4 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

4 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAMDAN MA ——————— Karadenizdeki kazalar Karadenizde gene vapurlar, motör- ler battı, karaya oturdu. —E, tabii... Müthiş fırtına... Her yıl olur!.. - diye bunu da olagan işler sil- silesine mi dahil edeceğiz? Doğru: Her sene fırtına olur; her memlekette gemi batar. Fakat bizde- ki vaziyet tabii olmaktan çok uzaktır. Karadenizde yolculuğu, yahud otur. | muşluğu olanlar bu acı hakikati pek âlâ bilirler. .. Boğazdan çıkarken, kaptanla ab- bap olursunuz: — Nasıl? Vapurunuzdan musunuz? «—. Çıldırdın mı?« mânasında yil- zünüze bakar, memnun Ve açar ağzmı, yumar gözünü: — Bu tekneler, bundan bir çeyrek asir evel sartık kullanılamaz!» diye, memleketlerinde fennen iskarta edil Biz almışız, hâlâ işletip duruyo- ruz. Bir vapurun, bir yere çarpmazsa batmaması lâzımdır. Halbuki dalga- lar irileşince bizim bu tekne dağılma- sın diye, ödüm kopuyor. Vazifem ol- | masa, katiyen bu gemi İle sefer et- mem... Ben kendi hesabıma birkaç kaptanın ağzından bu sözleri işittim. | Rüzgâr çıkmıya görsün. — Nereye sığmacağız? Derhal alay başlar: — Karadenizin üç limanı vardır! «Samsun, Giresun, Trabzon» deme- lerini beklersiniz. Halbuki şu acı nük- teyi yaparlar: — w O üç liman haziran, temmuz, ağustostur. Bunların dışında işiniz Al laha kaldı. Hakikaten de, Samsun gibi koskoca şehirlerimizin bile, vapurlar, orta ha- valarda dahi yanlarına yanaşamaz- lar; uzaklarda bocalayıp dururlar... Bir kaç gün aşağı yukarı... Uğramadan geçerler, Karadenizin bir kazasında oturu- yordum. Tam on dört gün müddetle | mektup yollıyamadım, gazete alama. | dım. Zira vapur uğrıyamadı. Gayri müsald havanın daha da uzun sürdüğü vaki imiş. — Fırtınada, gemiler, en mahfuz yer olan Sinop koyuna sığınırlar! Bu da lâftır, Zira, gemi gerçi ora- ya sığınır. Fakat dalgaların şiddetin- | den vapura sandal yanaşamaz. Sahile çıkamazsın. Suların ortasında bocalar | durursun, İşte Karadeniz seyahati!... Sahili. mizin bir ucundan ötekine kadar va- ziyet budur. Karadenizde batan, karaya oturan vapur ve moförler deyince, aklıma bü. tün bu manzara geldi. Bereket versin ki şimdi tesellilerimiz. var: » Yeni vapurlar almıyor. (Aman, dik. katli muayene edilse de iyileri, sağ- Jamları alınsa...) Karadenizde limanlar yapılması mil- Ni emellerimiz arasındadır. (Aman, bir an evvel bu emel tahakkuk etse...) Ka- radenizin boyu, Vasat süratle üç dört günde katedilir. Bari üç dört esaslı ba- rınak olsa da herhangi bir gün fırtı. naya yakalanan selâmet sahilini bula- bilse... , Barbarosun şimali Afri. ka sahillerinde yaptığı limanları hâlâ kullanıyorlar. Karadenizin Türk sahil- lerini bu milli inkişaf devrimizde bu halde bırakmağa gönlümüz katiyen kail olamaz. Milletimizin yapıcı kabi- liyetine bunu yediremeyiz. Her kaza- dan, her boğulandan, her yürek çar- -— — şel çocuklarından tik mektep ça- ğında olanların mektep zamanından evvel ve sonra olmak üzere barınmala- rını temin etmek maksadile Maarif müdürlüğü tarafından tesis edilen ba- na odaları bu sabah saat 7 de açıl- Barınma odaları şimdilik İstanbul 13, Eyüp 36 ve Beyoğlu 9 uncu ilk mekteplerdedir. Anası ve babası işçi olan ileririz de kendilerine bakacak kimseleri bü- lunmayan çöcüklar sabahları saat 6,5 da barınma odalarına bırakılacak- lar ve akşar rafından alınacaklardır, Aksarayda yeni bir ilkmek- tebin temeli atılacak 'da Musalla medresesi arka» ndaki ârsada inşasma karar verilen x mektep binasının temelatma me- | rasimi bir haftaya kadar yapılacaktır. Eminönünde Balıkpazarı ağzında muvak- kat bir yol yapılacak Eminö Jan bina çamurlu sahanın temizlenmesi için dünden itibaren burada muvakkat bir yol yapılmasına başlanmıştır. 75 met- Ye uzunluğunda ve 12 metre genişli- ğinde olan bu yol, havalar müsaid gir derse bir hafta içinde yapılacaktır. Yo- Tun her iki tarafında yaya kâldırımlar! da bulunacaktır. Meydan ileride tan- zim edilirken bu kaldırımda söküle. cektir. ü istimlük sahasında yıklırı- Bir sene zarfında vilâyet evrak kaleminde muamele gören evrak Geçen 1938 senesinde İstanbul vliâyeti evrak müdürlüğü kayıdlarma göre vilâyelle 158,165 parça evrak muamele görmüştür. Bunun 123,245 parçası vilâyete gelmiş ve mütebakisi de vilâyet şubelerinde muameleye tâbi olmuştur, Sokakların tamirine yakında başlanacak Şehrimizdeki bozuk (sokakların nkün mertebe tamir edilerek geçi- lecek bir hale sokulmalarının temini için Belediye relsliği tarafından Bele- diye şubelerine tahsisat gönderilmişti. Her Belediye şubesi, kendi mıntaka- sındak mire muhtaç olan sokakları tesbit ederek keşiflerini. hazırlamağa ba ş Daimi encümen bu husus- ta mübayaa kararı verecek ve derhal inşaate, başlanacaktır. pıntısıma uğrıyandan nesilce mesu- düz. r bu seferki kazaya giden otuz ge- micinin ruhu!.. E görünür ve önü almır kazanın kazazedeleri... Bizi af- fedin! (Vâ-Nü) b ammz Sa — arı saat 7 de velileri tö- | İ ta göre, son ay içinde şehirde 35 a Balıkpazarı ağzındaki İ Haklı şikâyetler Su derdi Karilerimaden «Su kesildi!» di- ye bir çok feryadnameler alıyo- ruz. Her mektuplar bir kaç satır: sÜç yün üç gecedir kendi ken- Jen iğreniyorum. Doğru dü- üzümü yıkayamadım.» hastalık bundan olur: Evi- ötürüyor.» «Çeşmeler, sakalar usulü de- vam etseydi,; gene neyse parayla su getirirdik, su taşırdık.» «Bu kadar uzun zaman sular kesileceğine göre, da halk #kaz edilem «Bereket versin t yetişti, Eritip k j Şehrin sıhhati Bu sene tifo geçen seneden az Vilâyet Hıfzıssıhha meclisi, şehirin tedkik etmek. üzere navini B. Hüdai Karata- banın rolsliği altinda toplanmıştır. Vilâyet Sıhhiyi üdürü B. Ali Rİ- 1 iştir. Bu izaha- o vakası kaydedilmiştir. Geçen sene bu aylarda vakalar daha fazla idi. Grip İ vakalarının da geçen seneye nazaran | hafif geçtiği ve bilhassa ölüm vakaları | olmadığı bildirilmiştir. l Hifzıssıhha meclisi, buna göre alına- cak fevkalâde bir tedbir olmadığına karar vermiştir. Gazi köprüsünün Azapkapı tarafı da yerine konuyor Gazi köprüsünün Azapkapı ağzında duran eskiden batmış duba ankazı bir- kaç güne kadar çıkarılacaktır. Bu iş bittikten sonra hava müsald olursa, on parça dubadan ibaret olan. köprünün Azapkapı tarafmdaki kısmı da asıl yerine konulacaktır, Unkapanı tarafındaki dubalar ev- velce bağlandığı için, köprünün yal. nız ortası açık kalacaktır. Bundan sonra Unkapanı tarafında olduğu gi- bi, Azapkapı cihetindeki kısmın da be- ton ve demir inşaatına devam edile- cektir, Ekmek işleri etrafında tetkikler Belediye iktisad istişare heyeti dün de iktısad müdürlüğünde toplanmış ve ekmek işleri etrafındaki tetkikleri. Dün bazi fırıncılarla değirmenciler dinlenmiştir. Kasımpaşa civarında denizde bulunan cesedin hüviyeti anlaşıldı Beş gün evvel Kasımpaşada tamir havuzu civarında denizde bir kadın cesedi bulunmuştu. Zabıta tarafın- | dan yapılan tahkikat neticesinde bu- nun, Taksimde Sakızağacı caddesinde | 26 numaralı evda Silviyanın annesi Öjeniye aid olduğu anlaşılmış ve Öje- ninin ötedenberi akıl hastalığına müptelâ bulunduğu tesbit edilmiştir. Kadının denize ne suretle düştüğü tahkik ediliyor, .. amam | şubesi muamelelerini teğ ŞEHİR HABERLERİ Çocuklar için Üç mektepte barınma odaları açıldı Eski eserler Vali, muhafaza edilecekleri tedkik ediyor Vali ve Belediye reisi Dr. Lütfi Kır- dar, dün sabah Bele: Fen işleri mü- dürlüğüne gelerek Fen işleri Makine eltiklen allük eden iş- be müdürle- sonra şehrin imarına ler etrafında alâkadar ş rile temas etmiştir, Bundan sonra Müzeler müdürlüğü- ne giden Dr. Lütfi Kırdar, müz gezmiş, Müzeler müdürü B. şehrin imarı sırasında muhafaza edil. mesi lâzımgelen tarihi ve mimari eser- | ler etrafında izahat almıştır. Müzeler idaresi bu husuta bir pro- | gram hazırlamıştır. Vali, bu progrâam- daki eserleri bizzat ziyaret etmek üze- re, refakatinda Müzeler müdürü B. Aziz ve şehitcilik mütehassısı B. Prost olduğu halde Hasekiye giderek Mimar Sinan eserleri ve Bayrampaşa imare- tini tedkik etmiştir. Yüksek kıymet. lerinden dolayı bu eserler tamir ve 18- lah edilecektir. Şehrin temizliği Vesaitin li için yeni | bütçeye tahsisat konacak Belediye Fen işleri müdürlüğünün, şehrin temizlik işlerinin ıslah ve tan- zimi için hazırladığı rapor, Vali tara- fından tedkik edilmektedir. Raporda bugünkü vesaitin kifayetsizliği kayıt ve işaret edilerek şehrin birçok ana caddeleri asfaltla tahvil edildikten sonra temizlik vesaitinin de değişti- | rilmesi ve motörlü vesait kullanılması tavsiye edilmektedir. Belediyenin yeni sene bütçesinde te- mizliğe ald fasıl hazırlanırken, temiz- ik vesaitinin arttırılması ve asrileşti- rilmesi için tahsisat konacaktır. Temizlik işile Halkevleri de alâkadar olacak Sokakların temizliği işlerile mektep talebesinin de alâkadar olması için ikaz edileceklerini yazmıştık. Vali, te- mizlik işile Halkevlerini de alâkadar etmeğe karar vermiştir. Halkevleri mensupları, kendi muhitlerindeki hal- kı temizlik hususunda tenvir edecek- lerdir. Ayni zamunda Belediye sine- malâra da tebligat yaparak, temizlik lehinde terbiyevi filimler gösterilmesi- ni bildirmiştir. Çatalcâdaki ortamektep binası genişletilecek Çatalcadaki ortamektep binası, ka- ganın ortamekitep ihtiyacını karşıla» yacak vaziyette olmadığından, Çatal ca halkı, aralarında para toplamış, malzeme hazırlanmış, bir de plân tan- zim ettirmiştir. Halk, vilâyete telgrafla mi ederek, bu para İle mekter ya nındaki arsada bir bina daha yaplırıl- masını istemiştir. Maarif müdürü B. Teyfik Kut, yanında mimar B. Şem- seddin ve müfettiş B. İzzeddin oldu. ğu halde bugün Çatalcaya giderek hal- kın isteği dalresinde tedkikat yapa- caktır. Birbiripz benzeyenler Yeryüzünün meşhur milyonerle- rinden Vanderveld geçenlerde bir tiyatroda kalb durmasından öldü Zenginin yalnız parası değil ha- yatı da züğürtün çenesini yorar, Şimdi bir çok kimseler bu milyonerin hayatı ile meşgul oluyorlar, Bu zen- gin adamın tıpkı kendisine benziyen bir eşi varmı. Fakat bu eş Vander- veld'in aksine olarak pek fakirmiş. Lâkin iki adam da aynen birbirleri &ibi giyinirlermiş. İkisinin de başla- rında geniş kenarlı Şapkalar, maşalı tabir edilen gözlükler... Bunün için zengin adamım benzerini sokakta sık sık Vanderveld sanarlar, ondan pa- ra filân isterlermiş. Bunlara dair yazılan yazılanı okur- ken aklıma yeryüzündeki — meşhur larla onların benzerleri geldi Faraza meşhür komik Şarloya ben- ziyen gayet ciddi bir mekteb mualli- mi vardır. Bu zatı trende, vapurda, sokakta hulk dalma Şarlo zanneder. Genç kızlar, kadınlar, erkekler, ço- cuklar hemen kendisinin etrafını sa- rarlar: — Aman şu defteri imzalarmısı- niz mister Şarlo... Bir hatıra... Diye rica ederler. Bu adam da Şarloya benzemekten fena halde si- nirlenirmiş. Ne zaman böyle etrafı- nı halk sarsa Şarloyu benziyen mu- allim avaz avaz bağırırmış: — Çekilin... Çekilin... Ben Şarlo değilim... Ben bir ilim adamıyım... diye bağırır, dururmuş, Halk ta bu adamın yene hakiki Şarlo olduğuna, fakat bu sözlrele tuhaflık yapmak istediğine sahib olurmuş... Etraftan kahkahalar ayuka çıkar, gene: — Ne olur... Bir imza.. diye rica- lar yükselirmiş.. Nihayet Amerikalı kendisine yaklaşan bir meraklı ka- labalığı görünce. cebinden, evvelce hazırladığı, «ben Sarlo değilim! cümlesi yazan bir tabelâyı göğsüne asmağa başlamış. Bu suretle sinir. lenmekten kurtulmuş. Nevyorkun pek meşhur bir böle diye reisi vardır. Adi La Guardia'dır. Yeryüzünde bir çok birbirine ben- ziyen adamlar vardır. Fakat hiç bir çift Tom adındaki insanla La Gua 'nm birbirlerine benzedikleri kadar benzemezler. Nev- york civarmda açılacak bir köy hastanesi için halk La Guardia'yı bekliyor. Bir tesadüf eseri olarak Tom'un da orada bir işi vardır. Tom, belediye reisinden evvel has- tane açılacak köye geliyor. Kendisini La Guardin diye muzikalarlar kar- şılıyorlar. 3 - 4 dakika sonra köye gelen ha- kiki belediye reisine kimse aldırış bile etmiyor. Fakat nihayet iş anla- şılıyor. Dünyada birbirlerine benziyen in- sanların maceraları yayılsa cildler dolar... Bunlar benim hatırladık. larım, Hikmet F Yeni Beyoğlu ve Bakırköy kaymakamları bugün vazife- lerine başlıyorlar Beyoğlu kaymakamlığına tayin edilen Bakırköy kaymakamı B, Ah- medle, Bakırköy kaymakamlığına ta» yin edilen Dahiliye Vekâleti seferber- lik şubesi müdür muavini B. Gafurun tayin emirleri vilâyete gelmiştir. Yeni kaymakamlar bügün vazifelerine başlıyacaklardır. Bay Amca Şehir gişesinde|!.. mahç ap cektikl., B. A. — Bu bir şans meselesi dostum! | Bana çıkmaz da sana çıkar, sana çıkmaz da öbürüne çıkarsa bundan ne Çıkar? Bunda mahçup olacak ne var?.. — Evet amma sizin gibi akil müşteri- lerimiz dururken, büyük ikramiye gidip te timarhane sakinlerinden birinin başı- Da konacakmış meğer! Deli paradan ne | anlar?, — Öyle deme iki gözüm, adaş hepimizden a muş: Önce zengin oluz Sonra tımarhaneye gideceğine, önce tumar- haneye gidip sonra zengin olmuğl.