19 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

19 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

zi 19 Teşrinisani 18: 1938 AKŞAM Bahife 7 Fransız, Alman, Italyan ve | FI Yugoslav heyetleri geldiler Fransız kruvazörü bu sabah geldi, toplar atarak selâm resmini ifa etti Atatürkün cenaze merasimine İş- tirak edecek ecnebi heyetlerden, Fransız, Alman, Yugoslav heyetleri bu sabah dokuzu çeyrek geçe gelen ekspresle şehrimize gelmişlerdir. Fransız heyeti Dahiliye Nazırı B. Alber Saro, general Hotzinger, albay Koleden mürekkebdir. Alman heyeti eski Hariciye Nazın Von Neurath'ın reisliği altında kor- general List, yarbay Von Rostiden mürekkebdir İtalyan heyeti eski Ankara sefiri Baron Alolzinin reisliği altındadır. Yugoslav heyeti Harbiye ve Bahri- ye Nazırı general Nediç'in reisliği ak tındadır. Heyetlerin bindiği ekspres, bir müddet Yeşilköyde durmuş, 10,15 de gelmiştir. Yunan heyeti on beşte hususi trenle gelecektir. Heyest Başvekil general Metaksasın reisliği altında- dır. Yunan askeri kıtası da ayni trenle gelecektir. Heyet Başvekil Ankaraya hareket edecektir. Fransız kruvazörü Fransanın Emil Berten kruvazörü Dolmabahçede Büyük Önderin mukaddes tabutunu ziyaret eden küçük mektebliler ve müallimleri bu sabah gelmiş ve toplar atarak selâm resmini ifa etmiştir. Kruvazör- den 180 kişiden mürekkeb bir askeri | Fransada mali vaziyet Başvekil ve Maliye Nazırı mühim nutuklar ir söylediler MV eielrin ecnebi memleketlerden geri gelmesi için tedbir alınıyor Paris 18 (A.A.) — Maliye Nazir B. Reynaud, Başvekil B. Dalâdier ve Re- isicümhur Lebrun, dün Fransız gaze. teleri milli federasyonunun senelik zi- yafeti münasebetiyle birer nutuk söy. lemişlerdir. Maliye Nazırı B. Reynaud, kendinin kâlkınma programını son tenkidlere karşı müdafaa etmiş ve teklif etmiş olduğu tedbirlerin ehermmiyetine bir kere daha işaret eylemiştir. Başvekil B. Daladier, mali işlerin ciddi vaziyetinin bir karar ittihazını istilzam etmekte olduğunu söylemiş- tir.85 milyar tahsil edip de 130 milyar sarfetmeğe imkân yoktur. Şu halde büyük bir gayret sarfı lâzımdır. Hü- kümetin kalkınma siyaseti, evvelâ ver- gilere dair alınmış olan tedbirler dola. yısile tenkid edilmiştir. Maamafih B. ; Deladier, bu gibi tedbirler olmaksızın ” böyle bir kalkınmanın mümkün ol- * madığına işaret etmiştir. Plân, sermayenin ecnebi memleket. lerden geri gelmesini derpiş etmektö- dir've daha şimdiden Bank'de Frans'a bir milyar #rank gelmiştir. Hükümete karşı açılmış olanı mücadelenin şidde- ti, hükümetin doğru yolu intihap et- miş olduğunun delildir. Hükümetin bir çıkmaza girmiş olduğu mütalâz- sında bulunulmuş olsa idi muvaflakı- yetsizliğe uğraması anı istihza ile bek- lenilirdi. B. Daladier, şöyle demiştir: Eniri- kâlara kulak âsmâm ve hiçbir manev- ra karşısında boyün eğmiyeceğim. 'Tehdidleri istihfaf ederim. Hiçbir şey beni icraatta bulunmaktan menede- miyecektir. Kalkınma işine devam ede- ceğim. Harp adamı olmadığım gibi İnhidam adamı da olmıyacağım. Halihazırda cümhuriyetin selâmeti ve Fransanın hürriyeti mevzuu bahis- tir. Fransa, heyecan içinde . yaşıyan bir Avrupada bulunuyor. Bu Avrupa- da kuvvetli devletler, eski manitları parçahıyorlar ve bugünkü Avrupada milletlerin hayatını müstacel gayret- lerin, disiplinin ve hattâ tazyikin ka. nunu tanzim ediyor. Böyle bir Avru- pada Fransa, kendi emniyetini ancak kendi kuvvetine istinad ettirebilir, Eğer Fransızlar, kendi sermayeleri ile yaşamakla iktifa edecek olurlarsa Fransa, ikinci derecede bir devlet ha- ak len hee ll İL RR İİİ line gelecektir. B. Daladier, Fransızlardan kalem münakaşalarının tesiri altında kalma- malârını istemiştir. Fransada kargâ- Şalık ve istikrarsızlık ancak hülyalâarı dünyaya hâkim olmak isteyenlerin işi- ne yaramıştır. Kalkınma plânının «dik- tatörlüğü istilzam etmekte olduğu su- retindeki muahezelere gelince B. Da- lâdier, bir diktatörlüğün kargaşalıkla tevkif edilemiyeceği fikrindedir. İngil- terenin dostluğu ve Amerikanın sem- patisi, vifak ve disiplin sayesinde ar- tacak, fakat kargaşalık bu dostluğu ve sempatiyi tehdid edecektir. B. Daladi- ernin memleketi namına bütün mil- letlere sulhü muhafaza etmek hüsu- sundaki azmin, insani haklar pren- siplerine, ırkların müsavatı prensipi- ne, şahsi insaniye hürmet etmek pren- sipine merbutiyeti hakkında yermek- te olduğu teminat, Fransarın kendi" kalkınmasını temin etmiş ve istikba- line ümid ve itimgd İle bakmüsı ha- linde dahâ kiymetli olacaktır, Reisicümhur B. Lebrun, hazırlar meclisi tarafından ittihaz edilmiş olan bütün tedbirleri tasvip etmekte oldü- gunu ve Fransızların Kalkinma plânı. na müzaheret edeceklerini ümid et. mekte bulunduğunu söylemiştir... B. Lebrun, gâzeteleri her türlü yanlış ve maksadı mahsusa müstenid haberlör neşrinden tevakki ederek kardeşcesi. ne teşriki mesaide bulunmağa davet etmiştir. Radikal grupunun kararı Paris 18 (A.A.) — Radikal sosyalist partisinin ta-grupu bu sa- bah yaptığı toplantıda kabul ettiği karar suretinde, Fransız imparatorlu. gunun kati tamamiyeti hakkında baş-|- vekilin azimkâr beyanatını sened itti- haz ederek ve her türlü ırk nazariye. ciliğinden azade olan Fransanın ida» resi altına aldığı bütün milletlerin maddi ve manevi vaziyetlerini mühim | derecede islih eylediğini nazarı dik- kate alarak, müstemleke ve himaye veya manda altındaki topraklardan mürekkep imparatorluğunu olduğu gis bi muhafaza etmek ve Fransız bayra- ğının üzerlerinde sallandığı araziden hiç bir parçasının terkini reddeylemek hususundaki kati azmini beyan eyle- anişLir, kıta çıkarılacaktır. Fransız heyetine i dahil amiral Laboro da bu kruvazör- le gelmiştir. . Evvelki günkü kazada ölenler Evvelki günkü müessif kazada ölenlerin isimleri şunlardır: 1 — Kurtuluşta sütçü Diyamandi (40 yaşında). 2 — 'Topkapıda Arpaemini yokuşu sokğaımda abdülhamid (50 yaşında). 3 — Aksarayda, Lâleli caddesinde 8 numarada Köse Mehmed (35 ya- şında). 4 — 'Tarlabaşında İ9 numarada Santik Ohannes (35 yaşında). 5 — Denizyolları işletmsei müdü- rü B. Raufi Manyasinin kızı Bilum (16 yaşında). 6 —, Mesajeri Maritim kumpanya- si avukatı Belçikâlı Kutonun torunu Sen Benua talebesinden Paul Kuto (15 yaşında). 77 — İstiklâl caddesinde 236 numa rada Ana Okur (58 yaşında) 8 ve 9 — İstiklâl caddesinde Gö- nül sokağında Yıldız apartımanında madam Raya Koşnir ve kızı Bella 'Koşnir, 10 — Bakırköyünde ahçı Hatice (65 yaşında). 11 — Beyoğlunda Lüksemburg ote- Minde Belçikalı Leon. Kalender köşkü yandı Yangın gece yarısına doğru çıktı, sabaha kadar sürdü Yeniköyde Tarabya caddesinde dört katlı içi ahşab, dışı kâgir olan ve Kalender köşkü tesmiye edilen köşkte dün gece saat yirmi dörde doğru yangın çıkmış ve bu sabaha kadar devam ederek tamamen yan- mıştır. Ateş ancak bu sabah saat dokuza doğru söndürülebilmiştir. Yangının,' elektrik okontaktından çıktığı söylenmektedir. Alâkadar ma- kamlar tahkikat yapmaktadırlar. Fransa O Cümbhurreisinin İngiltereyi ziyareti Londra 13 (A.A.) — Resmen bildi. rildiğine göre, Fransa Reislcümhuru İngiltereyi 21 martta ziyaret edecek- tir, Mısırda sevinç çenin ilk çocukalrının doğumu, bütün çenin fk jocuklarının doğumu, bütün memlekette sevinç nümayişleriyle se- Jâmlanmıştar. Genç prensese müteveffa kral Fu. adın annesinin ismi Ferlal adı verile. cektir. listinde büyük bir çarpışma oldu Biringiliz askeri öldü, arap: ların zayiatı çok mühim Kudüs 18 (A.A) —Dün Yafatle Kudüs yolu üzerinde Latrum kasabası civarında Araplarla İngiliz kıtaatı arâ- sında bir muharebe olmuştur. Bu mu- barebe esnasında İngiliz tayyareleri de İnaliyet göstermiştir. Bir İngiliz aske- Tİ ölmüştür, Arapların zayiatı ise çok mühimdir. Beş Arab tevkif edilmiştir. Hayfa mintakasında Kania kasaba sanda da arbedeler olmuştur. 24 Arab tevkif edilmiştir. Araştırmalar devam ediyor Kudüs 18 (A.A.) — İngiliz kıtaatı Saffuriya ve Aynel Kassel de ta- harriyata devam etmekledir, Kudüs 18 (A,A.) —D.N.B. tebliğ ediyor: Yüce İngiliz komiseri Maverayı Er- dünün hükümet merkezi olan Ammaâ- na tayyare ile yaptığı seyahattan dön. müştür. Komiser Amman da Emir Ab- dullah ile müzakerelere devam et- miştir. Siyasi mahfillerde bu müzake- relerin Londrada akdedilecek olan Pi. Mstin konferansına iştiraki İngiltere tarafından teklif edilen emirin ağlebi ihtimal bu seyahatla ve Mavörayı Er- dündeki vaziyetle alâkadar olduğu be- yan edilmektedir. Kudüs 18 (A.A.) — Kudüsten Heb- Tona giden yol üzerinde bugün İngiliz askerlerile Araplar arasında şiddetli bir muharebe olmuştur. Araplar gayet ağır zayiata uğramışlardır. İngiliz as- kerlerinden bir ölü ve 6 yaralı vardır, Yahudiler için henüz Daha tafsilât gelmemiştir. b . Ir yurd bulunamadı Isviçre:““Memleketimiz ancak transit yeri vazifesini görebilir,, diyor Bem 18 (A.A.) — Almanyadan ge- lecek Yahüdilere İsviçrenin kolaylık göstermesi hakkında Hollanda tara- fından yapılan teklife federal meclis verdiği cevapta İsviçrenin elden gele- ni muhacirlere yapacağını bildirdik- ten sonra diyor ki: «İsviçre, Almanyadan gelen muha- cirlere ancak bir transit memleketi olabilir. Binaenaleyh İsviçre hüküme- ti şahsi kontrol olmaksızın kalabalık bir kütleyi kabul edemez, Bununla be- rTaber hudutları kapalı değildir. Bütün talepler tedkik olunmakta ve im- | kân dahilinde müsaadeler verilmekte” dir. Bittabi bu muamelenin devamı Almanyadan gelecek muhacirlerin gi- decek büşka bir memleket bulmaları. na mütevakkıftır. Polonyadaki Yahudiler Varşova 18 (A.A.) Yarı resmi Ger zeta Polska, esasen nüfusu fazla bir memleket olan Polonyanın bazı mem» leketlerdeki Yahudi aleyhtarlığı yü- günden kovulan Yahudi kütleleri için bir muhaceret memleketi haline gel- miş olduğuna işaret etmektedir. Bu gazete, bundan başka vaziyet- lerini islâh etmek istiyen bütün Ya- hudiler için Filistinin merkez olamı. yacağını yazmakta ve Yahudi nüfus. Iâasını ileri sürmektedir. Gazeta Polska, diyor ki: «Bu kabil arazi, Amerika veyahut Afrika kıtalarında bulunabilir. Esasen Yahudiler Filistinde kolon olmak ka- biliyetlerini göstermişlerdir. Amerikanın vaziyeti Vaşington 18 (A.A.) — EB. Ruzvelt, mülteciler meselesi hakkındaki mü- zakerelerde Amerikayı temsil etmek Üzere Tondraya hareket etmesini B. Myron Taylor'dan rica etmiştir. Vaşington 18 (A.A) — B. Rüzvelt kongreden, #lti aylık muvakkat per- mi İle Amerikaya girmiş olan Alman mültecilerinin ikametlerini temdid için salâhiyet istiyeceğini bildirmiş- tir. B. Ruzvelt, bunların memleketten çıkarılmasına mâni olmak üzere mu- vakkat vizelerinin altı ay uzatilme- sını İş Nazırından istemiştir. B. Ruzvelt, tadad o lstesindeki Alman muhacirleri adedinin arttırıl ması imkânı hakkındaki suale ver- diği cevapta, kongreye böyle bir ted- bir teklif etmesi mühtemel bulun- madığını bildirmiştir. Macaristan tedbir alıyor Budapeşte 18 (A.A.) — Hükümet partisinin yahudi meselesinin tedki- kine memür komisyonu bugün öğ- leden sonra B, İmredi'nin başkanlı- Bında toplanmıştır. Verilen mâlü- mata göre, yahudiler, hakkındaki kanunun büyük şehirlere ve bik hassa Budapeşteye ayhudi tehacü- müne mâni olcak veçhile tadili ta- savvur edilmektedir. Muhtaç yahudilerin. muhacereti kolaylaştırılacak ve diğerleri, göç- mek istiyen muhtaç yahudiler için teşkil edilecek; bir yardım sandığını beslemek üzere muhaceret vergisine tâbi tutulacaklardır. Yunanis'anda umumi matem Bayraklar üç gün yarıya kadar çekilecek Atina 18 — Atatürkün vefatından Bulgar Kabinesi itimad reyi aldı Sofya 18 (A.A.) — Başvekilin, hü- kümetin umumi siyaseti hakkındaki istizah takririne verdiği cevabı takib eden müzakerelerden sonra mebusan meclisi, yeni hükümete büyük bir ek- serlyetle itimad beyan ederek müza- kerat ruznamesine geçmiştir. Romanya kralı Dün Londradan Brüksele gitti Londra 18 (A.A.) — Romanya kralı Karol ile veliahdı prens Michel, bu sa- bah Londradan ayrılmışlardır. Krâl altıncı George ve Hariciye Nazırı Lord 'Halifaks, misafirleri istasyonda uğur- Brüksel 18 (A.A.) — Romanya kralı Karol sâat 19 da buraya muvasalat et- miş ve garda Belçika kralı tarafından selâmlanmıştır. Misafirler Laeken şâ»- tosuna inmişler ve orada kral tarafın- dan bir supe verilmiştir. Supede baş- vekil B. Spaak da hazır bulunmuştur. Almanya ile Çekoslovakya arasında yeni bir anlaşma Berlin 18 (A.A.) — Almanya ile Çekoslovakya (bir itilâf âkdetmişler- dir. Bu İtilâf mucibince, Çekoslovak hükümeti, Sudet arazisindeki şi- mendiferlerin normal surelte işleme. si için zarüri olan malzemeyi 15 bis rinci kânunda Almanyaya teslim edecektir. ,