25 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN AKŞAMA Sarı perdeli otobüs Mem de nasıl sarı?,.. Civciv sarısı, kanarya sarısı... En âdi bezden... Üs- telik haspanm süsü de var... Fisto mu- dur, saçak mıdır, ne olduğu meçhul tezyinat, alt kısmına dikilmiş... Bari düz bir çizgi üzerine mütevazi olsa! Hayır, yılankavi... Özenilmiş, bezenil- miş... Bu perde, mahalle evlerinin tipin- dedir. ya öpüşüyor... Aşk timsali mübarek. ler... Biz de fotoğraf: kületlu iki deli- kanlı elele tutuşmuş toka eder vazl- yetteler... Tâ üstte nazar boncuğu, Ağ malı, yanında muska gibi bir şey... Annesi, yahud kaynanası: — Takmazsan hatırım kalır... - di- ye vermiştir. Hülâsa, en gustosuz bir ey, bütün teferrüatile, - perdeleri, rahatsız kol- tukları, konsol üstü tezyinetı ile ve okumağa müsaade etmiyecek derece- de rahatsız ve küçük ampulleri, man- zarayı göslermiyen pencereleri, batıl Mikadlarile - bu otobilsün içine üslü- bunu aynen nakletmiş... Halbuki aksini isterdik doğrusu... Garb medeniyeti ile birlikte gelen bütün unsurlar, bizim evlerimizin şek- i Mine tebdili kıyafet etmek yolunu tuta» cağına, bilâkis, evlerimiz onların şe. ! killerinden mülhem olmalıydı. Kok | tuğun rahatı nasıl yapılırmış? Pence. | re ne yükselikle olursa manzaranın daha rahat görülmesine imkân açar- mış? Trenlerin yataklı vagonlarında elektrik tesisatı ne şekilde konmuş da böyle rahat bir ışık veriyor? Tam oku- nasıl döşenmiş? O derece pahalıya maletmek o mevzuubahis değilse bile şu koltukların şeklini gelin olacak kı- simiza çeyiz yaptıramaz miyrz? Dev- letin inşa ettirdiği şu binanın aptes- hâne tertibatı ne mükemmel? lah bir ev yaptırmak müyesser olursa tıpkısını kopye edelim... Hattâ şimdi. den bile şu musluğu model diye evi- mize alabiliriz... Yapılacak, yapılması yakışık alacak taklidler" evlerimizin dışarılarından içe rilerine doğru olmak lâzım gelirken, sen tüt aksini yap... Medeniyetin en | lâtif eserlerinden biri olan otomobil | makinesi üzerine ahşab mahalle evle. Timizin bütün sekaletlerini oturt; bunlarla yerli yabancı herkesi taşı; : hayrete düşür... | Doğrusu gustomuzda da hayli in- kılâplara ihtiyaç var... © (Vâ : Nü) rramasaemasen Ere KEAEAAEAAAAAANEA EA NEEEE Oteller hakkında tedkikler Turizm müdürlüğü, hükümetin, ölellerin ıslahı için vereceği kâti kararı tesbit etmek üzere tedkikleri- Nİ derinleştirmiş ve İstanbuldaki Otellere birer tezkere yazarak oteller hakkında malümat İstemişlir. Her “tel sahibi; otelinin kaç yatağı ihtiva *ttiğini, konfor bakımından ne gibi bususiyetleri bulunduğunu bildire- Cektir, Turizm umum müdürlüğü, oteller- den gelecek cevab üzerine otellerin Smiflara ayrılması ve ıslahı esasına Böre bir proje hazırlıyacaktır. — Ziraat Vekâleti bu güzel afi Sirkeci istasyonu Yeni binanın inşası bitmek üzere 8irkeci tren istasyonunun şehre çıkış tarafında yapılmakta olan yeni banliyö peronu inşaatı çok İlerlemiş. tir. Bilhassa yaz mevsiminde halka büyük kolaylıklar temin edecek olan bu bina kuvvetii bir ihtimalle Cüm- huriyet bayramından evvel tamam- lanacaktır. Banliyö peronunun inşaatı bittik. ten sonra tanzimine başlanmış olan deniz tarafındaki sahada &sri yeraltı apteshanesinin yapılmasına nacaklır, Bir taftan da bu sahada gü- zel bir park meydana getirilmesi için faaliyete geçilecek Bir araba devrildi, arabacı altında kalarak yaralandı Saman yükile Çatalcadan Topkapı” ya gelmekte olan bir araba, yol üzerinde devrilmiş, arabacı İbrahim, altında kalarak muhtelif yerlerin- den tehlikeli surette yaralanmıştır. İbrahim, Cerralhpaşı hastanesine | yatırılmıştır. Beş gün kaldı | Tramvay şirketi borcunu ödemezse haciz konacak Tramvay şirketi elektirik istinlâ- kinden müterakim 290,000 lira bor- cunu dün de ödememiştir. Bankalar nezdinde teşebbüşata geçerek para aradığı haber alınan şirketin borcu- nu ödemesi için beş günlük zamanı kalmıştır, Ödeme ömrinin tebliğ edildiği ta- ribbter itibaren şirkete on günlük bir mühlet verilmişti, Bu müddetin beş günü bilmiştir. Şirket beş gün zar- fında borcunu ödemediği takdirde elektrik işleri idaresinin alacağı hac- zen lahsil edilecektir, Belediyenin getirteceği otöbüsler Belediyenin sipariş edeceği oto. büsler hakkında Avrupada tedkikat yapan makine şubesi müdürü B. Nus- retin belediye reisliğine ve İktisad Vekâletine birer rapor vereceğini yazmıştık. B. Nusretin bu raporu Türkiyede işliyecek otobüs ve kamyonların ben- zin, mazot veya havagazı tazyikin- den birile işlemeleri için İktisad Ve- | kâletinin vereceği karara ©sâs teşkil edeceği gibi belediyenin getirteceği otöbüslerin şartnamesinin de - tanzi. minde müessir olacaktır. Belediye, yakında şartnameyi ha- zivleyip ân edecektir. “Bu itibarla otobüs getirtmek üzere Şehir meeli- sinden alman 550 bin liralık istikraz salâhiyeti hakkında bugünlerde milli bankalardan birisile bir anlaşma temin edilecektir. Bir kadın yolda düştü, ayağı kırıldı Tarlabaşında oturan oluz beş yaş- larında Jozetin isminde bir kadın, Büyükderede giderken yold düş. ağı kırılmıştır. Karilerimizin fikri Telefon fişleri jJetlidir, Telefon idaraşinin dikka- tini celbederim: Bu külfeti kal- dırsın, fişleri bedavaya yakın koy- durtsun. Muhavere bu sayede ar- tacak, idarenin kazancı olacaktır, Evvelki geceki fırtına İki motör, birkaç sandal parçalandı Evvelki geceki .fırtına esnasında, Davutpaşada sahilde Kadri ve İsmail | isimlerinde iki kişiye sid kömür yük- lü motörler karaya vurmuş ve parça» lanmıştır. Yeşilköy'de, Bartın ve Barut isim- lerindeki otakalarla, balıkçı Ömer, Aram, Osınan isimlerindeki şahısla” rın balkçı sandalları da karaya düş- müştür, Ayni kasırga gecesinde oArnavuf- köyde üç sandal iplerini kopararak açılmışlarsa da zabıta tarafından toplanmışlardır. Dünkü hava Cumartsci gecesi çıkan şiddetli fırtınadan sonra soğuyan hava İki gündenberi ayni sühuneti muhafaza etmektedir. ' N Şehrimizde hava dün de kapal ve cüzi yağışlı geçmiş, Yeşilköy meteo- roloji istasyonundan aldığımız ma- lümala göre, rüzgâr cenubu garbi- den saniyede 4 - 6 metre hızla esmiş- tir. Saat 14 de hava tazyiki 7602 milimetre, sühunet en yüksek, gü- meşte 48,2, gölgede 16,3 ve en düşük te 9,5 santigrad olarak kaydedi- miştir. Memleketimizde hava” Trakya, Ko- caeli ve Karadeniz kıyılarında ka- palı ve yer yer yağışlı, diğer bölge- lerde umumiyetle bulutlu geçmiş, rüzgârlar eenub mıntakalarında şi- mal, diğer bölgelerde cenub İstika- metinde kuvvetli esmiçtir. İki hırsız yakalandı Sirkeci civarında artist B. Cemal Sahirin evini soymaktan mazhun Muzaffer ve Mukadder adlarında iki gençle bunlara suç ortaklığından maznun Sabri dün adliyeye getirile- rek Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmişlerdir. Muzafferle Mukadder mahkemede cürümlerini itiraf ederek iş aramak üzere Ankaraya gitmek İstediklerini ve paraları olmadığı için bu hırsız- lığı yaptıklarını söylemişlerdir. Hâkim bunların tevkiflerine ka- rar vererek tevkifhaneye göndermiş, Sabri hakkında gayri mevkuf olarak tahkikatın devamına karâr vermiştir. s. Her sanatkâr, Hâsım gibi bir piyan- Hemen koşup elmaya ald olan levha- #9 gigesinin direktörü olmaz yal, Me- | ya bakacaksınız. Hastalık meyvalarda seli zatıhliniz bir Bu, her na İ Çocuk bahçeleri Bir komisyon yerlerini tesbit edecek Şehrin muhtelif noktalarında tesis edilecek çocuk bahçe ve kitaphane- leri hakkında her belediye şubesi mü- nasip bir yer bulacak ve bunlar mer- kez belediyesince teşkil edilecek bir komisyon tarafından tedkik edildik- ten sonra muvafık görülürse bu bah- çeler tanzim edilecekti, Kazalardan belediye reisliğine gelen çedveller ted- kik ve bir komisyona havale edilmiş- tir. Komisyon fen İşleri, sıhhiye, maarif müdürlerile belediye fen heyetinden tefrik edilen zevattan mürekkeptir, Komisyon bu hafta içinde Eminönü, Fatih, Beşiktaş, Beyoğlu kazalarında kaymakamlıkların gösterdikleri yer- leri tedkik edecektir, Bu tedkikler ne- ticelendikten sonra buralarda çocuk bahçeleri tesisi için icabeden plân- lar yapılacaktır, Bu tedkiklerden sonra diğer kaza- ların gösterdikleri sahalar da ledkik edilecektir, Belediye, bu işe biran evvel başlamak istediğinden çocuk bahçe- leri vakit kaybedilmeksizin tesis edi- lecektir, Sergi binası Nerede kurulacağı hakkında bugünlerde.karar verilecek Milli sanayi birliği umumi kâtibi B. Haki Güleryüz bugün Ankaradan şehri. mize gelecektir. Umumi kâtib daimi gergi yeri ve binası meselesi etrafın» da Iktisad Vekâletile temaslarda bu- Junmuştur. İstanbulun muhtaç olduğu daimi sergi yeri için evvelce, inşaatı yarım kalmış olan, Maçkadaki eski İtalyan #efsrethanesi binası münasib görül- mekte İdi. Fakat sonradan yapılan esaslı tedkiklerden sonra bu binanın modem bir sergi sarayı haline sokul | masına imkân göfülememiş ve geniş bir araziye yepyeni bir tarzda bir bi- na inşası üzerinde tedkikat yapılma» sı lüzumu hasıl olmuştur, Sanayi birliği . kâtibi umumisinin Ankaradaki tedkik ve temasları sira- smda İktisad Vekâletinden aldığı direktifler dahilinde şehrimizde ted- kikler yapılarak daimi sergi binası meselesine nihayet verilecektir. Şimdiye kadar yapılan tedkikler daimi sergi binasının Sürpagob ar- sasında veya stadyomda kurulması mü- vafık olacağını göstermiştir. Tedkik- ler bitince İktisad Vekâleti ile Bele diye arasında temaslara başlanacak» tar. Avustralyalı bir talebenin © İstanbul Belediyesine müracaatı Avustralya ilk mekteblerinden bi- rinde 12 yaşında Edmon isminde bir çocuk, Türkiye hakkında malümat almak üzere İstanbul belediyesine müracaat etmiştir. Belediye, bu me rakı çocuğun wâkasını memnuni- yetle telâkki etmiş ve memleketimiz hakkında malümat hazırlamıştır. Küçük talebenin istediği malümat bütün hastalıklar görülüyor! « İğte bak, şu afişte elmaya ârız olan B. A. — Yalnız bir tanesi eksiki.. İSTANBUL HAYATI ——— —— —— Veresiye alışveriş Büyük müesseselerden birinin satış mağazasında bir ahbaba kumaş bakı- yorduk. Bir genç bayan elindeki mavi kaplı bir defteri tezgâhtara uzattı: — Bir mantoluk kumaş almak isti- Junu kaldırıp elindeki defteri uzalı- yor: — Bay memur, Sabahtanberi bekli- yoruz. Hâlâ bize sıra gelmedi mi? — Oğlum, bana bak. Eski zaman ko naklarında kiracı gezer gibi merdiven. lerden ine çıka, aralıklarda sürtüne sürtüne anamdan emdiğim burmum- dan geldi. Artık takatım kalmadı. Al şu haspa defteri de okuyacak mısın, ya- zacak misin? Ne yaparsan vap. Çocu- ğun sırtına bir paltocuk uyduralım da gidelim. Memurlar önlerine yığılan detterle- ri brier birer gözden geçiriyorlar. — Bayan, sizin muameleniz noksan dır. Şurası parafe edilmemiş. — Ürerime iyilik sağlık. Defteri sek- sen defu gelirdim, hep birer bahane bu- Iup baştan savdınz. Bu sefer de sarrafa mı götüreceğim? Benim tanıdığım sar- ral yok ki, götüreyim. Kuzum bay me- mur, beni bir daha sarrafa marrafa göndermeden şu işimi bitiriveriniz. — Ah birader. Veresiye bir palto ala- yım dedim, akla karayı seçtim. Büyük bir memuriyet için müracaat etseydim bu kadar uğraşmazdım. Yavaşça yanındakinin kulağına mı- rıldanıyor: — Onlar beni bu kadar üzdüler am- ma, parayı öderken ben de yapacağımı bilirim, Muamelesini bitirenler ellerine birer beyaz kâğıd alıp aşağıya iniyorlar, ma» Zazanın dört bucağına dağılıyorlar. Kalabalık bir grupla beraber birkaç dolambaçlı merdiven daha dolaşarak elbise dairesine girdim. Dört tarafa paltolar, pardesüler, elbiseler asılmış. Koridor, kredi müşterilerile tıklım fak» lum dolmuş. Paltolar, elbiseler birer bi- rer tedkik ediliyor, kollarına yapıştırıl. mış etiketler gözden geçiriliyor: — Amma pahalı ha... — Şu palto pek hoşuma gitti am- ma, flatinden biraz tenzilât... Pazarlık yasağı aklına gelince sözü boğazında düğümlenip kalıyor. Paket dairesinin önünde bekleşenle- rin hali de bambaşka bir âlem. Sırası gelenler paketlerini alıp sevine sevine kapıdan çıkıyorlar. Veresiye alış verişin ,sevinci, ay bâşinı bekliyen taksit tedi. yesinin acısını unutturuyor. Cema! Refik Kalb sektesinden ölüm Haliç Fenerinde oturan altmış beş yaşlarında Raşid isminde biri, sokak- tan geçerken düşmüş, ölmüş, yapı- lan muayenesinde kalb sektesinden — Aman söyle, hangisi?.. G4 — Mrihisbiz mamenailasi