6 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

6 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

i,* 6 Kânunuevvel 1938 AKŞAMDAN AKŞAMA Ne fark! Bugünkü nüshamızın iç sayfaların- da Yürük Çelebi imzasile yazılan ta- i yazıda eski edib ve diplomat Sa- dulich paşadan bahsediliyor. Kendi- k sinin kaleminden çıkma satırları oku- Bayanlar, ne lâtif hir anlatma kudre- © nde olduğunu göreceklerdir. Berlin sefaretine gitmek üzere yo- va çıkan bu w menkibesini hikâ- ye etmiş: «Yapura bindiğim sırada, hizmet. kârlarımdan birinin haline öyle hay- man bir Karadağ rovolveri... azarladım: «— Nedir bu? - dedim. «— Başka türlü yola çıkılır mı? - diye şaştı. «— Bu, senin bildiğin seyahatler- den değil... Çıkar palayı da, tabanca- yı da... «Herif güya Anadoluda dolaşacak- miş gibi bir silâhlanmıştı ki...» is Allah rahmet eylesin Sadullah pa- şayn... Mezarmdan kalksa da bir Av- rupanın şu haline, bir de Türkiyenin. kine baksaydı, ne diyecekti acaba?... Dünyanın birçok «medeni, şehirlerin. de daha bugünden, palasız tabanca- Siz gezilemez vaziyetler var... Suri bir sükün içinde olanlarında da heran çarpışma tehlikeleri... Yalnız harp darp bakımından değil, şahsi vaziyet. Ter cihetinden de emniyetsizlik... Gar. bın en müterakki memleketlerinde gangsterlik... Ötekilerde, derece dere- ce eşkiyalıklar ki, gazetelerin hergün- Zavallı Sadullah paşa... Onun dev- rinde, itibarımız o kadar düşkünmüş ki - yine bahsettiğim yazıda okuyaca- ğımız gibi - Osmanlı sefiri, balolarda, cüzzamlı gibi, tek başına kalırmış.. Paşa, o hüzünlü hava ortasında ya- sayamamış, dönmek müsa- adesini mütemadiyen reddetmeleri üzerine, dayanamamış, hayatına ni- hayet vermiş... Adamcağız aklına getirebilir miydi ki, şayet yüz yaşına kadar yaşayabil. seydi (1838 de doğmuş, 1890 da öl müştür) bütün dünyada en itibarlı, €n cmin valanın ve vatandaşın Tür. kiye olduğunu görebilirdi. Ve uşağına: — Deli misin sen?... O tabancalara ne lüzum var?.. Çıkar cebinden!... Hatta bavuluna bile alma... Zira, Av- rupaya, Amerikaya değil, Anadoluya gidiyoruz.. Türkiye içinde seyahat edeceğiz... - diyebilirdi... , (VA-Nü) NOT: Uyanış (eski Serveti Fünun sahibi ve saylav Ahmed İhsan Tokgöz, «ma- nevi sağlamlık, ahlâk resaneti ve hilei ger'iyesiz iş» hakkında yazdığım bir fıkrayı esas alarak ve fikirlerime işti. teşek- V.N. Üç sarhoş yakalandı Beyoğlunda Ali ve Kâmil, Unkapa- nında Salâhaddin isimlerindeki şa- hislar evvelki gece son derece sarhoş olarak umumun istirahatini selbede- cek şekilde sokaklarda dolaştıkların- dan polisşçe yakalanmış ve mahke- meye verilmişlerdir, bir başmakale yazmış. Üstada, kür ŞEHİR HABERLERİ Si tef Yeni Vali buna çok ehemmiyet veriyor Kendisini yakından tanıyanlardan aldığımız malümata göre yeni vali- miz B. Lütfi Kırdar teftiş ve müra- kabeye fazla ehemmiyet vermektedir. Kendisi Manisada veli bulunduğu 23- man sabahları gayet erkenden Kkal- karak her gün bir müesseseyi, şehrin bir yerini ziyaret ve teftiş ettikten sonra resmi mesaisi saati olan 9da vazifesi başına gelmeği mülad edin- mişti, Haber aldığımıza göre doktor Lü$fi Kırdar, İstanbulda da aynı usule ri- ayet edecektir. Nitekim, dün sabah henüz vilâyetteki makamına gölme- den Düşkünlerevine (Darülâcezeye) gitmesi, teftiş ve müraâkabe işine ne kadar ehemmiyet verdiğini daha ilk günden göstermiştir. Vali doktor Lütfi Kırdar, bu ziya retinde müessese müdürü B. Cemil vazifesi başında bulmamıştır. B, Lütfi Kırdar, vazife saati başladığı halde müdürün işi başında bulunmaması sebebini tahkik ettirmektedir. Diğer taraftan aldığımız malümata göre kanuni müddetini dolduran B, Cemli tekaüde sevkedilecektir. 1. Kadın yüzünden Ağır ceza mahkemesi bir yaralama davasına başladı Fayzi adında birini öldürmek mak- #adile bıçakla göğsünün muhtelif yer- lerinden yaralamaktan maznun Nuri ve Mithat adlarında iki kişinin mu- hakemesine dün ağırceza mahkeme- sinde başlanmıştır. İddiaya nazaran, bunlardan Mit- hatın karısı Samiye son zamanlarda Feyzi ile konuşmağa başlamış, bun- dan hiddetlenen Mithat, amcasının oğlu Nuriye altmış lira vererek . bir $işe de rakı içirmiş ve Feyziyi öldür- mesini söylemiştir. Nuri de bu teklifi kabul ederek Feyziyi biçakla vurmuş, Yakat öldürememiştir. Nuri suçu in- kâr etmiştir. Mithat da bu işle alâ- kadar olmadığını ve Nuriyi teşvik et- Mmediğini ileri sürmüştür. Bundan sonra Mithatın karısı Sa- miye şahit olarak dinlenmiştir. Sa- miye Hadesinde: ” — Ben kocam Mithattan boşandım. Feyzi akrabam olduğu için kendisile öle- denberi konuşurdum. Altıncı hukuk mab- kemesinde kocam aleyhine açtığım dava- da Peyxi şahitlik : yaptığı için kocam Mit- hat hiddetlendi ve amcazadeşi Nuri vası- tasile Feyziyi öldürmek maksadle vur- durdu. Dedi. Maznunlar bu ifadeyi reddet- tiler. Diğer şahitlerin celbi için mu- hakeme başka güne bırakıldı. Üniversite kimya enstitüsü Üniversitede bir kimya enstitüsü yapılması kararlaştırılmıştı. Fakat bu işe ayrdan tahsisat üniversitenin Bu vaziyet karşısında kimya ens- titüsü için bu sene de Yerebatandaki eski bina kiralanmıştır. Karilerimizin mektupları Tramvay ve otobüs du- raklarında barınaklar Dünkü nüshanızda, bir muhar- ririniz, (İstanbulun müstakbel modern caddeleri için üstü kapalı yaya kaldırımları temenni ediyor- du, «İnşallah oda olur'n diye lim... Fakat şimdiler ihtiyacını birinci derecede hissettiren bir şey var; Her iramvay durak yerinde bir barınak olması lâzımdır. Şim- diki vaziyette, civarda bir dükkân saçağı varsa, ne âlâ! İnsan sığını- yor... Lâkin yoksa, yağmur altın- da kalarak hastalanıyor. İlk işler. den biri, tramvay ve otobüs işle tenlere bu sığınakları yaplırmak- tır. Her halde güç ve bahalı olma- sa gerek... Bazı bilet gişeleri önünde de ba- rmak yoktur. Bir çocuk kaynar Su ile haşlandı Yapılan tedâviye rağmen hastanede öldü Kasımpaşada oturan B. Ahmedin iki yaşındaki oğlu Salâhaddin, man- gal üstündeki yemek tenceresini de- virmiş, üzerine dökülen kaynar su ile muhtelif yerlerinden haşlandığı cihetle ailesi tarafından Çocuk has- tanesine yatırılmıştır. Etfal hastanesinde yapılan bütün tedavilere rağmen çocuğu kurtarmak kabil olamamıştır. Hastane idaresi, keyfiyetten zabıtayı haberdar etmiş, bunun üzerine yavrunun uğradığı feci kaza hakkında tahkikata girişii- miştir. ün aynı şekilde ikinci bir kaza daha olmuştur. Nişantaşında oturan Maryam isminde bir kadın, iki çocu- ğunu odada bırakarak kendisi iş yap- mak üzere avlüya gitmiştir. Maryam burada meşgul olduğu bir sırada ç0- cuklardan iki yaşındaki Mirtad ateş dolu mangalı devirerek müteaddid yerlerinden yanmıştır. Maryam, vakadan zabıtayı haber- dar etmiş, çocuk ağır yaralı bir hak de Etfal hastanesine kaldırılmıştır. Tıb fakültesi mezunları için- de parlak diploma alanlar asistan olarak çalışacaklar Tıb fakültesini devlet hesabına İk- mal edenler, Sıhhiye Vekâleti tara- fından muayyen bir müddet için mu- ayyen bir hizmete tâbi tutuluyorlar- dı. Aldığımız malümata göre, fakül. te mezunları içinde parlak derecede diploma alan gençlerin zekâ ve kabi- liyetleri nisbetinde kendilerinden ile- ride elde edilecek islifadenin temini için bu hizmet meeburiyetlerinin vi- lâyetlerde bir sıhhiye vazifesinde de- gü, fakültede asistan suretile çalış- tırılmaları kararlaştırılmıştır. Şirketi Hayriye kış tarifesini Şirketi Hayriye kış tarifesinin tat- bikine dünden itibaren başlamıştır. Bekâr esnaf Barınmaevi için bir bina aranıyor Bekâr esnaf için birleşik esnaf ce- miyetlerince barınmaevi teşkil edil- mesi kararlaştırılmıştı. Han köşele- rinde yatıp kalkan esnafın hayatını bir dereceye kadar tanzim etmek ba- kımından bu yerinde kararın derhal tatbikine geçilmiştir. Şimdilik bir bina kiralanacaktır. Yüz yatak istlab edecek büyüklükte olması istenilen bu binayı aramak üzere bir heyet teşkil edilmiştir. Mü- nasib bir bina bulunur bulunmaz der- hal kiralanacak ve ayda 75 lira mu- kabilinde bekâr esnafa yatak verile- cektir. Bu 7,5 lira İle esnaf ayni za- manda sabah kahvaltısından ve ak- şam yemeğinden istifade edecektir. Binada mutlaka akar su tertibatı bu- Tundurulacaktır, Tutum haftası hazırlığı Her sene kânunuevvel ayında ya- pılan tutum haftası busene de önü- müzdeki hafta içinde yapılacaktır. Bu hususta bir program hazırlana caktır. Tutum haftasında mektepler- de yemiş yenecek, tasarruf fikri et- rafında konferanslar verilecektir. An- cak bu sene müsamere gibi eğlence- ler yapılmıyacaktır. Otomobil hırsızı Cürmünü itiraf etti, tevkifine karar verildi Bir kaç gün evvel Eminönü kayma- kamlığı binasının önünden Misak adında birine aid bir otomobil çalın- mış, bilâhara Fatih civarında bulun- muş ve zabıta bu otomobili çalan Ke- mal adında birini yakalamıştı. Maznun Kemal dün adliyeye veri- lerek Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilmiştir. Kemal ifadesinde cürmünü itiraf ede- rek: — Otomobili ben çalıp Fatihe ge- tirdim. Orada lâstikleri söküp sat- tım. Demiştir. Kemal tevkif edilerek tevkifhaneye gönderilmiştir. Yeni sebze hâli paviyonu yakında açılacak Bir müddettenberi inşa edilmekte olan sebze hâli paviyonu - baz te- ferruat müstesna olarak - bitmiştir. Bu bina Belediyeye 77 bin liraya mal paviyona nakledilerek mallar için rıhtımda bir rampa inşa edilecektir. Yeni sebze hâli paviyonu açılınca şimdiye kadar gelişigüzel ve çok ipti- dal surette yapılan sebze satışı maz- but bir hale sokulacaktır. Hâle gidecek dahili yolların yedi bin liradan fbaret olan keşif bedeli de yapılmıştır. Yakında 'bu yollar da münakasaya çıkarılarak bir müle- âhhide ihale edilecektir. Sahife $ ISTANBUL HAYATI Sabah faslı olmasa !. sonra aralarında ahbaplık başladı. Bir müddet içkinin aleyhinde bulundular, Şişeler tazelendikten sonra fikirler de değişti; rakının meziyetlerini sayma- ga başladılar: — Ne de olsa, şu melun iyi şeydir vesselâm. Hani dünyada hiç değilse in- sana neşeli bir kaç gün geçirtir. — Eveeet. Öyledir. Akşama kadar çalışıp yorulduktan sonra biraz kafa dinlendirmek, neşelenmek lâzım. — Elbette bayım, elbette, Hele bizim fakirhane gibi bir yerde içilirse tadı- na doyum olmaz. — Estağfurullah bayım, devlethane ne tarafla? — Samatyada... Samatyada amma, bir görmelisin, Pencereden şöyle bir başını uzattın mu, deniz ayaklarının altına serilir. Hele vapurların, donan- ma alayları gibi geçişleri pek ömür- dür. İnsan iki kilo içse az gelir. Kadehleri biribirine vurarak içdik- ten sonra öteki sordu: — A bayım. Madem ki öyle güzel bir evin varmış, niçin meyhanede içi- yorsun? Karşıdaki kaşlarını çattı. Derin de- rin içini çekrek bir kadeh daha içti ve homurdandı: — İşte orasını sorma. Ev güzel am- ma, dışı seni yakar, içi beni. İçmek değil, eve şişe sokmak bile imkânsız. Bizim Dahiliye nazın biraz asabicedir. İçerken başıma kıyametleri koparır, burnumdan getirir. Göğüs geçirerek üst üste Iki kadeh daha yuvarladıktan sonra ahbabının kulağına doğru uzandı: — Seni yabancı yerine koyacak de- Eilim ya. İşin iç yüzünü anlatayım: Bazen biribirimize gireriz, işte, geri- sini sen anlıyıver artık. Bunun için sa- ray gibi evi bırakıp meyhanelerde içi- — Demek dışarıda içtiğin zaman kızınıyor? — Kızmaz olur mu bayım? Küplere biniyor amma, dışarıda içip de eve gitüğim zaman karşımda ağını aça- muyor, Velâkiliin... Bir kadeh daha yuvarladı: — Velâkin, sabah faslı olmasa... Ya- taktan kalkar kalmaz kızılca kiyamet kopuyor. Fakat, ne olursa olsun, ben de rakıcağızını içiyorum ya. Cemal Refik srasasa anana sssasen1 sss0s0nsasnsese sa sararaan Hapishanede üç kişi arasında kavga Adam öldürmek suçlarından on beşer sene hapse mahküm olarak hapishanede bulunan Hayri ve Hü- seyin adlarında iki kişi, başka bir Suçtan dolayı İki sene mahküm bu- lunan Cafer adında biri ile kavga et- mişlerdir. Kavgada Cafer Hayriyi ve Hüseyini muhtelif yerlerinden yara- lamıştır. Yapılan tahkikatta kavganın bir alacak yüzünden çıktığı anlaşılmış- tır. Caferin suç âleti olan çakıda bulunmuştur. Dördüncü sorgu hâ- kimliği tahkikata girişmiştir. Toprak mahsulleri ofisi mer- kezi çalışmağa başlıyor Toprak mahsulleri ofisi merkez teş- kilâtı bir haftaya kadar Ankarada faaliyete geçecektir. Merkez teşkilâ- tının faaliyete geçmesi hazırlıkları bir tirilmiş gibidir. Umum müdür B. Hamza Osman yakında Ankaraya gi- derek merkez teşkilâtı için tedkik ve — Zatıâlinizi pek alâkadar etmez n amma, saç modası gene değişiyor bay ... Zaten mazrufuna uymak için olsa gerek, kadın başına aii hangi e ... Fakat bu seferki değişmenin erkekler de var; Oxford'da kız- aylarını kesiyo ç : Bay Amca berberde!.. İ Me Ç—ÇÇİğİğş—>7>——MOARNjşŞRŞÇEÇR202000002284, AKŞAM