6 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

6 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Asjalt yol, ku rak bozkırın en büyük zlineti ola | Jcaktır. Asfalttan i sonra Orta yaylar ya elektrik, maki- ne, motör, dolayi" sile yeni hayat gi- receklir. Yeni yol Türkiyenin ilk bü- yük otomobil yo- iu olacaktır. Izmit-Bolu-Kızılcahamam üzerinden geçecek olan bu yol, Ankara-Istanbul arasındaki mesafeyi otomobille altı saate indirecektir. Bu yol iç turizmin en büyük tesislerinden birisi olacak.. Tum ra ile İstanbul arasında gi- dip gelen yolcu sayısı daima artmaktadır. Ankaradan İstanbula günde 3, İstanbuldan Ankaraya gün- de 3 katar kalkar, Fakat son aylar- &n yolcular, birinci mevki. biletleri olduğu hâlde yer bulmamaktan Şi- kâyet etmektedirler. Hakikaten de vaziyet böyledir. Çok zaman, yolcu- lar, tren henüz perona girerken yer- lerini kapmak zaruretinde kalıyorlar, Bu, bizde yeni, yani son senelerde görülen bir vaziyettir ve şüphesiz ki şükrana değer bir vaziyet... İki bakımdan; Evvelâ, devlet elinde olan ve başlı başına bir milli politika mahsulü bulunan Devlet demiryolla- rı kazanır, sonra da vatandaşta mem- İeketi tanıma, görme, bilme, öğren- me ve eğlenme itiyadlarile beraber iş hacminin genişlediğini anltaması bakımından evlet, demiryollarınmn umumi- yetle bütün şebekelerinde bir af vardır. Bu inkişaf, yolcu sa- yısı itibarile olduğu gibi, eşya nak- liyatiledir. Fakat en büyük rakam- lar, bilhassa. İstanbul - Ankara hat- tında göze çar; r. Bunun da se- bebleri vardır. İstanbul hem bir is- tirahat, hem bir iş şebridir. Ankara ise devlet merkezidir. Bu iki kelime, onun bülün eşsiz vasıflarım anlat- ması itibarile bütün husuiyetlerini ifade eder. Devlet demiryolları bu hu va- ziyeti gözönünde bulundurarak İs- tanbul - Ankara yolunu mümkün ol- duğu kadar kısaltmak istemiştir. Bu ye eğilirken, cümhuriyetten önceki yabancı sermayenin o yaptığı bütün hatlar gibi, kilometre kazan- mak için lüzumu olmadığı halde bir çok yerlerden dolaşmış ve fuzuli olarak zaman kaybi yapılmıştır. De- miryollorı İdaresi, zamanı ancak katarların süratile kısaltmak mec- inşa buriyetinde kaldığından, bazı yerleri | takviye ettirmiş ve nihayet 16 saat olan mesafeyi, 12 saate indirebilmiş- tir. Bugün, haftada üç gün Toros eksperesi ve diğer günler Yıldınm postası adını alan bir katar, sabah- Jevin saat sekizde Ankaradan hare- ket etmekte ve akşam 20 de İstanbu- la varmaktadır, Buna mukabil İs tanbuldan 9 da kalkan ayni katar, akşam 2ide Ankaraya gelmiş bulu- nuyor. Y almız ne olursa olsun alınan tedbirler, gene İstanbul - Anka- ra yolunu, yolcuların ve hatta ida renin İstediği kadar kısaltmış değil- dir. Başka memleketlerde 160 kilo- metreye kadar çikan süratler - ki, | bu sürate göre İstanbul - Ankara yo- lu üç buçuk sâattir. - Bize, on iki saati dahi, çok fazla gösteriyor. Vakia, bizim nesilde yaylı devri- ne yetişmiş; Ankaradan Kayseriye otuz altı konakta ve on iki günde git- miş olanlar yok değildir. İnsan, İyi- ye ve güzele çok çabuk intibak etti- ginden yakın maziyi hemen urutu- yor. Nitekim, Ankara - İstanbul yo- lunu İki saate indiren tayyare 9 ferleri: de “cidden büyük bir rağbet görmüştü. Devlet hava. yollarının muntazam ve rahat olduğu kadar emniyetli olan tayyareleri hiç yoleu- suz kalmıyordu. Yazın, nefis bir ha- va yolculuğuna alışanlar, kışın bu- bulamadıkları için Üzülmekte- ka tarafından İstanbula bağlıyacak olan kısa bir yol daima düşünülmüş- tür. Nihayet bu yolun güzergâhı, he- men hemen tesbit edilmiş gibidir: Anka n başl iye, İzmit, İstanbul... Fakat bu yolu, bir demiryolu zan- ütün bu sebeblerle beraber, Ankarayı, memleketin bir baş- | rak Kızılcahamam, | netmeyiniz. Hayır... Bu yol - otomo- bil meraklılarına müjde - mükemmel bir asfalt yol olacak... Bizde sayısı günden güne arlan otomobil sahibleri, dalma rahat ve devamlı bir yol bulmadıklarından şikâyet ederler. İstanbul - Edime a$- fali yolu, yaz günleri, Edirnede bir işleri olmadığı balde, sırf bu rahat yoldan faydalanmak arzusile otomo- bil yolculariyle dolup boşalmaktadır. İstanbu! - Edirne asfalt yolunun üzerinde hemen hemen hiç bir bü- yük sehir yok gibidir. Halbuki, An- kara - İstanbul asfalt yolu, Türkiye- nin orman ve ağaç hazinesinin için- den geçiyor: Kızılcahamam, yalnız Ankaranın değil, hemen hemen bü- tün Anadolunun orman cennetlerin- den birisidir. Kızılcahamamdan son- ra asfalt yolun güzergâhı üzerinde bulunan Bolu, nefis çam ormanla rile harikulâde güzel bir şehirdir. Asfalt yolun, bir Kaç kilometre uza- mak pahasına dahi olsa, bu orman muıntakasından geçmesi temin edile- cektir. Y eni yolun inşası, bir tahsisat meselesi olduğundan, bu sene içinde inşaya (başlanamiyacaktır. Fakat hükümet, iç turizme büyük bir ehemmiyet vermekte olduğundan bu sene içinde tahsisat temin edilip önümüzdeki yol inşa mevsiminde ya- pılmasına başlanacaktır. Bu müd- det zarfında yolun esaslı güzergâhı tesbit edilecektir. Butün yapılmakta olan tahminle- re göre Ankara - İstanbul asfalt yo- lu, dört yüz küsur kilometre ola- caktır. Yol, otomobillerin karşılıklı gidip gelişine müssid olarak edileceğinden, vasati sürat saatte '70 kilometre hesabile nihayet 6 saate inmiş olucaktır. Bugünkü mesafenin hemen hemen yarısı kadar az ol makla beraber, otomobil gibi, daha zevkle ve arzuya tâbi bir nakil va- sıtasile yapılacak olan bu seyahatin, | Ankaraya olduğu ka İstanbula da fazla yolcu temin edeceği mu- hakkaktır. Bu: yol, Türkiyenin ilk büyük iç turizm yolu olacaktır. Bu bir baş- langıçtçır. İktisad Vekâleti turizm bürosu, memleketi evvelâ beş turizm mıntakasına ayıran geniş ve büyük bir plân hazırlamıştır, Bu plân ta hakkuk edince, memleket, bir çok geniş ve mükemmel asfalt yollara kavuşacaktır. ğer bu yol da inşa edildikten : sonra, Ankarayı görmemiş olan İstanbullu ve İstanbulu görmemiş olan Ankaralı kalacak Olursa bunun günahı doğrudan doğruya kendileri. nin olsun... Asfalt yolda otomobil kullanmak, muhakkak ki, medeni bir zevktir. Sonra unutulmaması lâzım- gelen bir nokta daha var: Bizim bozkırın hasret çektiği motör sesi ve Gektrik, bu yolun üzerinden bir rad- yo mevcesi süratile girecektir. Dilovan Çınar İ Kırşehir zelzele mıntaka- sında yeni ve modern köyler kuruldu Geçen ilkbahar âylarmda bütün memleketi yasa bürümüş olan zelzele faciasına sahne olan Kırşehir mınta- kasından gelen haberler, orada, ocak- ları yıkılmış olan vatandaşların an- cak Ankara enerjisini ve kabili- yetini temsil eden bir fevkalâdelikle yapılmış olan yeni ve modern köyler- de şen ve eli bir hayata kavuştuk- larını anlatmaktadır. Zelzeledebh sonra memleketin her tarafından gelen yardımlar ve hükü- metin umumi bütçeden verdiği beş yüz bin lira, Kızılaya verilerek burü- da yeni köyler inşası, bu hayır kuru- mumüza vazife olarak tevdi edilmiş- ti. Kara gün dostu olan bu müessese, derhal faaliyete geçmiş ve evvelâ ora- rada bir ilmi tetkik yaptırarak kuru- lacak olan köylerin yerlerini tesbit etmiş; derhal inşsata başlamıştı. İn- şaatın haziran ortalarında başlamış olmasına rağmen, bugün, bu mınta- kada iki bine yakın ev yapılmıştır. Ya- pılan evler, her habgi ikinci bir tabiat felâketine karşı koyacak sağlamlıkta- dır, Sayın Dr. Refik Saydamın Dahiliye | Vekili olmadan evvel, şahsan, Kızılay cemiyeti reisi sıfatile yakından alâka- dar olduğu bu inşa işi, muhterem ve kilin felâket görmüş bir mınlaka va- tandaşlarına en güzel muştur, Hüler de Kizılayır Mimi rö- isliğini ifa etmekte olan muhterem Refik Saydamın çok yakında zelzele mıntakasını ziyaret ederek: burada tedkikler yapacağı haber verilmekte- | dir. Zelzele mıntakasında bugüne kâdar iki binden fazla ev yapılmıştır. Bir- çok ufak köyler birleştirilmistir. Bu- rada yapılan köyler, geniş bir çifçi kütlesinin yaşadığı bu mıntakalar için çok güzel örnek köyler mahiyetini taşımaktadır. Kızılay bu köyleri inşa ederken, böyle bir hususiyel laşıma- larına dikkat etmiştir. Kırşehir zelzele mıntakasında bu harabeler yerinde şimdi modern köyler kurulmuştur inşa | Bir kaç satırla: ANKARA 4 İnhisarlar umum müdürlüğü si- lonun önüne bir büyük depo inşa et- mektedir. Bu depo betondan yapıla- caktır. # Yeni yapılan Adliye Vekâletinin inşası bitmek üzeredir. Bina tamam- landıktan sonra Adliye Vekâleti bu- raya taşınacak ve Temyiz mahke- mesi de olduğu yerde kalacaktır. X* Atış poligonu Belediyenin idare. sine geçmiştir. Poligonda atış fialleri yeniden ucuzlatılacaktır. * Bugüne kadar bir bakar man- zarası gösteren hat dündenberi bozmuştur. Kış ekimi vilâyetin her tarafında başlamıştır, * Belediyenin seyyar satıcılar içi hazırladığı arabaların sali yapılmaktadır. Bu arabalı nılmasına başlandıkta de açık satış kalkacı k Belediye, şehrin yeni inşa edi- len kısımlarında kanalizasyon tesi- satı için bir proje hazırlamaktadır. Bu projenin tatbiki bilâhare şehirin Yansen plânına göre inşa edilmiş olan sahalarına da teşmil edilecek. tir. 4 Ankara radyosu için hazmrlan- mış olan yeni neşriyat plânının tat- bikatma yeni seneden itibaren baş- lanacaktır. Radyo idaresi, memleke- tin her tarafından gelen dilekleri tedkik etmektedir. Bu dilekler ara- sında bilhassa halk musikisine faz- la yer verilmesi istenilmektedir. rı, Ulus meydanında inşa X Ankara Halk sandığı büyük bir rağbet görmekledir. Sandığın küçük kredi için ayırmış olduğu para tama- mile kullanılmıştır. Sandık, küçük kredi için yeniden sermaye koya- caktır. X Sümer Bank Yerli mallar paza- edilmiş olan Sümer Bank umum müdürlü- günün altında, Kendisi için yapılmış olan kısma taşınmıştır. Burası, çok izel ve bütün modern dekorasyon icapları düşünülerek inşa edilmiştir. daha merkezi b erinde ol tış olacağı a karar ver apartımanları- ve Eytam ba rafından rianmışlır, Ye ni aparlımanlar, Mili Müdafaa Ve kâleti üe Polis enstitüs kışma inşa edilecektir. arasındaki * Bu sene ilkmekteplere talebe kaydi çok fazla olduğundan, bir- çok mekteplerde çifi tedrisat yap- mağa mecburiyet hasıl olmuştur. VE lâyet, önümüzdeki inşa metsimin- de birisi Yenişehir, birisi Maltepe, diğeri şehirde olmak üzere üç mek- tep inşasını düşünmektedir. # Belediye Yenişehirdeki bahçesiz evlerden tavuk kümeslerini kaldıri- mıştı, Bu karar şimdi şehirdeki ev- lere de tatbik edilecektir.