7 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

7 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Fransız - Alman beyanna- mesi dün imza edildi bulunduğu bu mülâkat 25 dakika sürmüş ve Reisicümhürun mesai oda- sında cereyan etmiştir. Alman Hariciye Nazıri şant 13,15 de Başvekâlete gitmiş ve Başvekilin öğ- le ziyafetinde bulunmuştur. Saat 15 de Hariciye nezaretine gi- den Von Ribbentrop orada Fransız tır. İmzayı müteakib iki Hariciye Nazır konferans salonuna çekilerek uzun müddet görüşmüşlerdir. Beyannamenin metni Paris 6 (A.A.) — Fransız - Alman beyannamesinin metni şudur: Fransa Cümhuriyeti. Hariciye Na- zırı Georges Bonnet ve Reich Hariciye Nazırı Johagim Von Ribbentrop, hü- kümetleri namma ve hükümetlerinin emrile hareket ederek, Pariste 6 kâ- nunuevvel 1933 deki mülâkatlarında, aşağıdaki hususatı kararlaştırmış- lardır; 1 — Fransız hükümeti ile Alman hükümeti, Fransa ile Almanya arasın- da sulh ve iyi komşuluk münasebet- lerinin Avrupa vaziyetinin tarsini ve umumi sulhün idamesinin esaslı un- surlarından birini teşkil ettiği kanaa- naenaleyh iki hükümet, iki memleket arasındaki münasebetlerinin bu isti- tikamette inkişafını temine bütün kuvvetlerile çalışmaktadır. arasında araziye müteallik hiçbir me- selenin muallâkta kalmamış olduğu- nu müşahede eder ve bügün memle- ketleri arasında çizilmiş bulunan hu- duğun kati olduğunu resmen tanır, 3 — İki hükümet, ahar devletlerle olan husus! münasebetleri kaydı ihti- ribirleri ile istişarede bulunmak kara- rındadır, İşbu deklârasyon derhal meriyete girecektir, Ribbentropun beyanatı Paris 6 (A.A) — Hariciye Nezare- tinde saat 15,45 te başlıyan Bonnet - Von Ribbentrop görüşmeleri 18,25 e kadar devam etmiş ve bu santte iki ha- riciye nazırı Horloge salonuna geçe- rek burada Alman gazetecilerile Fran- sız gazetecileri kabul eylemişlerdir. Evvelâ B. Bonnet, Fransızca ve Al- manca olarak neşredilen ve imzalar nan beyannamenin mahiyetini anlar tan resıni tebliği okuduktan sonra söz alan B, Von Ribbenlrop, Fransa ve Almanyanın medeniyete yaptıkları yardımları hatırlatmış, harp esnasın- da iki milletin gösterdiği karşılıklı co- sareti yadetmiş ve demiştir ki: > «Bugünkü deklârasyon, tarihi yan- lış düşünceleri bir tarafa bırakacak ve İki memleket arasındaki münase- betlerin gerginliğini izale eyliyecek- tir» 'B. Von Ribbentrop, bundan sonra Münihte B. Daladler'ye karşı gösteri- len hararetli hüsnü kabulü ve bizzat kendisinin bu sabah Pariste gördü- ğü bu derece sempatik hüsnü kabulü tebartiz ettirdikten sonra sözlerini şöyte bitirmiştir: «<6 kânunuevvel tarihi, iki memleket flnasebetlerinde yeni bir devre aç- maktadır.» B. Bonnet'nin beyanatı 'B. Von Ribbentroptan sonra B. Bon- net söz almış ve bugün imzalanan müşterek deklârasşyonun Fransız - Alman hududlarını kati surette tanı- makla uzun bir tarih! davaya bir ni- hayet vermiş olduğunu ve iki memle- et arasında iş birliğinin hazırlandı- ğını tebarüz ettirmiştir. Fransız Hariciye Nazırı, iki memle- ket arasındaki entellektüe! mübadele- lerin kıymetini de bilhassa kaydettik- fen sonra demiştir ki: «İki millet, biribirine karşı, umumi harplen doğan mütekabil bir hürmet hissi duymakta ve bugün anlaşma ve sulh havası içinde çalışmak arzu eyle- mektedir.» B. Bonnet, sözlerini şöyle bitirmiş- tir; «Bugünkü deklârasyon, işbirliği ese rinde büyük bir merhaleyi kaydetmek- te ve Fransa bu esere bütün memle- ketlerin iştirakini arzu eylemekte dir» Saat 18,35 te B, Von Ribbentrop ve 'B, Bonnet, beyanatlarını bitirmişler ve iki mamleket hariciyesi ricali ve ga zetecileri ile birlikte büfeye yaklaş- muşlardır. Ziyafet Paris 6 (A.A.) — Almanyanın Paris büyük elçisi ile kontes Von Wel- czeck olduğu halde, saat 20,40 ta ote- Hinden çıkarak Fransız Hariciye Na- zırı ile Bayan Bonnet'nin şereflerine büyük bir ziyafet verdiği Hariciye Ne- zaretine gitmişlerdir. Bu ziyafette ez- cümle nazırlardan B, Marchandeau, B. Sarraüt, B. Bertrand ve B, Reynâud İle B. Van Ribbentropun refakatinde- ki zevat, Almanyanın Paris büyük el- çiliği erkânı, birçok Fransız devlet ricali ve Hariciye yüksek memurları hazır bulunmaktadır. Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 6 (A.A.) — Öğleden sonra çi- kan Paris gazeteleri, bugün Hariciye nezarelinde imzalanan Fransız - Al- man deklarasyonu etrafında mütalâ- alarını bildirmektedir, yor ki: «Bugün B, Von Ribbentrop ve Bonnet'nin imzaladıkları vesikanın en emin neticesi, Paris ile Berlin ara» şimdiye kadar mevcut olan zihniyet- rek Berlinde ve gerek Parisle aynı zihniyetle anlaşılması ve bu vesika nın, gerek orada ve gerek burada, te- yakkuz ve selâbete hiç de mâni teş- | kil etmeyen daimi bir işbirliği için bir hareket noktası telâkki edilmesi- dir» Paul Marion, Liberte gazetesinde, Hitlerin samimiyetinden şüphe eden komünistlere cevab vererek diyor ki; «Ancak, her cihetten kuvvetli olan bir Fransaya, Almanya tarafından hürmet edilecektir. Alman gazeteleri ne yazıyorlar? Berlin 6 (AA) — Akşam güzete- leri, Parisin B. Von Ribbentropa çok dost bir hüsnü kabul gösterdiğini te- baruz ettirmektedir. Berliner Tageblatt diyor ki: «B. Von Ribbentropun Parisi ziya- relinin insanda hasıl ettiği en kuv- vetli intiba, Fransız - Alman müna- sebetlerindeki takviyenin çok tabii su- retie vukua gelmekte olmasıdır. Bu- gün öğle üzeri yapılmakta olan Bonnet - Ribbentrop görüşmelerinde her halde İspanya meselesinden de bahsedilecek ve Almanya ile Fransa arasında İyi komşuluk münasebetle rinin pratik inkişafları nazarı dik- kate alınacaktır. Atman hükümeti. nin ekonomi sahasında resmi eksperi olan B. Gausun da Pariste bulunma- sı, iki memleket arasında çok daha sıkı ekonomik münasebetler kurula- Cağı ihtimallerini düşünmemizi müm- kün kılacaktır» Harp heyülâsı geri atılmış Londra 6 (A.A) — Paris lerinden bahseden Evening Standard gazetesi, başmakalesinde diyor ki: «Von Ribbentropun Paris seyahati, Avrupa için çok büyük bir ehemmi- yeti olan bir hadisedir. Bu Ziyaret, yeniden karışıklıklar olacağını bildi. ren şayinları ortadan silip kaldımak- ta ve hakiki bir sulh için sağlam bir temel teşkil etmektedir.» Gazele, bundan sonra, deklarasyo- AKŞAM istanbul bölgesinden SOTUYOTUZ Gazetelere verilen daveti- yeler Beşiktaş stadında muteber değil midir? Pazar günü yapılan Fenerbah- çe - Beşiktaş maçı münasebetile Beşiktaş stadına giden gazeteciler kapıda Beşiktaş klübü idarecile- rinden olduğunu söyliyen bir şa- hıs tarafından bin bir müşkilâta maruz kalmışlardır, Bu idareci, ig maçları bidaye- tinde gazetelere gönderilen dave- tiyelerin bu maçta muteber olma» dığı iddiasında bulunmuş ve bazı- larından da hüviyet varakası Sor- mak garabetini göstererek kapıda dakikalarca münakaşa certyanı- na sebep olmuştur. Spor teşkilâtı tarafından yalnız gazetelere tahsis edilen ve aded- leri mahdud olan davetiyeleri ta- 'İ nımamak ve bunlarla stada gelen- lerden ayrıca hüviyet varakası İs- " temeğe kalkışmak Beşiktaş klübü idarecilerinin hakkı değildir. Bu hareket yalnız gazetecilere karşı yapılan yersiz bir muamele değil, davetiyeleri gönderen spor teşki- İ lâtının salâhiyetinden şüphe et- € mek manasına da gölmektedir. Beden terbiyesi müdürlüğü İs- tanbul bölgesinden soruyoruz: Gazetelere gönderdiğiniz davetiye- ler Beşiktaş stadında muteber de- İ gil midir?... , Genç takımlar arasında maçlar yapılacak Müsabakalar bu haftadan itibaren başlıyor Klüplerimiz, istikbal bakımından, en fazla, ehemmiyet vermek mecburi- yetinde oldukları ve kendilerinin ih- tiyat depoları mahiyetinde bulunma- sı icab eden genç oyuncularını birkaç senedenberi büyük bir ihmale uğrat- I makta idiler, Fırsat buldukça spor | sütunlarımızda bu mevzu etrafında uzun yazılar neşrederek bu ihmalden acı acı şikâyette bulunmuştuk. Bugün memnuniyetle haber alıyo- ruz ki bu eksikliği göz önünde bulun- duran klüplerimizden beş tanesi ken- di aralarında toplanarak hususi ma» hiyetle ve iki devre devam edecek ş0- kilde genç takımları arasında bir Hg maçı tertip etmişlerdir, Ellerinde bu- lunan genç elemanlara esaslı bir ça- lışma imkânını arıyan Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş, İ. Spor ve Sü- leymaniye klüpleri idarecileri, yaptık- ları toplantıda, müsabakaların cere- yan tarzı hakkında bazı mukarrerat tesbit etmişler ve aralarından üç ki- şilik bir komite kurarâk faaliyete geç- mişlerdir, 'Bu komiteye Galatasaraydan Be- sim, İ, Spordan Nuri, Süleymaniye- den Faruk intihap edilmiştir. Yapıla- cak maçlar bu komitenin nezareti al- tında cereyan edecektir, Genç takımların müsabakaları için hazırlanan talimatnameye göre, maç- lara 10/12/938 tarihinden itibaren N ” Müsabakaların bir kısmı Fener sta- dında, bir kısmı Taksim stadında ya- pilacak ve müsabaknlara iştirak ede- cek sporcular, Klüplerinin A ve B ta- Kımlarında oynamamış olacaktır. Mü- sabakalar, oyuncuların küçüklüğü göz önünde bulundurularak yarım saat- lik iki devre olarak tesbit edilmiştir. Maçlarda beynelmilel futbol kaldo- Terinin tatbik edilmesi esas İtibarile kabul edilmiştir. Yapılan fikstüre nazaran, önümüz- deki cumartesi, günü Taksim stadın- da Beşiktaş - İstanbulspor karşılaş- ması vardır, Müsabakalar her hafta cumartesi günleri yapılacaktır, saanaanarasenane sErEENAE EEE YASEEEEAN nun mefadını hatırlattıktan sonra bunların ehemmiyetini bilhassa teba» rüz ettiriyor ve makelesini şöyle biti. riyor: «Bu, üç aylık bir çalışmanın netice- &idir, Bu üç ay zarlında bir Avrupa barbi heyülâsı mühim surette geriye atılmıştır.» 7 Kânunuevvel 1938 Bu sefer de üniversiteliler (Baş tarafı 1 inci sahifede) bu sözleri «Tunus, Tunus!» âvazele rile karşılanmıştır. Diğer taraftan nümayişçi talebe Fransız seyahat bürosunun önüne de gittiklerinden, büro, polis komiseri nin talebi üzerine on beş dakika kapı larını kapamıştır. Çambörleynin beyanatının akisleri Roma 6(A.A.) Havas — Çambörleynin Avam kamarasında, Akdenizdeki İtal- yan metalibatına karşi İngiliz noktal nazarına dair yapmış olduğu beya nat, Roma mahafilinde hayretle karşı- Janmıştır. Filhakika Roma mahafili mezkür metalibatın İtalyan - İngiliz anlaşma- sına aykırı bulunmadığı mütalâasın- da idi. Hususiyle ki gene mezkür ma- hafi), İngilterenin bu mesele yüzün- den Roma ile baş gösteren anlaşmayı hiç te bozmak istemiyeceği kanaatini besliyordu. İşte bunun içindir ki, Roma maha- filinde bu akşam bir inkisarı hayal müşahede edilmektedir. Maamafih İtalyan matbualının hücumları de- vam etmektedir. Fakat bu hücümlar daha ziyâde Fransiz gazetelerinin neşriyalını istihdaf eylemekledir. Fransız gazetelerinin heyecanı devam ediyor Paris 6 (A.A.) — «İtalyan emelleri gazetelerde geniş tefsir mevzuu teşkili etmekte berdevamdır. İtalyan hattı hareketi karşısında İngili; reaksiyonundan bahseden Morvan, Jur gazetesine Londradan şu satırları yazıyor: «Kontrol altında olan İtalyan mat- buatının tecavüzü kayıtsız ve şartsız bir şiddetle takbih edilmiş ve Gay- da'nın kaleminden çıkan en Son yazi- lar da İngilterede Avrupa yatışması için çalışmak ümidinde bulunan ve İtalyanın hüsnü niyetine güvenen kimseleri derin bir inkisara uğratmış- tır» Populaire gazetesinde Brossolette diyor ki: «Mesele, ancak Mussolini ile dama- dının, mebuslarının, siyah rinin, halkın ve askerlerinin kindar hü- cumlarından ve emellerinden vazgeç- meği kabul, ve kabul ettiklerini de isbat ettikleri gün kapanmış telâkki edilebilecektir.» İngiliz gazetelerinin neşriyati News Chronicle gazetesi, gerek İn- giltere, gerek Fransa için biribirlerine sıkı sıkıya bağlı kalmak zaruretini ve totaliter devletlerin tehdidlerine karşı ayni azmi göstermek zaruretini teba- rüz ettiriyor. Reisicümhur Kastamonuda (Baş tarafı 1 inci sahifede) ce halkın coşkun alkışları arasında şehre girdi. Beş yüz metrelik bir mesa- feyi yaya olarak kateden Reisicümhur yolun iki konarına dizilen halka te- bessümlerle iltifat ettiler. Kastamonu eşi görülmemiş muhabbet, heyecanı içindedir. Şehir baştanbaşa bayraklar. lâ süslenmiş, bütün dükkânlar ka- panmıştar. Reisicümhur halkın alkışları arasın. da doğruca Vilâyet konağına gitmiş, burada bir müddet istirahattan sonra Vilâyet makamında memur ve müâl limleri kabul buyurmuştur. İsmet İnönü bir müddet sonra li- seyi ziyaret etmiş, saat 17de yeni Halkevinin küşad resmini yapmışlar. dır. Bunu müteakib Partiyi şereflendiren Reisicümhurumuz buradaki istirahat- leri esnasında Vali B. Avni Doğandan Vilâyete aid muhtelif işler hakkında izahat almışlardır. Büyük İnönünün geçtiği yollar ka- dın erkek binlerce insanla doludur. Kastamonunun bu kadar içten coştu- gu şimdiye kadar görülmemişti. Ha- vanın yağmurlu olmasına rağmen 80- kaklar halkla dolup taşmaktadır. Taksimdeki apdesane nihayet kalkıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) danının müstakbel şekli etrafında B, Prost ile görüşmüştür. Saat on yediye kadar Belediyede meşgul olan B, Lütfi Kırdar bundan sonra Halk Partisi merkezine giderek Vilâyet idare heyeti âzasını toplamış ve Parti işleri etrafında görüşmüştür. Yeni Vali ve Belediye Relihilnörmimi Yeni Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kırdar yeni vazifesine başlaması mü- nasebetile dün Vilâyet ve Belediye teş- kilâtına şu tamimi yapmıştır: İstanbul Vilâyeti ve Belediyesine mensup mesaj arkadaşlarıma: İstanbul Valiliği ve Belediye reisliği vazifesine bu günden itibaren fiflen başlamış bulunuyorum, ei Büyük ve geniş bir çalışma ve mem. lekete hizmet imkân ve fırsatını sizler» le paylaşmaktan bahtiyarlık duyaca- ğım. Asılsız şayialarla şahsi endişelere düşülmemelidir. Herkesin bütün ener- Jisini vazifesine hasretmesini ehem- miyetle dilerim, Arkadaşlarımdan dürüsti, vazife bağ- lılığı ve yardım rica eder ve hepinize B. Roosevelt Son nutkunda harici işlerden bahsetmedi Nevyork 6 (A.A.) — Bütün intizar. lar hilâfna olarak B. Roosevelt, Şimali Caroline üniversitesinde söy- lediği nutukta harici siyasete temas etmemiştir. Amerika relsicümhuru, sadece komünizm dostu olduğu hak- kındaki ithamlara karşı kendisini mü- dafaa etmekle iktifa eylemiştir. Mü- şarünileyh, son derecede mutedil ve ,hariçte ve dahilde sulha taraftar ol- duğunu beyan etmiştir. B. Roosevelt, Amerika, demokrasi- sini müdafaa etmelerini genç nesil lere tavsiye etmiş ve diğer demokrasi- i lerin Amerikan demokrasisinden di-. rektifler beklemekte olduğunu ilâve eylemiştir. BULMACAMIZ fi e PİE z ii a ğ ; i 1 2 3 4 5 8 7 8s » 10 ti i ; i i i Ti Hin il 3 eos a onun Yukardan uşağı: 1 — Bubulet, Ha, 2 — Elam, Mal, $ — d Kurabiyeel, 4 — Acıbadem, 5 — Sarıkanat, m 8 — Ane, Nar, 7 — Pata, KOR, Öc, 8 — İstanbul Valisi ve Belediye reisi “| e, z1, Deve, p — Liret, Amel, 10 — Zira, Dr. Lütfi Kırdar 1 Gaye,