25 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

25 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Ankaranın en büyük ihtiyaçlarından biri BİR UMUMİ KİTAPHAN Vücud kültürü için en modern tesislere malik olan başşehirde böyle bir kültür evi lâzım Ss ize Ankaranın şu eksikliğini ha- ber verirken, muhakkak ki biraz hayret hissedeceksiniz. Nüfusunun yüzde 6131 okuma yazma bilen irde bir umumi kitabhane Bir de ıkarann bir taraftan, münevver sayısı itibarile Türkiyenin €n ileri gelen bir şehri, diğer taraf- tan en çok talebe bulunan şehri olduğunu düşünürseniz, “bu hayret Hissi, muhakkak “Ki çoğaldcaktır. Fukat hakikat değişir mi? Anka- ir umumi kitabhane yoktur... plânı tamâmen tat- gün bir umumi kitab- b olacaktır. Profesör plânında bir ihtiyaçları arasında memiştir. anın ni meşgul Şeye Yalnız değil, Balkanların en gü- nipodromu Ankara- or teşekkülleri her türlü va- ktir. Şehir tertemiz, mo- dern, göz ve gönlü alıcıdır. Vücud kültürü için bütün arzula- I bol tatmin eden Ankâra ültürü için bir devlet aid rakamlar, An. talebe şehri oldu- miştir. Ankara, bilhassa itibarile, Türkiyenin tek olan müesseselerini kendi nefsinde toplamıştır: Mülkiye, har- biye, dil tarih fakültesi, yüksek 2i- rast enstitüleri gibi... Biz, bilhassa böyle ihtisas tahsili için kâfi bir ilim neşriyatı yaptığımızı nasıl iddia ede- biliriz? Üniversitemiz için en mühim mesele, hâlâ kitab meselesidir. İstanbulda o vaziyet, Ankaradaki gibi değildir. İstanbulda bir çok ki- tabhane vardır. Umumi kitabhane sayısı ondan fazladır. Ve bu kitabha- nelerin asıl müdavimlerini gençler teşkil ediyor. Okuyan gençler... An- karada, mekteb kilabhaneleri çok Burada “okumak istiyen talebeler bütün aradıklarım bulu- yorlar. Kültür Bakanlığının zengin bir kitabhanesi vardır. Fakat herke- değildir. Bu arada Kamutay kitabhanesini de zikretmek lâzım... Belki Türkiyenin en zengin kitab- hanelerinden biri de Büyük Millet Meclisine aiddi. Burada bilhassa, çe- şidli eser pek çoktur. Bi bu kitabhanelerin açık ol- duğu saatler mahduddur. Ekse- riya sabah saat on ve akşam on ye- di... Fakat bu saatler, herkesin işi- le gücile meşgul olduğu saatlerdir. Ankarada kitabhane ihtiyacı, asıl bu bir ah zengindir Vücud kültürü için bütün modern vasıtalara malik olan Ankara gençliği kafa kültürü için de eşsiz bir esere malik olmak istemez mi? saatlerden sonra başlıyor. Ankara, eğlence yerleri pek bol olan bir şehir değildir. Bekâr sayısı da fazla olan Ankarada vakit geçir. mek bir mesele oluyor. Bu vaziyet- ler, okuyanı bol olma hususiyetile birleşince okuyacak yerler ihtiyacı daha kuvvetle kendini hissettiriyor. Ankaralı gençlere, ne ile vakit ge- çirdiklerini sorduğunuz zaman, muh- | telif şeyler söyledikten sonra, eğer bu verdikleri izahat sizi tatmin etmi- yecek olursa hemen şu mazereti ileri sürüyorlar: «— Ne yapalım? Ankarada gece saailerinde okumakla vakit geçire- cek biryer yok kif...> Nm bir umumi kitabhane- yi derhal kurabilecek olan asıl imkân ve varlık bol bol mevcuddur: Maarif Vekâleti kitabhanesi... Buna Halkevi, Büyük Millet Mec- isi gibi zengin kitabhaneleri olan yerlerden temin edilecek olan kitab- ları da İâve ederseniz Ankara genç- liğini pek âlâ' tatmin edecek zen- gin bir kitabhane için lüzumlu ki- tablar elinizde hazırdır. Kurulacak Kitabhane, şehrin tam Bunun için hatıra, şimdiki otobüs garajının ol | duğu yer geliyor. Bur Yenişehir. le şehir arasında ve tam merkezi va- ziyettedir. Dil tarih fakültesine, mül- kiyeye, Ankara kız ve erkek liseleri- ne, Maarif cemiyeti kollejine, İsmet İnönü kız enstitüsüne, Korulukla olan tib fakültesine çok yaknıdır. Cebeci, şehir, Yenişehir, Bakanlıkla. | | merkezinde olmalıdır. Bu resme dikkatle bakmız: Burası bir maden tesisimizde işçilerin dinlenme | ve bilhassa okuma ihtiyaçları için kurulmuştur. Kitab okunulacak salonu, dinlenilecek yerle beraber kurmak yeni senelerde yerleşeri müsbet itiyadların neticesidir stündedir. inir, ko- ra giden asfalt yolların Her taraftan kolaylıkla g laylıkla gidilir... Ankaraya ald ihtiyaçları tedkik ettiğimiz bu sahifede, umumi kitab- hane mevzuunu, başşehirin en mü- him meselelerinden biri olarak orta- ya atıyoruz: Bu mesele, Ankara için bir şehir ihtiyacı ve'bir kültür ihti. yacı mevzüudur. Bu itibarla bu işi, alâkalı makamlar elbirliğile başa- rabilir: Kültür Bakanlığı, vilâyet ve belediye ile işbirliği yaparak, bu- raya vakit geçirmeden güzel ve mo- dem bir kilabhanenin temelini atar- sa bütün Ankaralıların şükramnı kazanacaktır. Am gelen yabancıların ne- rede olduğunu sorduğu tesisler arasında: <Kilabhaneniz nerede? Sunli bâaştarafta yer 'alıyor. Bir şehir halkının okuma yazma ihtiyacını te- min edecek umumi kitabhanelerin, yollar, evler, çarşılar kadar tabii bir varlık telâkki edildiği bir zamanda, Ankara için sorulacak böyle bir sunil cevabsiz bırakmak, başşehirlilere çok acı gelmeki ya | Kısa Ankara haberleri | X Bahçeli evler kooperatif azaları, bu pazar yeni mahallelerinde topla. narak evler için kura çekmişlerdir. Titaş firmasının inşa ettiği mahalle, bir milyon iki yüz küsur bin liraya mal olmuştur. Fakat bu fiatin içine kanalizasyon da dahitir. * Türk Ticaret bankasının Ankara köyleri için yaptırdığı kullanışlı pra- tik arabalardan önümüzdeki sene 500 aded daha yaptırılacaktır. * At koşuları, büyük rağbet göre- rek debam etmektedir. Geçen hafta müşterek bahis ve diğer oyunlarda para yekünu 28 bin lirayı bulmuştu. X MÜM iktisad ve tasarruf cemiyeti bu seneki yerli mallar haflası için çok esaslı hazırlıklar yapılmaktadır, Tasarruf hayatına hizmet eden milli bankalara bu sene takdir ve şükran mektupları gönderilecektir, KÜÇÜK İLÂN okuyucularımız arasında EN SERİ, EN EMİN EN UCUZ vasıtadır, Alım satım, kira işlerin- de iş ve işçi bulmak için istifade ediniz! * LU aya maaie e vaa mara Beden terbiyesi hareketleri yapan yavrular Mekteplerde Eğlenceler Kültür bakanlığında bir komisyon yakında çalışmalara başlıyor.. Kültür Bakanlığının bilhassa İlk- mekteplerde çocukların oynıyacakları Oyunları tesbit etmek kararında ol- duğunu haber vermiştik. Bu iş için bir komisyon toplanacaktır. Yeni Spor kanununun & hayatımız için mektepleri birer ele- | man deposu olarak ele almaktadır. Bu mevzu Spor umum müdürlüğünün de iştigal” sahası dahilinde olduğun- dan, Bakanlık, tesbit edeceği eğlence ve oyun şekilleri hakkında kati kara- rını, spor teşkilâtile mutabık kaldık- tan sonra verecektir. Mekteplerde oyun ve eğlenceler muhtelif iklim ve muhitler için ve her mevsime mahsus olmak üzere ayrı ay- rı hâzırlanacaktır. Her şehir ve kasa badaki mektep, bütün Türkiye için hazırlanacak olan oyun ve eğlence şekillerinden kendisine uygun olan- ları ayırarak tatbik edecektir. Bu arada, bilhassa yakın yerler s€- yahatlerine büyük bir ehemiyet veri- lecektir, Mektepler, evvelâ biribirleri- bulü, spor | larü ni, sonra bir şehirdeki mekteplerin ktepleri ve mekteplerin bu- u semtleri tedkik edeceklerdir. Sahneleri müsalt olmıyan mektep- lerin Halkevi sahnelerinder maları için Parti Halkevlerine direktif verecektir, Hulkevi bulunan her yer- de, iyi kötü bir sahne mevcud oldu- gundan, Bakanlığın en çok ehemmi- yet verdiği mektep temsillerinin ves rilmesi mümkün olabilecektir. Spor Kurumunun atçılık, alıcılık, güreş gibi, bilhasa tarihi mili sporla» İ rımızile alâkadar olan kolları bu spor- lardan mektep talebelerinin bünye- lerine ve yaşlarına uygun gelenleri tesbit edeceklerdir. Böylelikle bu spor- rinde küçük yaşta yetişmiş ih- tisas sahibi olmuş bir sporcu gençli- ğin yetişmesi temin edilecektir, Türk Hava Kurumu da, mektepler- de havacılık arzusunu yaymak için modelcilik öğretmen ve vasıtaları ve- recektir. Ziraat kongresi hazırlığı Başvekilimiz mühim bir nutukla ilk ziraat kongresini açacaktır Türk çifçisi artık karasaban İş kanunu Büyük Millet Meclisinde görüşülürken, hükümet, ziraat işleri- ne aid olan İş kanununun yapılmak üzere hazırlıklarda bulunduğunu ifa- de etmişti. Zirat Veakâleti, bu kanun projesi- ni hazırlamağa başlamıştır, Bu pro- je, bilhassa, zirai işçi kullandıran çifliklerle, zirai istihsalât sanayii üze- rinde tatbik edilecektir. Bu proje de büyük ziraat kongresinde oâzaların tedkik ve mütalâasına sunulacaktır. Ziraat kongresine âit hazırlıklar h men hemen bitmiş gibidir. Kongre- nin tedkik edeceği mevzulara ait, kırktan fazla eser bastırılmak üzere- dir. Kongre âzalarına tedkik edilecek mevzulara alt malür'atı ihtiya eden bu eserler dağtıtılacak ve mütalâaları istenecektir. Kongreyi Başbakan Celâl Bayarın, derdinden kurtulacaktır zirai reform için hükümetin tedbirleri ve kararlarını anlatan çok mühim bir nutukla açması muhtemeldir, Ziraat Vekili Faik Kurdoğlu, kongreninin mesai gayelerini izah eden uzun bii konuşma yapacak ve bundan sonra €ncümenler seçilerek çalışmalanna başlıyacaktır. Ziraat kongresi dolayisile, âzalara sinemalarda, ziraati ileri memleket- lerdeki çalışmaları gösteren “filimler gösterilecektir. Kongrenin ne kadar devam edeceği henüz kati olarak belli olmamakla beraber bir hafla süreceği umulmaktadır, En mühim mevzular arasında karasabanın yerine pullu- ğun ve öküz yerine atın. konulmasi meseleleri vardır, Bunun için hükü- met, senede 600,000 pulluk yapabile- cek büyük iki fabrikanın kurulmasını temin edecek iki proje hazırlamıştığ