23 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

A YAŞ Avrupada soğuk hava dalgası hafifliyor Don yüzünden Budapeştede düşen- lerden 200 kişi tedavi altına alındı Asfalt yollar Marttan itibaren inşaata başlanacak Divanyolunda Türbenin köşesinden Cağaloğluna kadar asfalt olarak Inşa edilmek üzere yaya kaldırımları ya- pilmakta olan caddenin inşasına des vam «lilmektedir. Caddenin asfalt kısmı İkmal edil. ARADA SIRADA; Cümhuriyet Halk Partisi (Baş tarajı 3 üncü sahijede) timsali olan Reisicümhur İsmet İn- önü halkçı Cümhuriyet Halk partisi- nin devletle ayrısı gayrisi olmıyan par. timizin işleri eline almış bir ferdi gibi köy köy dolaşıyor. Köylü ve halkın Cümhurreisimizle açık konuşması, Paris 22 — Şiddetli soğuk kava dal- gası biraz hafiflemiştir. Bol miktarda kar yağmağa devam ediyor. Paris ta. #adhânesinin tahminlerine göre bu şiddetli soğuklar bir müddet daha de- vam edecektir. Berlin 22 — Bugün şiddetli soğuk- Jar, biraz hafiflemiştir. Hararet sıfır. dan aşağı üç derecedir. Don yüzünden düşüp yaralananlar Budapeşte 22 (A.A.) — Son günle- ihracat tacirlerini ciddi zararlara uğ- ratmıştır. Don yüzünden Budapeşte sokakla- mnda yürüyenlerin o kaymamaları mümkün değildir. Birçok otomobille. rin kayıp devrildiği ve sokaklarda yü- rüyen kimselerin düştükleri ve bun- lardan iki yüze yakın kimsenin ilk sıh- hi imdad müesseselerine götürüldük- Jeri haber verilmektedir. İsveçte şiddetli kar fırtınaları Stokholm 22 (A.A.) — Bütün Skan- dinavya'da hüküm sürmekte olan kar dikten sonru kış dolayısile astalt in. | doğruyu söylemesi, derdlerini dökme- şaat marta kadar tatil edilecektir. | si, isteklerini sayması, devletin bu is- Ancak Ankara, Babiâli, ve Yeniposta- | tek ve derdlere candan kulak verip ne caddelerinin İş bankası köşesinde- | takip etmesi, Halk Partisinin halkın Ki sebile kadar yaya kaldırımları ya- | bağrından söküp atılması imkânsız bir pılacaktır. Caddenin ortasındaki a5- | teşekkül olduğunu bütün açıkiğile fali ve mozayik kısımları martlan son | pir kere daha meydana koydu. Ta inşa edilecektir. di e Milletin tek ülküsü vardır: Cümh Taksim ile Gümüşsuyu arasında- riyet. Cümhuriyetçi linen işa Tol ki caddenin de ayni suretle yalnız ya- Partisi tek milletin tek ülküsünü ya kaldırımları yapılacaktır. Dön özi & Kolunu kırdı Yirmi yılık başarılarımızı tek fır. kamıza borçluyuz. rin mebzul karları, Macaristan ile Al. | fırtınaları, şehirlerde ve köylerde bir- marya hududunda her törlü münaka. Iâtı inkıtan uğratmıştır. Almanyaya gitmekte olan hububat yüklü birçok yagonlar yollarda kalmış ve bu hal, çok kazalara sebebiyet vermiştir. Yola devam imkânsızlığından dolayı birçok otomobillerin yolda bırakılmasına mec- buriyet hasıl olmuştur. Polonyada Yahudilere karşı mücadelenin hedefi Leh iktisadiyatıni Yahudi hâkimiyetinden kurtarmak» muhacerete icbar suretile Yahudileri azaltmaktır Varşova 22 (A.A) — MINI birlik kampı erkânıharbiye reisi ve mebusan meclisi reis vekili B. Wenda, radyo ile neşredilen bir hitabe söylemiştir. Polonyada Yahudi meselesine müteal- ik olan bu hitabesinde B. Wenda, Polon- ya Yahudilerinin muhacereti meselesinin belli #aruretinin müstscel mahiyetinde israr etmiştir. Hatib, ezcümle demiştir ki: «Halihazırda bizim csas vazifemiz, te- dafüi kuvvetlerimizi arttırmaktır. Devle- tin iktisadi bünyesi, bizim tedafül kuvvet- lerimiz için esanahı bir ehemmiyeti haiz- dir, devletin iktisadi hayatı, devleti teh- did eden her türlü tehlike karşısında dai- ma faal bir hattı hareket ittihazına âma- de olan vatanperver milli unsura istinad etmelidir. Halbuki Polonyanın tflcnreti, büyük ve küçük sanayii, az çok büyük bir nisbet Gahilinde, Yahudilerin hâkimiyeti altın- dadır, Yahudiler ise Polonya iktisadiyat Aleminde şehir ve köyler halkının iktisadi istiklâline mâni olan ve Polonya balk Kütlelerinin normal tekâmülüne karşı bir engel teşkil eden ve bekası hiç te arzu edilmeyen bir unsur teşkil ekmektedir. Bu meyelenii güne hel sureti, kütle hall de Yah ri muhacereta sevketmek sü- retile Polonyadaki Yahudilerin mikdarını ecri surelie azaltmaktır. Bir, Yahudilere karşı cebir ve şiddet i$- | tlmaline ve haklarında tfratkârene mua» meleler yapılmasına muarızız, fakat Ya- budilere karşı yapılacak olan iktisadi mü- cadeleyi «Ticuret, küşük ve büyük sana- | yili Polonysllaştırmak» için fevknlâde ar- zuya şayan ve rasyonel addediyoruz. İk- tisadi hayatımız için gararlı ve pahalıya mal olan Yahudi mutavassıtığını da Or- İ sını müteca' tadan kaldırmak istiyoruz. Pulonyanın kültürel ve sosyal hayatı, Yahudi veya ecnebi her türlü tesirlerden âzade olürak Polonya gihniyetine istinad ve istiklâlini muhafaza. etmelidir. Fakat Polonya, Ya- hudi muhacereti için para sarfetmeği dü- şünmemekledir ve Yahudilerin kolonizas- yonları için Polonya milletinin okesesin- den para sârfedilmesini istememektedir. Dün «Mini birlik kampte tarafından parlimentoda verilen ve ilk defa olarak Yahudi meselesini parlâmentoda açıkça mevzuubahseden istizah takririnin, hü- kümeti, Polonyadaki Yahidiler mikdari- nın tensilini istihdaf eden bu çetin meso- leyi müsaid bir surette halle matuf enet- Jik bir guyret sarlına sevketnckten hali kalmıyacağı muhukkaklır, Vamova 22 (AA) — Gazetelerin gece çıkan nüshaları, birinci sahifelerini bir milli birlik kampının Yahudi meselesinin haline dair olan istizah takririne tahsis etmişlerdir. Bu gazeteler, bu meselenin Polonyanm dahili hayatında son derecede ehemmi- yetli olduğunu ve âcilen halledilmesi lâ- mgelmeğte bulunduğunu yazmaktadır- lar. Gazeteler, Polonyanin Yahudi meselesi- nin bir hal suretine iktiran ettirilmesinin bu derecede müstasel bir mahiyet iktisab etmiş yegine memleket olduğunu kaydet- mektedirler, Alman yahudilerine yardım sermayesi Tendra 22 (A.A) — Alman yahudi mül- teellerine tahsis edilmiş olan Baldwin İ sermayesi, halihazırda 200,900 İngiliz lra- ulunmaktadır. Beyazıttaki dükkânların istimlâki Beyamtia İnkılâb müzesinin önün- deki dükkânların Tapu ve maliyedeki muameleleri tamamile bitmiştir. Bu dükkânların istimlâki için Daimi en- cümenden alınacak karar, menafti “umumiye kararı istihsal edilmek üze- re Dahiliye Vekâletine arzedilecek- tir, cürmü meşhut istatistiği Adliye Vekâleti, İstanbul müdei- umumiliğine gönderdiği bir tezkere ile, Cürmümeşhud kanununun tatbi- kine başlanılan 1/1/9988 tarihinden 938 senesi sonuna kadar İstanbulda Cürmümeşhud mahkemelerine veri- len cürmümeşhud vakalarının diğer senelerle mukayeseli bir istatistiği çı- karılip Vekâlete gönderilmesini bil ni a Sekteden ölüm Kuşdilinde oturan marangoz To- dori dükkânda çalışırken birdenbire düşerek fenalaşmış, zabıta tarafın- dan derhal Nümüne hastanesine kal- dırılmışsa da ölmüştür. Todorinin kalb sektesinden öldüğü tesbit edilerek cesed ailesine teslim olunmuştur. Müstakil Panameriken kon- feransının içtima yeri Lima 22 (A.A.) — Lima Amerika iltihadı konferansı, önümüzdeki içti- ma mahallinin Bogota olmasına Kâa- rar vermiştir, Bir hırsız mahküm oldu Beyoğlunda ve İstanbul cihetinde | muhtelif dükkân ve yazıhanelerden bir | çok eşya çalan Onnik adında sabıkalı bir hırsız dün Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde muhakeme edilmiştir. Muhakeme neticesinde bü- tün inkârlarına rağmen suçları sabit olduğundan Onniğin altı ay hapsine karar verilmiştir. Onnik mahkemede tevkif edilerek TevkiMmaneye gönderil- miştir. Şehir bahçelerinin £ Kii Taksim bahçesinin tanzim ve slâhı için Belediyece düşünülen tedbirler. den bahsetmiştik. Belediye yalnız Tak- sim değil, Tepebaşı, Bebek, Saraybur- nu bahçelerini tanzim ve ıslah edecek- tir, Bu bahçelerin kiracılarla mevcud mukavele müddetleri bitince, Beledi- ye muayyen bir proje dahilinde »slâ- hata başlıyacak ve halktan bü bahçe- lerde antre alınmıyacaktır. Yanmamış kömürden zehirlenmiş Galatada Arap camide bir kahve Üzerindeki odada yatan on altı yaşla” rındaki Kemal isminde bir genç ev- velki gece odasına yanmamış bir man- gal koymuş, kendisi de yatıp uyku- ya daldığından zehirlenmiştlir. Neden sonra kendisini odadan fir- Yatıp atabilen Kemal zabıtaca Beyoğ- Yu hastanesine yatırılmıştır, Soldan sağa: 1 — Muvakkat şey, 2— Sym - Aslanın ensesindeki sağ- E, $ — Küçük şehir - Sada. 4 — Ameller - Banknot. 5 — Geçid - Vilâyet, 8 — Hayvan yemi - Tersi coşkun akan sudur. 7 — Bir erkek ismi. Tersi bayram oluf. Nüsret altı ay hapse, 100 lira yemi Sedes | 2 — Kadın hizmetkâr. tazminata mahküm oldu tinde bir mahalle. —— — Ankara Borsası 10 — İmded talebi - Sert, Sirkecide Yakup ve Koço adların- Yukarıdan aşağı: da iki kişi bir para meselesinden kav- 22/12/0938 1 — Dehiz suyunda basil olan işık - ga ederlerken Abdülhayır ve oğlu İs- | Türk lm 1, peşin 1935 bir nota, mail araya girerek kavgacıları ayır» > 1940 2 — Erimare - Kalabalık, Bivas - — Ezeri y : is öşlerdir. O N ani e Ee mw 3 ber yaparlar - Ayakikâ adında biri daha gelmiş ve Nusret, | İttihadı MİVI Sigorta 21— 4 — Vücudün #ert elleri bunlardan Abdülhayıra: — Kavga çıkmasına sebep olan sen- sin... Dive bağırarak, eline geçirdiği is- kemleyi koluna vurmuştur. Abdülha- yırın sağ kolu kırılmıştır. Yaralı has- taneye kaldırılmış, Nusret yakalana- rak Adliyeye verilmiştir. Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde yapılan muhakemede suçu sabit olduğundan, Nusretin altı ay hapsine ve Abdülhayıra yüz lira mad- di tazminat ödemesine karar veril- miştir, Ü çü Marika Yeşilköyde Kalaycı sokağında otu- | ran Marika isminde bir kadının bazi kimselere üfürükçülük ettiği haber alınarak zabılaca yakalanmış ve mah- kemeye verilmiştir. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Amm, Taksim: Kürkçüyan, Firuzağada Ertuğrul, Kalyoncukulluk- ta Zafiropulos, Beyoğlu: İstiklâl cad- desinde Galatasaray, Tünelde Matko- viç, Galata: Okçumusa enddesinde Doğruyol, Fındıkıda Mustafa ONsil, Kasımpaşa: Müeyed, Hasköy: Sadık Akduman, Fatih: O Şehandebaşında Asa!, Karagümrük: Ahmed Suad, Ba- kırköy: Istanbul, Sarıyer: Nuri, Ak- saray; Btem Pertev, Beşiktaş; Süley- man Receb, Fener: Emilyadi, Kumka- pi: Belkis, Küçükpazar: Hikmet Ce- mil, Alemdar: Ankara caddesinde Eş- ref Neşet, Sumutya: Kçcamustafapa- şada Rıdvan, Şehremini: Topkapıda Nâzım, Kadıköy: Pazaryolunda Rifat Muhtar, Modada Alâeddin, Üsküdar: Selimiyede Selimiye, Eminönü: Salih Necati, Heybeliada: Halk, Büyükada: Şinasi Rıza, Her gece açık eczaneler: Yanıköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Paşabahçe ve ce ganeler her gece açıktır. Tepebaşı Dram kısmı Bu gece saat 2030 da YVİNDSOWUN ŞEN KADINLARI İstiklâl eaddesi Komedi kısmı 5 — Tersi futbolün geri ayuncusu olur. Löndra 1 Sterlin 586 Bir nevi fal New-York 100 Dolar 125,65 6 Beyaz - Kara, Paris 100 Frank 331 7-30 gün - Sonuna «Du gelirse rai Mine 100 Lirot 66075 ölur - Boşluk. Geneve 100 İsviçre Pr. oo 283775 & — Sebeb - Hayvan cesedi, Amsterdam (o 100 Florin 68405 9 — Bayrak - Aklı yok. ii 100 Rayhşmark (o S03y75 | 10 — Soy - Cerahat, mi vim me Geçen bulmacamızın halli Bofya 100 Leva 15425 Soldan sağa: Prag 100 Çekoslovak Kr. 42175 1 — Himalaya, 2 — Alelide, En, 3 — Madrid 100 Pezeta 596 Râd, Ado, 4 — Avene, Ergi, 8 — Benedik- Varşova 100 Zioti 23023 | tin. 6 — Eur, Ay, 7 — Ziyadar, As, 8— 100 Pengo 24725 | Esub, Aba, 9 — 'Tere, Bel, 10 — Tutkan. Bükreş 100 Ley 0805 V —. belimi im YE G9 İlâveli, $ — Medeni- Yokohama 100 Yen 0421 X r,.2 — diâveli, 3 — Stokholm (100 İsveş Kr. 301ış | Yeh #— Al, Nefaset, $ — LA, Ed, Durü, Moskova 100 Ruble »a — Ada, İsabet, 7 — Yedek, 8 — Orta, MEVLÜD Teşekkür Ziyaile bizleri acı içinde bırakan zevcem ve annemiz Naciye Gönençin ce“ naze merasimine iştirak veya tel, yazı v0 bizzat tâziyet lütfunda bulunmuş olan dostlarımıza ayrı ayrı teşekküre toessürü- müz mâni olduğundan şükran ve saygıla- p Gönenç ailesi Eşi: Kâmil, Evlâtları: Remzi, Cemal,, Ülviye, Mebrüre İstanbul yaebusu merhum Halil ve) Ali paşa camiinde mevlid okunacaktır. Merhumu seven ve tanıyanların malâ- malı olmak üzere ilân olunur. Beyoğlu Halkevinden : 1 — 1/1/8389 tarihinde başlamak üzere Evimizde aşağıdaki kurslar açılmıştır. A) Almanca usulü muhabere, B) Tercü- me usulü, C) Fransızca edebiyat ve diksi- yen, 2 - Kaydolunmak isteyenlerin ki fotoğraf ve hüviyel cüzdanlarile Evimiz Direktörlüğüne müracaatları rica olunur, Bu akşam saat 9 dö İlk defa büyük operet (Ralmet efendi) Cumartesi Pazar gü” düz 15 de matine Perşembe akşamları Halk gecesi 'T. 40333 Tepebaşı GARDENİ ve MAKSiM&- Noel ve yılbaşı reveonları Fevkalâde Program — İki Orkestra Sofraların evvelden aldırılması rica olunur. JEANETTE NELSON MACDONALD E DDY'nin Yaratıkları ve Helivudda Çevrilen filimlerin en güzeli SENORITA San'at harikası MELEK w İPEK Sinemalarının yılbaşı hediyesi olacaktır. MÜSAHİP ZADENİN ŞAHESERİ ŞEHİR TİYATROSUNUN EN MUVAFFAK ESERİ AYNAROZ KADISI Büyük yerli Türk Filmi Önümüzdeki ÇARŞAMEADAN İTİBAREN İstanbulun iki büyük sinemasında birden başlıyor. ALEMDAR ve MİLLİ FİATLARA ZAM YAPILMIYACAKTIR.