13 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m m A e ge ep ge Sahife 2 AKŞAM Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler 13 Kâmunuevvel 1938 Okmeydanında bulunan cesed henüz esrarını muhafaza ediyor Cesedi dün de birçok kimseler gördü, fakat kimse teşhis edemedi Okmeydanında telsiz istasyonu al- tında Kalaycıbahçe deresi denilen yerde bir cesed bulunduğunu dün yazmıştık. Cesed, Kamanto mezarlığının niha- yetinde on beş metre kadar derinlik- te bir dere içinde sırtüstü yatmış va- ziyette bulunmuştur. Cesetle yapılan müâyenede maktu Yün başında, biri şakakta, diğeride biraz daha üst kısımda olmak üzere iki kurşun yarası görülmüştür. Bu kurşunlar beyni parçalayarak ölümü intaç etmiştir. Yine cesedin umumi vaziyeti bunun on gün kadar evvel buraya getirilip bırakıldığını göster. mektedir. Yüzü çürümüş, etleri du- Ralmış olduğu için çehresini teşhise imkân yoktur. Üzerinde bir don, bir gömlek, ayak tarafında bir çift yeme- ni denilen ayakkabı bulunmuştur. Cesedin olduğu yerden Kaldırılın- Ca sırtının altında ve yerde bir belke- meri görülmüştür. Bu alelâde bir bel kayışı değil, oldukça lüks bir kemer. Gir ve cesedin ayak ucunda bulunan yemenilerle bir tezad teşkil etmekte- dir. Cesed yirmi yaşlarında kadar tahmin edilmektedir. Kendisi müslü- mandır. Cesedin bulunduğu yerden Hasköy istikametine doğru yol üze- rİ tetkik edilince on beş metre kadar bir mesafe dahilinde kan İzleri görül. müştür. Ortada mevcut delillere nazaran bu delikanlının başka bir yerde öldü- rülerek bilâhare cesedinin Okmeyda- zuna götürülüp bu dereye atıldığı gn- laşılmaktadır. Üzerinde sadece bir don ve gön- lek bulunması işin içinde bir kadın macerası olduğu ve kendisi yatakta uyurken birdenbire tabanca İle öldü- rüldüğü zannını kuvyetlendirmekle- dir, Dün yapılan tahkikatta cesedin parmak izi alınarak polis müdüriyeti daktiloskopi kısmında tetkik edilmiş ve bu adamın herhangi bir suretle za- bıta parmak izi şubesinden geçme- miş olduğu anlaşılmıştır. Zabıta, şim- diye kadar kaybolduğu bildirilen eşha- sın fotoğrafları ve verilen eşkâl üze- rinde tetkikat yapmış fakat hiçbiri ce- sedin eşkâline uymamıştır. Dün de cesed o civar halkına göste- rilmişse de hiç kimse teşhis edememiş- tir. Bu vaziyet karşısında cesed morga kaldırılarak soğukhava deposunda hal ka İeşhire başlanmıştır. Dün morgda kırk kişi eesodi görmüş ve o arada bizzat morgda bulunan müddelumural muavini B. Feridun Baga bunları İs- ticvap etmişse de cesedi tanıyan çık- Yoamışlır. Cesette morgda otopsi yapıldığı takdirde, yaralar başta olduğundan cesedin Kafasını parçalamak Jârnm- gelmektedir. Bu da cesedin çehresini büsbütün tanınmaz bir hale getire. cektir. Dün cesede olopsi yâpılmanış- tır. Çesed bügün de teşhir edilecek ve sonra otopsi yapılacaktır. Cesedin başka bir yerde öldürülüp buraya getirildiği anlaşıldığına naza- ran cinayetin failleri bir kişiden faz- ladır. Diğer taraftarı cesedin yanında bi- lunan yemeniler üzerinde saman par- çaları görülmüştür. Fakat bu yeme- yilerin cesede sit olmayıp zabıta ve adliyeyi şaşırtmak maksadile ketiller tarafından oraya konulması ihtimati i de göz önünde tutulmaktadır Kont Giano Budapeşteye gidecek Bir av partisine iştirak dave- tini kabul etti Budüpöşte 12 (A.A.) — Resmen bil- öirildiğine göre kont Ciano, nsibi hü- kümet amiral Horthy tarafından bir av partisine iştirak elmesi için yapıl- muş olan daveti kabul etmiştir. Birin- cikânun ayında Budapeşteye gele- cektir. Mareşal Fevzi Çak- mak Ankaraya gitti Iki gündenberi şehrimizde bulunan genel kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çakmak dün akşamı Ankara ekspre- sine bağlanan hususi vagunla Anka- raya gitmiş, Haydarpaşa garmda bir çok zevat tarafından uğurlanmıştır. Filistinde vaziyet Kudüz 12 (AA) — Pazar günü öğleden sonra askeri kıtalar hava kuvvetlerinin yardımile Kudüsün ce- nubu şarkisinde bir çete ile müsade- me etmişlerdir. Bir İngiliz askeri ya- rTalanmıştır. Nablus civarında muhte- M£ köylerde bu çeteye mensub olan 30 kişi tevkif edilmiştir. Arablarla İngiliz askerleri çarpıştılar Kudüs 12 (AA) — Beytüllahım civarında İngiliz askerlerile Arab par- tizanları arasında bir çarpışma olmuş ve bu çarpışmaya havadan tayyarc- ler de iştirak etmiştir. Birisi asker Ol- mak üzere bir kaç kişi yaralanmıştır. Bu havalide 31 kişi tevki? edilmiştir. Vali ve Belediye reisi geldi Ailesini almak ve Manisalılara vedâ etmek üzere bir Kaç gün evvel Manisaya giden Vali ve Belediye reisi Maliyede yeni i tayin ve nakiller Defterdar, muhasebe, vari- dat ve malmüdürleri arasın- da değişiklik yapıldı Ankara 12 (Telefonla) — Maliye Vekü- Jeti defterdar, muhasebe, varldat ve mal- müdürleri arasında yeni nalni ve tayinler yapaiştır. Bildiriyorum: Defterdarlar arasında: Manisadan Cev- det Beyhana, Niğdeden Remzi Kayseriye, Ankara varidut müdürü Mustafa Manisa- ya, Muğladan Aziz Niğdeyp, Seyhandan Halil Muğlaya defterdar tayin ve nakledil- mişlerdir. Hi Malmüdürleri arasında: Yaylakten Hik“ met ,, Seriyerden Nazım Sâ- raya, Bor hususi İdare tahsil memuru Arif Gölpazarına, Bordan Niyazi Reşadiyeye, Ürgüpten Sabri Boru, Çarşambadan Fazıl Barıyere, Tireboludan Kemal Bayburda, Kangaldan Tasan Tahsin Menemene, Sö- gütten Fevzi Tosyava, Afyondan Hamdi Söğüte, Havzadan Bahri İskilipe, Garzan- Gan Kâmll Lâdiğa nakıl ve tayin edilmiş- lerdir, Muhasebe müdürleri atazında: Mazgirt- ten Abdullah Afyona, İskilipten Mustafa Sıvı nakledilmişlerdir. Variğat müdürleri arasında: İstanbul Galata şubesi tahakkuk şefi Hasan Fahri Ankara varidat müdürlüğüne, Burdurdan ismail Hakkı Bingöle, İstanbul Eyüp ma- liye şabesi tahakkuk şefi Nurettin Bursa- ya, Amasyadan Ahmcd Şükrü Burdura, izmir varidat kontrol memuru Mehmed Amasyay», İstanbul tahakkuk şefi Azmi Boluya, Bursadan Ahmed Zek! Niğdeye, Niğdeden Hümü Orduya, Sürtten Halis Vana, Vandan Nüsret Sirde nakıl ve ta- yin edilmişlerdir. Frankonun büyük taarruzu bekleniyor Cerbere 13 (A.A.) — Hükümetçi İs. panyadan buraya gelen haberlere gö- re, Frankocuların büyük taarruzuna intizaren büyük bir faaliyet göze çarp- maktadır. Eide mevcut bütün asker. leri ve hattâ polisleri hâmil kariyon kolları muhtelif cepheler istikametin- b rimiz& iyi ie Mele beke yi İsmet Inönü bugün Gankırıya gidecek Akşam seat 19 da Ankaraya dönecektir Çerkeş 18 (Hususi » muhabirimizden) — Reisiçümhur İsmet İnönü, bugün Çan- kırıya giderek ledkikatta bulunacak- tır. İsmet İnönünün bu akşam saat on dokuzda Ankaraya avdet etmeleri beklenmektedir. Kitap mes meselesi Maarif Vekâleti kitap satışı işini bizzat idare edecek Ankara 12 (Telefonla) — Maarif Vekâleti Devlet kitapları müledavil sermayesi hakkındaki kanunun üçün- cü ve dördüncü maddelerini değişti- ren bir kanun projesi hazırlamıştır. Projenin hazırlanmasına, sebeb Sa- tışta iskonto miktarının oreğbeti çeker bir hadde olmaması yüzünden satıcı temininin müşkülleşmesidir. Maarif Vekâleti kitab satışı işinin müteahhit ile idaresinden müsbet nö- tice almadığından memleketin muh- telif yerlerinde depolar kurarak sati- şı bizzat idare etmek etmek kararındadır. Demirdağ madeni gezildi Nafia Vekili ve davetlileri Ankaraya dönüyorlar Çetinkaya 13 (Hususi muhabiri- mizden) — 'Trenimiz dönüşte Divrik- te 3 saat kaldı. Milli Müdafaa Vekili general Kâzım Özalp, ağar demir madenleri işletmesini İşletme müdürü B.. Yusuf die dan verilen izahat slâka ile dinlendi. Madenden bu sene 67.000 ton demir cevheri. istihsal eğildi. 50,000 tonu Karahüke sevk edildi, gerlsi de gön- derilmek üzeredir. Gelecek sene istihsali arttırmak için yeni büyük tesisat yapılacak, de- mirdağını Divriğe bağlıyacak havai bir hat yapılacaktır. Trenimiz, bu akşam #şaf on do- kuzdâa Ankaraya varacaktır. Tedavülden kalkacak paralar Beş kuruşluk ve 100 paralık bronz bir kuruşluk nikel paralar ay başından sonra kullanılmıyacak “Tedâvül etmekte olan beş ve iki bu- çuk kuruşluk bronz ve bir kuruşluk nikel paralar hakkında Maliye Ve- kiletinden vilâyete aşağıdaki telgraf gönderilmiştir: 1 Kânunusani 939 tarihinden itiba- ren “tedavülden kâldırlacak olan bronz beş ve iki buçuk kuruşluklarla nikel bir kuruşluklar 2257 numaralı kanunun sekizinci oOmaddesi muci- bince bu tarih mebdei olmak üzere daha bir sene müddetle yani 1/1/940 tarihine kadar mal sandıklarile Cüm- huriyet Merkez ve Ziraat bankaları tarafından kabul olunacaktır. Keyfiyetin tebliği. Bu emre göre önümüzdeki kânu- nusaninin birinci gününden itibaren yukarıda zikrettiğimiz paralar balik. arasında kullanılmıyacaktır. Büyük Millet Millet Meclisinin dünkü toplantısı Ankâra 12 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Refet Camıtez'in baş- kanlığında toplanarak ihtiyat zahit leri ve ihtiyat askeri memurları ka- nuhunun dördüncü maddesinin de- giştirilmesine aijl kanun lâyihasile, gümrük tarife cetvelinin 758 numa- rasmfa giren tazyik veya temyiz edil- miş ve metre mikâb: üzerinden güm- rük resmine tâbi tutulmuş olen gnz- ların safi siklet üzerinden resim ve- ren eşyaya kıyason mevzu bulunduk- ları zarf ve ambalajlarının resimden muaf im lâzımge'diği bak- Italy asırı iri mü- Son dakika an talebleri İngiltere aleyhine müteveccih değil Roma gazeteleri Ingilterenin endişelerini teskine çalışıyorlar Bir Italyan gazetesi Cibuti ve Fransız Somalisini Fransadan istiyor ve Fransa ile ihtilâf yalnız Akdenizde değildir diyor Paris 13 — Romadan bildiriliyor; İtalyan siyasi mabafili, İtalyanın ye- ni talebleri münasebetile İngiliz ef- | kârı umumiyesinde görülen aksülâ- melden ve İngiliz - İtalyan dostlu- gunun bozulmasından erndişededir. İtalyan matbuatı, büyük bir itidal göstermekte, İtalyan taleblerinin İn- gilterenin OAkdenizdeki (o vaziyetine müteveccih olmadığını temine çalış- maktadır. Faşist mahafilinde iki noktal na- zar belirmektedir. Bir kısım faşist mahalili, İtalyanın fazla isteklerde bulunduğunu, diğer kısmı az bir şey koparmak için fazlasını istemek lâ- ımgeldiğini beyan ediyorlar. İtalyanlar Cibutiyi ve Fran- sız Somalisini istiyorlar Roma 13 (A.A.) — Giornale d'İtallia gazetesi Fransız - İtalyan meselelerini tekrar ele alarak diyor ki: «İtalya, Cibuti, Fransız Somalisi meselesinin kati ve cezri olarak balli- ni istiyor. İtalya, bu meseleyi ileri sür» mekte tamamile haklıdır. Hususileki, 1935 den sonra Fransa Cibutiyi İtal. yün imparatorluğu aleyhinde bir âlet olarak kullanmaya başlamıştır. Cibu. ti, Fransızların idaresi altında İtal yaya karşı hareket eden bütün Habeş muhacirlerinin bir toplantı yeri hali- ni almıştır. Fransız Somalisi bütün İtaiyan menfnatlerine karşı daimi bir tehlike teşkil ediyor. Tıpkı, İtalyan « İngiliz münasebetleri gibi İtalyan - Fransız münasebetleri de bugün yal- niz Akdenize değil, Kızıl denize ve Hint denizine de şamildir. B. Gambörleyn bugün mühim bir nutuk söyliyecek Ingiliz Başvekili, Fransa Italyanın tecavüzüne uğrarsa İngilterenin kendisine yardım için bir teahhüdü olmadığını söyledi Londra 13 — İngiliz Başvekili B. Çambörleyn, bugün ecnebi muhabir. ler tarafından verilecek olan ziyafette | mühim bir siyasi nutuk irad edecek İngilterenin son hâdiseler karşısında | siyasetini izah cdecek, beynelmilel bir | uzlaşmaya varmak hususundaki niye. tini teyid etmekle beraber totali devletlere de hüsnüniyet gösterme rini ihtar edecektir. B. Hitler bu ziyafette hazir bulun- mak için Londrayaya fevkalâde bir memur göndermiştir. Mareşal Görin- gin organı olan Nasyonal Çaytımg ga- zelesinin B. Çambörleyn tarafından bugün söylenecek olan nutkun mev. simsiz ve lüzumsuz olduğu yazılması İngilterede asabiyet uyandırmıştır. İngiltere, harbe girerse Fran- saya yardım edecek mi? Londra 13 Dün Avam kamara» sında vukubulan bir münakaşada Fransa İlalyanıri bir. tecavüzüne uğ: rarsa İngilterenin kendisine yardım edip etmiyeceğini hükümetten sormüş- dardır, B. Çambörleyn, bu suale şu c8- vabı vermsitir: — Fransa ile aramızda mevcud olen paktlar ve mumahedelerde böyle bir #aahhüdümüz yoktur. Mebuslar, B. Çambörleynden Ro- maya gittiği zaman yeni bir anlaşma yapıhp . yapılmıyacağını sormuslar- dır. Başvekil bu süale de şu cevabı vermiştir: Romaya müzakerede bulunmak icin değil Mussolini ile şahsi temasta bulunmak için gidiyorum. İngiliz - İtalyan anlaşmasında mevçud olmi- yan Süveyş ve İspanya meseleleri hak kında bir anlaşma olursa behemehal Avam Kamarasının tasvibire arzediles cektir. - B. Çambörleyn, başka bir suale Al- man müstemlekeleri meselesinin res men ortaya atılmadığını söylemiş, fas kat Münihte gayri resmi bir şekilde görüşülüp gürüşülmediği sualine de: «Buna dair birşey söyliyememx» cevâ- bını vermiştir. Panama kanalı Panama valisi kanalın ge- nişletilmesini istiyor Vaşington 12 (A.A) Panama kanalı valisi albay Ridley, Vaşingtona bir rapor göndererek kanalın büyük gemilerin ihtiyacatına tekabül ede- cek ve ticaretin inkişafına medâr olacak tarzda büyültülmesi temenni- sinde bulunmuştur. Raporda kanalın harp halinde da- ha iyi müdefua edebilmek maksadile de büyültülmesi lâzım olduğu beyan edilmektedir. Nicaragua'da ikinci bir Kanal açı- lacağı tekrar omevzuubahsolmağa başlamıştır. B. Ruzveltin son karar- ları beklenilmektedir... Bahsi müşterekte kazananlar Ankara 12 (Telefonla) — Pazar gü- nünü sonbahar at yarışlarında bahsi” müştereke iştirak eden üç kişi hiç kimsenin üzerine para koymağığı bir ata oynamışlar, ve bu at birinci gel- âiğinden her biri 1600 er lira almış- lardır, Şimdiye kadar çifte bahisten | Yunan kralının beyanatı «Türk Yunan hududunda artık ordular r bulunmuyor Pariş 12 (AA) A) — ) — entrensigeantı; gazetesi, Londrada bulunmakta olan Yunan kralı Georges ile yaptığı bir mülâkatı neşrediyor. Kral ezcümle demiştir ki: «Balkanlar bugün iyi bir misal de Tak ele alınabilir. Türk - Yunan hu- dudunda artik ordular bulunmıyor. Yunanistan, Bulgaristanla da an- laşma yapmıştır. Ve Selânik anlaş- ! ması harbtenberidevam eden bir i düşmanlık devrine nihayet vermiş- tir. Balkanlar, şimdi, yetmiş milyon- lak bir kütle teşkil etmektedir. Bun- lar, bir harp takdirinde beş milyon kişilik bir ordu seferber edebilirler, Kral, Yahudi meselesine de temas ederek, Yunanistanda böyle bir me- selenin mevzuubahis olmadığını be- İm külli