6 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Kânunuevvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Fransada deniz grevi | de bitmek üzere Hükümet limanlarda tahrikât yapanları araştırmağa başladı Paris 5 (AA) Deniz ticaret Nazırı, Marsilya, Bordo ve Sennazer limanlarında, mesainin tamamen normal olduğunu, Havr'da denizciler grevinin seyrini takib etmekle bu- lunduğunu bildirmektedir. Havr dok amelesi normal bir şekilde işlerine devam etmektedirler. Paris 5 (A.A.) — Havr'daki deniz grevl devam etmekte İse de bu gre- vin uzun müddet devamı muhtemel görülmemektedir. Grevi diğer liman- lara da sirayet ettirmek istiyen tah- rikâtçıların araşlırılmasına faaliyet- le devam edilmektedir. Zabıta, bil hassa Havr'daki tahrikâtçıların baş- hcası olan Chedeille'i şiddetle ara maktadır. Umumi vaziyette tebeddül yoktur. Umumi grev dolayısile memleketin her tarafında fabrikalar kapılarını kapamış ve fabrikatörler, arzu ettik- leri takdirde yeni iş kontratoları imza edebileceklerini ameleye bildir- mişlerdi. Ameleden yavaş yavaş ce vab almağa başlamışlardır. Normandie vapurundaki grev Paris 5 — Normandie vapurunda» ki işçilerin grevi üzerine neden do- nanmanın yardımına müracaatla vapurun hareket ettirilmediği deniz ticareti nazırından sorulmuştur. Na- zir demiştir ki: «Vapurda garson, ka- dın oda hizmetçisi, ahçı vesaire ol mak üzere 300 müstehdem vardır. Bunların yerine bir günde başkala- rıni bulmak kabil değildir, Diğer taraftan donanma transat- Jantiği tesellüm etmeği kabul ödeme- miştir. Çünkü vapurun 200 makinis- tinin yarısı mütehassıslardır. Bun- ların yerine başkalarının ikamesi ka- bil değildir. Fabrikalarda tekrar işe başlandı Paris 5 (A.A.) — Grevden mülees- | sir olan fabrikaların ekserisinde işe tekrar başlanmış, iş normal şekilde — Milileştirilen. tayyare fabrikaların- da işçilerin kadrosu bugün yarın ta- mam olacaktır. Zira günde iki ilâ altı Renault fabrikalarında bu sabah 3000 işçi hadisesiz işe başlamış ve servislerin ekserisi normal şekilde ça- lışmiştır. Perşembe günü bu fabrika- lar tam kadrolarile çalışacaklardır. Hususi endüstride de işe tekrar baş- lama nisbeti bu sabah çok geniş ol- muştur. Fon Ribbentrop Parise hareket etti Fransız gazeteleri, Alman nazırının seyahatini memnu- niyetle karşılıyorlar Berlin 6 — Alman Hariciye Nazırı Fon Ribbentrop, Fransız - Alman edemi tecevüz beyannamesini imza- lamak için dün akşam trenle Pârise hareket etmiştir. Paris 5 (AA) Gazöteler, Al- man Hariciye Nazırı Von Ribbentro- pun yarın Parise yapacağı ziyareti hararetle mevzuubahis ederek, umu- miyet itibarile bu ziyaretten Fransız - Alman münasebetlerinin iyileşmesini ve Avrupa sulhunun . kuvvetlemesini beklemektedir. Ere Nouvelle gazetesi, bu ziyaretin gerek Fransa için, gerek Almanya için ve gerek sulh için mesud bir ha- dise olduğunu yazıyor. Jour gazetesi, Fransanın bugünkü vaziyette Roma ile olmaktan ziyade Almanya ile anlaşabileceğini kayde- diyor. Excelslor gazetesi de, her iki tara- fın biribirine karşı kurmuş oldukları geçilmez Maginot ve Siegfried müs- tahkem hatlarının bu suretle düş manlık mahiyetlerini kaybedeçekle- rini yazıyor. Ziyafet davetnameleri Paris 5 (AA) — Reuter ajansı muhabirinden: Alman sefareti, çarşamba günü B. Von Ribbetrop şerefine verilecek 3i- yafete aid davetnameleri almanca li- sanile yazmak suretile diplomasi ha- yatında bir emsal ihdas etmiştir. Şimdiye kadar bu kabil davetname- ler, sefirin bulunduğu memleket Ik sanile kaleme alınmakta idi. Büyük Millet Meclisinin dünkü içtima Ankara 5 (A-A.) — B. M. Meclisi bu- gün B. Refet Canıtezin başkanlığında toplanmış ve memurin kanunu mu- vakkat encümenile vilâyetler hususi idareleri tedkik encümenine ve avcı- ik kanununa ek kanun lâyihasını © tedkika memur encümene seçilecek Azayı ayırdıktan sonra içtimaa niha- yet vermiştir. Meclis çarşamba günü toplanacak- tır, Balkan genel kurmay başkanları Toplantı bir ziyafetle nihayete erdi Atina 5 (A.A) — Balkan antantı devletleri genel Kurmay başkanları konferansı nihayete ermiştir, Harbiye müsteşarı general Papadi- mas, bu akşam genel Kurmay baş- kanları şerefine askeri klübde büyük bir kabul resmi tertib etmiş ve bu kabul resminde velihad haip prens Paul, Başvekil Metaksas ve hükümet azası da hazır bulunmuştur. Japon - Çin sulh müzakereleri Hong Kong 5 (A.A.) — İnanılır bir menbadan verilen malümata göre, | Çin barış partisi delegesi Tsenztsong | Ming'in İngiliz kolonisine muvasalatı İ üzerine Çin ile Japonya arasında ba- rış müzakereleri başlamıştır, 'Tahsi- lini Fransada yapan Ming, Demir- İ yolları nazır muavinliği etmiştir. Bu müzakerelerin Çin barış partisinin mareşal Çan Kay Şekin istifasını te. min için sarfettiği gayretlerle münâ- sebattar olduğu bildirilmektedir. Alt ayda 57,000 Çinli ölmüş Tokyo 5 (A.A.) — Şimal Çininde beş aydanberi devam eden temizleme hareketi sona ermiştir. Tokyoda neş- redilen resmi rakamlara göre, bu mü- cadele esnasında 57 bin Çin asker ve gönüllü ölmüş ve 3000 Çinli esir alınmıştır. Ğ Müthiş bir yangın Şungking 5 (A.A) — Şanghayda Rusca intişar eden bir gazetenin bil- dirdiğine göre, Japonların elinde bu- lunan Mukden askeri fabrikalarında yangın çıkmış ve binaların büyük bir kısmı harab olmuştur. Yangının se- bebi henüz anlaşılmamıştır. Yangın esnasında 53 tayyare, 6700 havan to- pu, 500 bin fişek 1 mahvolmuştur. Etibank umum müdürü memlekete dönüyor Ankara 5 (Telefonla) — Sanayici. lerle temas etmek üzere Londraya gitmiş olan Etibank umum müdürü İ B. İlhami Nafiz temaslarını bitirerek Londradan ayrılmıştır. İ Paris, Berlin, Viyana ve Peşteye İ uğrayarak kânunuevvelin 10 unda istanbula gelecek, 12 sinde burada ç Bulunacak yüz işçi tekrar işe kaydolunmaktadır. Dolmabahçe sarayı | önünde ezilenler Adliye raporu, mesuliyeti tertibat almakla mükellef olanlarda buluyor Büyük Şef Atatürkün tabutu ziya- ret edildiği esnada Dolmabahçe sara- Yının önünde on bir vatandaşın ölü- mile neticelenen faciaya dair müd- delumumilikçe yapılan tahkikat bi- tirilmiş, evrak vilâyet memurin en- cümenine verilmişti. Yapılan tahki- kat neticesinde on bir vatandaşın sâray kapısında fazla sıkışmak yü- zünden inkıtaı teneffüsten öldükleri tesbit edilmiştir. Bundan masada altı kişi de muhte- lif yerlerinden yaralanmıştır. Ölenle- rin cesedleri ve yaralananlar Adliye doktoru B. Enver Karan tarafından muayene edilerek rapor verilmiştir. Adiiyece yapılan tahkikatta o gün ziyaret esnasında izdihama meydan verilmemek üzere yol üzerinde kor- don tesis edilmemesi, saraydan çıkan halkın dışarda saraya girmek istiyen- lerin arasına karışması ve saray ka- pisının evvelâ kapatılıp bilâhara bir- denbire açılması neticesinde bu fa- cianın vukubulduğu meydana çık- mıştır. Bu yüzden, yukarıda zikredi- len tertibatı almakla mükellef olan kimselere mesuliyet terettüp etmek- tedir. Vilâyet memurin muhakemat en- cümeni bu mesuller hakkında lüzu- mu muhakeme kararı verdiği takdir- de müddelumumilik bunların teczi- yesi için derhal kanuni takibata giri- şecektir, İsmet İnönünün hitabesi mektep” lere dağıtılacak Reisicümhur İsmet İnönünün Re- isicümhurluğa intihabını müteakib halka hitaben neşrettikleri beyanna- me bastırılmış ve Maarif müdürlüğü- ne gönderilmiştir. Maarif müdürlüğü bu beyanname- yi büyük birer lâvhe halinde mek- teplere dağılarak astıracaktır. i Mahrukat kanunu Maden kömürü “ yakmağa İ mecbur tutulacak mıntakalar | tesbit ediliyor Ankara 5 (Telefonla) — Mahrukat kanunu mucibince maden kömürü yakılacak yerleri tesbil etmek üzere Etibank tarafından Karadeniz ve Ak- deniz havalisile, orta Anadoluya mü- tehassislar gönderilmiştir. Bu mü- tehassıslarca tesbit edilecek mıntaka- lar İktisat Vekâletinin tetkikihden geçtikten sonra ilân olunacaktır. Etibank ucuz maden kömürü tipi bulmak, ve sobalar yaptırıp memle- ketin her tarafında salmak üzere tetkik ve temaslara başlamıştır. Gele- cek kış mevsiminden evvel mahrukat kanununun her yerde tatbikine ge- | çilmiş olacaktır. Galatada bir cerh Bir şoför muavini, aşk ra- kibini bicakla yaraladı Foti isminde bir şoför muavinile ar- kadaşı Ali Osman Neclâ adında bir kız sevmektedirler. Ali Osman dün ak- şam Galatada Necati bey cadelesin- den geçerken Neclâya raslamış ve bir kaç adım geriden Fotinin genç kızı ta- kip etmekte olduğunu görmüştür. Ali Osman Fotinin yanına gitmiş, koluna girmiş ve kendisile görüşmek istediğini söylemiştir. İki genç bir az ilerideki Karaoğlan sokağına girmiş- ler, bu esnada Ali Osman bıçağını çe- kerek rasgele Fotiye vurmuşlur. Ço. cuğun feryadını duyahlar imdada koş- muşlar, mütecaviz yakalanarak tah- kikata başlanmışar. Korent kanalı bir ay kapalı Atina 5 (AA) Korent kanalı şirketi, şiddetli yağmurlar dolayısile hasıl olan bozukluklardan, Koreni ipten meri Ür bir ay Kil Jtalyanın isteklerine karşı B. Çambörleyn ile B. Daladier'nin beyanat. İngiliz Başvekili Italya, taahhüdlerine sadık kalacağına bizi temin etti diyor Fransız Başvekiline göre kendisine gönderilen binlerce sadakat telgrafı, Italyan müddeiyatına beliğ bir cevab teşkil eder Londra 6 — İtalyanın Tunus, Korsika ve Nis üzerinde ileri sürdü- ğü müddeiyat dün akşam Avam Ka- marasında mevzuu bahsedilmiş ve İngiliz Başvekili B. Çambörlayn muh- telif mebuslar tarafından bu mesele hakkında Sorulan suallere cevab ve- Terek demiştir ki; « İngiliz - İtalyan itilâfında Fransaya karşı taahhüdlerimizi bozacak hiç bir şey yoktur. Bilâkis bu anlaşma, Akdenizde statükonun muhafazasını &mirdir. İtilâf- ta Tunus İles Korsika hakkında hiç bir kayıd bulunmamakla beraber, itilâfna- menin zeyli Akdeniz statükosunda her hangi bir tebeddül vukuunu menediyor. (Şiddetli alkışlar). İtalyan meclisinde yapılan tezahürat Üzerine Romadaki sefirimize İtalya hü- Kont Ciano bu teşebbüsümüze İtalyan hükümetinin bu tezahürle alâkadar ol- madığını ve taahhüdlerine riayet etmek niyetinde bulunduğu cevabını verdi.» Bunun üzerine bir mebus B. Çam- börleyne, bugünkü ahval ve şerait altında İtalyada Ant» ve ihtiyarf bir nümayiş yapılacağına inanıp inan- madığını sormuş, B. Çambörleyn bu suale şu cevabı vermiştir: — Biz Roma hükümetinden teminat aldık ve bu teminatı kabul ettik. Ayni mebus bugün İtalyada ânl ve ihtiyari nümayişler yapılmıyaca- ğını yazan gazeteleri okuyup oku- madığını Başvekilden tekrar sormuş- tur. Başvekil bu suale cevab verme- diği gibi Fransa, İtalyanın bir teca- vüzüne uğradığı takdirde İngiltere- nin Fransızlara yardım edip etmiye- ceği sualini de cevabsız bırakmıştır. B. Daladier'nin beyanatı Paris 6 — Fransız Başvekili B: Da- ladler İtalyan meclisinde yapılmış olan tezahiirattan bahsederken demiştir ki: «— Tunusla Korzikadan aldığım binler- ce sadakat telgrafı, bu tezahürlere en iyi bir cevab teşkil eder Roma sefirimiz, Kont Clanoyu ziyaret ederek bu tezahür- leri protesto etmiş ve kendisinden izahat istemiştir. Kont Ciano, İtalya hükümeti- nin bu tezahürler ile alâkası bulunmadı- gini temin etti. B. Daladier Korsika ve Tunus hal kına, vekar ve itidallerini muhafaza etmelerini tavsiye etmekle beyânatını bitirmiştir. Almanyada Yahudiler aleyhinde yeni tedbirler Yahudilerin radyo ve telefon sahibi olmaları da yasak edilecek Berlin 5 (A.A) bildiriyor: Bir çok Alman şehirlerinin Berli- nin gittiği yola giderek yahudilerin sokaklarda dolaşmalarını çok şiddöt- li tahdidata tâbi tutacakları tahmin edilmektedir. Bu işi yapacak olan ilk şehrin Viyana olacağı zannediliyor. Zira Viyanada pek çok yahudi vardır. Frankfurt, Hamburg, Kolonya ve Cassel'de de birçok yahudi Kolonileri vardır, fakat bu şehirlerde yahudi mahalleleri vücuda getirilmesi Berlin ve Viyanada olduğu gibi müşkilâta maruz bulunmamaktadır. Yahudilerin az miktarda bulun- dukları yerlerde sokaklarda gezmele- rinin tahdidata tâbi tutulmaması muhtemeldir. Maamafih, kahve, ti- yatro, sinema gibi umumi yerlere gir- meleri menolunacaktır. Bundan baş- ka yahudilerin radyo ve telefona sa- hibi olmaları da menedilecektir. Müfrit naziler, trenlerde ve tram- vaylarda yahudiler için ayrı kompar- tımanlar vücuda getirilmesini iste- mektedirler, Yahüdilerin emlâki Berlin 5 (A.A) — Ekonomi Nazırı — Revter ajansı | doktor Funk, ekonomik hayatın, emlâk ve erazinin ve milli gelirierin bütün diğer şubelerinin yâhudilerden tamamile kurtanlması hakkında bir emirname neşretmiştir. Bu &mirname mücibince, yüksek idari makamlar, yahudileri kendi mü- esseselerini veyahut o gayrımenkulle- rini tasfiye etmeğe davet edecektir, Bu malların muvakkat surette idare- $#i için tröstler tesis olunacaktır. Ya- budiler, halen ellerinde bulunan bü- tün kıymetli evrakı, esham ve tahvi- Iâtı mecburi surette depo edeceklerdir. İtalyada Yahudiler Ari hiz- metçi kullanamıyacaklar Roma 5 (A.A.) — Irkın müdafaa- sına müteallik olan kararmamenin yahudilerin ari ırka mehsup hizmet- çi kullanmalarını meneden maddesi, dün İtalyanın her tarafında meriyet mevkiine girmiştir. Yalnız muhtelit aileler yani kan kocadan biri ari ırktan ve diğeri ya di olan aileler, zabıta tarafından tak- Bükreşte bir cinayet Demir muhafızlar, bir mira- layı sokak ortasında öldürdüler Bükreş ö — Ordu erkânından mi- ralay Kristesko, bugün sokakta, de- mir muhafız teşkilâtına mensub iki sulkadsci (tarafından öldürülmüş- tür. Katillerden biri kaçmış, diğeri yakalanmıştır. Cinayet, büyük bir heyecan uyandırmıştır. Demir muha- fızlar, maktule iki hafta evvel bir maktab Di idama mahkü- Daladier'nin mevkii güçleşmiş Paris 5 (A.A.) — B. Daladier'nin va- ziyeti kabinede iki azası bulunan $05- yalist birliği fırkasının kararları yü- zünden daha ziyade müşkülleşmiştir. Filvaki bu fırka, gayri kanuni grevi teessüfe şayan bulmakla beraber ka- rarnameler ve şösyalistlerie komü- nistleri hariç bırakacak yeni bir par- lâmento ekseriyeti teşkili aleyhinde ve bir selâmeti umumiye kabinesi vücuda getirilmesi lehinde karar ver