4 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife AKŞAM ae 4 Kânunusani 195 a Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Devlete bağlı banka ve müesseselerde barem dereceleri Bu bankalar ile müesseselerde çalışan memurların baremi 13 derece tayin edildi Ankara 4 (Telsizle) — Bankalarla #ermayesinin yarısından fazlası dev- Jete aid müesseselerde çalışan me- murlarm barem derecelerini göste- ren kanun projesi bugün Meçlise ve- rildi. Projeyi aynen bildiriyorum: Birinci madde; Mahsus bir kanun- Ja bir hak temin eden veya serme- yesinin yarısından fazlası devlete aid olan banka ve müesseselerin me- murlarının aylıkları, hizmete giriş ve terfileri bu kanun hüküntlerine tâ- bidir. İkinci madde: Birinci madde hük- müne giren müesseselerde çalışan memurlara 13 derece tayin edilmiş- tir. Bu derecelere aid aylık asıllarile tediye mikdarları aşağıda gösteril miştir: Birinci derece asli maaş 150 tediye mükdarı 600, ikinel 125 tediye mikdarı 500, üçüncü 100 tediye mik- darı 400, dördüncü 90 tediye mikda- rı 360, beşinci 80 tediye mikdarı 320, altıncı 70 tediye mikdarı 280, yedinci 60 tediye mikdarı 240, seki- zince 50 tediye mikdarı 200, doku. zuncu 40 tediye mikdarı 160, ouncu 35 tediye mikdarı 140, on birinci 30 tediye mikdarı 120, on ikinci 25 te- diye mikdarı 100, ve on üçüncü de- rece 20 tediye mikdarı 80 lira Birinci madde hükümlerine giren müesseseler Kadro icablarına göre 13 üncü maddeden aşağı dereceler ihdas edebilirler. Bu derecelere alı- nâcak memurlar bu kanun hüküm. lerine tâbi tutulamazlar. Üçüncü madde: Birinci madde hükümlerine giren umum müdür ve muavinleriyle idare meclisleri reis ve © âzalarını ve umumi heyet müra- kiblerina verilecek maaş, tahsisat | veya huzür hakları İcra Vekillerince tayin edilecek hadleri geçemez. Dördüncü madde: Bu müesseesle- re İlk defa almacak memurlar imti- hana tâbidir. Elinde meslek tahsili gördüğünü gösteren diplomatı bu- Yünanlarla dokuzuncu imadde hük- müne naklen alınacaklar müstesna- dir. Banka ve mües- ci, madde: Orta tahsil veye bu derecede mes- lek * tahsili görmüş olanlar 1$ üncü maddeye, lise tahsili görenler 12 in- ciye, üç seneliK yükseki tahsil gö- renire 11 inciye, üç seneden fazla yüksek tahsil görenler 10 uncuya... Yukandaki derecelerde tahsilleri olanlardan bir lisan bilenler girebil- dikleri derecenin birer, iki lisandan imtihan verenler ikişer derece üstün memurluklara alınırlar. 6 ıncı madde: Mavefk bir dereceye terfi için aranılacak ehliyet ve Jiya- | kattan baska en az dört sene bir dere- cede bulunmak şarttir, Yüksek mek- tep mezunları için bu müddet üç se- nedir. Bir terfi müddeti içinde üç defa takdirname alan memur o dereceye mahsus olmak üzere bir senelik kıdem alır. Madde 7: Het banka veya müessese- de ihtisas mevkileri olduğu önceden | İcra vekilleri heyetince tasdik edilecek, teknik memurluklara hizmetlerine ba- kılmaksızın Barem dereceleri dahilin- de aylıklı memur alınması caizdir. Gö- rülecek lüzum ve zaruret üzerine Bare- min en yüksek derecesinde fazla ay- hkla mütehassis istihdamına Vekil. ler heyeti mezundur. Sekizinci madde: Kadro icaplarına göre idare meclislerince tayin oluna» cak muvakkat memurlar ve müstah- demin ile doktorlar avukatlar tahsil. darlar, satış memurları, anbat memur- ilolar ve müvezzi, bekçi, kol. ve muavini odacı ve hade: j ler ustabaşı ve ameleler ve sair müs- | tahdemler bu kanun hükmünden müs. tesnadır. Madde 9 — Devlet hizmetlerinde faal veya ücretle çalışan memurlar dan bu kanunun birinci maddesi hü. kümlerine giren herhangi bir mücsse- seye geçecek olanlar maaşlı vazifeden nakledildikleri takdirde iki derece, ücretli vazifeden nakledildikleri halde bir yukanya alınabilirler. Bu müesseselerden devlet hizmetine | girenler maaşlı vazifeye girdikleri takdirde iki derece, ücretli bir vazife- ye geçtikleri takdirde bir derece aşa- gısına geçebilirler. Madde 10 — Banka ve müessesele. rin memurlarına maaşlarından baş- ka aşağıda gösterilen hak ve menfa- atler gösterilir. Yalnız Ankara için devlet memur» larına verilen mesken tazminatı nis- | betinde tazminat verilir. Usulen veya hastalık dolayısile mezuniyet alanlar veya kısa askerlik hizmeti için vazife. den ayrılanların aylıkları ve tedavi masrafları verilir. Vazifelerinde liya- katleri görülenlere birer maaş nisbe- tinde ikramiye verilir. Maden işletme- lerinde çalışanlara idare meclisleri ka- | rar ile istihkaklarından fazla olarak maaşlarının yüzde yirmisi kadar zam edilebilir. Paraya el koyan vezne me- murlarına ikramiyeden başka vezne zayiakları karşılığı olarak her sene bir maaş tutarına kadar ikramiye ve- | rilecektir. Bu memuriyetin vekâletle idaresi halinde ancak altı ay müddet- le vekâlet maaşı verilebilir. İdare mec- Jislerinin lüzum görecekleri yerlere ve | memuriyetlere münhasır olmak üzere mesken, mahrukat, tenvirat, melbu- sat, su ve emsali aynen veya nakden verilebilir. Bu müesseselerden tekaüd ve öigotta esasisını kabul edenlerin tekaüd ve sigorta aidatı prim ve taz minatları vesaire gibi istihkaklarının tediyesinde kendi kanunlar: hüküm:- leri caridir. Aylık miktarları Vekiller Heyetince kararlaştırılacak memurla ra makam tahslisatı verilebilecektir. Harcırah hesabında ikinci maddede yazılı aylıklar esastır. Madde 11 — Banka ve müesseseler- de çalışan memurlara bu kanunda Sayılan hak ve menfastlerden başka temettü satiş hissesi, ikramiye, .taz- minat, fazla mesai ücreti vesaire gibi hiçbir şey verilmez. Madde 12 — Banka ve müessesele- rin kendi kanun, nizamname, €Sâs mukavelelerinde mevcut ve bu kanu- na münafi hükümler mülgadır. Muvakkat madde: Bu kanunun neşri tarihinde birinci madde hüküm- İerine giren müesseselerde mevcut me- murların almakta olduğu aylık mik- tarı bu kanunun ikinci maddesinde ya- zılı derece ayliklarından hangilerine | tekabül ediyorsa o derereye ithal edi. | lir. Aylıkları iki derece maaş arasında kalanlar alt dereceye girmekle be- raber almakta oldukları maaş farkı- nı müktesep hak namile almakta de- yam ederler. İkinci maddede yazılı aylık miktar. larından fazla aylık alanlar için bu | miktar müktesep hak sayılır. Madde 13 — Bu kanun 1 Haziran 1999 dan itibaren meridir. Edirnenin imarına başlanıyor Edirne (Akşam) — Edirnenin ye- ni imar plânına göre yapılacak Zirant bankası, posta telgraf ve inhisarlar idaresinin yeni binalarının inşasına önümüzdeki senede başlanacaktır, | Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekâ- | leti bu meyanda yapılacak «Doğum- eviz için de 20,000 lira tahsisat ayır- mış keyfiyeti Trakya Umumi Müfettişliğine bildirmiştir. is» Reisicümhur | Yeni yıl münasebetile aldığı telgraf ve mektuplara teşekkür ediyor Ankara 3 (A.A.) — Riyaseticümhur Umumi kâtipliğinden: Yeni yıl mü- nasebetile, Reisicüümhur İsmet İnönü, yurdun her köşesinde bulunan vatan- daşlardan, yüksek ve samimi duygu- ları bildiren bir çok telgraf ve mektup | almaktadır. Bundan pek mütehassis olan İsmet İnönü sevgi ve teşekkürlerile sandet ve refah dileklerinin iletilmesine Ana- dolu ajansını memur etmiştir. Ankara 2 — Yılbaşı münasebetile Reisicümhur İsmet İnönü ile Romer- ya kralı, Çekoslovakya Cümhurreisi, Arnavudluk, Bulgar, Yunan kralları, Meksika Reisicümhuru arasında telp- raflar testi edilmiştir. Reisicümhura İzmirlilerin sevgi ve tahassürü İzmir 3 (Akşam) — Belediye reisi Dr. B, Behçet Uz şehrimize dönmüş” tür. B. Behçet Uz Ankaradaki temas ları hakkında beyanatta bulunarak, Reisicümhur İsmet İnönüne İzmirlile- rin yüksek sevgi ve tahassürlerini ar- zettiğini söyliyerek: «— Reisicümhur, münasip fırsatta İzmiri teşrifleri ile bizleri sevindire- ceklerdir.» dedi. Riyaseticimhur umumi katipliği Bu vazifeye Başvekâlet müs- teşarı B. » Kemal mal getirildi Ankara 3 wi — hi > iantleğiniz hur umumi kâtipliğine Başvekâlet müsteşarı Kemal Gedelecin tayini yüksek tasdike iktiran etmiştir. Ke- mal Gedelec, bugün fazifesine başla- mıştır. Ankara 3 (AA.) — İnhilâi eden Başvekâlet müsteşarlığına müsteşar muavini Haydar Günver vekâleten tayin edilmiştir. Son dakika Ingiliz kralının Amerikaya seyahati Kral ile Kraliçe 8 mayısta Kanada va Amerikaya hareket ediyorlar Londra 4 — Resmen tebliğ edildiği. ne göre İngiliz kral ve kraliçesi 8 ma- yısta Portsmouth lUmanında Repulse dridnoluna binerek Kanada ve Ame- rikaya hareket edecektir. İngiliz hü- kümdarlarının bu seyahati, altı hafta kadar sürecektir. Totaliter devletlere karşı Amerikada galeyan Vaşington 4 — Reisicümhur B, Ruz- velt, görünüşe göre Amerika milleti- ni, totaliter devletlere karşı ruhen ayaklandırmak hususundaki mesaisi- ne devam edecektir. B. Ruzvelt bugün kongrede okuya- tağı mesajda şimdiye kadar tatbik | eğilen Amerika bitaraflık kanununun esasından tadilini taleb edecek ve bu bitarafığın bugünkü şeklinde müte. caviz devletlere karşı müsaid olduğu. nu izah edecektir. Japonyada buhran Prens Konoye Kabinesi istifa etti Tokyo 4 — Prens Konoye kabinesi istifa etti. İmparatorun prensi yeni- den kabineyi teşkile memur edeceği zannedilmiyor. Ağlebi ihtimal Hira- numa yeni kahineyi teşkile memur edi- lik olarak 150 Almanyadaki Yahudilerin çıkarılmasına başlanıvor bin kişi başka memleketlere hicret edecek Zondra 3 (A.A.) — Mülteciler ofisi | müdürü George Rublee, ikinci mü- dür Robert Peli, maliye eksperlerin- den Joseph Lotten ve henüz tayin edilmemiş olan İngiliz hazinesinin bir | mümessili büyük bir ihtimalle gele- | cek hafta haşında Berline giderek Dr. Sehacht ve Göering ile Dr. Sheacht'ın Londrayı ziyareti esnasında vermiş olduğu plin mucibince yahudi mu- | hacereti meselesini tedkik edecekler- dir. Bu piânda evvelâ nisbeten genç olan kadm ve erkek bütün yahudi işçilerin muhacereti derpiş edilmek- | tedir. Bunların mikdarı 150.000 kişi | kadardır, l Almanya evvelâ servetleri mahdud olan ve devlet için bir yük teşkil eden yahudilerden kurtulmak ayni zaman- da Alman işçilerinin işsiz kalmasına mani olmak istemektedid. Almanya hükümeti Almanyada kâ- lacak olup bir kaç sene içinde tedri- cen uzaklaşlırılacak olan yahudilere karşı yapılacak muameleler hakkın. | da bazı teminat vermeği düşünmek- tedir. Bu teklifleri şimdiki şekillerile ka- bul etmeğe imkân yoktur, Ve birçok noktalar halledilmeğe muhtaçtır. . İ işe tahsis etmelidir. Yahudi işçilerinin muhacereti pren- sipi Almanyanın makbul teminat ver- mesi şartile kabul edilebilecektir. Çünkü Almanyatın insani mülâna- zalarla hareket eden hükümetten Isa ve uzun bir mühletin sonunda yeni mali fedakârlıklar taleb etmek fikrile büyük bir yahudi kütlesini memleket te ahkoymak istemesinden korkul- maktadır. Mühim meselelerden biri de mali cephesldir. İngiliz mahhillerin Schacht'ın teklifinde o olduğu Almanya bu plânın tatbiki esnas da ticari bir esas üzerinden kendisi- ne bir menfaaf temin etmek yoluma i sapmaması lâzım geldiği söylenmek- tedir, Bu mahfillerde hasıl olan kane. ate göre Almanya elinde bulunan ev- nebi dövizlerinden bir mikdarını bu Halbuki şimdiki plânla bu hususta ihtiyar edilecek masrafları diğer devletlerin deruhte elmesi istenilmektedir. Muhaceret isile alâkadar olan milletlerin, muka- bilinde bir menfaat temin etmeksizin fazla Alman ihracatını ödemek için mühim miktarda döviz vermeleri lâ- zır) gelecektir. Sovyyet Rusadaki Almanlar 1 şubattan | itibaren Rusya- dan çıkarılaca rılacaklar Varşova 3 (A.A) — Patajansn- dan: Gazeleler; Moskovadan istihbar İ ediyor: Dahiliye komiseri Beria, Mös- | kova memurini ile eyaletler memur- | larına Sovyet Rusyadaki Almanların bir listesini üç gün zarfında hazırla- malarını emretmiştir. Bunlar, yalnız Almanyada hakları sakit olmuş komünist Almanlar olma- yıp mütehassıs ve teknisyen Alman- Jar da listeye idhal edilecektir. Bunların adedi bin kadar tahmin olunmaktadır. Almanlar, 1 Şubattan evvel Sovyet Rusyadan çıkarılacak- lardır, Moskovâdaki Alman © sefaretine, sefarethanede istihdam . edilmekte olan: Ruslara yol verilerek “yerlerine | Almanyadan getirtilerek Almanlar | ikame edilmesi lüzumunün bildiril- miş olduğu rivayet edilmektedir. i Daladier Tunus- tan hareket etti Tunus beyi i Fransız Başvekiline nişan verdi Paris 4 — Fransız Başvekili B. Da- ladier, dün akşam saat yedide Tunüş- tan Gabese müteveccihen hareket et- miştir. B, Daladier, geldiği gibi hare- eti esnasında da parlak tezahüratle uğurlanmıştır. Tunus beyi, Fransız Başvekiline en büyük 'Tunus nişanını vermiştir. B. Daladier burada söyle- diği nutukta, Fransanın hiç bir vası- ta ile Afrikadaki topraklarından bir | kârış yer bile alınmasına riza göster- miyeceğini ve mirası ecdadı müdafaa edecek kadar kuvvetli olduğunu söy- lemiştir. Bügün Tunusun cenubunda Gabes- | te, 25,000 askerin geçid resminde bü- İ lunâcak, müteakiben oradan Cezaire İ hareket eocelekir, Türk - aş dostluk muahedesinin tasdiki o | Ankara 3 (Telzizie) — Fransa ile Ankarada imza ettiğimiz dostluk mu- ahedesile müşterek beyanname ve optanlara eld protokolün tasdikine dair kanun Jâyihası Büyük Mille: Meclisinin yarınki (bugünkü) manda müzakere edilecektir. Filistinde askeri harekât İngiliz askerlerile iki çete arasında çarpışma oldu Kudüs 3 YAA) - Dün ve bugün Samario mıntakasında yapılan as- keri harekât ve polis araştırmaları neticesinde tanınmış tedhişçilerden dört kişi tevkif edilmiştir. Dün gece yarısı askeri kıtalar mü- sellâh bir çeteye taarruz ederek çe- teyi Nablus civarında İşgal ettiği ka- sabayı terk etmeğe icbat etmişlerdir. Diğer bir devriye komşu kasabi civarında asilere taarruz etmiştir Roma usulü selâm Bükreş 3 (A.A.) — Romavari Tü uzatmak suretile) selâm, hi met erkânının Üniformaları ile aynı zamanda kral sarayının protokoluna idhal edilmiştir. Romavari selâm ile üniforma mil- Hi teceddüd firkasına da idhal edi- | Vahşet On iki haydut küçük bir kıza tecavüzde bulundukları için tevkif edildiler İzmir 3 dökmek — Menemende çok çirkin bir hüdise olmuştur. On iki kişi, Nevin adında 12 yaşında kimsesiz bir kızı dağa kaldırarak tehdid etmis- ler ve zavallı kıza tecavüzde bulun- muşlardır. Hâdiseden haberdar edilen jandarmalar, -mütecavizleri o yakaie- muşlardır. Suçluların 12 si de Adliyeye teslim ve tevkif edilmişlerdir. Tahki- kata devam ediliyor. Hava hücumlarına karşı korunma Ankara 3 (Telsizle) — Ayın 9 uzun- dan Itibaren meriyete girecek olan Hava hücumlarna karşı korunma kanununun tatbikatı için Hava gö- nel komutanlığınca yapılmakta olan bazırlıklar bitmiştir. Yapılan nizam- nameler yârın (bugün) Devlet Şüra- sında görüşülecektir. | Şarki Karaağaç kaymakami vekâlet emrine alındı Ankara 3 (Telsizle) — Şarki Ka“ raağaç kaymakamı Bedi'nin Vekâlet emrine alması yüksek tasdike Ikt- ran etmiştir.