23 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

AKŞAM 23 Kânunuevvel 1938 ——— Okmeydanı cir cinayeti t tahkikatı Maktul Ihsanın elbisesi dün de kuyudan çıkmadı Yukarida: İki katil, yattıkları ahırdan çıkarken, aşağıda: Katil Murad, araştırma için kuyuya inmeğe hazırlanıyor Okmeydanında çoban İhsanı öldü- ren Arap Murad ile Kör Hasan hak- | kındaki tahkikala dün de müddel | umumi muavini B, Feridun Bagana; «İnn idaresi altında zabıta memurları tarafından devam eğilmiştir. a, dür sabah saat 1 me- itfaiye mü- bi radan bir tah- motopompunun da İltihakile uca Topkapı dışarısına çıkılmış- ad, Topkapi ile Mevlânes kapı arasına İsabet eden saha Üze- rinde bir bostan içindeki kör kuyu- ya, öldürdüğü çoban İhsanım elbise- lerini atmış olduklarını da iddia ve rar ettiği cihetle, burada otomobil- ler durdurulmuş ve katillerle beraber bostan içindeki büyük kuyu başına gidilmiştir. Arap Murad burada da, İhsarın el- biğelerini atmış oldukları kuyunun bu kuyu: olduğunu beyan etmiş, bu- nun üzerine, itfaiye tahlisiye memur- ları bir arkadaşlarını iple kuyuya sarkıtmışlardır. Bü itfaiye neferi ku- yunun dibine kadar merek toprağa temas etmiş Kancalarla araştırmalar yapmışsa da hiçbir elbise eserine te- sadüf edememiştir. Bunun üzerine bu itfaiyeci yukarı çekilmiş, bir defa da katil Muradın kuyuya in- dirilmesi kayarlaşmıştır. Bunun üzerine Murad,'iplerle bağ- lanmış, ve kuyunun dibine kadar in- diritmiştir. | bir arkadasının yaz sonlatında ka- İ yahafi esnasında Marmarada kazaya müddeölumuminin emrile | Katil, on dakika kâdâr kuyuda | araştırmalar yapmışsa da hiçbir şey bulamamış, o da yukarı çekilmiştir. Bunun üzerine müddelumumi B. Feridun, katile işin doğrusunu anlat- masını ihtar etmiş, Murad, yine elbi- seleri bu kuyuya attıkları hakkında- ki iddiasında ısrar ctmşitir. Kuyudaki araştırmalar bu şekilde üsbet bir netlee vermeyince, ora- dan biraz beri tarafta bulunan ve ka- til Muradın yattığı yörde sraştırma- orulmuş, ndan bi dindi öldü ğunu beyan etmiştir. Ahırda bulunan bazı saman dolu şiltelerde berayı ih- tiyat deşilerek gözden geçirilmiş, fa- kat burada da hiçbir şey elde edilme- Bundan sonra, Topkapiya gidile- rek, katillerle maktulün vaka gecesi | uğrayıp oturdukları kahvenin sahibi İs bir defa daha dinlenmiş, mü. teakiben Edirnekapıya geçilmiş, bu- ra da katillerin maktulle birlikte, ci- | ? nayet gecesi uğrayarak üç büyük şe raki aldıkları bakkala gidilmiş ve bu cihet de tesbit olunmuştur. Dün yapılan araştırma ve soruştur- malar neticesi olarak m Maki bazı kimselerin ü racaat edilmesi tur. Bu cümleden olmak üzere katil Arap Murad ile maktulün ve diğer yıkla yapmış oldukları bir sandal se- uğradıkları ve bir Yapur tarafından kurtarıldıkları öğrenilmiş bu sandal âlemine iştirak eden diğer gencin de sorguya çekilmesi kararlaşmıştır. Kuyuda elbiseler bulunmayınca, Murad bu defa da ifadesini değişti- rerek: | — Ben bü elbiseleri sarı Mehmed adında birine verdim. Sarı Mehmedin nerede olduğunu da Osman adında biri biliyor. Demiş, bunun üzerine Osman sor- | guya çekilmiş ve bunun vasıtasile | Sarı Mehmedin metresi bulunmuş- tur. Bu kadın da Sarı Mehmedin bun- dan dört ay evvel kendisinden ayrılıp Dadaya gittiğini söylemiştir. Tahki- kat neticesinde hakikaten Mehmedin dört ay evvel Dadaya gittiği tesbit edilmiştir. Bu suretle Muradın bu iddiasının da asilsiz olduğu meydana çıkmıştır. Muradın bu elbiseleri, yine bu suça iştiraklen mâznunen mevkuf bülu- | nan kopuk Ahmede verip saklattığı | rilme tahmin edilmektedir. Bugün kopuk Ahmedin Galatadaki evinde de araş- tırma yapılacaktır. Tahkikatın bugün tamamile etle ümid ediliyor. biti- Otomobil kazası Şotür Ova min idaresindeki kam- sokağında Şoförler yakalanarak haklarında takibata girişilmiştir. | lerden d€ bahsoi | sindâ: Ingiliz Nazırları arasında şimdilik tebeddül yapılmıyacak (Baş tarafı 1 inci sahifede) dafaa işlerini tedvir eden nezaretler- den birini deruhte etmek suretile önü- müzdeki sene zarfında Kabineye gir- mesi muhtemeldir. Bu gazele, B. Edenin kendisinin Ka. bineye tekrar avdel etmesi ihtimali yolunu seddedetek olan bir hattı hare. ket ittihazından daimi surette ietinap etmiş olduğunu yazmakta ve B. Ede- nin istifasına sebebiyet vermşi olan İtalyımi münasebatı meselesinin ka- patılmış bir fasıl telâkki edilmekte bü- Tunduğunu Hâve etmektedir. Londra 22 (A.A.) — Milli Müdafaa Nâzırı İnskip, dün akşam söylediği bir nutukla İngilterenin, dünyanın en müthiş hava müdafaa kuvvetlerine malik olacağını, İngiltere hükümeti- nin son iki ay zarfında İngilterenin kuvvetini arttırmak için fevkalâde tedbirler aldığını kaydettikten sonra gerek kendi, gerek bazı arkadaşları nın şahısları hakkında dolaşan riva- yetleri mevzuubahis ederek, ürkadaş- larının memlekete mümkün olduğu kadar fazla hizmet etmeleri temenni- sinde bulunmuş ve eğer gerek kendisi, gerek arkadaşları istihlâf edilecek olurlarsa, ohlara daha büyük muvaf- fakıyetler dilemiştir. İnskip, memleket selâmetini, şahsi menfaatlerin üstünde tutulmak lâzım. geldiğini kaydederek nutkunu bitir. tir, İngiliz Müdafaa Nazırının bir nutku Lomâra 22 (A.A.) — News Chronicle gazetesinin istihbarına göre, İspanya işlerine ademi müdahâle komitesi genel sekreteri Hemming'in verdiği mahrem raporda muhariplik hakları- nın tanınması terviç edilmektedir. Binaenaleyh bütün İngiliz siyasetinde yakında bir değişiklik olmasi bekleni- yor, Hava hücumlarına karşı sığınaklar müteallik olarak B. 79 afından tevdi edin gazeteler tarafından iyi karşıları Daily Teleğraph, diyor ki: Beklendiği veçhile B. Anderson, proje- ktalarını tamamlile geşirmeden tevdi et- icrası derpiş mühlet pek kıs asina rağı jJede hava tan: nna karşi bimâyeyi temin için acilen ittihaz edilecek tedbir- maktadır, Libyadan gelen Halyan askerleri Çekilen kuvvetin miktari bi. linmemekle beraber İngiltere bündan memnun kaldı Londra 22 (A.A.) — Stefani ajan. Hariciye nezareti müsteşarı Butler, Avam Kamdrasında İngiltere hükü- metinin; Libyadân göri çağrılan İtal. yan askerlerinin miktarını bilmemek- le beraber, İtalyan bükümetinin İngi- liz - İtalyan anlaşması mucibince Lib- yadaki garnizon kuvvetlerini azaltma» sından memnun olduğunu söylemiş. tir. B. Blum Amerikaya gidecek Paris 22 (A.A.) — Burada dolaşan şâyislara göre. B. Leon Blum, Kânu- nusani ayı içinde bir tedkik seyahati için Amerika Birleşik devletlerine gi- decektir. Avam kamarası tatil yaptı Londra 22 (A.A) — Avam Kama- rası, bugün 31 kânunusaniye kadar tatile karar vermiştir. Başvekil Cham» berlain, lüzumu takdirinde Meclis reisinin Kamarayı heinen derhal iç- timaa çağırabilmesini teklif etmiş, bu teklif de kabul olunmuştur. Efganistanın yeni Ankara elçisi ıkara 22 (Telefonla) — Afganiş- tanın Ankara elçiliğine eski Hariciye nazırlarından Serdar Feyzi Mehmed Han tayin edilmiştir. Maliye Vekili barem kanununu esasları hakkında izahat verdi (Baş taralı 1 inci sahifede) kümden müstesnadır. Ücretli vazife- lere ilik alınacak memurlar, tahsil de- recelerine ve diğer vasıflarına göte girebilecekleri maaşlı memurluk de. recesinin ancak bir derecedeki yüksek maaş emsal hasılı ile tayin olunabilir. Ücretli vazifelere tayin olunanlarm terfileri maaşlı memurların terfile- rindeki hükümlere tabidir. Mücadele hizmetlerinde ve ihtisas mevkilerinde istihdam olunacaklar bu kanün mu- cibinee muayyen terfi müddeti geç- medikçe ne terfide ve ne de maaşlı bir vazifeye Hakilde müktesep hak teşkil €tmemek üzere kadrolarında muay- yen ücretle tayin olunabilirler. Hâlen Ücretli vazifelerde müstahdem bulu- nanlar dahi tahsil derecelerine ve is- tihdam müddetlerine göre bu kanun- daki esaslar dahilinde tensik edilir. ler. Ücretli vazifelerde bulunanlardan maaşlı bir memuriyete nakledilecek- Terden bulundukları derecelerde bir terfi müddetini dolduranlar, ücretle- rinin tekabül ettiği derecedeki memu- riyetlere ve bulundukları derecede bir terfi müddetini ikmal etmiyenler bir derece aşağıdaki memuriyetlere nak- Tolunabilir. Yüksek tahsil görmüş olup da ihti- sas wevklinde bulundukları ve ehli. yetleri mensup oldukları Vekâletçe tensip olunan ücretli memurların bir defaya mahsus olmak üzere hâlen al- makta oldukları ücret derecesinde bi- rakılmaları caizdir. Bunlardan maa- şa geçecekler ücretlerine tekabül eden derecenin en az iki derece dunundaki maaşlı dereceye ithal edilebilirler. Şu kadar ki bu suretle ücret veya maaş 2lan memurların bu kanun esasları dahilinde iktisap edecekleri derece İle fiilen almakta oldukları maaş ve ya ücret derecesi arasinda geçmesi meşhut olan muâyyen müddetleri 5 son ücret vey& maaşları bu memüuriyetler telinde» ki diğer ücretli veya mâaşlı memuri* yetler içiri müktesep hak teşkil etmi- yeceği gibi daha yüksek bir derecej* dahi terfi edemezler, Alelümum devlet dairelerinde çali- şanların uhdelerinde bulundu! müessese içinde ve dışında başka bir vazife alamaz. Ancak rektörlük, ens” titü müdürlüğü, mektep müdürlüğü, başmuavin ve muavinliği gibi profe- sörler ve muallimler tarafından üc retle alınan işlerle muallimlik ve dok torluk bü hkümden müstesnadır. Bunların uhdelerinde içtima edebile- cek vazifeler için verilecek ücret mik“ tarları hakkında 1452 numaralı kör nunun beşinci maddesi hükmü tate bik olunur. Odacı, kolcu, bekçi, müvezzi, gemi mürettebatı, ücretli ve aidatlıtahsilk darlar, daktilo ve isltenoğ ve bunlarâ benzer müteferrik müstahdemler bü kanun hükmünden hariçtir. İhtisas mevkii olup da bu kanunun esasları haricinde kalan” vazifelerie, meslek mekteplerinde mesleki dersle- re ait vazifeler İcra Vekilleri Heyetin ce tesbit edilerek her sene bütçesi ile birlikle Büyük Millet Meclisine tak- dim olunur. Mülhak ve hususi bütçeler (husu- si idareler, belediyeler ve vergi ve 1€ sim mahiyetinde hasılatı olan idare- ler dahil) dahi bu kanundaki esaslâ ra tabidir. Memurin tedavül ve teşkilât kanun Tarile sair kanunların bu kanuna uy- mayan hükümleri mülgadır. Gördükleri işin ihtisas işi olduğu ve ehliyetleri Vekâletlerince tasdik edilen ücretli memurların almakla öldükleri ücretler hakkı müktesep ta“ pinır ve bunların bulundukları dal- reye münhasır yer şartile terfile- ri de caizdir. Parti büyük kurultayı (Baş tarafı 1 nci sahifede) dar olduğundan, vilâyet mümessilie- rinin sayısı da o nisbette fazlalaşmış- tar, Partinin şimdiye kadar ak- dettiği kurultaylar Cümhuriyet Halk Partisi ilk kurul- tayını 15 teşrinlevvel 1927 de Ankara- da akdelmiştir. Bu kurultay «Cümhu- riyet Halk Partisi» ismine göre birin- ci olmakla beraber, Parti, Atatürkün 1919 da teşkil ettiği «Anadolu ve Ru- meli Müdafaai hukuk, cemiyetinin temadisi olduğuma göre, hakikatte ikinci kurultaydır. İkinci Parti kurultayının en esaslı maksâdırı, milli reisin, kurtuluş ve milli inkılâbın her cepheden tahlil ve hikâyesini yapan büyük nutku teşkil etmiştir. Bu nutuk, hâdiselerin doğu- Şunu ve her vakanın oluş şartlarını canlı ve Hakiki bir belâğatle anlatmış- tır. Kurultay, sabah akşam devam eden toplantılarla altı gün süren bu nutku derin vecd ve takdir hislerile ve can- dan tasvip tezahürleri içinde dinledi. Nutkun tasyibi ile Partinin Büyük Re- isine teşekkür edilmesi teklifi ittifak- la kabul olundu. Bu kararın ehemmiyeti dokuz sene evvel toplanmış olan Sıvas kongresin- den bugüne kadar Devlet ve Parti ha- yatında yapılmış olan işlerin yeni Parti kurultayı tarafından kabul ve takdir edilmiş olmasıdır. Parti nizamnamesi ikinci Büyük Millet Meclisinin Parti kongresi yeri- ne geçen Parti mebusları toplanmala- ü ilerek, 9 eylül 1! İ rinde, ml öaikaşa eöilerek; © eAl POS İ günü fevkalâde olarak toplanacak bü- te kabul edilmiş ve kati şeklini bul- muşta, İkinci kurultayda bu İlk nizamna- menin esaslarındaki ruh ve mana ba- ki kalmak üzere Cümhuriyetçilik, mil- ylik mefhum- lerek Parti prensipleri daha ziyade aydınlatılmış, Partinin kurucüsu olan Atatürkün umumi re- 1s1lği tesbit edilmi ştir. çılık vasıfları da Partinin âna vasıfları arasında yör aldi. Bundan başka Parti, devlet ve inkılâp hayatı En sam line sinikemiİğmi el A 1 diledim vana | sokulmuştur. 1 n temel olün bütün anâ fikirleri ilk defa yapılan Parti programndâ& bir araya toplamıştır. Bü ptogramdan başka olarak kurul tayın kabul ettiği nizamnamede bü tün teşkilâta ait usuller, tecrübeler den alman derslerle ameli şekillere Nizamnamenin dikkate değer bir noktası, Partiye halk terbi- yesi için Halkevleri açmak vazifesini vermesidir. Cümhuryet Halk Partisinin dör düncü büyük kurultayı 9 mayıs 1935 te Ankarada toplandı, Atatürkün ku rultayın açılış nutkunda süylediği gibi «geniş ölçüde gelişim devri içinde bü- lunduğumuz günlerde toplanmış olan» bu kurultayda Partinin ana vasıfları vo prensipleri üzerinde hiçbir değişik” lik yapılmamış, kurultây, programda Partinin ana vasıflarına uygun ola rak daha hızlı gelişme imkânlarını hazırlıyan bazı hükümleri tasvib et- miştir. Bundan iki sene evvel Parti teşkilâ- tında esaslı bir değişiklik yapılmış. Partinin, memleketin sifasi ve içtimai hayatında gösterdiği yüksek maksağ- ların tahakkukunu kolaylaştırmak ve Partinin inkişafıni arttırmak ve hız Jandırmak için Parti faaliyeti ile hü- kümet idaresi arasında daha sıkı bir yakınlık ve daha ameli bir beraberlik temin edilmesine Parti genbaşkurun- ca Karar verilmiş ve Parti genel sekre- terliğine Dahiliye Vekili tayin edil mekle beraber, vilâyetlerde Vilâyet Parti başkanlıklarına valiler memur edilmiştir. Cümhuriyet Halk Partisinin pazartesi yük kurultayında İse, nizamnamenin göndi başkan intihabına ait maddele- rinin tadil ve tanzimi ile genyönkurul intihabı yapılacaktır, Kurultayda İstanbul delegeleri 26 kânunuevvelde toplanacak olan Cümhuriyet Halk Partisi fevkalâde kurultayına Istanbul Parti teşkilâü namına iştirak edecek delegeler bu gün şehrimizden hareket edecekler” dir, Parti vilâyet k Kırdar, İstanbuldaki işleri dolayısile kurutaya gitmiyecektir. e