19 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Teşrinisani 1938 — Başvekil dün geldi, Atatürkün mukaddes tabutu önünde eğildi Başvekil, halkın hıçkırıkları karşısında kendisini tutamadı, gözlerinden yaşlar boşandı Mem Başvekil Büyük Önderin tabuta önünde Başvekil B, Celâl Bayar dün muh- telit katara bağlanan hususi vagonla 12,05 de Ankaradan şehrimize gek miştir. Başvekili Haydarpaşa İstasyo- nunda Büyük Önderimizin baş yaveri B. Celâl, İstanbulda bulunan mebus- B. Celâl Bayar çok müte rdi, Paltosunu çıkardıktan sonra halk Arasında, Ulu Atamızın tabutunun bulunduğu salona girdi. Tabutun önünde hürmetle eğildikten sonra ke- nara çekildi. Büyük Ölünün önün den geçen halkın hıçkırıkları karşı- sında artık kendisini tutamadı, men- Jar, vali ve belediye reisi B, Muhiddin B. Hüdai | İstanbul kumandanı ge- | meral Halis Bıyıktay | Okan, beled müdürü Salih Kılıç tarafından | | l ! Üstündağ Karataban vali muavini ke salona geçti, lıklarile meşgul oldu Başvekil B. Celâl Bayar dün öğle- den sonra Dolmabahçe sarayında ©ce- neral Fahreddin Altan mli Cahid ve yüks tarafından karşıl olmuştur. Başveki reisi B. Muhiddin Ü eden direktifleri vermiştir. Dolmabahçe önündeki müessif hâdise hakkında resmi tebliğ Büyük Öndere son ihtiram vazifesini zapmıya giden vatandaşlarımızın tehacümü 11 kişinin ölümüne sebep oldu Ankara 18 (A.A) — Resmi tebliğ; Dolmabahçe sarayında Atatürkün katsfalkı önündeki ihtiram geçidi ilk eri muntazam bir surette ederek 17/11/1938 saat 20 onra yüz binden fazla vatanda- şın tehacümiyle us gelen izdiham esi geçit müşkülleşmiş ve göste- ehalük yüzünden halk safları a tesirile bir üzere on bir va- tandaşımızın hayatlarının sönmesine Ziyaretin son günü Istanbul halkı gece yarısına kadar Dolmabahçe sarayına akın etti sebeb olduğu büyük bir teessürle ha- ber alınmıştır. Zabıta kuvvelleri vatandaşların hâyat emniyeti İçin kılavuzluk yap- makta ve halin icab ettirdiği tedbir- leri almakta olduğundan bu gibi milessif hadiselerin tekerrürüne ma- ni olmak için zabıta kuvvetlerimizin in vesayasına riayet. edilmesi muhterem ehemmiyetle rica olu- Kalabalık yüzünden saat 12,30 dan sonra Beşiktaş hattında ramvay seferleri tamamen kesildi Büyük Atanın manevi huzurları leşerek otomobile binip Fındıklıya mlerini &rzetmek lan yaya giden- dün de saba rken- na kadar Dolmabahçe sarayına a kadar madan ziyare lsr Tophaneye kadar yolcuları indirdikten tan dönüye lı. Oton hisarlar binasının önünde Saat 12,30 dan it i Be hattında tramvay seferleri tam kesildi, Birçok kilnseler dörde: trar nan tedbirler sayesinde sâ- raya giriş kışt lık temin eği Ziyaretçiler, © Sah önünde bekliyin polisler a intizam ve kolay» azarı iskelesi tarafından (Devamu 5 inci sahifede) dilini gözlerine kapatarak içeriye, ar. | Başvekil cenaze töreni hazır- | İ | İ ! İ AKŞAM Ankara esnafının dünkü ihtifali Atatürkün aziz hatırasını takdisen Zafer, Kutsal, Gü- İ ven âbidelerine çelenkler kondu Ankara 18 (A.A.) — Ankara esnaf cemiyetleri birliğine dahil Ankaranın bütün esnaf ve tacirleri bugün öğle- den sonra toplanarak kalabalık bir kütle halinde U meydanındaki Zafer âbidesine gelerek çelenk koy- muşlar ve Ulu Önder Atatürkün aziz hatırasını takdi: iki dakika süküt etmişlerdir, Bu esnada derhal topla- alk dabu ihtifale Kafile müteakii derek bulvardaki Güven âbidesine çelenkler ve Ikişer dakika 3,30 a kadar Ö müddetince An za ve dükkânları işehire gi- koymuş e ihtifal bütün mağ Jı kalmıştır. Ankarada yapılacak cenaze Merasimi Askeri, mülki erkân, mali, ticari ve idari teşekküllere ait kısım hakkında izahname Ankara 18 (A.A.) — Atatürkün ce- nazelerinin, 20 Sonleşrin 1938 Pazar günü, Ankara istasyonundan kata. falka nakli ve vazını mütenkib çere- yan edecek de merasiminin askeri ve mülki erkânı hükümetle mali, ti- cari ve idari teşekküllere aid kısmı hakkında izahname: Saat 9,30 da ordu mensuplariyle hükümet erkânı «baremin beşinci de- recesine Kacar - bu derece dahildir --» teşrifat sırasiyle yani Mahkemei Tem- yiz, Şürayı Devlet, Divanı Muhasebat Başvekâlet ve sıra ile Vekâletler er- kânı, Ankara Vilâyeti, Belediyesi, C. Halk Part ? dar gönde rilen e mür Kızılay, esirgeme heyetler, kurumu, Türk Hava kurumu, Ankara Ticaret | odası, Barosu, Anâdolu ajansı, Türk | spor kurumu, A. Elektrik 'Türk âno- nim şirketi, İstiklâ! caddesinde yer almış olacaklar ve cenaze arabasını takiben saylavların geçişini mütea- kib katafalkın önünden geçmek üze- re verilecek "işaret üzerine yürüye- ceklerdir Katafalk önünde yapılacak bu ge- | çiş Ulus meydanı istikametinde icra | edilecektir. rifatf olan eskeri erkânın büyük ünifo; erkânı mülkiye ile diğer teşekküller mensubininin ise ceket atay ve silindir şapka giy- meleri ve olmuyanların da koyu elbi- seyi lâbis bulunmaları muvafık olur. Ankaradaki Almanlar namına çelenk Ankara 18 (A-A.) — Ankarada sa kin Almanları temsil eden bir heyet, bugün öğle üzeri Ulus meydanına gi- derek Atatürk anıtına bir çelenk koy- muşlardır, İzmitte üç saat ihtiram geçidi yapılacak İzmit 18 (Telefonla) — Atatürkün | aziz naaşları İzmil İstas; dikten sonra bura k zarfmda bütün halk ve civardan ge- lecek köylüler tarafından ihtiram geçidi yapılacaktır. 'Tren tam 19 da Izmitten ha- relet edecel Beyoğlu Halkevinde tören Beyoğlu Halkevinden sartesi günü saat 1145 de Evimizin 'Tej başındaki merkez binasında, Türk mille- Büyük Kurtanow ve ariz Yugoslavyanın eski Hariciye Nazırı öldü id 18 (A.A) — Eski Hariciye Antuan Trumbiç bugün 74 ya şında olduğu halde Ağramda ölmüş- tür Fransız Reisicümhurunun İngiltere seyahati Londra 18 (A.A.) Resmen bildi- rildiğine göre, Fransa Reisicümhuru İngiltereyi 21 martta ziyaret edecek- tir. sal âbideye ve | j yü 21/11/98 pa- | Ö neşe kaynağının matemi Ankaraya gidiyor. Zarit endamile, bir daha Haydarpaşa kapısının bayrakları arasından, bir elinde Ülkü, etrafında hürmetkâr arkadaşlarının hâlesi ve kaşlarında te- bessüm tesiri veren © ciddi çatıklık olarak inmiyecek. Fakat bu millete yadigâr bıraktığı her şey gibi, Onun o hayalini de, kere bile görenler, ömürlerinin sonuna kadar unutmayacaklar... İstanbula ber gelişinin nasıl bir bayram olduğunu bu matemli günde bir kere daha kalbimiz yanarak hatırlıyoruz. Her mevsim, tabiatı donatan baharı bekler gibi, bu köhne şehre can, ha- reket, neşe getirmesi için, gözler, yoluna çevrilirdi. Asırlık göreneklerle küllen- miş muaşeretimizin üzerinden bir rüzgâr gibi eser, gençlerin gönüllerini alev. ilendirir, yaşlılerın ölmüş sanılan ruhlarında kendilerinin de hayret ettikleri bir kor bulup ortaya çıkarırdı. Somurtuk nineleri bile pinekledikleri köşeler. den Flory3 plâjına sürüklerdi: — Keşke gençliğimiz Onun devrinde başlasaydı... şız! - dedirtirdi. Neşemizdi, matemimiz oldu... Gidiyor... İstanbula bir daha dönmemek üzere... En sakin, en ciddi, en ağır ve tebessümsüz duruşu esnasında, birdenbire, bir Biz meğer yaşamamı- | sürpriz şeklinde bir bareket yapardı. Kaplana benzerdi. Kaplan çevikliğile bir fikir bulur, tathik ettirirdi. Köşede kalmış birine ansızın bir emir verirdi. Zi- ra O yalnız devlete, millete, tarihe, hükmeden değildi; en şahsi gibi görünen fa- kat kökü cemiyetin kötü bir ananesine bağlı olan ferdi pürüzlerimizi de dü- zeltmesini boynunu borç bilmişti. y bir yere umacı gibi gelinir mi7... de araya katılsan a... - derdi. Ve enginler gibi derin gözlerinin canlılığı en abus suratlara sirayet eder; titrek parmaklar, manyatizlenmiş gibi kara örtüleri çıkarır; evvelâ pürüzlü başlayıp sonra berraklaşan sesler, herkesinkine karışırdı. Ve sonra, O büyük ıslahatçınm, O dahi inkılapçının, bizzat emrile kendini Yaşamak zevkini tatmış bulu- Bak şarkı söyleniyor, sen tashih eden o ferd, bir daha geriye dönmezdi nurdu... € bizim gurutumuzdu, iftiharımızdı, neşemizdi... Şimdi gidiyor... O tabu- ia nasıl sığdı... Havsalaya bu sığmıyor... Şimdi ağ Kana kana ağlayalım... Göz yaşları bugün için değilse nan sarleğilmek üzere halkedilmiştir?... Fakat Atatürk neşeyi; yaşamak, alabildiğine yaşamak; zarif, lâtif yaşamak, muhitine hayat saçmak felsefesi- nin en büyük » subivdi... Onun canlandırdığı bu memleket, matemini bile siyahlara bürünmeden yapmıştır... Fakat Onu, o hayat dolu, o hayat verici Şefi bugün sonuncu defa olarak teşyi etlik... Acı hakikat budur... Ne tenakuzlar içindeyiz... ne 2; (Vâ-Nü) Romanyada matem Pazartesi günü Büyük Şefin hayatı hakkında konferanslar verilecek Bükreş 18 (A.A.) — Mini müdafaa riazırı neğrettiği bir emirnâmede Bü- Türk Şefi Atatürkün cenaze me- rasimine tesadüf eden pazartesi gü- nü Romanya dahilinde bilimum as keri kıtaların, askeri müesseselerin ve askeri binların bayraklarının ma tem alâmeti olarak yarıya indirmele. | rini emretmiştir. Bütün Romanya dahilindeki askeri kıtalarda zabitler neferlerine Atatür- kün hayatı hakkında konferanslar verecek ve ayni zamanda Romanya nın büyük bir dostu olan bu Büyük devlet adamının tarihteki mühim ro- lünü efrada anlafacaklardır. Ölüm — Yenemediğim insan!..