25 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Sahife 10 e e Milli küme devreli olmalıdır maçları iki Kupa maçları ile lig maçlarını ME y. birbirine karıştırmıyalım Geçen sene Ankarada yapılan Galntasaray « Harbiye milli küme maçı Bir kaç gündür gazeteler milli kü- menin yapıladağını yazıyorlar, Bis ötedenberi milli kümenin devamına İaraflarız. Çünkü futbolun iuklşafı ve İlerlemesi için başvuracağımız ilk çare milli küme maçları yapmaktır. Mili küme hakkındaki düşüncele- rimizi evvelki yazılarımızda izah et- miştik Memleket futbolunu sevenlere düşen vazife milli kümenin devamını candan temenni etmek ,elden gelirse onun yaşaması için çalışmaktır. ... Gazetelerin son verdikleri haber- lere bakılırsa tekrarlanması düşünü- len milli küme maçları için yeni bir formül bulunmuş... Bu seneki mili küme maçları hakiki bir şampiyona gibi, iki devreli değil, kupa maçları gibi tasfiye usulü ile oynanacakmış, Buna neden lüzum görülmüştür, bilmiyoruz. Yalnız bu karar tatbik edilirse bu seneki maçlara milli küme maçları değil, kupa maçları demek daha doğru olmaz mı? Çünkü tatbiki istenilen yeni usul | kupa maçlarında cari olan usuldür. | Kupa maçlarının faydalarını inkâr etmemekler beraber, bizim iki devreli lig maçlarmna daba fazla ihtiyacımız olduğunu iddin edeceğiz, tecrübeler- le geçirilecek vaktimiz Kalmamıştır. Sporda bizim belli başlı eksikliğimiz programsızlıktır. Spor işlerimizde is- #ikrar olmamasıdır, Her sene bir çar lışma tarzı tecrübe etmemeliyiz. Her sene bir usul icadına heves elmeme- Hyir, İdarecilerimiz birbirlerinin yap- tıklarmı beğenmezler, Gelen, gidenin icraalını bozar, kendi bulduğu ve be- gendiği sistemi yürütmeğe kalkarsa; ortada spor zarar görür, Bu yüzden senelerdenberi «por işlerimiz bir ahenksizlik içinde yüzmekiedir. Bu intizamsızlık ve kararsızlıkların sebebi hep porgramsızlıktır. Spor İş- lerimizi programlaştırmak idarecile- rimizin gayesi olmalıdır. Başka türlü bü işlerin canlanmasına imkân vo ihtimal yoktur. das sanal non teki bağları gile 76 bir yal tutmuştu. Maçlar iki dev- ikinci bir arilli küme Pigi teşkili çare- | lerizi aramak akla gelen ik ihtimal. | lendi. Mili küme takımlarının bülge | maçlarına iştirak etmemesi ve mili kümenin daimi esaslı kadrosu yapıl- ması da esaslı meselelerden idi. Bu yenilikler futbolumuzu genişliğe ve inkişafa götümecek çareler olduğu için her taraftan hüsnü kabul gör- mesi de mümkün ve muhakkaktı, İdarecilerimizin de böyle düşünmeleri gayet tabii idi, Çünkü Türk futbolu bu yeniliklere muhtaçtı, halbuki... Federasyonun resmi bir tebliği ol- mamakiş beraber gazete sütunlarına kadar geçen haberlere göre milli kü- de (18) maç yapacaktır. On sekiz maçın sonunda seçilen sekiz klübün arasında olması şaritır. Bu sekiz klübün içine giremezse milli kümeye girmek bakkını kaybeder, Seçilen bu sekiz klüb tekrar aralarında bu defa tek devreli bir çarpışma yapacaklar- dır, Milli kümeye girmek için bu se- kizin arasında hiç olmazsa dördüncü olmak lâzımdır. Sekiz klüb arasındaki tek devreli maçlardan sonra en İyi derece alan takım, Ankaraya gidecektir. Ankara- dan iki, İzmirden âki takımın ilâve sile bu defa tekrar yeniden sekiz klüb arasında bir turnuva yapılacaktır. Ankaradaki maçlar tasfiye usulü ile yapılacaktır. Yenilen tasfiyeye uğri- yacaktır, Tıpkı kupa maçlarında ol- duğu gibi... Bu yeni formülün İki devreli maç- lar kadar faydalı olacağını kimse iddia edemez. Kupa maçlarının ba- zan beklenmiyen ne sürprizler doğur- | duğu ve ekseriyetle böyle maçlarda | galibiyet bir şans ve gün meselesi te- lâkki edildiğini ilâve edebiliriz. Fa- kat Iki devreli lig maçlarında bir ta- kımın her maçta her zaman talih ve şans eseri olarak on dört, on beş maç kazandığını futbol tarihi kaydetme- miştir, Kupa maçlarında çok defa en *gü- zide takımların tasfiyeye uğradıkları defaatle görülmüştür. Fakat iki dev- reli lig maçlarında her zamanen kuvvetli ve muntazam oynıyan ta- kımların netieede şampiyon olduğu gün gibi beli bir hakikattir. Tekrar ediyoruz: Türk futbolunun inkişafı iki dey- reli milli küme maçlarının ihyasına bağlıdır. İki sene devam eden mil küme maçları ve neticeleri bize hak azandırmaktadır. Futbol idarecile- rimizin bizim Kadar, bizden daha İ (1 -| ruyuuuu -lenllumsP www) | | R sünveseseiP ar m büjvuamenu 25 Teşrinievrel 938 Salı İstanbul — Akşam meşriyatı: 1530: Dans musikisi, 19: Komleran«: Eminönü Halkevi , namına; Sabahaddiu Rahmi Eyüp oğlu Doçent (Halk giirine dair), 1080: İnci ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkılan, 19/95; Borsa haberleri, 29: Cemal Kömli ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkı- ları, 20,40: Ajans haberleri, 20,47: Ömer Riza Doğrul taratından a söylev, 21: Sani ayarı, Orkestza: 4 - Rosni: Barbiye dö Sevilla, 2 - Bose; Toz mus, 2140: Suzan ve arkadaşları tarafından Tük musikisi ve halk şarkıları, 2240: Hava raporu, 22,18: Pasll saz heyeti: İb- rahim Uygun ve arkadaşları tarafından, 2250: Son haberler ve ertesi günün prog- ramı, 23: Seht ayarı, İstiKkMi marşı, son. neşriyatı Pulpourri, 3 - Nesvadbe: Lare- lay - Puraphrase, 8 - Nicisen: 4 » Lehar: Der Zarewitech, Leipzig 20 bando muzikası — Münih 20,15 gez musiki — Şiutigart 3030 Alp hava- > — Budapeşte 20 çingene ar- ve 2040 (Bizet) nin (Karmen) operası — Bükreş 20,15 Sehubert'in &60- madı Milâno 20,530 konser Roma 2030 karışık konser — Sofya 2030 flüt, obuva ve piyano içih sonat — Varşova (29 - 21,40) karışık musiki, Saat 21 de Berlin 21,10 şen müsiki — Breslav: Or- kestra konserine detam “Hamiburg: Karmen operasını devam — Kolonya (2130 - 4) dans musikisi — Kömigsberg (Rasenkavaller) ooperasına devam Lelpzig we Viyana 21,440 gen musiki — Stuttgart 21,19 plâkla opera parçaları — Bari 21,10 Yunanca neşriyat — Belgrad 21 şarkılar ve 2139 akşam konseri — Bu- dapeşle: Karmen oporasına devam Bükreş 21 . (Bizet) nin 100 üncü senesi devriyesi münasebetile eserleri — Droit- wleh (20,40 - 2130) Bizet konseri — Saf- Yinci ve ikinci perdeleri — Varşova: Ka- ragik musikiye devam, Saat 22 de Berlin: Şen musikiye devam — Ham- burg: (Karmen operasına devam — Ko- lonya: Dans musikisina devam — Kö- nigsberr: Rosenkavslier oporasına de- vam — Münih 28 koro ve solist konseri — Lelpig ve Viyana: Şen musikiye de- vam — Belgmd: Akşam konserine de- vam — Budapeşte: Karmen operasina devam — Budapeğte Il 2225 plik neşri- yatı Bükreş 22,45 bir gazinodan mak- en konser — Florans (22 - 2330) sen!o- nik konser Lemden, (Beg) senfonik Xonser — Rema #ulğ) mün (Liolâ) ope- rası — Bordenix ve Paris (Eiffel) (2230- 1) (Bizet) nin eserleri — Paris P. T.7. ve Grenebie O(72 - 24309 (o Cachapres) isimli musiki dram — Marsilya (220 - 430) orkesten konseri — Nis ve Sirai- burg (2230 - 1340) erkestra konseri — Varşova 22 orkestra tarafından münta- hab parçalar, istasyonları Hamburgdan naklen (2340 - 1) karışık musiki — Budapeşte: Karmen operasına devam Bükreş 7345 e ka dar gazinodan nuklen konsere devam — | Londra (Rez) (23 - 2320) orkestra kon- seri ve sone dans Lüksemburg 28 (Bizeti nin eserleri Romz: Operaya devamı — Milâno 23 oda musikisi ve son- ra dans — Sofya (23 - 2330) dans — Bordeaux ve. Paris (Eifteh o(Biset) nin eserlerine devam — Paris P. T. T. ve Gre- nuble: Musikili drama devam — Marsil- ya: Orkestra konserine devam — Nis ve (2330 - #440) (Le Printemps) isimli komik opera — Varşova (2315 » 23,40) karo Konseri, Sant 24 den itibaren Alman istasyonları pi 3 program deram — kpeği —— orkestrası — Tondrm (Reg) (2425 - 130) dans musikisi — Radyo Pa- is (24,15 - 130) oda musikisi — #oma: Operayu devam — Frankfurt we Şiutigart (1-4) gece konseri. Modern TÜRKİYE'nin Cümhuriyetin 15nci yıl fevkalâde nüsha- sını bekleyiniz Fevkalâde yenilikler Biç bir yerde neşredilmemiş resimler ve yazılar, ! ayan olanlar hakkında isdar edilen ka- Tefrika SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tereğme, iktibas hakkı mahfuzdur 25 Teşrinievvel 1938 No. 227 J Divanıharbin kanaatı - Mebus Babikyan efendinin beyanatı (Müessif vakanın zuhuruna sebebi- yet verenleri kemali hakkaniyet ve bi- | tarafi ile söylemek icap ederse şehri üç yüz kuruşla bir polis ve 80 kuruşla bir jandarma istihdam ederek zabtı didi korkusile dahili asayiş gibi en mü- him bir vazifeyi hariçte en âdi bir iş bulamıyarak uşak maaşından dun bir aylıkla ve kemali meskenetle polis ve jandarmalık silkine duhul eden yer- lilerin en pespaye takımına tevdiine göz yuman ve Cevad bey gibi tecrübe. siz ve icraata tesirata tâbi bir zatı Adana vilâyetine lâyık görmüş olan Dahiliye Nezareti başta olmak üzere ahval ve icraatı yukarıdanberi arzedi. len vali Cevad beyi, merhasa Muşig efendiyi, Ermeni istiklâlini istihsale gayret eden ve isimleri bir dereceye ka- dar mazbut olan Ermeni ihtilâlcilerini, İtidal gazetesi sahibi İhsan Fikri ile rü- fokasını, hasmı bulunan Kerkerizade Ali ve taraftarlarını, Abdülkadir efen- diyi, jandarma kumandanı ile polis müdürü sabıkı Kadri beyi, Adana re- dif fırkası kumandanı Remzi paşayı, vilâyet merkezinde mevcud sair zabıta ve adliye memurlarını zikreylemek icap eder, Suçlu olduğu halde kabahatı üzer- lerinden atmak için islâmların en kü- çük ve ehemmiyetsiz hareketlerini ar- zuları dairesinde izam ve sultefsir, ken. dilerinden sudur etmiş büyük cürüm- leri işlerine gelecek sürette tevil ve tasgir eyliyen Ermeni milleti Kasap Haço ve rüfekası gibi kemali vahşetle katli nüfusa mücaseretleri güneş gibi nuni hükümlere ve gene kendi millet- taşlarının şehadetlerile ve katili müfsid olmak tökmetile mazmunen mevkuf bulunanların muhakemelerinin deva- muna itiraz ile dalma islâmlara kaba- hat sf ve onların mücazata duçar ol. masını taleb eylemektedir. Akrabusından maktul düşmüş olan, fakat ademi mevcudiyeti dolayısile ih- kakı hak için divanı harbe müracaat edemiyen yakud katilleri bilinemiyen Ermenilere mahza islâmların kanun pençesine teslimi için en spa iz rücsal ruhaniye olduğu halde şahid tedarik ediliyor ve arzuhal yazılıyor. Ermeniler dalma işi irticaa atf ile ! islâmların siyaseten tedibini ve bu su retle enzarı ümmede islâm unsurun za- lim ve kendilerinin mazlum gösteril- melerini istiyorlar. İslâmlar ise arzu- ları hifâfma olarak sevki kaza ve ceha- letle irtikâp ettikleri müteaddid cina- yetlerin daha şimdi takdir edebilmek: te bulundukları dehşetinden kalben herasan ve müteneffir olmakla berabet Ermenilerin takip ettikleri masumiyet davasını reddediyor ve yögüne müseb- bib Ermeniler olduğunu beyan ile ken- dilerinin cezaya çarpmaları madele- te muvafık olmıyacağını iddia eyiiyor- Jar. Bu deltletie her iki unsur cehalet hasebile salik oldukları dalâlet yolu- nun ne kadar yanlış olduğunu takdir ile kabahalı biribirine tahmil etmekte ve divanı harbin jcraatından ürkmek. tedirler; hattâ islâm ve ermeniler geç- mişi unutarak idarei örfiyenin ref'i için yakında makamata müracaai teşeb- büsünde bulunuyorlar. Bazı Ermeni evlerinde bonaba, silâh, evrakı mızıra sulvuru, hattâ birkaç yerde su borula- »ek suçsuz bulundukları yolundaki vâ- bi müddeiyatı esasından ved ve cerhey- liyar, Asıl yegâne müessir yağmacılık ve ahmısar ulduğu halde vakanın meşhur Sesedden Kökdereliyan Karabetin beş, altı yüz atlı ile baskın için gelmekte giduğuna dair köylerde, kasabalarda intişar eden müheyyiç şayianın tesiri ve bazı mahallerde kıtalin muhafazai nefs kaydı yüzünden cıktığı hakkında islâmlar tarafından ortaya konulmak istenilen mazeret de kabul ve iltifata şayan değildir. Ancak muhakematın cereyam ©s- nasında müslümanları muhafaza et- miş ve iğtişaşı teskine çalışmış Erme- nilerle kendisine iltica etmiş Ermeni vatandaşlarını himaye için hayatını tehlikeye koymuş müslümanların mev. cudiyeti tahakkuk ve taayyün eyle- miş olmasına nazaran Ermenilerin kâffesini müsaid ve vatan düşmanı, müslümneların cümlesini müteassip ve hunhar addeylemek nısfet ve adü- lete muvafık olamaz. Ermenilerden bazılarının fasid bir fikir beslemeleri, meşrutiyet ve serbes- tiden fazla bir şimarıklıkla istifadeye kalkışmaları, hükümetin son derece zâ- yıt ve âciz bulunması, islâmların bil- bassa cehalet sevkile hükümete ve Er- menilere karşı bir isyan ve galeyan göstermeleri esasen ve münferiden bu derece büyük vahim neticeler tevlid etmiş ve memul olmıyan müessirlerin ayni noktada ve ayni zamanda tesa- düm ve telâhuku «devribihini hür. riyettes Osmanlı urüsurlarının inhad *neşvesini telhs eden Adana vakai facia ve şenlasının vücud bulmasına bais olmuş, dâha doğrusu zemin ve zaman bu hâdiseyi tevlid eylemiştir. Eğer bütün mücrimler tecziye edil. meğe kalkışılırsa bu zuhur eden kıtale bir nazire olacak, hiç olmazsa beş, altı yüz kişi idam edilmek, muhakemeler senelerce sürmek lâzım gelecektir. Diğer taraftan divamı harbin icraa- tanı şimdiye kadar icra edilmiş on beş idam ile beş, on kişinin muhtelif müd- detlerle hapislerine karar vermekten İbaret bırakmak da ahalide meşrutiye- tin de eidarei makhurel sabika» gibi her işi pamuk ipliğine bağlamakta ol- duğu kanaatini hasil etmek demek ola» cağı için câiz görülemiyor. Bu cihetle Adana civarında ika edil. miş bazı müthiş cinayetler mütecasir- lerile elyevm Adanada mevkuf ve Er. meni fesadının fafl ve âmilleri olmak. Ya maznun bulunanlar hakkında kanu- nen müstahak oldukları cezaların ta- yin ve icrası, vakada müsebbib ve mü- essir olünların örlen ve idareten müca— şatlarının tertibi ile iktifa ve geçmiş hareketlerine nedamet eden her iki unsurun maziyi unutarak aralarında eski müveddet ve muhabbeti iade ey- lemekten ibâret arzü ve mesullerinin is'af edilmesi, temmuzun onuna müsa» dif idimilliğe iki unsur arasının tejifi- Ie ve mevcud asker kuvvetinin bir müd. det daha ikameti temdid olunmak şar. tile memleketin hayat ve iktisadi üze. rine külli tesiri bulunin idarei örfiye- nin reffolunması enseb görülmektedir. Divanı harp hiç bir tesire tâbi olmi- yarak ve cins, mezhep farkına bakmı- yarak vazifesini yaptı ve yapmaktadır. Şimdi bu tedbirin arzını vatanın selâ- meti namına feriza biliyor. Takdir ev. liyal umura aittir.) Divanı harp azasından vakaya Erme- ni müfsidlerince sebebiyet verildiğine sani olan ve islâm eşrafile idare ve â8- ker rüesası aleyhinde divanı harpçe verilen mahkümiyet kararlarında ba- zen muhalif kâlan üçü, Harbiye Nezare- iine aynes takdim ettikleri bir raporda ettikleri emel ve maksadlar izah edil. maişti. (1) Adana divanı harbinin vaka mesuli- yetini Dahiliye nezareline kadar teşmil şikâyetler siyasi mabfillerde akisler peyda ediyordu. (Arkası var) () Bu raporun suretini Cebelibereket mautasarrıfı Asab bey mesdindeki ewnk orasında mülalis ettim. Divanı harbin Taninde neşrolunan raporunu daha bitar rafane bulduğumu gizliyemem. i