4 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

4 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA İspanyada iki taraf ta memle- keti ecnebilerden kurtarmak istediğini iddia ediyor İspanyadaki Iki muhasım taraf gerek beynelmilel politikayı, gerek silâ- meydan muharebesi bütün şiddetile hükmünü sürerken bir taraftan gene ral Franko, diğer taraftan Barselona Başvekili Negrin dünya efkârrımumi. yan eden savaşın neticesini bekliyor. Başvekili ve Hariciye Nazırı ile İtalya Başvekili ve Ha- Nazırı urasında bir hafta sonra vuku bulacak mülâkatlarda görüşü. mesele İspanya işlerine ecnebi devlet ve kuvvetlerin müda- Fakat şimdilik bütün dünya tarihin en büyük meydan olan ve Pirene dağları ile Ebro nehri arasında cere- AKŞAM Bir kız 13 sene sonra erkek oldu Bunun diğer bu kabil hâdiselerden farkı kızın ameliyat yapılmasına lüzum kalmadan kendi kendine kadınlıktan 4 erkekliğe geçmesidir! . Ortaköyde garip bir hâdise vukua gelmiş, bir çocuk, on üç yaşına kadar kız ölafak yâşâdiktan sonra tam bir genç kız halinde inkişaf edeceği sira da erkek olmuştur. Bu hilkat garibesinin kahramanı Ortaköyde Nigâr sokağında 13 nu- rada, dişçi kalfası Alekonun çocuğu sabık Evyeniya, şimdiki Evyenidir, Evyeniya, bundan on üç Sene evvel kız olarak doğmuş, fakat biraz büyü- yüp sokakta oynamağa başladığı za- man kız arkadaşlarından ziyade er- kek çocuklarla daha samimi görüş- meğe başlamışlır. Çocuk on yaşını geçince, kız arka- daşlarından büsbütün uzaklaşarak kendine erkek arkadaşlar intihap et Çocuklarının bu gayri tabit vaziye- İlni gören annesile babası, Evyeniya- nın bedeni teşekkülâtında daha ziya- de bir erkek vücudü şekli göze çarp- masından şüj çocuğu bir doktora muayene ettirmişlerse de kendisinin kız olduğu bildirilmiştir. Aradân bir müddet geçtikten son- ra çocuğun vaziyetleri babasının şüp* hesini büsbütün arttırmış ve birkaç gün övvel B, Aleko, kızını alıp Haseki hastanesine götürerek nisalye müte- hassısına muayene ettirmiştir. Bu son muayene B. Alekonun şüphelerini ta» çağına yaklaşmış bir erkek evlâd ka- zanan B. Aleko derhal asliye beşinci hukuk mahkemesine müracaat ede- rek gvvelcş nüfusa kız olarak ve Ev- yeniya ismile kaydedilen çocuğunun kaydinin düzeltilmesini İstemiştir. Mahkeme, iddlanın doğru olup olma- dığının tesbiti için Evyeniyanın müâ- yenesine lüzum görmüş ve kendisini Adliye doktoruna muayene ettirmiş- #ir, Adliye doktoru B. Enver Karan ta rafından yapılan muayene neticesin- ö6 de çocuğun erkek olduğu tesbit olunmuş ve keyfiyet - mahkemeye bil- dirilmiştir. Böylelikle 13 senelik bayan Evyeni- ya, 939 senesine bay Evyeni olarak girmiştir. Şimdiye kadar bu şekilde mütead- öld hilkat garibeleri meydana çıkmış Ye senelerce kız zannedilen kimseler bir ameliyatla erkek olmuşlardır. Fa- kat B, Evyeni bunlar gibi değildir, Bu, Aheliyat ve saire gibi harlel bir müda- haleye lüzum kalmadan, eski efsane- lerdeki Eleğimsağma'nın altından ge- çip cinsiyet değiştiren kahramanlar gibi kendi kendine kadınlıktan erkek- liğe geçmiştir. Bu vaziyetten son derece memnun olan B. Evyeninin babası B. Aleko şanları anlatmıştır; — Ötedenberi kızın vaziyetinde göy- ri tabillik hissedoiyorduk, Çocuk bü- yüdükçe vücudü bir erkek gibi gelişi- yordu. Kendisi kız çocuklardan hoş- Tanımıyor, dalma kız arkadaşlarının ya- nından kaçıyor, peyda ettiği birçok er- kek arkadaşlarile oynuyordu. Tıpkı erkek arkadaşları gibi spora çok me- raklıydı. Jimnastik yapmayı, top oy- namayı çok severdi. Nihayet kendisini doktora gösterdik. Fakat o muayenede vaziyet anlaşılamadı ve çocuğun kız olduğu söylendi. Aradan bir müddet daha geçtikten sonra, vaziyetleri şüphemizi büsbütün kuvvetlendirdi ve geçen gün kendisini alp Haseki hastanesine götürdüm. Orada yapılan muayene neticesinde çocuğumun erkek olduğu meydana çıktı. Ben de nüfustaki kaydini dü- zeltmek üzere mahkemeye müracaat ettim; Meclis tarafından kabul edilen lâyihalar Ankara 3 (AA.) — B. M. Meclisi dün Fikret Sılay'n obaşkanlığında toplanarak mübadele ve tefviz İşle- rinin kati tasfiyesi ve intaci hakkın- daki kanuna ek kanun lâyibası ile B. M. Meclisi memurlarının teşkilâ- tina ald kanun âyihasının ikinci müzakeresini yaparak tasvip etmiştir. Meclis, Kırşehir, Yozgad ve Keskin mıntakalarnda (yer girsntisından yıkılan ve harab olan binaların in- şaat ve tamiratında kullanılmak üze re Kızılây tarafından sevk olunacak inşaat malzemesinin Devlet demir. yollarında parasız nakledilmesine aid kanun lâyihasının da birinci mü- zakeresini yapmıştır. Gene dünkü toplantıda rüzname- de bulunan maddelerden adli evra- kın posta, telgraf ve telefon idaresi vasıtaslie tebliğine dair kanun lâyi- hası dahiliye encümeninin talebi Üzerine mezkür encümene tevdi edil- miştir. B. M. Meclisi çarşamba günü top- lanacaktır. grama » ticaretine açıldı değil coğraı İ Hindistana doğru acele yollar yapmağa başlamışlar- dır. Bu inşaatta 1 milyona yakın amele çalışmaktadır) “tslât yapılıyor. ve iktisadi cihet- edilmemiş birçok ülkeler, şimdi dün- yanın en malüm ve en işlek yerlerin- den olmuştur. Japonlar Çinin gerek şimalinde ge- rek ortasında ve cenubunda en ma» . mür ve zengin yerleri ve demiryolları- larına rdir. Çin hükümeti Mavi nehrin memba- larına yakın ve Hindçiniye ve Hindis- tana uzak olmıyan Çung-King'e çekil. mişti. Bu beldenin ve civarının şimdi. ye kadar harici âlem ile yegâne mu- vasale yolu arada birkaç şelâle bulun. karadan Sovyet Rusyası, Hindistan ve inde kuş uçcm de bir o kadar amele çalıştırılmakta. dır, Bu yollar bittikten sonra bunların müntahalarını biribirine bağlıyacak di. ğer şoseler yapılacaktır. Bu yollar şim» diye kadar meden! adamların ayak basmadıkları ve coğrafya âlimlerinin mat getirmek mecburiyeti vardır. Bu sebepten natamam yollar da ha — - .. O ET A az, kervan geçmez yerler dünya ” Sahife 15 NI rupaya mümkün mertebe çok hafif kamyon sipariş etmek ihtiyacındadır. Lâkin bunları tediye edecek ecnebi pa rası yoktur. İşte İngiltere ile Amerika biri yarım milyon sterlinlik ve diğeri yirmi bir milyon dolarlık kredi açarak Çinin en mübrem ihtiyacını tesviyeye muvafakat etmişlerdir. Bu yolların ve hafif kamyonların Çinin askeri vaziyetini ne derece dü- zelteceği malüm değildir. Lâkin yol. Pörtakal ve mandalina akını Töptan fiyatlar düştü, pera- kendelerde değişiklik yok Portakal ve.mandalina bollanmak- tadır Son bir hafta zarfında piyasaya 3,200,000 portakal, 537,000 de mandâ- lina gelmiştir. Dörtyol ve Alanya por- takallarının toptan fiyatlarında bir hsfla evveline nazaran 30-40 kuruş kadar ucuzlama göze çarpıyor. Fakat perakende fiyatlarda hiçbir değişiklik yoktur. Dörtyol portakallarının 100 lük san- dıkları 130-200; 80 likler 210-280, A- lanyanın 100 lükleri 200-290; 80 lik- leri 200-350; Finikenin 200 lükleri Piyasaya Rize portakalları gelme- ye başlamıştır. 64 lük sandıklar 220. 260; 80 likler de 220-230 kuruştur. Mandalina fiyatlarında değişiklik yoktur. Dörtyol 130-275, Bodrüm 200. 400, Alanya 70-280, Rize 75-120, Fini- ke 175-400, Mersin 100-225 kuruştur. Bu toptan fiyatlar yüzer sandıklık mandalinalara aittir. Son hafta piyasaya 223,000 kilo el. ma gelmiştir. İki mektep binasının inşaatı tamamlandı Bir müddettenberi Aksarayda ya- pılmakta olan 42 nci ilkmektepile Karagümrükte inşa edilen ortamek- tep binaları bitmiştir. Bu mektepler yirmi gün sonra açi. lacaktır, Nişantaşındaki kız orta mektebinin yapılan paviyonuna -İlâveten on üç bin liralık keşif bedelli yeni bu kısmı. DIŞTABİBİ RHAN CEM B İstimlâk yüzünden taşındı Ankara Caddesi Âdalet hanı * GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Milletler Cemiyeti pain da Milletler Cemi- yetinden çekileceği söyleniyor. Milletler Cemiyeti, milletler arasın- da barışma ve anlaşma olsun diye kurulmuş bir cemiyettir. Amerika, İngiltere, Almanya, Fran- sa ile İskandinavya memleketlerin- de ve diğer yerlerde müstakbel sulhü hazırlamak ve çıkacak harbleri ön- lemek maksadile cemiyetler teşek- kül etti. Amerika Relsicümhuru Vudroyv Vüson «Milletler Cemiyetis- ni ileri sürdü, 1920 de Milletler Cemiyeti kurul- du. On sene çalıştı. On sene sonra, yani 1 birincikânun 1930 da şu dev- letler cemiyete girmişti; Cenubi Afrika, Arnavudluk, Ak manya, Arjantin, Avsutralya, Avus- turya, Belçika, Bolivya, Büyük Bri- tanya imparatorluğu, Bulgaristan, Kanada, Şili, Çin, Kolumbiya, Küba, Danimarka, Dominik, İspanya Es tonya, Habeş, Finlândiya, Fransa, Yunanistan, Guatemala, Hayti, Hun- duras Macaristan, Hindistan, İrlân- da, İtalya, Japonya, Letonya, Liber- ya, Lituanya, Lüksemburg, Nika ragua, Norverç, Yeni Zelând, Pana- ma, Paraguay, Hollânda, Peru, İran, ço | eren bie kadın. ço- rabı karar vermesi Üzerine çorapçılar iyi mal çıkarmak için faaliyete geçtiler, birer mütehas- sis getiriyorlar. dı, şalvaria potur arası bir şeydi. 16 ncı asırda bu pantalonun üst kıs- mi ile at kısmını ayırdılar, -1664 ta İngiliz Viliam Rider ük Lehistan, Portekiz, Romanya, Sal vador, Siyam, İsveç, İsviçre, Çeköğ- lovakya, Uruguay, Yugoslavya, 1932 deki toplantıda, Milletler Ce- miyeti, Türkiyeyi de sulh yolunda gösterdiği fini eserler ve teşebbüsle- rine binaen âzalığa davet etti. Tem- muz 1932 de murahhaslarımız Mi. letler Cemiyetinin toplantısına işti- rük ettiler, Milletler Cemiyeti misakı yirmi sekiz maddedir. Başlıca gayesi taleb ve menfaatlerinde zaruri olan çar pışmalarda milletlerin arasını buk maktır, Yegâne silâhı adalet namına dünya efkârı umimyesine mürac attır. Mületler Cemiyetinde her mesele aleni konuşulur, müzakereler ve ve. rilen kararlar derhal neşredilir, Milletler Cemiyetini teşkil eden milletler misaki imza etmekle bey. nelmilel hukukun icablarına riayet ve müsalâhanamelere hürmet etmeği kabul etmiş olurlâr. Son senelerde Almanya, Japonya ve | Cenubi Amerika hükümetlerinden bazıları Milletler Cemiyetinden çe kilmişlerdir. - na RAP - defa olarak çorabı yaptı. Bu çoraplar / iğne ile örülürdü, ipektendi. Bir kr. scne sonra çorap dokuyan makineler İcad edildi. Bu makineyi evvelâ 1609 da İngiliz Villam Lea icad eti, Bh a damı 4 üncü Henri Fransaya çağırdı ve Ruan'da çalıştırdı. İea öldükten sonra beraber çalışan ameleler İn- giltereye döndüler. Geniş mikyasta çorap İmaline başlandı. O zamanlar bütün memleketlerde köylü kadınlar