6 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

6 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Orme Na Bu sene örme balo elbisesi de yapılıyor Senelerdenberi elde örme yün bluz ve elbiselere fazla rağbet vardı. Bu 86- ne bu rağbet fevkalâde artmıştır, Elde örme tayörlerle Mantolardan başka, sabahlıklar ve balo el leri de çok gi. yilmektedir. Bu el erin elde örül- müş olmaları asıl kı; İlerini teşkil etmektedir. Çok pahalıya satılan bu gibi elbiseleri eli bir parça düzgün olanlar pek güzel örebilirler. Elde örülecek her hangi bir şeyin, sarfedilecek zahmete, emeğe yazık ol- maması için, kullamlacak yünün iyi cins ve yumuşak olmasına itina edil melidir. Yünün cinsi kölü ve sert de olsa örmek için ayni zahmet sarfedi. lecektir, İyi cins yün daha yatkın olur, pürüzlenmez, yumuşak olduğu için bi- çime gelir, yıkanınca şeklini kaybet- mez, keçelenmez ve bir çok defa sökü- lüp başka bir şekilde tekrar işlenebi- vir. Manto ve tayörler kumlu yünlerle ve basit bir iğne olarak işleniyor. Bluz- Jar fantezi yünle ve fantezi iğne ola- rak bin bir çeşit işlenmektedir. Elbiseler ise ince yünle dantel gibi ince ve ajurlu iğne olarak işlenmekte- dir. Herhangi bir işe başlamazdan ev- vel yünün kalınlığı ile hangi numara şişin daha münasip olduğunu anla mak için örnek çıkartılmalıdır. Han- gi kalınlıkta şişle hangi örnek yatkın olursa onu intihap edip işlemelidir. Bir modelin tarifinde gösterilen il mek adedi herkese uygun gelmez. Sı- Kı işliyenlere dar, gevşek işliyenlere bol ve büyük gelebilir. Elbise işlenecek yün ve şişlerle küçük bir örnek çıkart- malı. 10 ilmeğin kaç santim ettiğini anlıyarak bedenin ölçüsünü aldıktan sonra tam ilmek adedi ile işe başlamak kabildir. Yünlü elbiselerdeki lekeler nasıl çıkartılır? (İngiliz suyu) ismi verilen şu ilâç yünlü elbiselerdeki lekeleri gayet iyi temizler: 100 gram doksan derecelik ispirto, 40 gram amonyak, 40 gram benzini bir araya karıştırmalı ve ağ- zını kapıyarak muhafaza etmelidir. Mayasılın önüne geçmek için kolay bir ilâç Kışın ellerde olan mayasılın önüne geçmek için kolay bir ilâç: 3 bardak su içine altı yaprak tefne atarak fıkır fıkır kaynadıktan sonra ateşlen indirmeli. Tlk olunca eller bu su ile banyo yapılmalıdır. MEŞ'UM : j Son günlerde kış modası olarak bir | çok yenilikler ortaya çıkmıştır: 1 — Şapkalar fazla öne düşük giyil- mektedir, Arkadan saçlar tamamiyle açıktır. 2 — Saçlar alın Üzerinde bukle ola- rak taranmaktadır. 3 — Arka saçlar tepeye doğru tara- Kepeğe karşı bir ilâç Saçların parlaması ve başta kepek olmaması için saçları haftada bir çö- venli su ile yıkamak faydalıdır. Aktarlarda satılan çövenden yüz gram almalı. Altı bardak su ile kay- natmalı. Baş yıkandıktan sonra saç- lar tülbentten süzülen bu su ile çal- kalanmalıdır. Lâhana, kürüfasiye koku- suna karşı kolay bir tedbir Lâhana ve kuru fasulye yemekleri pişerken ekseriyetle evin içine pişen sebzenin kokusu yayılır. Buna mâni | olmak için bir peçeteyi sirkeli suya ba- tırarak ıslatmalı. Tencere kapağının kenarlarını değirmi olarak katlanmış | lak peçete ile sarmalı. Bu suretle | koku eve yayılma; KADIN nacak yerde enseye taranıyor ve er. kek saçları gibi enseden kesiliyor. 4 — (Prenses) ismi verilen kemersiz elbiseler çok beğeniliyor. Dantelden kolların ve bluzların yukarısı yapıl maktadır. 5 — Siyah po dö süetten çanta. Si- Yapılması kolay bir şekerleme Eve gelen misafirlere şekerleme çi- kolata, ikram etmek âdettir. Tarif cde- ceğimiz şekerlemenin yapılışı kolay, lezzeti pek güzeldir: 250 gram karışık her hangi bisküi- den almalı. Bunları iyice dövmeli, 125 gram kızarmış bademi de makineden geçirmeli, 125 gram karışık meyva şe- kerlemesini gayet ince doğramalı. Üç yumurta akını 100 gram İnce pudra şekeri ile köpürünceye kadar telle vür- malı, sonra içerisine dövülmüş bisküi, | makineden geçmiş bademi, ince doğ- ranmış meyva şekerlemesini ve küçük bir kadeh rThüm veya her hangi koku- Tu bir likörü ilâve ederek bir hamur | yapmalı. Bunları çay kaşığı ile küçük parçalara taksim ederek toz halinde çikolata içerisinde yuvarlamalı ve ta- | | bağa dizmel yin... Meğer ki başka bir hâdise çık- sın da vaziyet değişsin... — O halde kurtuldum. Ve sevinçle erkeğin boynuna sarıla- | rak: Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ - Nü) — Hayır... Esaslı bir şey bilmiyo- | rum,.. Fakat acele yüzünden yanlış | bir hareket yapmak istemiyorum. | Bu Sözleri söylerken, Bediin pek şaş- kın bir hali vardı, — İçinize şüphe mi girdi? — Evet. — Niçin?.. Sebep yok!.. Katil olduğu birçok delâille anlaşılıyor... Bana kalırsa bu işte hiç hissiyat rol oynamamalı... Katil cezasını gör- meli,.. Biraz sitemli ve sert konuşmuştu. Sesini yükselterek: — Hattâ teammüd olduğu görülüyor... Hırsızlık ie... İdam edilse bile ibret olur. Bu sözleri işiten Bedi, sapsarı kesi- lerek, heyecanla: — İdam mı? - dedi, — Eibette... Hâkimlerin takdirine kalmış... Fakat tereddüdünüz beni hayrete düşürüyor... Sizce karanlık kalan hangi nokta?... — Evvelâ: Dekorlar arasına sakla. nan amele kılıklı genç bulunmadı. ve tasmim de sebebi- | olmadan kabil mi?... 'Tefrika No. 82 — Adanı sen de... inanıyor musunuz?,.. ğu bir yalan... — Maamafih, bence bu işi bir kere Siz bu hikâyeye Kızın uydurdu. i daha tedkik etsek daha iyi olur... — İmkânsız, azizim... Esaslı sebep Evrakı verdiniz... Muamele yoluna girdi... Meselenin bir an evvel bitmesi lâzım... İş zaten lü- zumundan fazla uzadı. Bedi, muhatabının ahlâkını bilirdi; Birşeye karar verince katiyen dön- mez... Perişan bir halde odadan çıktı. Âde- | ta bacakları titriyordu. Bir taksiye at- ladı ve telâşla Lemanın evine doğru gitmeğe başladı. Genç kadın da yalıda şeriki cürmü- nü heyecanla bekliyordu. Onun mü- tereddid olduğ'unu ve vicdan azabı çektiğini hissetmiş; vadettiği şekilde hareket etmiyeceğinden korkuyordu. Erkeği görür görmez sordu: - Bu işne zaman bitiyor?... Kız ne zaman hüküm yiyecek? — Çabuk olacaktır... Merak etme de- — Seni ne kadar seviyorum... » di. Meş'um kadın, kalbinde aşkın zer- resi olmadığı halde, rol oynamaktan büyük bir zevk duyuyordu. Bu erkeği de diğerleri gibi kendine bend edişi, fevkalâde gururunu okşuyordu. Bil hassa, her istediği adamı kendine bağ- lamak hassasına malik oluşu, atide Raufu da elde edeceğine delil değil miydi? Bir taraftan Bedie türlü türlü dalka- vukluklar yaparken, idğer taraftan da kalben: «-— İşte ilerde Rauf da beni böyle se- vecektir!n diye düşünüyordu. Genç döktorun kendisinden katil olarak şüphelendiğini biliyordu. Bu- nunla beraber ortada hiç bir iz olma- yınca, tabiztile şüpheleri silinetekti. l Şimdiden hattı hureketini tayin ede- | miyordu: Nasıl ona sokulacaktı? Nasıl | onun lâkayldliğini yenecekti?. Bİ- | lemiyordu. Amma bildiği birşey varsa, | 0 da, neticede katiyen muzaffer ola- cağı idi. Biraz sonra Bedi Lemanın kolları arasından kurtularak sarhoş gibi s0- kağa çıktığı zaman, bir müddet ser- seri serseri dolaştı, Aklımı başına top- Tep modasında e | Tam var yah rugandan çiçeklerle süslenmiştir. Kemeri de ayni rugandan çiçekler yapılmıştır. 6 — Siyah podö süet çanta ve eldi- ven. Siyah astrakanla süslenmiştir. Ayni astrakandan çiçekleri vardır. 7 — Yarım bot denilen ve düğme ile iliklenen son moda ayakkabı. Tuzlu suyun faydası Sonbahar ve kışın yağmurlu ve rü- tubetli aylarında evde da'ma bulun- ması lâzım gelen en basit ve en fay- dalı ilâçlardan biri tuzlu su imiş. Bir litre kaynar su içine bir çorba kaşığı tuz atıp eritmeli, Soğuduğu zaman bir maden suyu şişesine doldurup mu- hafaza etmeli. Her sabah ve akşam bir damlalıkla buruna bu sudan üçer damla akıtılır. sa insan nezle olmazmış. Sabah, ak- şam bu su İle gargara edilirse boğaz ağrısının ne olduğu bilinmezmiş, Makas evde nasıl bilenir? Kesmiyen, körleşen makasları bi- letmeden keskinleştirmek için xımpa- para kâğıdı almalı ve makasla ensiz parçalara taksim ederek kesmeli, Ma- kas mükemmelen bilenir. hyamıyordu. Vicdan azabı içinde kıv- ranıyordu. Hakikati bildiği halde na- mussuzluğa hattâ ölüme kadar sevk- edeceği insan, masum bir kızdı. Üs. telik kendi yavrusu, kanının kanı ev. lâdı! Kızı! Bu kelime mütemadiyen bir çan gibi kulağında çınlıyordu. Haya- tında ilk defa olarak hakiki aşkı Le- mana karşı duyduğu, o cani kadını derin bir muhabbetle sevdiği ona bağ- landığı sırada işte şimdi bir de tâ içi- nin derinliklerinden şefkat hissinin uyandığını görüyordu. Şaşkın müte- reddid bir halde ne yapacağını bilemi- yordu. Yok... Ne bahasına olursa olsun Şer- mini mahküm ettiremezdi. Bu yüz- den Lemanı kaybetse hattâ... Kendi hayatına mal olsa bile... Akşama doğru tekrar yalıya gitti, Fakat Lemanı bulamadı. Genç kadın davetli imiş. Gece geç dönecekmşi. Bedi onunla konuşarak bir çare bul. mak ümidinde idi. Halbuki nevmid dö- nünce kararsızlığı büsbütün arttı. Ay- ni zamanda da böyle yalnız kalınca fikri daha ziyade Cenan ve Şerminle meşgul oldu. Uzaktan meş'um kadının tesiri o kadar kuvvetli olmuyordu! Evine gelince Feridun beyin hare. minin kendisini aradığını uşağı haber verdi. Herhalde kadıncağız endişe için- de haber almağa gelmiş olacak! Ne di- yecekti? Ne cevap verecekti? Moda haberleri Büyük manşonlar çok kullanı- iyor. X Şapkaları deve kuşu tüyü ile süslemek modadır, # Biuzları yakadan omuzlara kadar büzgü üe süslemek revaç- tadır. X Gündüzlük elbiselerin etekle- rindeki bolluk öne toplanmakta- dır. Geve tuvalellerinde ise bilâkis arkaya toplanmaktadır. * Siyah yünlü elbiseler renkli payetle işleniyor. X Otuz kırk sene evvel kullanı- lan şapka iğneleri, daha kısa ola- rak, gene kullanılıyor. 4 Yukarıdan aşağıya kadar düğme ile iliklenen elbiseler o ka- dar beğeniliyor ki lâmeden çay el- biseleri de bu modelde yapılmak- tadır, | MUŞKULLERE CEVAP | Evde nane ruhü nasıl yapılır? Üsküdar, FP, C.: 1 — Nane ruhunu evde Yapmak zor bir iş değildir. 90 derecelik 250 gram İspirto içerisine bir tutam €yir- mi beş, otuz) taze nane yaprakların: at- malı. Sekiz on hafta şişe kapalı olarak durduktan sonra diğer bir şişeye sürmeli, Nane ruhu olmuştur. Mide sancısında bir parca şeker üzeri- ne bir kaç damia bu nane ruhundan dam- atıp kullanabilirsiniz. 2 — Çamaşırlarınızda lâvantanızın sa- bit olarak kalması için, çamaşır ütüle- nirken, kullandığınız lâvantadan bir kuç damla yarım bardak su İçine damlatırız. Bu sudan çamaşırlara hafifçe serpiniz, sonra ütüleyiniz. Makiyaj bahsi Bebek, Berrin I.: Makiyaj yaparken gözlere çok İtina etmek isler, Göz kapuk- larına fazla renkli kremler sürmek doğru değildir. Biühasm göze sürme çekmek büsbütün modası geçmiş bir şeydir. Sizin gibi on sekiz yaşında genç kıslar için tatlı badem yağına hafifçe batır. miş küçük fırça ile kirpikleri yukarı doğ- ru fırçalamak kâfidir. Parmağını hafifçe tatlı badem yağı- na yahut vazeline batırarak göz kapak- Jarınıza sürünüz. Bunların parlak olması kâfidir. Yanaklarınıza ve dudaklarınıza nati- rel hissi verecek ez allık ve kırmızı sür- seniz daha iyi olur zannederim. Hindistan cevizli kurabiye Maçka, Nebahat M.: Hindistan ceviri ile yapılan kurabiyelerin tertibi şudur: Gayet hafif ateş üzerine konulan bir tencereye 150 gram pudra şekeri ile iki yumurta akı koymalı, telle dört beş da- kika güzelce çırpmah. Köpürünce ateşten indirmeli ve karıştırarak 100 gram Los halinde Hindistan cevizi ilâve etmelidir. İyice karıştırınca, çorba kaşığı e alarak yağlanmış bir tepsiye dizmeli, ılık bara- rette fırında bir çeyrek sa: i Dalgın, bütün maziyi düşündü, ve kendine lânet etti, Ne güç, ne fena bir mevkide idi. Bir tarafta kızı, diğer tarafta çıldırasıya sevdiği metresi! Ah! İkisini de kurtar- manın yolunu bulsa! Birdenbire yerinden fırladı. Aklına bir fikir gelmişti. Çekmesinden bir kâ- fd çıkardı telâşla karalamağa başla- dı. Zarfın üstüne de Şevkinin adresi- ni yazdı kapattı ve sokağa çıkarak kendi elile posta kutusuna attı. Bu iş bittikten sonra derin bir ne- fes alarak murıldandı: «— Bu suretle her İkisini de kaybet. memiş olurum!» “ww Şevki bütün gayretile biriz ara- mâkla meşguldü. Bir hissikablelvuku ona; madam Hayganuşun dükkânın. dan birşeyler çıkacağını söylüyordu. Hergün bir fasıl gidip o civarı gözet- liyor, fakat birşey bularmyordu. Yal- nız arasıra Nusretin oturduğunu, def- terler karıştırdığını görüyordu. Ad- nan ise ekser günler polis memuruna koşuyor; ümid verici bir kelime bekli. yordu. Doktor Rauf da fikrinde musır, bu cinayetin Leman tarafından İşleni diğini katiyetle iddia ediyor Şevkiyi büsbütün iknaa çalışıyordu. O akşam polis memuru evine git. mek üzere iken kendisine bir mektup verdiler, Zarfı açar açmaz Şevkinin y&â nakları helecanla kızardı: (Arkası var),