri tam mânaslle «tath sert» denilen cinstendir. Meselâ gayet güzel bir korsan kız müşterilerden bir erkeğe yaklaşır ve emreder; — Dansa kalk... Benimle dans'et!.. Böyle emre, böyle korsanlığa tabii can kurban... Bir çok bekârlar deniz üstünde böyle bir korsan gemisine düşmeğe, bu korsanlar arasında gün- lerce, haftalarca, “aylarca kalmağa çoktan razıdırlar. Bu yalandan korsan gemileri de Hollivüt artistlerinin en başlıca eğlen- ce yerlerinden biridir. Korsan gemi- lerinin de en güzel taraflarından biri şudur, Bu seyyar barlar istenildiği zaman başka sahillere çekilebilir. Meselâ bir gece bir plâj kenarına götürülebilir, öteki gece Los Angeles kıyılarına ka- dar indirilebilir. Bu itibaria Hollivudda bu yalanci korsan gemileri çok rağbet görüyor- lar. Hikmet Feridun Es Enci, resi ib. — im Meclis açılında Du... (Hususi muhabirimiz” | den) — Geçen içtima devresinde en- cümenlerce müzakereleri bitirildiği halde, meclisin yaz tatili yapması yü- zünden, umumi heyete sevk edilemi- yen kanun lâyihaları, tefsir talepleri ve kanun teklifleri şunlardır: 1 — Merci ihtilâflarının halline dair ks- nun Jâyihas, 2 — İcra Vekilleri heyeti kararile tayin olunacak yerlerde tatbik olunmak üzere ceza muhakemeleri usulü kanununa mü- zeyyel kanun tâythası, Kırklareli mebusu doktor Fuat Umya'nın 16 yaşından ufak çocukların sinemalara girmemeleri hakkındaki ka- : num tekliği, 4 — Açıkta veya Bakanlık emrinde iken ücretli bir vatifeye tayin edilen memur- Jarın kesilmiş olan açık maaşlarının, üc- reili vazifelerinin lâ€vi halinde, iadeten tahsisi icap edip etmiyeceğinin tefsirine dair tezkere. 5 — Zeytinciliğin ıslahı ve yabani zey- tin ağaçlarının aşılandırılması hakkında kanun lâyihası. Büyük Millet Meclisinin beşinci ve son içtima devresinin (dördüncü iç- tima senesi) ilk süznamesini teşkil edecek mevad arasında bulunacak olan bü ha ve tekliflerin esasla- rmdan, evvelce, meclise verildikleri zaman, bahsetmiştik. Ancak encümenlerde esaslı ve mü- him tadillere uğradıklarını gözönün- de tutarak, sotı şeklilerini ayrı ayrı bildirmeyi faydalı bulduk. Kaza salâhiyetini haiz mahkeme ve makamlar arasındaki ihtilâflarn halline dair olan kanun meriyete konduktan sonra, yeni bir takım adli tesisler vücude getirilmiştir. Adli ve askeri ihtisas mahkemleri bu kabil- dendir. Ne kaza salâhiyetini haiz mahke- me ve makamlar arasındaki ihtilâf- ların halline dair olan kanunda ve ne de diğer usul kanunlarında bu tesislerle “umumi mahkemeler ve ka- za salâhiyetini haiz diğer makamlar ar sında çıkan ihtildria, hal su- retlerin! gösteren bir üm mevcut değildir. Bu sebepten çıkan ihtilâf- lar halledilmemekte ve bazı mühim işler sürüncemede kalmaktadır. İşte yukarıda adi geçen kanunu değiştiren kanun lâyihası bu vaziye- te bir nihayet vermek maksadile ha- zırlanmış ve 1933 te meclise veril- mişti, Adliye encümeni lâyihayı ted- kik ederken asil kanunu da gözden geçirmek lüzumunu hissetmiş ve Ad- liye Vekilinin huzurile yaplığı mü- zükereler neticesinde bunun ihtiyaç- lara tamamen cevap vermediğini görmüştür. Bunun Üzerine encümen (merci ihtilâflarının halli"hakkında kanun lâyihası) adile yeni bir lâyi- ha hazırlamıştır. Dahiliye encümeninin mühim ta dillerle kabul ettiği bu lâyihanın aldığı son şekli şu suretle hulâsa et- mek mümkündü: Hususi mahkemeler, askeri mah- kemeler, idare heyetleri ve kaza sa- Yâhiyetini haiz diğer mercilerle umu- mi mahkemeler ve sorgu hâkimleri arasında ceza işlerinden doğan ihti- lâflarm halli, temyiz mahkemesi ce- za umumi heyetine alt olacaklır. Bir ihtilâf mahkemesi kurulacak Adli mahkemelerle idari mahkeme ve merciler arasmda hukuk işlerin- den doğan vazife ve ihtilâfları hal için ihtilâf mahkemesi adile hususi bir mahkeme teşkil edilecektir. İhtilâf mahkemesi Adliye Vekili- nin reisliği altnda üçü temyiz ve üçü Devlet şürası rels ve âzası ara- sından seçilerek 6 âzadan terekküp edecektir. Mahkemenin yazı işleri ikisi Devlet şürası muâvinlerinden ve diğer ikisi temyiz mahkemesinden ayrılacak iki raportör hâkimden mü- rekkep dört zat tarafından idare edi- Jecektir. Ceza işlerinden “doğan ihtilâfların de bu mahkemece halledilmesi da- hiliye encümeni ve Adliye Vekâleti taraflarından esas itibarile kabul ruznameyi teşkil e Ba. "edilmiştir. Bu Bunun için Aa.., tince ayrı bir lâyiha hazır. tadır. Dahiliye encümeni âzası bay Gelip Pekel (Tokat) bu cihem. ayrı bir kanun mevzuu sayılmasına muarız kalmıştır. B. . Galip Pekel bu hususta şöyle düşü : «Bugünkü Okanunlarımıza göre: me- murların vazitelerinden doğan ceza işleri; memurin muhakemat o encümenlerinde veya Devlet şürasında Jürum veya meni muhakeme kararma bağlanmak mecbu- riyeti karşısındadır. Askerlerinde askeri Suçları divanı harplerde karara bağlanır ve bunlar en son divanı temyizi askeride tedkik olunabilir. Bu her iki neri cesal kararlar, bu iki kâza silsilesinin hangi derecesinden verilmiş olursa osun hiç bir saman temyiz mahkemesi fir alikalan- maxlar. Adli kaza silsilesinde en yüksek dereceyi nasil (temyiz mahkemesi) teş“ Kli ediyorsa, idari kaza silsilesinde de Devlet şürası ve askeri kaza silsilesinde de divanı temyizi askeri en yüksek dereceyi teşkil etmektedir. Bu Üç Âli mahkeme devletin en yüksek üç kaza: mskamı olup hiç bir hususta biri diğerine tâbi bulun- mamakta ve her üçü de ayni dereceyi ve salâhiyeti muhafaza etmektedir. Gerek bu üç âli müessese mükarreratı Arasında (ve gerek bunlara bağlı (Oka- zai silsileler arasında merci bakımından bir ihtilâf zuhurunda bu ihtilâfın hallini bu Üç âli mahkemeden birine meselâ Devlet şürasına vermek demek diğerlerini buna tâbi tutmak demek değildir. Halbuki böyle bir gey matlüp ve mu- tasavvır olmayıp bilâkis bu üç mücütese- nin istiklâlini olduğu gibi muhafana ey- lemek matlüp bulunduğundan bumler arasında çıkacak cezai ihtilâfları bemyiz mahkemesine birakmak muvafık değil- dir, Bu ihtilâflarda hukük işleri için bu lâyihada yapıldığı gibi her üçünden müte- gekkil bir heyete vermek zaruridir. Bu zaruretin yerine getirilmesi encü- menin esbabi mucibe masbatasında yarl- Gığı gibi, Adliye Vekilinin vaadi veçhile, bir memürin. muhakemat kanunu lâyi- basıma birakmak doğru değildir. Adliye encümeninin yaptığı gibi tam ihtilâf iş- lerinin halli yeri olan bu Tâyihada buna dn bir yer verilmesi muvafıktır Her halde bu cihet m münakaşa mevzuu olacaktır Projede ihtilâf mahkemesinin salâ- hiyeti ve mahkemeye müracaat 40- kil ve usulleri hakkında ayrı ayrı hükümler mevcuttur. — Ö. K. te bir Yunan hükümetile yeni bir baytari mukavele yapılacak Ankara 28 (Akşam) — Hükümeti. mizle Yunan hükümeti arasında yeni bir baytati mukavele akdolunacaktır. Bu maksadla teşrinievvel ortalarına doğru Atinada bir komisyon toplans- caklır. Komisyonda hükümetimizi baytar umum müdürü B. Sabri ile müşavir bâylarlarımızdan B. Naki Cevad temsil edeceklerdir. Mali polis teşkilâtı yapılacak Ankara 28 (Akşam) — Bir çok Av. rupa memleketlerinde olduğ ugibi memleketimizde de, milli ekonomiye menfi bir surette tesir eden âmillerle İlmi bir tarzda mücadele etmek mak- sadile eraniyet işleri umum müdürlü. ğü tarafından bir mali polis teşkilâtı vücude getirilecektir. Bu teşkilâtta kulamılmak üzere umum müdürlükçe lüzumu kadar mali eksper alınacaktır. M00 kuruş 2100 kuruş 1 >» ” 400 Posta itlihadına dahil olmıyan ecnebi memleketler; Seneliği 800, alfa aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili işin yirmi beş kuruşluk pul göndermek lzımdır. Şaban 4 — Ruzuhuzır 187 8. İmsak Güneş Öğle Ikindi Akşam Yatsi E 1018 1144 607 927 1300 131 Va, 4,16 5521206 1525 1756 1927 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokak No. 13