3 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Almanyada bir ayda bin- den fazla tayyare yapılmış | Almanya ile İtalyanın tayyareleri, Fransa ve İngiltereden 6 misli fazla imiş e Devlet matbaaları © ruznameye alındı. Bütçe encümeni © baalar dâ gene Ankarada Devlet mat- © buldaki Devlet Basımevi Maarif mat- p an ticaret si Atinaya Vaşington 2 (A.A.) — Renter ajan- sı muhabiri bildiriyor: © O Harbiye nezaretinin eksperleri ta- rafından hazırlanan istatistiklere gö- © re, Almanya ile İtalyada bulunan tay- za edildiği zaman Fransa ve İngiltere- ç : yarelerin miktarı Münih anlaşması im- i de bulunan tayyarelerin miktarından altı kere daha çoktur. 'Eksperler son teşrin ayı içinde Al manyanın binden fazla tayyare inşa “ettiğini ve bu ay zarfında İngilterenin © — Amerikada ayda vasati 350, İtalya- «de 200, Fransada İtalyadan daha az tayyare inşa edilmektedir. i ; Amerikanın hazırlığı © Vaşington 2 (A.A.) — Levazım reisi © general Wesson, Amerika ordusunun her ihtimale karşı hazır olmek üzere mühimmat imali için hususi makine. ler iştirasına 33.500.000 dolar tahsis etmek tasavvurunda olduğunu beyan Vaşington 2 (A.A.) — Bahriye encü- meni tarafından yapılmış olan prog- © Orama tevfikan inşa edilecek olan beş yüz yük gemisi ile sarnıç gemisinin bi- - rincisi 7 ikinci kânunda denize indiri. Jecektir. Alman donanması Berlin 2 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Seharnhorst zırh. — dası 7 son kânunda hizmete girecektir. — İngiliz amirallık makamının mümes- — silleri ile Alman makamları arasında Berlinde yapılan görüşmeler esnasın- da Almanların ezcümle ağır kruva- tevhid edilecek - Bütçe encümeninin lâyihada yaptığı tadilât Ankara 2 (Telefonla) — Devlete ait © matbaaların birleştirilmesi lâyihası yaptığı tadillere göre masrafları umumi muvâazeneden temin olunan matbaalardan Genel Kurmay, Harita “ve Deniz matbaaları hariç olarak bilü- müm askeri matbaalar Ankarada ku- Tulmak üzere Askeri matbaa adı altın. da r, Askeri matbaa Mini Müdafanca idare olunacaktır. Büyük Millet Meclisi, Darphane ve Damga matbaaları hariç diğer mat- 'bansı adı altında birleştirilecek ve Baş: bakanlıkça idare olunacaktır. İstan- 'baası adı altında ve Maarif Vekâleti emrinde faaliyetine devam edecektir. “ Projenin muvakkat maddesine göre | bü suretle birleştirilecek matbaaların Ankaraya nakilleri ve yerleştirilmeleri “en çok beş yil içinde bitirilecektir. Her mtbaa Ankaraya nakledilinceye ka- eski şekille faaliyetine devam ede- : Samsun Türkole müdürü B. Mit- iştir. Bu akşam Atinaya gidecek- r. Samsun Türkofis müdürlüğüne edilen Kars Türkofis müdürü B. neğ Nalm yeni vazifesine başla- ia Üzere Samsuna hareket etmiştir. finn tcerek ataşesi B. Maci İsken- tayin edilmiştir. Bir zörler meselesini ortaya attıkları söy- denmektedir. Berlin hükümetinin iddiasına göre Sovyetler birliği hali hazırda bu tip- de yedi gemi inşa etmektedir. Bu ha), İlgiliz - Alman deniz itilâfı mucibin- ce Almanyaya aynı tipte beş gemi in- şa etmek hakkını vermektedir. Bu ge milerin üçü inşa veya teslih edilmek. tedir. İngiliz gazeteleri ne diyor? Londra 2 (A.A) — Daily Expres ehemmiyetsiz telâkki etmektedir. Bu gazete, Almanyanın miktarını arttır. makta olduğu hafif tonajlı tahtelbahir filosunun İngiltereyi endişeye düşür- mesi lâzım gelen bir silâh olmadığı mütaldasındadır. Daily Express diyor ki: «Hitler, bize açık denizlerde meydan okumuyor. Almanya ile aktedilmiş olan deniz itilâfı, esas itibarile meriyet mev. kiinde kalmış demektir.» News Chronicle gazetesi, Almanya- nın tahtelbahir filosunun harp halin. de İngilterenin Akâenizdeki münaka- lâtını daha filli olarak kontrol etmek» ten başka bir şeye yaramıyacağını be- yandan sonra diyor ki: «Almanlar, tahtelbahir filolarını art- tırmak hakkına maliktiler ve onların talepleri İngiltere ile akdetmiş olduk- ları deniz itilâflarını hiç bir veçhile tadil etmemektedir. Fakat yeni Alman tahtelbahirlerinin tesir ve faaliyet dal. relerini artlırmağa matuf her türlü tedbiri kabulden imtina etmek de bi- zim hakkımızdır.» | i ii N ; ancak yyare ddi — E Me re gazetesi, Almanyanın bahri isteklerini ! i Ispanyada muharebeler Frankocular yeni bazı mu- vaffakıyetler haber veriyorlar Saragos 2 (A.A.) — Havas ajansı: nın muhabiri bildiriyor: Katalonya cephesinde yapılan taar- Tuz şimale doğru tevessü etmektedir. Cephenin uzunluğu şiwdi 110 kilomet. reyi bulmuştur. Hava iyi gitmektedir. Yalnız Segre mıntakasında Segre ve Ebre nehirleri taşmıştır. Fakat şimdi- ki halde tuğyan endişeyi mucib ola- cak bir şekilde değidir. Dün kayda şayan yegâne hâdise Cubelles'in zaptıdır. Bu şehrin sukutu yüksek Segre mıntakasında hükümet- çilerin mukavemet anahtarı olan Ar- tesa'ya yapılacak taarruzün Frankist. lere bir istinad noktası temin etmiş. tir. Leridadan Pulgcerda'ya giden yolun üzerinde bulunan Cubelis şehri önün. de cereyan eden muharebe taarruzun başlangıcından beri yapılan en çetin muharebe olmuştur. Frankistler burada beş müstahkem siper hattının gerisinden ateş eden düşmanı tardedebilmek için elli dört kere hücum etmek (mecburiyetinde kalmışlardır. Siperler alındıktan son- Ta da muharebe kasabanın içinde de- vam etmiş ve milisler son kurşunlarma kadar evlerin pencerelerinden ateş et- mişlerdir. Hükümetçilerde ecnebi gönüllü kalmadı . Valansiya 2 (A.A.) — Merkezi cep- he ile Estramadura, Endülüs cephe- lerini ve Cartagene üssü bahrisini zi- yaret ettikten sonra Valansiyaya gel- miş olan ecnebi gönüllüleri kontrol komisyonun Hükümetçilerin ordusu- na mensub hiç bir beynelmilel gönül- lü ve kara, deniz ve hava ordularında hiç bir ecnebi bulunmadığı müşahe- de etmiştir. Cümhuriyetçi İspanya- da hâlen mevcud olan ecnebi gönül- Tüler, pasaportlarının beynelmilel ko- misyon tarafından kontrol edilmele- vekâletine müracaat etmiştir, 3 K. nunusani 1939 Belediye makine Şubesi İngiliz Başvekili Romada müdürüne işten el çektirildi Garaj ve atölye müdürünün de istifası kabul olundu Belediye makine nakine şubesi müdürü B. Nüzhet hakkında bir müddettenberi yapılmakta olan tahkikat neticelen- miş ve mumaileyhe işten el çektiril- miştir, Müfettişlerin yaptığı tahkikat evrakı vilâyet idare heyetine verile- cek, idare heyeti lüzum veya men'i muhakeme kararı verecektir, Müfettişlerin tahkikatına göre, Be- lediyenin itfalye için aldığı levazıma aid fenni şartnamenin tanziminde bazı yolsuzluklar yapılmış ve çöp kamyonlarının mübayaasında da yol- suzluklara tesadüf edilmiştir. Bundan başka makine şubesine aid bâzı evrâ- kın intaç edilmediği de ileri sürül- mektedir, Makine şubesi müdürlüğü vazifesi, Belediye fen müşaviri B. Mustafa Hulki tarafından idare edilecektir. Belediyenin garaj ve atölye müdü- Tü B. Tarık hakkında tahkikata de- vam edilmektedir. Mumaileyh dün istifa etmiş ve istifası kabul edilmiş- tir. Garaj müdürünün, hususi oto- mobilleri Belediye atölyesinde tamir ettiği ihbar olunmuş ve hakkında bu sebeple tahkikat açılmıştır. Konservatuar mutemedine de işten el çektirildi Belediyenin konservatuar muteme- di B. Ahmede de, konservatuar için aldığı 60 çeki odunun altı çekisini evine götürdüğü iddiasile işten el çek- tirilmiştir. Keyfiyet Belediye müfet- tişlerinin tahkikatile meydana çıka- rılmıştır. Başvekil Ziraat bankasında Ankara 2 (Telefonla) — Başvekil B. Celâl Bayar, Ziraat bankasına gi- derek umumi müdür B. Nusretle bir saat kadar görüşmüştür. Nafıa müsteşarlığı vekâleti Ankara 2 (Telefonla) — Nafia müs- teşarlığı vekâletine Devlet demiryol- ları ticaret hâsılat reisi B. Naki ta- yin edildi. ine Piyangonun İzmirdeki talihlileri İzmir 2 (Telefonla) — Yılbaşı Tay- yare piyangosu keşidesinde ikramiye kazananlardan bir kısmı da burada- dır. 500,000 lira Karşıyakada devlet demiryollarında tesviyeci Salihe düş- müştür, 200,000 lira inhisar idaresin- de yirmi memura, 15,000 Jira Antal- yalı amele Ahmede, 10,000 Vira köfteci Hikmete isabet etmiştir. Dolmahahçe önündeki hadise mesulleri Ankara 2 (Telefonla) — Dolma- bahçe önündeki hadisenin tahkikine memur edilen heyetin bu işe aid tah- kikat fezlekesi Vekâlete gönderi miştir, Fezlekeye göre hadisede B. Mu- hiddin Üstündağın, sabık polis mü- dürü B. Salih Kılıç, B. Rıza, B. Daniş ve eski polis müdür muavini B. Kâm- ranın ihmalleri tesbit edilmiştir. Tahkikat evrakı bir kaç güne ka- dar Devlet ORANA ye verilecektir. Hatayda in dahili teşkilât Ankara ? (Telefonla) Hatay Dahiliye ve Müdafaa Vekâletleri müs- teşarı OB. İnayet Mürseloğlu geldi, beyanatında ezcümle demiştir ki: — Dahili teşkilâtımızı, yeniden ba- zı kazalar teşkil etmek suretile ge- nişlterek dahiliyeye bağlı olmak üze- re Jandarma umum kumandanlığı ve emniyet umum müdürlüğü kur- duk. Bu sayede şark ve cenub hu- dudlarımızda tam bir emniyet tesis ettik. Belediye, otobüsler için beş yüz bin lira istikraz ediyor Ankara 3 (Telefonla) — İstanbul be- lediyesi, satın alacağı otobüsler için Belediyeler bankasından 500,000 lira» ık bir istikraz akdetmek için Dahiliye neler görüşecek ? Başvekil Ispanya işinin halini ve Italyan Fransaya tekliflerde bulunmasını tavsiye edecek Zondra 2 — Havas ajansının mu habiri bildiriyor: Fransa tuttuğu azimkârane yol İ İle, ikinci derecede bile olsa bazı im» | tiyazlar elde edebilmek için İtalyayı | kendisile müzakereye girmeğe mecbur etmektedir, Bu yol Londrada meşru, hattâ mahirane telâkki edilmektedir. İngiliz Başvekili ile temasta bulu- nanlar B. Chamberlainin Romada İtalyan taleplerinin meşrüiyeti hak- kında münakaşaya girişmiyeceğini, yalnız umumi şekilde bazı mülâhaza- lar serdile iktifa edeceğini söylüyor- lar, Başvekil bilhassa şu noktaların nazarı dikkate alınmasını bildirecek- tir: 1 — İtalya Fransaya makul bir teklilde bulunmağa teşebbüs etmeli- dir. 2 — İspanyada İtalyan müdahale- | si meselesinin halli Fransanın İtalya ya karşı daha müsaadekâr davran masını mucip olacaktır. Chamberlainin bilhassa (İspanyol meselesinin halline ehemmiyet vere- ceği burada herkesce malümdur. Bu itibarla Başvekilin Papaya yapacağı ziyarete oldukça büyük bir ehemmi- yet atfedilmektedir. Fırsat düştüğü takdirde Chamber- Jainin Papaya bu meseleden bâhse- deteğinden şüphe edilmemektedir. Başvekil tavassut keyfiyetini bey- nelmilel vaziyetini anahtarlarından biri mahiyetinde telâkki etmektedir. Çün- kü Chamberlain, İspanyaya tenebi müdahalesi meselesi halledilip edil- miyeceğine ve bir mütareke imkânı hasıl olup olmıyacağına göre demok- rasilerle diktalörlükler arasında bir yaklaşma siyaseti takib edebilecek veya etmiyecektir. Almanyanın istekleri Bir gazete «İsteklerimiz he- nüz bitmemiştir» diyor Berlin 2 (A.A) — Yeni senenin başında siyasi vaziyeti gözden geçi- ren Lokal Anzeiger gazetesi bilhassa şöyle yazmaktadır: «1939 senesinin bize neler hazırla- dığını bilmiyoruz, fakat bizim henüz istiyecek şeylerimiz vardır ve müÜs- temlekeler de bu meyandadır.» İspanyada bir tren kazası Bilbao 2 (A'A.) — Santander eya- letinde kâin Castro Urdiales cıvarın- dan geçmekte olan bir trenin vagon- larından biri çözülerek yedi metre yüksekliğinde bir sırttan aşağı yu- varlanmışlır, Kaza neticesinde yedi kişi ölmüş, yirmi kişi yaralanmıştır. İngiltere kraliçesi nezleden hasta Londra 2 (AA) — Dün San- dringham kilisesinde icra edilen di- ni âyinde bütün kral hanedanı er- kârı “azır olduğu halde kraliçe Eli- zabetkin bulunmaması nazarı dik- kati relbetmiştir. Kraliçenin -hafif surette nezleden muzlarib olduğu zannedilmektedir. Küçük prenses Elizabih ve Mar- garit de şatoda kalmışlardır, Manisa valisi | i | İzmir 2 (Telefonla) — Ankarada bulunan Manisa valisi B. Osman Şa- hinbaş bugün Manisaya gelmiştir. Yurddaşlığa kabul edilen göçmenler Ankara 3 (Telefonla) — Roman- ya, Bulgaristan ve Yugoslavyadan hicret suretile yurdumuza gelen 2474 milletdaşımızın Türk vatandaşlığına alınması Vekiller heyetince kararlaş- tırılmıştar. Aynı surette anayurda gelen 4868 milletdaşın da yurddaşlığa habul edil. mesi için karamame me hazırlanıyor. Ergani bakır r madeninde tesisat bitti Ankara 3 (Telefonla) — Ergani ba- kır madenlerinin tesisatı bitmiştir. işletme tecrübelerine baş- lanacaktır. Tecrübeler üç ay kadar sü- recektir. Bu müddet zarfında az mik- tarda bakir istihsal edilecektir. Mütebaki dokuz ayda gittikçe nor- mal kapasiteye yaklaşmak üzere is- tihsalât arttırılacaktır. Sabık Belediye muhasebecisi devlet hizmetinde kulla- nılmıyacak Ankara 3 (Telefonla) — Dabiliye Vekâleti İstanbul belediye riyasetince- işten el çektirilmiş olan belediye hesap işlese müdürü B. Kemalin bir daha devi x memuriyetinde kullanılmama-. Filistinde inde vaziyet Bir İngiliz poli: polis zabiti öldürüldü Kudüs 2 (A.A.) — İngiliz zabıtası erkânından B. Sanders, Kudüsün şi- malindeki büyük yolda otomobili bir geçidde tevakkuf etmiş olduğu sırada atılan bir kurşunla öldürülmüş İngilterenin Ankara büyük elçisi Romaya tayin edildi Londra 2 (A.A.) — İngilterenin Ankara büyük elçisi Sir Persi Loren, Nisan ayında tekaüdünü ihtiyar ede- cek olân Lord Pertin yerine İngiüte- renin Roma büyük elçiliğine tayin edilmiştir. Amerikada 3 deli hastaneden kaçtı Sima 2 (A.A.) — «Ohio» Üç mec- nun, ellerinde usturalar, ufak bal- talar ve demir çubuklar olduğu hal- de, dört gardiyana hücum ettikten sonra Ohio devlet hastanesinden kaçmağa muvaffak olmuştur. Zabıta, bunların tehlikeli caniler olduğunu halka ihbar etmiştir. Bü: yük münakalât yollarında polis kor- donları vücude getirilmiştir. Otomobil - tramvay çarpışması B. Vehabın idaresindeki hususi oto. mobille, Şişli - Beyazıd hattında işli- yen vatman Hakkının idaresindeki tramvay arabası Bahçekapıda çarpış- mış, otomobil hasara uğramıştır. Şoför Tanaşın idaresindeki otomo- bille 264 numaralı Maçka - Beyazıd tramvayı Beyazıdda çarpışmış, Olo- mobilin çamurluğu parçalanmıştır Doktor B, Cevadın idaresindeki hu- susi otomobili İle 'Taksim - Fatih sefe- rini yapan 61 numaralı tramvay İs- tiklâl caddesinde çarpışmış, otomobil kismen hasara uğramıştır. Yumurta ihracatçıları dün bir toplantı yaptılar Yumurta ihracatının inkişafı için tedkiklere devam edilmektedir. Yu- murta ihracatçıları dün de 'Türkofis- de toplanarak bu mevzu üzerinde gö- rüşmüşlerdir. “Türkofis ve tacirler ayrı ayrı yapa- cakları ayni mevzu üzerindeki tedkik- leri bitirdikten sonra bir toplantı da- ha yaparak her iki tarafın nokfai na zarı Üzerinde görüşülecektir. Bu gö- rüşmeleri müteakib 'Türkofis bir ra- por hazırlıyarak İktisnd Vekâletine arzedecektir, Vapurdan mavnaya yük bo- şaltırken kolundan yaralandı Ahmed isminde biri, Galata rıhtı- mında Ankara vapurundan mavnaya yük boşaltmakta iken ayağı kayarak bir kolu vapurla mavna arasına Sikişe yl