15 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Fransız Hariciye Nazırının beyanatı Fransa, Italyaya bir karış yer vermiyecek Böyle bir teşebbüs ancak harbe sebebiyet verecek B. Çambörleyn, ngilterenin Tunusta statükonun değişmesine lâkayıd Kalmıyacağını beyan etti Paris 15 — Fransız Hariciye nazırı dün Hariciye encümeninde beynelmilel vaziyet ve İtalyanın talepleri hak- kında muhtelif mebuslar tarafından sorulan suallere cevap vermiş, demiş- tir ki; — Eski Hariciye nazırı B. Delbos ta- rafından 4 kânunuevvel 1936 tarihin- de sebebiyet verilmemiş bir tecavüz kar- şısında Fransanın bütün kuvvetlerile İngilterenin yardımına koşacağına dair verilmiş olan teminat, bugün de bakidir, Müteakiben B. Bonne İtalyanın Tu- nüs, Korsika ve Nis üzerinde ileri sür- düğü taleplere nakli kelâm ederek de- miştir ki; — 1935 senesinde Mussolini ile Lâ- val arasında aktedilmiş olan itilâf me. ri bulunuyordu. Romada Fransa âley- hinde yapılmış olan tezahürat üzeri- ne İtalyan hükümeti nezdinde teşeb- büste bulunduk. Fransa, İtalyaya bir kanş bile toprak vermiyecektir. Böyle bir teşeb- büs ancak harbe müncer olur, Fransa topraklarının bütünlüğünü müdafaa- ya azmetmiştir. Müteakiben B. Bonne, .Pariste B. Ribbentropla imzalanmış olan ademi tecavüz beyannamesinden bahsetmiş ve demiştir ki: Londra mahafilinde heyecan Başvekilin nutkunda Alman — gazeteciler neden bulunmadı? Tondra 14 (A.A.) — Ecnebi matbu- atı ziyafetinde Alman gazetecilerile Almanya elçiliği erkânının bulunma. | ması İondra mahafilinde büyük bir heyecan uyandırmıştır. Cemiyet reisi Lithaverin gazeteci- lere yaptığı beyanafa göre, Almanla- rın ziyafete gelmemesinin sebebi Chamberlain'in nutkunda Alman mat- buatının Lord Baldvine karşı ittihaz etmiş olduğu hattı karekete telmih etmesidir. Alman elçiliğinin tebliği Londra 14 (A.A.) — Alman büyük elçiliği bugün neşrettiği bir tebliğde diyor ki: Ecnebi matbuat cemiyetinin sene- ilik ziyafetinde Alman elçilik erkâni- nın bulunacak vaziyette olmamaları Alman elçiliğinin noktai nazarınca mucibi teessürdür. Hususile ki bu 2i- yafette başlıca hatip olarak İngiliz 'Başvekili görülüyordu. Pleviçkaya 20 sene küreğe mahküm oldu Paris 15 — Paris ağırceza mahke- mesi beyaz Rusların reisi general Mil. Jerin kaçırılması meselesinde kocası göneral Skobi!ne yardım etmekle müt- tehim madam Pleviçkayayı yirmi se- ne kürek cezasına mahküm etmiştir. Tapu kanununun bir maddesi değiştiriliyor Ankara 14 (Telefonla) — Maliye » Vekâleti Tapu kanununun dördüncü maddesini tadilen yeni bir kanun lâ- yihası hazırlamaktadır. Tapu kânumunun dördüncü mad- desi, hazineye ait arazinin imar edil- mek şartile şağillerine temlik edilece- © inden bâhistir, Maddede yapılması düşünülen tadil “İle şehir ve köy hududları içinde bu- inen haşim ii era bu madde — Bu itilâr, Almanya ile Fransa arasında siyasi ve iktisadi münaseba- tın inkişafına müsaittir. B. Çambörlyn'in beyanatı Londra 15 — Avam kamarasının dünkü celsesinde gene İtalyanın Tu- nus, Korsika ve Nis üzerindeki talep- leri yeniden bazı mebuslar tarafından ortaya sürülmüş İngiliz - İtalyan an- laşmasının Tunusa da şamil olup ol- madığı hükümetten sorulmuştur. Baş- vekil B, Çambörleyn, bu suale şu ce- vabı vermiştir: «— İngiliz - İtalyan anlaşmasile de- ruhte edilen taahhüdler, Tunusa da şamil bulunuyor. Anlaşma, Tunus da dahil olmak üzere Akdenizde statüko- nun muhafaza ve idamesini tekeffül ediyor. Binaenaleyh Tunusda statü- koyu değişlirmeğe matuf her hareket, doğrudan doğruya İngiltereyi ciddi- yetle ve yakından alâkadar ediyor.» Müteakiben İngiliz ve Fransiz er- kânı harbiye heyetleri arasında vuku bulan konuşmalarda Tunus, Korsika ve Nis meselelerinin görüşülüp görü- şülmediği sorulmuş, B. Çambörleyn, bu sale cevap vermemiştir, B. Çambörleyn, B. Hendersonun, Ro- ma matbuafını ümide düşüren son be- yanatı üzerine İtalyaya ihtarlarda bu- Tunup bulunmıyacağı sualini de ce vapsız bırakmıştır. Italya meclisi tarihe karıştı ! Meclis yerine rine korporasyonlar| ! kaim olacak Roma 14 (AA) — İltelyada par- lâmento sisteminin son ankazıda bugün mebusan meclisinin 29 uncu devresini kapayan toplantı ile orta- dan kalkmış bulunmaktadır. Toplan- ta, hazır bulunan B. Mussoliniye kar- $ı hararetli tezahüratla açılmış ve 0 suretle nihayet bulmuştur. Meclis, rejimin irk politikası hak- kındaki kararname ile ilkbaharda parlâmentonun yerine kaim olacak olan yeni korporasyonlar ihdası hak- l kındaki kararnameyi ve herp halin- de meclis âzasının ön safla muhare- be eden kıtalarda hizmet edecekleri- ne dair olan kanun lâyihasını alkış larla kabul etmiştir. İngiltere silâhlanma plânının ilk kısmını bitirdi Londra 14 — İngiliz gazeteleri İn- gilterenin silâhlanma plânının ilk kıs. mını ikmal etdiğini ve artık politika müzakerelerinde İngilterenin sesini daha kuvvetle işittireceğini yazıyor- lar. Ziraat müsteşarlığı Dünkü nüshamızda köy kalkınma kongresi açılacağından bahsederken Ziraat Vekâleti müsteşarlığında bir İ değişiklik olması ve müsteşarlığa is- tatistik umum müdürü B. Celâl Ay- barın getirilmesi muhtemel bulundu- ğu yazılı idi. Ankaradan bildirildiğine göre müs- teşarlıkta bir tebeddül mevzuubahs değildir. Irakta muhaliflerin faaliyeti Bağdad 15 — Bağdadda muhalefet fırkalarının şiddetli faaliyeti üzerine hükümet altı muhalefet şefini Bağdad yi eke i amele memur eri (Türk - İran kardeşliğinin yeni bir tezahürü Türkiyenin petrol ihtiyacıni temin etmek üzere müşterek bir şirket kı kurulacak Ankara 14 (Telefonla) — Öğren- diğime göre İran hükümeti İranda yeni bulunan petrol kaynaklarından bir kısmının kurulacak bir İran - Türk şirketi tarafından işletilmesi imkân- larını hazırlamak üzere tedkikler yapmaktadır. Kardeş ve komşu memleket hükü- metinin bu hususta Şehinşah Pehlevi hazretlerinden yüksek direktifler a dığı da kaydedilmektedir. Şirket Türkiyenin petrol ihtiyacı- nı temin edecektir. Bu şirketin teşek- külü İran - Türk kardeşliğinin ikti- sadi sahada yeni bir tezahürü olacak- tır. Istanbul Halk sandığı açılıyor İktısad Vekili açılış açılış töreninde bulunmak üzere şehrimize gelecek Ankara 14 (Telefonla) — İktisad Vekili B. Şakir Kesebir bu ayın 18 in- de fanliyete başlıyacak olan İstanbul Halk i açmak üzere bugün lerde İstanbula gelecektir. Beyoğlu kaymakamlığına Bakırköy kaymak kaymakamı B. Ahmed tayin edildi Ankara 14 (Telefonla) — Beyoğlu kaymakamı B. Danişin Çankaya kay- makamlığına tayinile açılan Beyoğlu kaymakamlığına Bakırköy kaymaka- mı B. Ahmed tâyin edilmiş, Bakırköy kaymakamlığına da Dihiliye Vekâleti Seferberlik bürosu şeflerinden B. Gafur getirilenişiir yi Vekiller iller Heyeti toplandı Ankara 14 (Telefonla) — Vekiller heyeti bugün Büyük Millet Meclisin- de Başvekil B. Celâl Bayarın riyaseti i altında toplandı. Müzakereler geç vakte kadar devam etti, Büyük Millet Meclisinin dünkü toplantısı Ankara 14 (A.A.) — B. M. Meclisi bugün Refet Camitezin başkanlığında toplanarak vakıflar urwum müdürlü- günün 938 yılı bütçesinin dördüncü maddesile verilen ve 200 bin liraya kadar kısa vadeli hesabı cariler akdi- ne mütedair salâhiyetin 400 bin lira- ya çıkarılması hakkındaki kanün fd yihasını müzakere ve kabul ettikten sonra şürayı devlet kanun lâyihası- nın müzakeresine geçilmiştir. Meclisin bugünkü toplantısında kanun lâyiha. sının onuncu maddesine kadar mü- zakeresi yapılmıştır. Meclis cumartesi günü toplanacak- ir. Sıvasta kar yağıyor Karadenizdeki şiddetli fır- tına bu sabah durdu Sivas 14 (Akşam) — Bugün şehire ilk defa kar yağmağa başlamıştır. Civara da fazla kar düştüğü haber veriliyor. Sinop 14 (A.A.) — Üç gündür de- vam eden şiddetli fırtına bu sabah sü- künet bulmuştur. İstanbuldan Trab- zona doğru sefer yapan Aksu vapuru bu sebepten Samsuna uğramayarak doğruca limanımıza gelmiş ve Sam- sun yolcularını buraya çıkarmıştır. Bu yolcular bu akşam İstanbuldan gelecek vapurla Samsuna döneceklers dir, Moskova radyosunda Türkiye için konser Moskova 15 — Moskova radyosu, ya- rın akşam Türkiye saatile 21 de 1744 tulü meve Bn bi iz bir tu 15 Kânunuevvel 1935 iB. Chamberlain'in nutku Fransada iyi karşılandı Maamafih bir gazete: “Ingiliz-Fransız menfa- atlerinin müşterek olduğundan bahsetmek kâfi d eğildir, bu menfaatleri müdafaa etmek lâzımdır,, diyor Paris 14 — Fransız gazeteleri İngi- liz Başvekilinin dünkü nutku hakkın- da uzun makaleler yazıyorlar. Ma- lümdur ki Başvekil bu nutkunda İn- giltere ile Fransa arasındaki siki bir- likten ve bunun her türlü muahede- ler fevkinde olduğundan bahstemişti. Petit Parisien diyor ki: «İngiliz Baş- vekili İngiliz ve Fransız münasebatını çok İyi bir surette anlatmış, aradaki birliği tamamen tezahür ettirmiştir.» Jour, Journal ve Matin gazeteleri | de nutuktan hararetle bahsediyorlar. Ordre gazetesi ise: «Müşterek menfa- âtleri tanımak kâfi değildir, müdafaa etmek lâzımdır; diyor, Oeuvre gazetesi, bu nutkun İtalyan matbuatının ümidlerini boşa çıkardı. ğın söylüyor, İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 14 (AA) — Muhalefetin başlıca iki organı olan Daliy Herald ve News Chronicle gazetelerinden ma- ada bütün İngiliz gazeteleri Chamber- Jain'in. dün akşam söylediği nutku medhederek Başvekilin bir sulh ve Londra 14 (A.A) — Başvekil Cham- berlain'in evvelisi gün bir Fransız İtalyan ihtilâfı takdirinde İngiltere- nin Fransaya yardım edip etmiyece- ğine dair suale verdiği cevabın tev- Md edebileceği her türlü suitefehhüm- ler yalnız diplomatik temaslarla değil Başvekilin ziyafette söylediği nutkun | sonundaki mühim cümle iledete- mamlile izale olunmuştur. Pariste Fransiz Hariciye Nazırı ile İngiliz büyük elçisi ve Londrada da dün öğleden sonra İngiliz Hariciye Nazırı ile Fransız büyük elçisi arasın» da bu bapta müzakereler cereyan et- miş ve İngiliz Başvekili Fransız - İn. giliz münasebetlerinin müşterek men- beynelmilel teşriki mesai siyaseti ta- kib etmek azminde bulunduğunu Sa rahatle bildirdiğini kaydetmektedir. ler, Bu muhalif gazeteler ise, bilâkis Başvekil tarafından izhar edilen ha- yılı tasavvurlarının itimada şayan ol- madığını iddia etmektedir. İtalyan gazetelerinin makaleleri Roma 14 — Gazeteler, İngiliz Başvs- kilinin nutkundan bahsederken, nut- kun esaslı kısımlarını mesküt geçmis- lerdir. Bilhassa İngiliz - Fransız gö- rüş birliği haklındaki kısımdan hiç bahsetmemişlerdir. Bunun sebebi İtal- yanın Tunusta ve Kızıldenizdeki emel- lerini İngilterenin iyi karşıladığı hakkında gazeteler tarafından yara- tilan havayı bozmamaktır. Nutkun İngiliz - İtajyan münase- batına ve İngiliz Başvekilinin Romayı ziyaretini ait kısımları iyi karşılan- miştir. Romada yapılacak konuşmala- rın iyi netice vereceği ümld ediliyor, Harp çıkarsa İngiltere Fransaya yardım edecek mi, etmiyecek mi? Chamberla'in söylediği sözün tevlid ettiği suitefehhümler izaleye çalışılıyor Filhakika (OLokarno Oomunhedesi Fransız müstemlekelerinin tâmamlı- Tığına şâmli değildir. Fakat Akdenizde Fransız » İngiliz menfaatlerinin tesa- nüdü statükonun bozulmamasını ve Cebelüttarık ile Süveyş arasındaki de- niz yollarının tehlike altına düşmeme» sini emreder. Halbuki eğer İtalya Sicil- ya karşısında Tunusta yer alacak olursa bu münakalât tehlikeye girer. Dün akşam hükümet mahafilinde, Chamberlain'in evvelisi gün Avam Kâ- marasında söylediği sözlerin bilhassa İtalyan matbuatı tarafından bethaha- ne bir tarzda tefsir edilmesine hayret ediliyordu. Chamberlain'in devama az- İ metmiş bulunduğu teskin edici gay- #aatlere istinad ettiğini söylemek su- | retler Fransız - İngiliz tesanüdünün retile yalnış tesfirleri tashih eylemek istemiştir. Et ihtiyacı Devlet Ziraat kurumu faa- liyete başladı Dün yazdığımız ; gibi, İstanbulun et ihtiyacımı temin etmek ve halka ucuz et satmak üzere teşkilâtıni ya- pan Devlet Ziraat kurumu, dünden itibaren faaliyete geçmiş, Hayvan bor- sasından satın aldığı koyunları mez- bahada Keştirerek piyasaya Sevket. miştir. Bu işle Kurum namına müfet- tiş B. Bülend ve B. Salâhaddin meşgul olmaktadırlar. Kurum şimdilik Hayvan borsasın- dan mal alıp kesecektir. Maamafih hayvan ihraç merkezlerine sipariş yaptığından, yakında ilk parti olan İki bin koyun gelecektir, Kurumun et ihtiyacını, merkezi Karsta bulunan Şark Hayvan ihracat şirketi temin edecektir. Bu surelle hayvan sevki- yatında hiçbir teahhur vaki olmaya- caktır. Türk - Amerikan ticaret anlaşması imzalanıyor Ankara 14 (Telefonla) — Amerika ile akdedeceğimiz yeniticaret anlaş- ması müzakereleri son safhaya gir- akt dali izler pera param. zayıfladığı suretinde katiyen tefsir edilmemiştir. Okmeydanı cinayeti Henüz esrar perdesi kaldırılamadı Okmeydanında Telsiz istasyonu ak tındaki bir dere kenarında bulunan cesed, esrarengiz vaziyetini muhafaza etmektedir. Henüz cesedin hüviyeti tesbit edilememiştir. Kulaksız civarında oluran ve göm- leğindeki lekeler üzerine şüphelenile- rek yakalanan Lütfi ismindeki şahsın gömleğindeki lekelerin kan lekesi ol- madığı, evinde bulunan tabancanın da kullanılmadığı anlaşılmış ve ken- disi serbes bırakılmıştır. Cesedin hüviyeti anlaşılmadan, hâ- dise üzerindeki esrar perdesi kalkamı- yacaktır. Ekalliyet mekteplerindeki müdür muavinleri Ankara 14 (Telefonla) — Ekalliyet mekteplerindeki müdür muavinleri- nin her gün öğleden evvel ve sonra mekteplerinde bulunmaları alâkadar- lara tamim edilmiştir, Bu tamime ri- gez edemiyecek vaziyette bulunan üdür goayiplari nin 1 tay . 1