3 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

3 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM Karadenizde ve Egede şiddetli fırtına (Baş tarafı 1 inci sahifede) Millet vapuru battı 10 vapur karaya düştü ( Barzilay şirketinin kömür yük. Jemek üzere Ereğliye giden Millet vas puru pek feci şekilde batmıştır. Kar fırtınası bütün şiddetile devam eders ken. eski bir denizci olan Besim kaptanın idarselindeki Millet vapuru demirini tarayarak limandan açıl. mış ve sonra da şiddetli dalgaların İesirine dayanamıyarak batmıştır. Geminin 21 mürettebatından an- cak ikisi kurtanlabilmiştir. 19 kişi- den henüz haber yoktur. Facia etra- fında tahkikata başlanmıştır. Ereğli limanında bulunan yük va» purlarından Kaplan, Şadan, Zongul- 4 <dak, Galata, Samsun, Mete, İkbal, 4 Tan, Süper, Nomikos kar fırtınası- (| mın şiddetinden büyük tehlike ile karşılaşmış ve karaya düşmüşlerdir. Yolda bulunan Suad ve Refah vapur- ( larından benüz malâmat alınma- £ Mışlır. Telgraf hatları bozuk olduğu ci- hetle Ereğli ile muhaberede bulunu- Iâamamakta ve son fırtınanın yaptı- İ ğı hasarat ve tahribat hakkında katf | malümat alınamamaktadır. İ İzmir ve Aksu vapurlari da İ tehlike geçirdiler $ İzmir 2 (Telefonla) — Ege deni- ç i zinde müthiş fırtına hüküm sürmek- tedir. İzmir ve Aksu vapurları epeyce tehlike geçirmişlerdir. İzmir civarın- yük'aki dağlara kar yağmıştır. # şiddetli soğuk vardır. Havada İzmir 2 (Telefonla) — Çeşmenin 4 Alaçatı İskelesi civarında karaya otu- © ran Ömer kaptanın 38 tonluk Hüdaya emanet motörü dalgaların şidetinden tamamen parçalanmıştır. Motörde bulunan 9010 teneke gaz ve benzin- den ancak 3500 tenekesi Kurtâanılabil. miştir Dün sabah bir zelzele > kaydedildi İstanbul 2 (AA) — Kandilli ra- sathanesi bu sabah saat altıyı 36 da- kika 45 saniye geçe şiddetlice bir zel- zele kaydetmiştir. Merkez üstünün İstanbuldan 290 kilometre mesafede olduğu tahmin edilmektedir. İzmirde zelzele izmir 2 (Telefonla) — Bu sabah saat 6,40 da şehrimizde dört saniye süren, cenuptan şimale doğru şiddetli bir zelzele hissedilmiştir. Uykuda bu- lunan halk telâşa düşmüşler ve ge- celikleri ile sokağa fırlamışlardır. Zelötle âyni şiddetle Ege mınlaka- sında umumi şekilde duyulmuştur. Buraya gelen haberlere göre Ma- nisa ve Torbalı havalisinde - zelzele, İzmirden daha şiddetiice hissedilmiş- tir. Nüfusça zaylat yoktur. Yalnız bazı binaların duvarları çatlamıştır. Hava raporu Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alınan malümata göre hâva yurdun çi; Akdeniz kıyılarile Egenin öğnub ta- je raflarında çok bulutlu, Trakyadâ ka- gı Pah diğer bölgelerinde kapalı ve ya- ka dışlı geçmiş, rüzgârlar doğu, cenubu AREL SE EB ENE E.R M.E TA Meşhur Macar e Yıldızı İzmirde bir motör parçalandı Bir Boşanma... İki evlenme... Hollywood'un en güzel kadını.. ve en güzel Erkeği... LORETTA YOUNG ve TYRONE POWER iKINCi BALAYI Perşembe akşamı SARAY sinemasında Bu Cuma Akşamı Is Ss 1 M Sineması MARİKA Rökk'i Lehârin Son Opereti İLK BAHAR GECELERİ Operet Filminde takdim edecektir... Mevzuu Mükemmel Şarkıları Nefis ve Dansları Baş Döndürücüdür Karlar erirken sokaklarda hasıl olan gölcükler şarki bölgelerile orta Anadolunun şark taraflarında cenubi, Egede şi- mali, diğer yerlerde garbi, istikamet- ten kuvvetli olarak, Akdenizin şark kısımlarında garpten, Karadeniz ve Ege denizinde de şimalden fırtına şeklinde esmiştir. Dün İstanbulda hava ekseriyetle fazla bulutlu geçmiş rüzgâr şimalden saniyede 5 - 7 metrehızla esmiştir. Saat 14 te hava tazyiki 7623 mili- metre idi. Sühunet en yüksek 2.2 ve en düşük sıfırın altında 2.2 santigrad kaydedilmiştir. Teşekkür Sevgili eşim, babamız, kardeşimiz, da- yımız, eski çalilerden ve Eti Bank idare meelisi âzasından Yanyalı bay İbrabim Aklanın aramızdan vakitsiz ebedi ayrılı- siyle yüreklerimizde açtığı sonsuz elemi- mize, bizzat cenazesine gelmek suretile iştirak lülfunda bulunan akraba ve dest- larımıza ayrı ayrı teşekkür etmemize bu büyük acı mâni olduğundan gazrlenirin tavassutunu rica ederir. Eşi: Fatma Aktan, Kızları; Güzin Bülkat, gin, Kayınvalidesi: Adile Erim, Kardeşleri: Halide Akçin, Nazife Kuri, Abdullah Aktan, İkbal Bülkat. Yegenleri: (o Kevser Çalışlar, Küniye Kari, Naci Rezan, Zahide Evrendilek, Münevver Ak- Teşekkür Zevcim ve babamız jandarma müfeldiş- liğinden mülekaid general Halil Ethem'in damadı yarbay Ahmed Vefik Açar'ın vefatiyle düçar olduğumuz büyük kedere, ecnazesine bizzat gelmek, telgraf ve mek- tuplar göndermek suretile iştirak lâifun- da bulunanlara, çelenk gönderen zevat ve müesseselere karşı duyduğumuz min- neğ ve teşekkürümüzü ayrı ayri ifa et- mekliğimize teessürü altında bulunduğu- muz büyük acı mâni olduğundan minnet ve yükranlarimızın ibliğına muhterem saygılarımızla gazetenizi — tavassulunu, Üç Aşk... i inanmiştır, Şimendifer Erzincana büyük nimetler getirdi | (Baştarajı 1 nci sahifede) l Yedi ay kış geçiren bu memleket halkı kışlık sebzelerini yazdan hazır- lar ve salamuralarını vaktile kurar- ! lardı, Daha geçen yazdanberi kuru- , tulmuş bir çok sebzeleri kış İçin sak- “ıyanlar da yok değildi. Şimendiferin memlekette yarattığı nimetlerden biri de bolluktur. Bu bol- lak her yokluğu önlemiştir. Çünkü her yıl mayıs ayına kadar taze sebze ve yeşillik görmek kabil değilken şimdi her tren geldikçe yurdun her köşesinde yetişen sebzelerin envaımı getiriyor ve Erzincan piyasasına ha- yat saçıyor. Bu değişikliği gören halk «Yollar kapandı: sözünün bundan sonra tâ rihe karıştığına iman etmiş ve Cüm- huriyet hükümetimizin her sahada yurd ve milletimizi sonsuz refaha ka- vuşturacağına bütün mevcudiyetile Yüzlerce sene yolsuzluktan şikâyet etmiş ve binlerce müşkilât karşısında kıvranmış, medeniyet ışığından mah- rum kalmış olan Erzincanlılar Cüm- huriyet güneşinin parlak ziyaları ak tında canlandılar, Cümhuriyetin öz ve sadık bir bekçisi olarak mesud gün- lerini yaşamakta ve büyüklerini ta- zim ve takdirlerle anmaktadır. Bun- dan evvelki devirlerde şimendiferin yalnız ismini hayretle işitmiş, cismi ni bilmiyen köylülerimiz ve gurbete gitmemiş bir çok şehir.halkı Cümhü- riyetin bu muazzam eserini her gün ziyaret ederek uzun uzun bakmaktan kendilerini alamıyorlar, Nikâh Merhum general doktor Celâl İsmail Divitçi ve Safi Şefiğin torunları ve Mahir Safi Keskinin kın bayan Tevhide ile doktor kimyager Ziya Ülkenin oğlu mü- hendis bay Nihad Ülkenin nikâhları 31 kününuevvelde Kadıköy Belediyesinde iera edilmiştir. Genç evlilere saadetler dileriz. Tepebaşı Dıram kısmı Gere sal 2050 da ASMODE Taksimde «(Bu gece) (İTAAT İLÂMD Komedi 3 perde Yazan: Celâl Müsab oğlu. Yakında: (İNSAN MABUT) & ———————— TURAN TİYATROSU Banatkâr Naşid, Cemal Sahir Birleşiği İHTİYAR ÂŞIK Komedi 3 P, Yarın gece HAMİYET Yüceses ve arkadaşları * NU LİĞİ mu akşam saat (0) da p- Salı akşamından iti. baren yeni operet Üç YyYıLpız Perşembe halk gecesi * YARIN AKŞAM MEL SİNEMACILIK DÜNYASININ BUGÜNE KADAR EŞİNİ - EMSALİNİ YARATAMADIĞI Fransızca sözlü orijinal nüshası 3 Kânunusani 1939 si Fransız Başvekili bugün Tunusa vasıl olacak (Baş tarafı 1 sel sahifede) «Vatanperverliğimizin hararetli ne- | fesi adamızın semasını kaplayan siya- si ihtilâflar sesini izale etmiştir. Bu gün Korsikanın ruhu anavatanın mü- kadderatına tam bir itimadla hükü- | met şefinin önünde eğilmektedir. Korsika çocuklarının sadakatı müşte. rek tarihimizin bütün sayfalarında kanlı harflerle yazılmıştır. Bin senedenberi geri kalmış olan | Korsikanın İki asırdan daha &z bir zaman zarfında bu noksanını İâmir eden Fransanın yardım ve vesayetini hiçbir zaman unutmayacağız. 19 uncu asrın bidayetinde ecdadı- mız devrin bütün terakkiyatına bigâ- ne iken bizi bütün Fransa departman. | larının nail olduğu iktisadi refaha ka- vuşturan memleketin bu iyiliğini de her zaman hâltırlayacağız. Burada mevcudiyetinizle ana vatanın Korsi- kanın mukadderatına hiçbir . zaman Yikayıt kalmayacağına dâir bize kati teminatı vermiş oluyorsunuz. . Mem- leketimizin çocukları dün olduğu gibi yarın da Fransaya ve müesseselerine karşı gittikçe artan bir sadakat, git- tikçe büyüyen bir bağlılıkla mukabele edeceklerdir.» Başvekil Daladier, verdiği cevapta gösterilen hüsnü kabulden dolayı te- şekkür ettikten sonra ezcümle demiş- tir ki: «Hangi eyalete mensup olursak olalım, biz her şeyden evvel Fransı- xw. Fikirlerimiz arasındaki münase- bet ne olursa olsun her şeyden evvel Fransaya bağlıyız. Hepimiz Fransızız ve Fransız olarak kalacağız.» Daladier, Fransa ve müttefik millet- lerin hürriyeti için ölen Korsikalıların hatırasını selâmlayarak şöyle demiş- tir; Adanızın mukadderatı üzerine şefkatle eğilmemizi isteğiniz. Bu bu. suata bize emniyet edebilirsiniz. Frâan- sa hükümetinin size hususi bir şef- katle baktığından emin olabilirsiniz. Çünkü Fransız tarihi ne kadar zen- gin olursa olsun sizin tarihinizle de bir kat daha zenginleşmiştir.. Başvekilin diğer bir nutku Ajaccio 2 (A.A.) — Halkın coşkun tezahürleri arasında Prefelik binasını terkeden Başvekil B. Daladier, beledi. ye dairesine gitmiş ve orada kendisine belediye tarafından ikram edilen şâ- rabı içmiştir. Belediye birinci rels. muavini B. Fabriani, Napoleon müzesi haline ge- tirilen merasim salonunda hoş temennisinde bulunmuştur. Bâşvekil, heyecanlı bir nutukla mu- kabelede bulunmuş ve ezcümle demiş- tir ki: Sizinle biraz akrabalığım var, çün- kü çocuklarımın kanında Korsika ka- nı cevelân ediyor. Fransanın selâmını imparatorluğuna götürmeğe giderken Akdeniz yollarında, bu yolların Fran- sız teşebbüsünün ve Fransız kahrâ- manlığının yolları haline - gelmesi anında anavatanla şimali Afrika ara- | sında tabii rabıta olan adanıza uğ ramamazlık edemezdim, Deniz, bizleri birbirimizden ayın makta olduğu zannında bulunmayı. niz. Tulon veya Marsilyadan Ajtecio. ya gitmek bazı Fransız departınanla- rını yekdiğerinden ayıran bazı dağları aşmaktan daha kolaydır. Fransa, ide- al ve ümid birliğinin mesvlüdudur. Fransa, bir takım.tarihi tesadüfler il- caatından doğmuş değildir. Belki va- tarın azametini temin etmiş olan bü- tün eyaletlerinin hür ve muhtar bir- leşmelerinin mevlüdudur. Bastia'da Bastia 2 (A.A) — B; Daladier, sant 15,15 de buraya gelmiş vehalk kendi- sini coşkun tezahürlerle karşılamış- tar. Mumaileyh, saat 16,$5 de Tunusa gitmek üzere hareket etmiştir, 19 top Başvekilin kruvazörden ka- raya çıkışını İlân etmiştir. «Kors kal üç genç kız B. Daladiyer'ye'çiçek buket eri takdim etmişlerdir. Bâşvekil as- keri kıtayı: teftiş etmiştir. Hak po- lis kordonunu yararak -Başvekile yak- laşmış ve: Yaşasın Fransa, yaşasın Dal#- dier!, Diye bağırmıştır. Eski Korsikalı muharibler reisi B. Ferracci, bir hitabe irad ederek şöyle le demiştir: — Silâhlarımıza, Karılarımıza ve beşiklerimize oyemin ediyoruz ki Fransız yaşayacağı? ve Fransız ola- | rak öleceğiz. Halk, hep bir ağı min ediyoruz.» diye haykırmışlır. B. Daladier, ruteakiben çiçeklerle | bezenmiş ve bayraklarla donatılmış olan caddelerden belediye tiyatrosuna | gitmiştir. Erzincan sebze hâline umum İ müfettişliğin yardımı Erzincan (Akşam) — Erzincan Be lediyesi tarafından Buğday: meyda- nında yaptırılmakta olan sebze hâli- nin inşasına bir yardım olmak üzere dördüncü umum müfettiş general Abdullah Alpdoğan telgraf havalesi- le beş bin lira göndermiştir, Sayın ge neralın bu yardımından dolayı V ve Belediye reisi arzi teşekkür etmiş- tir. Acı bir ölüm Üç senedenberi Almanyada Kolonya üniversitesinde o Münakalât iktisadiyabı doktarası yapmak üzere tahsilde bulunan B. Niyazi Demirerin Almanyada terki ha» yat eylediği büyük bir acı ile haber alm- maştar. Merhum İstanbul Hukuk fakültesinden birincilikle mezun olduktan sonra Alman- yaya gitmiş ve Münakalit iklisadiyatı doktoru (Oolarak memlekete (dönmek üzere iken kaderin bu büyük darbesine maruz kalmıştır. Temiz ibli, halük ve çalışkan evlâdımı kaybeden âllesi için büyük bir acı olan bu ölüm yurd İçin de cidden büyük bir ziyadır. Babası Bay Niyazi Demirer'le kardeşle- ri Galib Demirer ve Devlet Hava yolları umum müdür muavini Arif Demirere en kalbi taziyetlerimizi sunarız. Heybeli Deniz lisesi Müdürlüğünden 108 lira ücretle bir İngilizce öğretmeni alınacaktır. Okula müracaat edil. mesi. (2) GART Muazzam sahnelerle AŞK - GÜZELLİK ve MACERA ŞAHESERİ İ COOPER SİGRİD GURY Türkçe Sözlü nüshası PERŞEMBE AKŞAMI EK i PEK