19 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

19 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

19 Teşrinisani 1938 AKŞAM Sahife , Ecnebi heyetlerin bir kısmı geldi İngilterenin Malaya drıtnotu, Romanyanın Rejina Marya torpidosu, Almanyanın Emden kruvazörü, Yugoslav, Rumen, Bulgar Büyük Şef Atatürkün cenaze mö- rasiminde bulunacak ecnebi heyet- lerinin gelişi devam etmektedir. Dün de İngiliz, Romanya, Bulgar, Fenlân- diya, Macar, Afgan heyetleri gek miştir. Gelen heyetler şu zevattan mürekkebdir: heyeti: Mareşal Lord Bird- Yy Punt, albay anıya heyeti Hav »va ve Bahriye general Todoresku, ordu umü- şi general Motas, general ı, yarbay Gergel. General Panof, gö- meral Daskalof, general Bukaçyef. Fenlândiya heyeti: Ekselâns Onl Talas ve maiyeti, Macar heyeti: General Vitez Ojen Puskâyi, albay Emerik Nimet, albay Aleksandre Macaroşi, Afgan heyeti reisi Afganistanın s sefiri prens Veli, Leh ordusunu si! edecek general Podhovski de gelm dir. Leh heyetinin di- ugün geleceklerdir. ler sivil ve asi arı tarafından hükümet na alar şi ikametlerine len Perapalas ve Tokatli- erdir. Gelen as- rilmişlerdir, Gelen ham gemileri İngilterenin Ma a dritnotu dün h li umıza gelmiş, toplar ata- rak il m vazifesini ifa etmiştir. Saat 1030 da Ruümenlerin Rejina Marya torpido mubribi gelmiş, 21 pare top atmıştır. Bu gemi ile ba- şında sancağı olmak üzere bir bölük asker gelmiştir, Askere bir bando mus zika refakat etmektedir. Heyet reislerinin beyanatı Macar heyeti reisi tuğ general Olen Rüskay dün gazetecilere şunları söy- Jemişti — kiye nezdinde Macaristanin ilk mümessilliğini yapmıştım. Bu münasebetle ebedi Şefiniz Atatürkü müteaddid defalar görmek fırsatına nall olmuştum. Bunun içindir ki, hükümetim beni Macar heyeti reisli- gine seçti. İkinci defa olarak 'Türki- yeye geliyörum: Macar milleti kardeş Türk milletinin matemine bütüm kal- bile iştitak etmektedir. Çok mütessi- riz.» Penlândiya heyeti reisi, Fenlândi- yanın Ankara sefiri B. Talas ta de. miştir ki - Büyük Atatürkün ölümü Fen- ada derin bir teessür uyandır. r. Ayni ırka mensub kardeş $i- fatile Türk milletinin büyük âcısına iştirak etmekteyiz.» Bülgar Harbiye Nazın general Daskalof şu suretle beyanatta bulun- İ muştur: «Büyük ölünün huzurunda eğil meğe ve bütün dünyanın büyük bir kumandan, eşsiz bir inlkolâpçı olarak tanıdığı Ulu Önderinize olan son ih- tiram vazifemizi yapmağa gidiyoruz. Atatürkün vakitsiz ölümü dünyanın her tarafında olduğu gibi Bulgaris- tanda da derin ve samimi bir teeş- sür uyandırmış ve hiç şüphe yoktur ki onun hayata gözlerini yummasile insanlık yeri kolay kolay doldurula- mıyacak büyük bir adam kaybet- miştir.» Kral mümessili general Panof da şu suretle teessürlerini beyan etmiş, tir: «Ataşemiliterliğindenberi büyük dost olarak tanıdığımız Atatürk, öni- rünün sonuna kadar bu dostluğu muhafaza etti. Bu itibarla da ölü- Soldan sağa doğru yukarıda İngilir, Polonya, ikinci sırada Afgan, Rumen beyetleri, üçüncü sırada Yugoslav askerleri ve zabitleri sağda Macar heyeti münü büyük bir kayıp saydığımız Atatürk için ne kadar kederlensek yeridir. Ancak gene büyük bir dost ve devlet adamı olarak tanıdığımız onun kıymetli halefi İsmet İnönünün varlığı ile müteselli oluyoruz» Ecnebi heyet reisleri Atatürkün cenaze merasiminde has zr bulunmak üzere Ankaraya gide- cek olan ecnebi heyeti murahhasaları reislerinden bazılarının kısaca tercü“ mel hallerini yazıyoruz: İngiliz Kralı majeste Jorjun mü- messili fell mareşal Lord Birdwood sarayı karalı nazırıdır. Umumi harb zamanında, Anafartalarda ve Ark burnunda İngiliz Anzak ve Yeni Ze- landa kuvvetlerine kumanda etmiş, bu itibarle Arıburnunda Atatürkün kuinandasındaki kuvvetle çarpışmışta. Fransız heyeti murahhasa reisi B. | Albert Sarraut uzun seneler, Ankara Fransiz setirliğinde bulunmuş, Fran saya döndükten sonra Başvekilliğe geçmiştir. Şimdi Daladier kabinesin- de Dahiliye Nazırıdır. Kendisi Fran- sız radikal sosyalist fırkasının en na- fiz erkânındandır. Alman heyeti murahhasası reisi Von Neurath uzun seneler Londra büyük elçiliğinde bulunduktan sonra | B. Hitler tarafından Hariciye Nezare- tine tayin edilmiştir. B. Ribbentrop, Alman Hariciye Nezaretine tayin edildikten sonra kendisi B. Hitlerin müşavirler meclisi reisidir ve devlet Hariciye Nazırı ünvanını haizdir, Sovyet heyeti murahhasası reisi B. Potemkin bir aralık Sovyet general kosolosluğunda. bulunmuş, sonra Pa- ris Sovyet sefirliğne nakletmiştir. B. Potemkin şimdi Sovyet Hariciye ne- zareti müsteşarı ve B. Litvinofun mu- avinldir. İtalyan heyeti murahhasası elsi B. Alolzi memleketimizde İtalyan bü- yük eçiliğinde bulunmuş, buradan infikâk ettikten sonra Hariciye müs- teşarlığına tayin edilmiş ve İtalya Milletler Cemiyetinden : çekilinceye kadar Cenevrede Roma hükümetini temsil etmiştir. Limanımıza gelen ecnebi gemileri Atatürkün cenaze merasimine işti- Tak etmek için limanımıza gelen ec- nebi harb gemilerinin evsafı şudur: İngiliz Malaya dritnotu 31,100 ton- luktur. 1915 senesinde inşa edilmiş, fakat son senelerde yeniden yapılmış denilecek derecede tamir edilmiştir. Süratli saatte 25 mildir. Sekiz tane 38lik, 12tane 15lik, 4 tane onluk topu, tayyarelere karşı bir çok dafi topları ve içinde dört tayyaresi var- dır. Mütettebatı 1180 kişidir. Sovyet Moskova torpito muhribi, yepyenlidir. 2900 ton hacmindedir. Sü- rati saatte 35 mildir. Beş tane 12 lik, 4 tane 3/7 lik tayyare topu, 6 torpil kovanı vardır. Fransanın Emil Bertim kruvazörü 5800 ton hacminde olup 1933 sene- sinde yapılmıştır. Sürati satte 34-39 mildir, 9 tane 15 lik, 4 tane 9 luk, 8 tane 3,7 ik tayyare topu, 6 torpil ko- vanı ve İçinde iki tayyaresi vardır. Almanyanın Emden kruvazörü 5,400 tonilatoluktur. 1921 senesinde yapıl. | askeri kıtaları da geldi muş, 934 de tamir edilmiştir. 3 tane 8,8 lik tayare topu, 4 mitralyözü ve 4 torpil kovanı, içinde tayyareleri var- dır. Sürati satte 29 mildir. Dört heyet bugünkü Torosla Ankaraya geliyor Adana 18 (Telefonla) — Atatür. kün cenaze merasiminde bulunacak olan Suriye, Irak, İran ve Lübnan he- yetleri bugünkü Toros ekspresile An- karaya geçtiler. Yugoslav heyeti Sofya 18 (A.A.) — Atatürkün ce- naze töreninde bulunacak olan ve Harbiye Nazırı general Neğdiçin riya- setinde olan Yugoslav heyeti bu sa- bah saat 11 de Sofyaya gelmiş, istas- yonda resmi zevat tarafından karşi- lanmış, Yugoslav elçiliğinde öğle ye- meğini yedikten sonra saat 12 de Ankaraya doğru yoluna devam et- miştir. Yunan heyeti Atina 18 (A.A.) — Atina ajansı bik diriyor: Başvekil Metaksas, Atatürkün ce naze merasiminde Yunanistanı tem- sil edecek olan heyetin riyasetinde olarak, bu sabah saat 6,30 da hususi trenle Ankaraya hareket etmiştir. Yunan Hidra destroyeri bugün İs- tanbula varmış olacaktır, Hükümetin bir emirnamesile res- mi binalardaki bayraklar, pazar, pö- tartesi ve salı günü yarıya kadar çe kilecektir, Polonya heyeti Ankara 18 (A.A.) — Atatürkün ce- Naze törenine iştirak edecek olan Po- Tonya heyeti, Ankara büyük elçisi So- kolniki, general Zygmunt ve general Podhovskiden mürekkeptir, Fransız, Alman ve İtalyan heyetleri Sofyadan geçer- lerken Sofya 18 (A.A) — Ankarada Ata türkün cenaze merasimine iştirak edecek olan Fransız, Alman ve İtal- yan heyetleri bugün saat 17 de Sof- ya istasyonundan geçmiş ve Kral na- mına mabeyn sekreteri B. Stamenof ile Başvekil adına Hariciye siyasi şube direktörü B. Naltinof, Harbiye Nazi- rı namına erkânıharbiye relsi muavin general Hacıpetko ve Türkiye, Fran- sa, Almanya ve İtalya orta elçileri tarafından selâmlanmışlardır. Yukarıda dün gelen İngilterenin Malaya ürıtnotu, ortada Almanyanın Emden, aşağıda Fransanın Emil Bertin kruvazörleri