13 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ZN 2. e Bu sene en çok tavsiye edilen sebze oldu Sebzeler ve meyvalar da elbise gibi modaya tabi olmağa başlamıştır. Her mevsim bir sebzenin, meyvanın fayda- Jarı sayılır, vitaminlerinden bahsedi. Tir, ve binbir derde deva olduğuna ka» rar verilir. Bu sene revaçta olan seb- ze bavuçlur, Hazmı kolay olan bu sebzenin ye- meği ve salatası senclerdenberi has- talara bile yedirllirdi. Fakat bu sene havucun bütün haş- sasından istifade etmek için çiğ ola- rak yenmesi tavsiye ediliyor. Ameri- kadan gelen bu moda orada o kadar taammüm etmiştir ki havucu âdeta ilâç gibi kullanıyorlar. Sabah aç karnına ve ikindi vakti havuç suyu içmek moda halini almış. tır. Yarım kilo havucu temiz yıkayıp kazıdıktan sonra rendenin ince tarafı #le rendelemeli, üzerine yarım bardak soğuk su ile bir bardak portakal suyu atarak karıştırmah, bir çeyrek saat bıraktıktan sonra bir tülbentten sıka- rak süzmeli, Bu portakallı havuç su- ya biraz şeker atılarak içilirse cild yu muşacık ve berrak olur, mide, barsak- lar ve karaciğer muntazaman vazilele- Tini görür. Gözlerin akı beyazlaşır ve parlak olur. Bundan başka haricen de havuç süs yu tavsiye ediliyor. Havucu yıkayıp kâzıdıktan sonra rendelemeli, yahut makineden geçir- meli, tülbentten sıkılarak süzülen su- yundan bir çorba kaşığı havuç suyu- na bir çorba kaşığı süt, bir tatlı kaşığı saf ispirto karıştırmalı. Sabah yüz yı- kandıktan sonra bir pamukla yüze masaj yaparak sürülmeli. Öğleye ka- dar böylece bırakmalı, Öğleden sonra tuvalet yapılırken hafif ılık su ile yüz yıkanarak her zamân gibi krem pud- ra sürmeli, Bu cildi fevkalâde besliyen bir los. yon diye tavsiye edilmektedir. Şekerlerin cinsleri Pasta ve gato yâpanlar ne gibi $e- kerin nerelerde kullanıldığını öğren- melidirler. Toz halindeki kristalize şeker an- cak reçel, komposto mahallebi gibi Tp ve pişen tathlarda kullanı- da pastalar, gatolar, kekler bis- küller için Amerikan şekeri denilen in. ce şeker kullanılmalıdır. Tokum şekeri denilen en ince ni fastalı gibi olan pudra şekeri ancak gatoların üstüne serpilir ve yapılacak giasürde kullanılır. MEŞ'UM Nakleden: (Vâ - Nü) Aşk ve macera romanı 'Tayör içerisine giyilen islam mânada kadife yahut krep saten etekle bluz giymek çok rağbettedir. Dante!- den, lâmeden, muslinden olan bu bluz- lar her renkte ve biçimde yapılmakta- Birkaç model dercediyoruz: Kek kalıplarına dikkat etmek lâzım Kek kalıplarının alüminyondan olanları iyidir, Ekseriyet ucuz olan tenekeden ya- pılmış kalıpları kullanır. Fâkat bun- Jar bazen paslanır. Paslı kalıpta da hiç bir şey pişirilemiyeceği için kulla- namaz. Bunun önüne geçmek için te- neke kalıbı alır almâz boş olarak kız- gın fırına sokmalı, Isınınca bir fırça ile her tarafına içine dışına sadeyağ sürmeli ve tekrar, fırına koyarak bir iki dakika bırakmalı. Yıkanıp temiz. lenen kalıplar senelerce kullamılabi- Jir. Katiyen paslanmaz. Kırık porselenleri nasıl yapıştırmalı? Kırılan ince porselenlerin gayet iyi bir surette yapıştırılması için Japon- ların çok kullandıkları şu basit kola KADIN Tefrika No. 89 Feridun bey kımıldamadan ayni vaziyette duruyordu. Yalmz kirpikle. rinden süzülerek bir yaşm damladığı görüldü. Cenan gitgide artan bir helecanla | anlatıyordu: « Senelerce vicdan azabı içinde kıv- randım. Bir taraftan, çok hürmet et- tiğim, çok sevdiğim kocama mütema- diyen yalan söylemek mecburiyeti, di- ğer taraftan ne olduğunu bilmediğim ve herşeye rağmen anne aşkile bağ- landığım yavrumu aramak... Kimseye derd dökememek... Emin ol ki cenabı bak yaptığım kabahatın cezasını bana tam mânasile çektirdi. Bu kadar acı da kâfi değilse ne yapayım mukadde- rata baş eğmekten başka çarem yok... Sonra uzun uzun Şermini nasıl bul. duğunu, kizi nasıl katille itham edip hapislere soktuklarını, nasıl onu kur- tarmak için çabaladığını anlattı: Siz benim yerimde olsaydınız no yapardınız?... Yavrunuzu aramaz miy- diz? İşte her şeyi anlattım... Hük- Lrinüzü verin... Sizi senelerce aldat- miş olmam, biliyorum, pek büyük bir cürümdür; fakat merhametinizi di- Jememe müsaade edin... Genç kız ola» rak kabahatlıyım, lâkin zevce olarak en ufak bir günahım yoktur. Yavaşça oturduğu yerden kayarak kocasının dizlerine kapanmıştı. Hıçkı- rarak ellerine sarıldı. Feridun bey, karısının perişan ha- line şefkatle baktı, onu yerinden kal dırdı: — Cenan, ağlama... Bu uzun s€ne- lerin tatlı hayatı ben tanımadan evvel yaptığın bir cehalet yüzünden yıkılıp mahvolamaz. Sen benim çok hürmet ettiğim, sevdiğim karımsın. Affedecek biç bir şeyin yok. Çektiğin ıztırap ar- tık yetişir! Bugünden itibaren rahat et. Cehan göz yaşları arasında. kocası- nın boynuna sarıldı. Bir müddet öyle- ce kaldılar... Biçare kadının kalbi aşk ve sevinçle dolu idi. #5 Ertesi gün Feridun bey odasında kaşları çatık düşünüyordu. 1 — Mavi ipek İafitesinden bluz. Yakası ve Jabosu lâcivert ve mavi ipek kadifesinden yapılmıştır. 2 — Mercan rengi krep satenden bluz. Yakası ve kemeri simle işlen- miştir. 3 — Yeşil lâmeden bluz. Omuz par- Portakallı bisküi 30 gram hafifçe eritilerek sulandı- rılmış tereyağı içerisine üç yumurta. nın yalniz akını, 10 gram ince pudra şekeri, 100 gram makineden geçmiş iç badem 40 gram un ve ince ince doğ- ranmiş üç parça portakal kabuğu şe- kerlemesini beş altı dakika çırparak karıştırmalı. Yağlanmış tepsi üzerine gümüş lira boyunda kurabiyeler koy- malı, (Bunları birbirinden uzak diz. mek lüzimdir. Pişince yayılır). Orta sıcaklıkta bir fırında 10 daki. ka pişirmeli, Fırından çıkınca daha &i- cak iken tepsiden alıp tabağa dizmeli- kullamlmalıdır. Pirinç unu ile suyu ezerek boza ko- yuluğunda olunca ateşte iki dakika pişirmeli, Kırık arasına sürerek kırı. lan şeyi yapıştırmalıdır. Cenan, ölmüş hemşiresinin son vazifelerini yapmak üzere yalıya git- mişti, Gazeteler, Leman hanimefen- dinin kalb sektesinden vefat ettiğini yazıyorlardı. Herkes de öyle biliyordu. Paşa meseleyi yakın bilenlerin ağzını kapatmış, hâdiseyi örtbas ettirmişti. Bu suretle dedikodu yayılmamış; aile- nin şerefi kurtulmuştu. Bu noktadan da Feridun beyin içi rahattı. Lâkin Bedi beyle vaziyeti ne olacaktı. Dalgın dalgın odasında dolşatı. Ni. hayet kararını verdi. Evet gidip o adamla konuşacak; lüzum gösterirse tehdid edecek, İstanbuldan gitmesini söyliyecek. Başka bir şehre tayin edil- mesi için müracaatta bulunmasını cebredecek, çası altından İnen piiler kendi kuma- şından bir biye ile tutturulmuştur. 4 — Açık leylâkı ve koyu mor dan- telden bluz. 5 — Siyah muslinden yapılan bu bluz krem rengi ara dantelleri ile süs- lenmektedir. Çiçekleri taze olarak saklamak Bu mevsim nadir bulunan çiçekleri bir hafta terütaze muhafaza elmek için suyun içerisine bir az nişadır kon- malıdır. Dört bardak su içerisinde altı gram nişadır eritmeli, ve bu suyu vazoya koymalı, Bu suda çiçekler gayet iyi muhafaza olur. Parke üzerindeki lekeler Harbiye Zafer sokağı, Belma: Parke üzerindeki Jekeleri çıkartmak için en iyi çare İelle uvalamaktır, Bakkallarda satı- Jan bu tellerden bir tane almız ve par- kenin her parçasına ayrı ayrı uzunlu- guna teli sürünüz. Bütün iie toz ha- linde çıkacaktır. Her tarsf temizlendikten sonra süpü- rünüz. Gene bakkallarda satılan parke çilâsından alarak bütün parke Üzerine azar azar ve her tarafa yayarak sürünüz. Yarım saat durduktan sonra fanilâ ile yahut buna mahsus yi fırça ile parlatınız. Cilâ az sürülürse gayet iyi ee Fiz- Iş sürerseniz yapış yapış Olur. — Efendim bir zehirlenme vakası vardı. Bedi bey de onu takip ediyordu. Şiddetli bir zehir... Muayene etmek is- temiş elinde de ufak bir yara varmış. Meşgüliyetten fark etmemiş. Zehir sürülmüş. Tesiri âni oldu. Doktorlar filân geldiler amma kurtaramadılar... Pek yazık oldu... Mademki ahbapların- dansınız, buyrun bakın... Feridun bey sonra geleceğini söyli- yerek tekrar arabasına bindi. Yolda İlâhi adaletin büyüklüğüne hayran oluyordu. “.” Bu vakalardan bir sene sonra gü- zel bir sayfiyenin bahçesinde neşeli bir aile toplanmış, konuşuyorlardı. Malik bey hasır bir koltuğa yayılaış, Zile bastı. Otomobilini ısmarladı. Bu| keyifle sigara içiyordu. Gül hanım saatle Bedii evinde bulacağını tahmin | yere serilen halının üstünde bağdaş ettiği için dosdoğru oraya gitti, Evin önünde durduğu vakit gayri tabii bir telâşla karşılaştı. Kapılar açıktı, Uşakla kapıcı koşuşuyordu. Fe- kurmuş el işi yapıyordu. Adnan, âni bir şişmanlıkla endamı bozulmuş olan karısının ellerini okşıyarak: — Şerminciğim, Şevki beyden mek- ridun bey eşikte duran bir adama Bedi| tup aldım. Davetimizi kabul ediyor. beyi görmek istediğini söyledi. Muha- | Bir hafta izin alıp bize gelecek. tabı başını hazin hazin sallıyarak; — Göremezsiniz efendim. — Neden? — Sizlere ömür ondan. — Ne diyorsunuz? Öldü mü? — Evet efendim. Biraz evvel. Feci bir kazaya kurban gitti. Vazife kur. banı... — Neden... Nasill.., — Oh! Ne iyi... Çocuğum oğlan olur-! sa İsmini Şevki koyacağım. Kısmen 8ü- adetimizi ona medyun olduğumuzu asla unutamam. — Hakkın var güzelim... O mrada bahçenin demir kapısı çin- gırdayarak açıldı. Koyu renk bir emp- rime giymiş Cenan, ince endamile hâ- Jâ parıl parıl parlıyan sarı saçlarile gö- Moda haberleri Kisa ve gayet bol olan etekler, kua ve dar olan eteklere tercih ediliyor, X Gece elbiselerinde yüz sene evvelki modalar çok beğeniliyor. Etekleri çok bol olan bu tuvaletler altına kolalanmış muslinden bir- kaç kat volanlı eteklikler, füpon- lar giyilmeğe başlarmıştır. X Şapkaları tutturmak için kul lanılan lâstikler kalkmıştır. Çok öne giyilen şapkaları üç parmak eninde bir fötr parçası saç üzerin- den geçerek çember gibi tutmak- tadır. X Siyah ipek çorap giymek mo- dast günden güne artmaktadır. X Saten düşes, muare, tafta gi- bi kumaşlardan elbise yapmak modadır, X Omuz başları fevkalâde şişik ve bilek yerleri ince olan kollar çok modadır. Bu külların şişik durması için içerisine kıldan ya» pılmış sert muslinden volanlar ko- nulmakladır. Şapkalar üzerine örtülen bü- vik vualetler omuzlara kadar in- mektedir. Ekseriyetle bunlar renk- Hidir. Piyanonun tuşları nasıl temizlenir? Trabzon, Muallâ Evren: 1 — Piyano tuşlarını temizlemek için bir kaç tertib vardır. Kirli ise ispirtolu su ile silmeli, Sararmış ise su ile karıştırılmış oksijenli suya batırılmış bezle, yahut eterle silmeli, Eğer tuşlar hakiki fi dişi değilse bu tw mizlemeler hiç bir tesir vermez. 2 — Camlarda hasil olan yağmur İe- kelerini suya batırılmış bezle silmek ve sonra kurulamak kâfi iken, siz amonyaklı Bu İle silerek lekeleri temizleyememeniz Kurib geliyor. Dürt bardak lık su içeri- sine yarım bardak amonyak karıştırınız ve bu su ile camları siliniz, piril piril olur, $ — Mermerlerin hangi lekesini temiz- lemek istiyorsunuz. Yağ lekesi mi? Mü- rekkeb lekesi mi? Mermerler weak su ve arab sabunu İle silinires tertemiz olur. 4 —- Beyaz yağlı boya Üzerindeki loks- ler ılık #abunlu su ile silinmeli, Soda ya- hut Vim kullanırsanız boyalar çıkar, Ba» rılıklara gelince bunlar ekseriyetle bü- dak yerlerinde olur. Çaresi yoktur. $ — Yüzdeki Kirmizi kabarcıklarn önü- nü almak İçin gece yalarken kırmızılık- ların Üzerine avucunuza döktüğünüz az kolonya veya İspirto içerisine bir tutsm asldbörik atarak etiniz ve bunu kırmızı- lıklar üzerine sürünüz. İspirto kuruyup uçunca sürülen yerde beyaz seldborik ka- ır. Öylece bırakıp yatınız, sabah her za- man gibi yüzünüzü yıkayınız. Bir kaç Akşam devam ediniz. fayda göreceksiniz. Her halde fazla baharatlı yemekler, sa- lamuralı şeyler ve turşular yemeyiniz. ründü. İki genç ona doğru koştular. Şermin annesine muhabbetle sarıla. rak; z — Ne iyi ettiniz de geldiniz... Pek göreceğim gelmişti. — Öyle mi yavrucuğum? Bak, sü na bir müjdem var. Size yük olmazsam birkaç gece kalmak üzere geldim. Fe. ridun bey işleri için Ankaraya gitti. O gelinceye kadar ben de sizde kalaca- ğm olur mu? Bu son cümleyi işiden Malik amca ile Gül teyze Şerminle, Adnanın s€ vincine iştirak ederek: — Buyrun efendim, çok iyi ettiniz. Burası sizin evinizdir, Hep birden bu güzel yaz akşamlaıdan neşe ile isti. Bir aralık Cenan sordu: — Kuzum, Rauf bey ne oldu? Gör- düğünüz var mı? Adnan cevap verdi: — Sık sık görüşüyoruz. Bu civarlar. da bir hastane açtı. Dul ve kimsesiz kadınlarla çocuklara bakıyor, etrafi- na iyilikler yaparak acısını unutma. ga çalışıyor. Şermin! de o doğurta. — Zavallı adamcağız! Allah onun da gönlüne göre versin! — BİTTİ — a