17 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Ingiliz lirası ve Fransız frangı bu hafta zarfında Liguldatlon başladı, bari tamami- Je bitsin de herkes ne kazanacak, ne kaybedöcek ö malüm olsun! Ga- liba Avrupayı idare edenlerin hali hazırda zihnini işgal eden mesele bu- dur. Çünkü Çekoslovakya meselesi yatışmış olmasına rüğmen endişeler zail olmuş değildir. Umumi harbde halibler meyanında haklı veya hak- sız olarak erazi elde eden devletler, bize de hesab vermek sırası gelecek midir, diye düşünüyorlar; fakat mağ- lüb memleketlerin bir kısmı düşün- eelerini açık bir surette ortaya at- madıkları için İngilizlerin dedikleri gibi bir (unseaness), yani bir rahat- sizlık ve bir istikrarsızlık havası da devam edip gidiyor. Siyasi cepheede hal böyleyken, di- ğer taraftan Almanyanın Iktisadi sahada mütekabil me esası ÜZE€- rine bazı şark memleketlerile yaptı- gı anlaşmalar, garb demokrasi mem- leketlerinde bir endişe vesilesi teşkil etmiştir. Prestigemizle bera- ber ticaretimiz de elimizden gidiyor diye telâş ediyorlar. Tasvir ettiğimiz vaziyeti, İngiliz kambiyosunun hafta zarfında nelmilel piyasalarda irae eylediği temevvücatta okumak mümkündür. Filhakika iki hafta evvel düzelmeğe yüztutmuş olan slerlin beş altı gün- denberi tekrar gerilemeğe başlamış” tır. Dolara nazaran fiati 474türki klâsik paritöden 12,5 cent aşağı de- rkez banfamız bu sukuta mü- olarak hafta nihayetinde 596 kuruş fiat biçti. Fransız eri sterlinin bu zaafını, veye inzimamen, İn- 8 maruz kaldığı mükşkülâta atfetmekte ve üç taraflı anlaşma mucibince Amerikanın, bu sukuta karşı bir çare bulabileceğini yazmaktadırlar. Bu çare olsa olsa ı da İngiliz lirası nisbetinde mek, yani altın dolara yeni bir et takdir etmektir. Zaten bu yolda bazı şayinlar da deveran et- mektedir, Fakat buna dair henüz ve- rilmiş bir karar yoktur. İngiliz lirasının bir peyki olan Fransız frangına da Merkez banka- miz hafta sonunda 3,33 1/2 kuruş fiatini tesbit etmiştir ki şimdiye ka- dar frank bu derece hiç düşmemişti. Fransa hükümeti hafta zarfında kara ve deniz kuvvetleri için karar- name şeklinde bir milyar üç yüz milyon İfranklık bir munzam tahsi- sat kabul etmiştir. Bu masral birkaç günlük seferberliğin neticesidir. Git- tikçe kabaran bir bütçe, gittikçe ço- galan bir borç ve daima iştira kuv- veti nzalan bir para İle Fransanın, bu müşkül vaziyetten nasıl kurtula- bileceği bir muammadır. Bununla beraber, halk hükümete Karşı itima- dını esirgemiyor demek olacak ki rantler bu hafta zarfında da tereffü- lerinde devam etmişlerdir. Almanyaya intikal eden Çekoslo- vak erazisinde tedavül eden kuron- lara mareşal Goering'in bir kararna- mesile bir fiat takdir edilmiştir. Çek kuronu 12 pfenninge alınıp verile- cektir. Südet kıtasının Almanyaya fhakı üzerine Alman endüstrisinin elde ettiği menafi şunlardan ibaret olduğunu Avrupa malt gazeteleri ya- zıyorlar: Çekoslovakya porselen sa- nayiinin beşte dördü Almanyaya ge- çiyor; cam sanayiinin keza beşte dör- dü, mensucat sanayiinin yüzde yet- mişi, kâğıd sanayiinin yüzde altmı- şı Almanlara intikal ediyor. Bunlar- dan başka Almanlar senede 15 ilâ 20 milyon ton linyit madeni de is- tihsal edebileceklerdir. Piyasalar : Fsychologiguc esbab dolayısile Paris borsasının gösterdi- gi mukavemet istisna edilecek olur- sa, İngiliz piyasasının zâafı bütün Avrupa piyasalarına sirayet etmiş bulunmaktadır. Bilhassa Brüksel gayri muntazam, Amsterdam da pek mütereddi Wall Sirtet (Nevyork borsası) Avrupa ahvaline uzaktan yeniden düştü seyirci kalmakta ve binnisbe sakin- dir. Her tarafta faaliyet eksilmiştir. Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Ankara borsası hafta zarfında bü- | yük bir fas i medi, Maa- | mafih başlıca muamele gören yüzde yedi buçuk faizli k 1 larımız geçen haftaki 19,62 lira fia ni muhafaza ettiler. İstanbu bu flatler üzerine bazı muar cereyan etdi Dahili istikraz kâğıdlarımızdan ik- ramiyeli Ergani 19,15 lliradadır; Sr vas - Ezrurum tahvilâtının bi i tertibi 20 lira; diğer tertibi Mira etmek suretile başabaş fiati geç- mişlerdir. Anadolu grupunda yalnız messiller 30 kuruş kadar ik tir. Son fiatler şunlardır: Hisse senedleri Tahviller Mümessiller 25 39,90 34,90 Merkez bankaları bu ? da da 25 kuruş kazana rada kaldı. Endüstriyellerde bü bir hare- ket yoktur, Aslan Çimento 9,30 lira ediyor. Yalnız tramvaylara biraz iş- tahalılar artmşı 13,25 liraya talib vardır. Diğer nominal fliatler: Umum Sigorta 12 lira; İttihadı Mili 21,75 hira; 'Terkos 6,35 lira; Üsküdar - Ka- dıköy Su Şirketi 2,75 lira; Bomonti 7,80 lira; İttihad Değirmencilik 11 1- ra; Şark Değirmencilik 0,82 lira lefon 8,40 lira; Omnlum 0,35 lira; Kasablar Şirketi 12 lira; Şark Ecza Deposu 2,60 11 altını 1025 kuruşta sabittir. Gayri mübadil bonoları üzerine 8 kuruştan muamele yapıldı. Mısır Kredi Fonsiyeleri geçen haf- taki fiatlerini muhafaza ediyorlar: 1903 tertibi 103,50 1911 tertibi 94 Hra etmektedir. amman — ———— ik Ankara — Öğle neşriyatı: 1230 - 13: Alaturka olarak neşriyat, 13 - 13,15: Ha- bezler, 13,15 - 14; Karışık plâk neşriyatı, (Öğle neşriyatı gecübe mahiyetinde ola- rak yeni Stüdyoda olacaktır) Akşam neşriyatı: 1830 - 10,15: Karışık plâk neşriyatı, 19,15 - 20: 'Türk musikisi ve halk şarkıları (Radife Neydik), 20,10: Saat ayarı ve arı 20,16 - 2015: Haberler, 301 türkü ve incesaz faslı (Tahsin Kara- kuş), 21 - 2115: Karışık plik neşriyatı, 21,15 - 22: Stüdyo salon orkestrası; 1 - Jarnefelt: Bercei Lineke: Herzshen, 3 - 'Tsohalkowek her Tanr, 4 - Lehar: Cio cl berler ve hava raporu, 8 1 Teşrinievvel 958 Pazartesi İstanbul Akşam neşriyatı: Dans musikisi (plâk), 19: Konferans Prof. Salih Murat (Fen müsahabeleri), 1930: Karışık musiki (plâk), 1955: Bor. # haberleri, 20: Hamiyet Yüceses ve arkadaşları tarafrından Türk masikisi ve halk şarkıları, 2040: Ajans haberleri, 20,47: Ömer ından arab- ca söyler, 2 zün: Şan Stüdyo orkestrası 2130: Darüttalim musiki heyeti: Kopuz ve arkadaşları tarafından, Hava raporu, 22,33: Keman konseri Amar, pi ler ve ertesi günü programı, ayarı, İstikiti marşı, son. ça, neşriyat, - 71: Halk Fabri 2. 23: Sant JAbone ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK o 1400 kuruş 2700 kuruş 6 AYLIK 3 AYLIK 1 AYLIK Posta ittihadına dahli olmıyan ecnebi memlekpt Seneliği 3600, alta aylığı 1900, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebâllı için yirmi beş kuruşluk pul göndermek W 22 Şaban — Ruzuhızır 165 8, İmsak Güneş Öğle Ikindi Akşam Yatsı E. Mg 124 631 935 1200 131 Va, 435 6121200 1503 1727 1850 İdarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokak No, 13 20 -| iyanoda Sabo, 22,50: Son haber- | askeri liseler atlelizm şampiyonu oldu İki haftadanberi Fenerbahçe sta- dmda tem bir intizam ve ahenkle devam eden askeri liseler atletizm müsabakaları Deniz lisesinin şampi- yonluğile sona erdi. 17 muhtelif spor şubesinden inü- rekkep olan bu atletizm müsabaka- larında Deniz liseliler bu yıl bilhassa atlamalarla, bayrak ve sürat koşu- larında çok fazla muvaffak oldular ve yaptıkları derecelerle aralarında milli takıma namzed atletler bulun- duğunu bize bir defa daha güsterdi- ler. Elbombası atışı memleketimizde ilk defa yapıld. Bunda Denizden Halit 60,50 ile ilk defa Türkiye reko- Tu yaptı. Ciddi bir çalışma eseri ol- duğu görülen birinciliklerinden dola- yı Deniz lisesini ve hocaları İhsan Varası tebrik ederiz, 100 metre; 8. 2 (Den. 200 metre: 1 - Halit (Deniz) 248 S8. 2 - Mehmed (Deniz), 3 - Sermet (Deniz). 400 metre: 1 - Halit (Deniz) 54,8 5. 2 - Mehmed (Deniz), 3 - Muzaf- fer (Kuleli) 300 metre: 1 - Muzaffer 2,16 D. 2 - Rahmi (Malteş Abdi (Kuleli), 1500 meter: 1 - Muzaffer (Kuleli) 4,478 D. 2. Rahmi (Maltepe), 3- Rüştü (Deniz). 3000 metre: I - Muzaffer (Kuleli) 10,31 D., 2- Necmi (Deniz), 3- Rahmi (Maltepe). 4X100 bayrak; 1 - Deniz lisesi 46/7 saniye, 2 - Kuleli, 3 - Maltepe. 4X400 bayrak: 1 - Deniz 3,48,4 dakika, 2 - Kuleli, 3 - E Tek adım: 1 - Halit (Deniz) 6,45 M.2- Ali (Kuleli), 3 - Reşit (Mal- tepe). Yüksek: 1 -Nadi (Kuleli) 1,60 M. 2 - Kemal (Kuleli), 3 - Mehmed (Deniz), Sırık: 1 - Naci (Maltepe) 3,10 M. 2 - Nükhet, 3 - Galip (Kuleli). Üç adım: 1 - Halit (Deniz) 1364 M. 2 - Galip (Kuleli), 3 - Sabahat- tin (Bursa). Disk: 1 - Hayri (Kuleli) 3025 M. 2 - Necmi, 3 - Bülend (Deniz). Cirit: 1 - Sabahattin (Bursa) 47,78 M. 2 - Nuri, 3 - Reşad (Kuleli). Gülle; 1 - Bülend 10,89 M. 2- Necmi (Deniz), 3 - Nadi (Kuleli). Elbombası: 1 - Halit (Deniz) 60,50 M. 2 - Haydar (Maltepe), 3 - Reşad (Kuleli). Mehmed (Deniz), 3 - Merih (Kuleli) 3- Msesi İkinci küme maçları Dün Süleymaniye sahasında İkinci küme maçlarına devam edilmiş ve Karagümrük - Kasımpaşayı 3-1, Anadoluhisarı - Yıldırım Davutpaşa- yı 3 - 1 mağlüb etmiş, Kasımpaşa ile Eyüp i-i berabere kalmışlardır, MAKSIM Salonu: Ziyafetler Nişan ve Düğün merasimleri ve bilcümle Aile ziyafetleri için müsaid şeraitle sayın halkin emrine âmadedir. 1 - Sermed (Deniz) 115| kongresi bitti (Baş tarafı 1 inci sahifede) a İngiltere aleyhinde şiddetli Sözler söylenmiştir. Deleyeler, Arap mümessillerinin İngilter altmış günlük bir ültimate rmeleri- ni ve bu müddet zarfında Arapların Ki giltereye taj yapmalarını, en sonunda di doğ. rudan doğruya herekele geçilmesini teklif edecek kadar ileriye gitmişler- dir. Bir arab gaz fakiyetlen bi yakın bir muvaf- tarı tanıyan Balfour o beyannamesinin ni ihsas etmektedir. k olan bir şey in Filistinin ri bir karı bulunduğu ve i ni durdurmü urmakla beraber, Yahudi ıklar istiyeceği- taks emir- | de terö reye baş lerden yer anlaşıl- ihtimal 20 teştinlev- dilecek olan Wood- Izmitte maçlar İdman yurdu Kocaeli şampiyonu « oldu İzmit 16 (Telefonla) — Bugün stad- yomda binler, eyirei önünde hafta- lardanberi devâm eden futbol lig maç- ları neticesini tayin edecek, finale ka- lan İzmit İdman yurdu - Göleük İd- manyurdu futbol takımlari maçı y&- pıldı. Her iki taraf çok kuvvetli bir şe- kilde 8 ilar. Bük ülerin geçen hafta İstanbuldan gelen hakem Necdet idare etti. Çok zevkli geçen maç İzmit İdmanyurdunun 1 - 0 ga- libiyetile neticelendi. Bu suretle İzmit İdmanyurdu takımı Kocaeli şampi. yonu oldu. İzmirde maç İzmir 16 (A.A.) — Bugün yapılan lig maçlarında Ateş, Alsancağı 2-0 yen- miş ve Üçokla Doğanspor 1-1 berabe- re kalmışlardır. Taksim ligi Federe olmıyan külübler arasında yapılan lig maçlarına dün Taksim stadında devam edilmiş ve Pera - Kurtuluşu 6-2, Şişli - Arnavutköyü- nü 2-1 yenmişlerdir. Şehir T. Komedi kısmı ii Bu ukyam saat 2030 da YANLIŞLIKLAR KOMEDYASI 3 perde komedi ttadairan Yazan: V. Şekâpir te ve Filistinde | bir Yahudi hükümetinin kurulmasını | çin her çar | Türkçesi: Avni Givda # | head raporu bunu bildirecektir . Şunu da kaydedelim ki, kongr& | Filistinin Suriyeye o bağlanması için İ Suriye deleg tarafından ileri sü“ rülen bir teklifi reddetmiştir, Bu mü kaşaların neticesi olarak günlerde terö şiddellenmiştir. Tedhişçiler intiya petrolleri, 1 arı, portakal bahçe- lerini ve Rutenberg elektrik » verici santralleri tahribe uğ yorlar. Kon gre büyük bir kari ik intibamı bırakmış, İngilterenin ihtiyaçlarını hiç nazarı dikkale almak istememiş tir, Zağrep ticaret akademisi Belgrad 16 (A.A.) — Bugün Zagreb nin yeni binasının kü“ n en güzel bina larından birid B. Mussolini seyahatini tehir etti Koma 16 (4.A.) — B. Mussolini, 18 rino'ya gitmek tasav bir ta zihe tel nu bildirme hir edilmiş oldu T- Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Osmanbeyde Şark Merkez, Taksim: İstiklâl caddesinde Kemal Rebul, Beyoğlu: Tünelde Matkoviç, ldırımda Vinköpulo, peular caddesinde Me Müeyyod, Hasköy! Eminönü: Hü Saraçhanede İbrahim Hall), Karagümrük: Mehmed Arif, Vitali, Kumkapı: Lâlellde Haydar, Küçükpazar Bensason, Samatya: Ye- dikulede 'Teofilos, Alemdar: Cağaluğ- Tur ülkadir, Şehremini: Ahmed Hamdi, Kadıköy: o Altıyolda Merkez, Modada Nejad Sezer, Üsküdar: im bor, Heybeliada: Halk, Büyükada Şinasi Riza Her gece açik ecrâneler: köy, Emirgâr, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnsvulköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve Anadoluhisarındaki cc zaneler her gece açıktır. TURAN TİYATROSU Halk sanatkârı Naşld, okuyucu Bemiha, Mişel varşetesi The Guides akrubat numarası ŞİRİN KIZ 3 P. * Taksimde âbide karşı- sında, bu gece OTELLO 5 perde, esere bir salan orkestrası refakat e Tel: 40099 Halk opere Beyoğlunda (eski Çağ- | byan) Halk Opereti tiyatrosunda pek ya- kında «Kına Gecesis ni bekleyiniz. Telefon: 40435 Önümüzdeki çarşamba akşamı SÜMER ve TAKSİM Sinemaları birden: Meşhur dansöz IMPERIO ARGANTINA'nın Büyük ve emsalsiz filmi ENDÜLÜS GECELERİ şerefine: GALA Müsamereleri Şimdiye kadar çevrilen filmlerin en güzeli, Danslar. Şarkılar ve İspanyol kilaraları arasında büyük bir aşk ihtiras filmi. Belki Artistlerinin ismini HENÜZ tanımıyorsunuz; i - HABER V .TLER BİZ SİZE ERELİM YÜKSEK KABİLİYETLERİNİ HENÜZ DUMADINIZ 1938 Haziranında Venedikde yapılan Film müsabakasında FRANSA adına gönderilerek BİRİNCİLİK mükâfatı kazanan GÜNAHKÂR KIZLAR BİR se ANNE DUCAUX Önümüzdek Çarşamba: SAN'AT ve DEHA ABİDES genç ve en güzel yidin İDİR. Komedi Francalse.in en ye Dekter ROGER DUCHESNE Kolünde MELEK Sinemasında