4 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

4 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Tarihe geçen cinayetler Pralen, Sarışın kız, Güzel kadın... Parisin kibar ve yüksek mahafilin- de hummalı bir hazırlık var, düğün hazırlığı, General Sebastianinin kızı, Şunzöl markisi Teobal Pralen'e vari- yor. 1824 te yiz. Fenni Sebastiani on dört, Teobal Pralen on dokuz yaşında... Çiçeği burnunda bu iki genç sevişiyorlardı. Beş altı ay salonlarda bu iki gencin aşkı dillere destan oldu. Nişanlandı- lar, Evlendikten sonra mesud olacak- larına kimsenin şüphesi yoktu. Mesud da oldular. Pralen evine, Fanni kocasına düşkündü, Birbirle- rinden ayrılmıyorlardı. Pralenin en büyük zevki akşamları karısının dizinin dibine koşmak, Fanni'nin en büyük eğlencesi kocası- ni beklemek, akşam eve gelince koca- sının kolları arasına girmekti. Kışm Sen - Onoredeki konakların- da mükellef suareler veriyorlar, yazın muhteşem Vo şatosünda festivaller tertib ediyorlardı. Tam on altı sene karı koca rahat, kaygusuz bir ömür sürdüler, Fanni senenin altı ayını kocası ve kocasının ahbablarına yakfediyor, altı ayını da kocasile başbaşa geçiriyordu. Çünkü her sene gebe kalıyor ve her sene bir çocuk doğuruyordu. Altı kızı, beş oğlu olmuştu, Çocuklarını kendi emziriyor, kendi bakıyor, kendi terbiye ediyordu. Fakat son çocuğu doğduktan sonra zayıf düştü. On bir çocuğa bizzat bak- ması kabil değildi Pralen dört beş mürebbiye değiş | tirdi. Hiç kimseyi beğenmiyordu. Ni- hayet yedinci mürebbiye matlüba mu- vafık göründü. 1 Mart 1841 de Hanriyet Dölüzi ko- nağa geldi. Kimsesiz, parasız on do- kuz yaşında bir kızdı, Bir müddet İngilterede yaşamıştı. zeki, zarifti. Bazı kadınlarda anlatı. maz, tarif edilmez bir alımlılık var. dır. Hanriyet bütün konak halkıni sanki büyüledi. Herkes ona hayrandı. Kendini herkese sevdirdi, Pralen memnundu, Çocuklarını bu kızın eline teslim etti. Gönlü rahattı, On yedi sene karısını seven, çocuk- larının sandetinden başka birşey dü- şünmiyen, evin içinde sesi çıkmıyan Pralen markisi Hanriyet geldikten biriki hafta sonra huy değiştirdi, bambaşka bir adam oldu, Akıl almaz emirler veriyordu. Garib bir talimat- name yaptı! Hanriyet, çocuklarla beraber konar Eın ikinci katında oturacak; çocuk- Tarla beraber yatıp kalkacak, marki- den aldığı direktif dairesinde çocuk- ların tahsiline yardım edecek, bu hu- susta Fanniden hiç bir emir telâkki etmiyecek. Çocuklardan biri hasta bile olsa, anneleri yalnız başına oda- sına girmiyecek, . yanında ya kocası veyahud da mürebbiye bulunacak... — Sana ne oldu Teobal?... Bunları neden yapıyorsun?... Markide ses yok... Acaba Hanriyeti mi seviyor? Belki, Fakat bu aşk, ço- cukları annelerinden ayırmağa neden sebeb olsun?... Bunu kimse anlıyami- yor, bu işe kimse akıl erdiremiyordu, Fanni çocuklarının hasretine daya- namadı, herşeyi göze aldı ve kocasına teklif etti: — İzin ver de yemekleri hep bera- ber yiyelim, Marki bu teklifi kabul etti. Sofra- da Hanriyeli yanına alır, çocukları sıra ile oturtur, karısınıda en uca bırakırdı. Fanni bu hayata tam altı sene tahammül etti, Altı sene 80s5iz sadâ &z mücadele etti, Hanriyeti konaktan üzaklaştırmağa çalıştı. Yeniden koca- ,#ına kavuşmak için çok uğraştı. Fa- kat marki karısına karşı tamamiyle lâkayıddı. Konakta iki yabancı gibi yaşıyorlardı artık... Hastalandığı za man odasına yalnız Hanriyet girebili- şar, 6 bakıyordu. 1847 de Pralen kızlarını ve Hanri- yeti alıp İtalyaya gitti. Kocasile bera- ber kızlarmın da muhabbetini kay- beden Fanni ilk defa olarak babasına mektup yazdı, vaziyeti anlatti, Gene- ral 8ebastlani müdahale etti. Müda- alesi çok şedld oldu, Hanriyet Dölüzi Sarışın, güzel, -| Nakleden: Selâmi Sedes konağı terkedecek ve markiden mu- kannen bir aylık alacaktı. Sarışın kız talebelerinden hıçıkıra hıçkıra ayrıldı. Çocuklarda hakiki annelerinden ayrılıyorlarmış gibi ağ- Nyorlardı. Kız Harley sokağında bir dostunun evine gitti... O sene yaz bir harikaydı. Vo şato- Su güneş altında piril piril ışıldıyordu. Fakat Pralenin gözüne her yer zindan | olmuştu. Hergün Hanriyete mektup yazıyordu. Cevap alıyordu. Bu mek- tuplar arkadaşça yazılmış satırlar. dan ibaretti. O yaz marki üç kere - bir kere yal nz, iki kere de kızlarile beraber Har- ley sokağına gitti. Hanriyetle görüştü. 17 Ağustosta tekrar konağa taşındı- Jar, Hanriyet Dölüzi İstansyondan konağa kadar araba- larla gidildi, Marki son arabada yal- nızdı, Konağa gitmeden önce Hanri. yete uğradı ve dedi ki: Yarın konağa geliniz, karım size çok lehinizde bir Bonservis mektubu versin. Bu mektupla kendinize iş bu- Jabilirsiniz, Ertesi gün... Gece yarısından sonra dörlie bâ- yan Pralenin hizmetçisi uyandı, Zil ardı kesilmeden çalıyordu. Hanımının kapısına koştu. İçerden çığlıklar yük- şeliyordu. Kapı kilidliydi. Uşağı uyan- dırdı, Kapıyı zorladılar, açamadılar. Öteki kapıdan girmek için bahçeye indiler. Bayanm oda penceresinde bir erkek gölgesi gördüler. Koşarak yukarı çıktılar ve başka bir kapıyı zorlayıp girdiler, Manzara feci'di: Bayan Pralen gecelik antarisile yer- de yatıyordu. İki yanı göl gibi kan olmuştu. Vücudunda otuz yara yeri vardı... Uşakla hizmetçi ne yapacaklarını şaşırmış vaziyette birbirlerine bakar- Jarken orta kapı açıldı, Marki girdi, sapsarıydı. Sarhoş gibi sendeliyordu. kekeledi: — Ne var? Ne oldu? Karısının cesedini gösterdiler, Bak- tı ve köpürdü: — Bu odaya ilk kim girdi? Neden İ niyet direktörünün kapılar açık duruyor? Zabıtaya haber veriniz. Saat altıda emniyet direktörü, iki komiser, müddeiumumi ve zabıta me- murlariyle doktor geldi. bayan Pralen ölmüştü, Her tarafi aradılar, Kırılmış zorlanmış hiç bir kapı yoktu, Kapıla- ra nöbetçi koydular. Emniyet direk- törü tahkikata başladı: Profesyonel katiller bile bu dere ce mülevves bir cinayet işlememişler- dir. Yemek odasına geçtiler. Müddelu- mumi markiye taziyet beyan etti ve dedi ki: Bana müsaade. beni alâkadar etmez Emniyet direktörü yolunu kesti: “Sizi alâkadar eder. Perler meo- Hsi katili muhakeme ederken sizin iddianamenizi istiyecek, Marki Perler meclisi üyesi idi, Em- bu imalı sözüne inanmak istemiyorlardı... Markiyi odadan çikardılar. Emniyet müdürü anlattı: — Cesedin yanında bulduğum bu tabancayı tanıyan var mı?... Baktılar: .Markinin o tabancası... Yatak odasında araştırma yaptılar. Markinin elbiselerinde kan vardı. Ellerini muayene ettiler, Tırmık ve diş bereleri içindeydi... Marki soğuk kanlılıkla: İnkâr ediyorum! diyordu. Müddelumumi kararını verdi: — Mevkufsunuz! Fakat Perler meclisinin üyesini tev- kif edebilmek için o meclisin emri gerekti, Sayfiyede bulunan Kral Lui Filipe haber gönderdiler, cinayeti bil- dirdiler. Marki konağında nezaret gj- tan alındı. Bu işin alt tarafi 18 Ağustosta, cinayet sabahı marki- ninkardeşi Edgar Pralen geldi. Uzun müddet kardeşiyle başbaşa kaldı. O gittikten sonra marki sancılandı. Doktorların bütün gayretine rağmen hastalık vahamet kesbediyordu. Ayın 21 inde Kraldan tevkif emri geldi. Ayın 22 ve 23 ünde doktorlar hastanın tedavisine çalıştılar, 24 de 'Teobal Pralen öldü, Ölüm sebebi an- laşıldı. Pralen arsinikle zehirlenmiş- ti. Cesedini karısının cesedile beraber Vo şatosuna götürdüler ve mahdud bir iki dostun iştirak ettiği basit bir merasimle gömdüler. Bu sırada Hanriyet Dölüzi mevkuf- tu. Bir hafta sonra muhakemesi baş- dı. Kendini soğuk kanlılıkla müdafaa etti, Cinayette medhaldar olmasına imkân yoktu. Kızı itham edecek deli de bulamadılar... Bu sarışın güzel kızın cazibesi, alımı bütün meclis üyelerini teshir etmşiti... Beraetine karar verildi. Hanriyet Dölüzi cinayetten sonra protestan oldu. Hanri Field adında Amerikalı bir papazla evlendi, New - York'a gitti. Orada kocasile beraber gazete çıkardı. 11870 harbinde yara- lara yardım cemiyeti diye bir poe yet kurdu. 1875 de öldü. Ölümünden sonra kocası karısının. mektuplarını topladı ve neşrelti, Za- vallı papaz Hanriyet Dölüzi'nin mek- tuplarını ihtiva eden bu kitaba koy- duğu ismin kendini hayli gülünç et- tiğini farketmemişti. Kitabın adı «Fransada aile hayatı sahneleri» dir. İnhisarlar varidatı artıyor Ankara 3 (A.A) — Müskirat, tü- tün, tuz barut inhisarlarının vari. datı bu maddelerin istihlâkile müte- nasip olarak her sene biraz daha artmaktadır. Aldığımız malümata göre gümrük ve inhisarlar vekâleti- nin bu maddelerden 1938 mali yılı. nın İlk altı ayında elde ettiği safi varidat tahminen 22 buçuk mliyon lirayı bulmuştur. Erzincanda İzzetpaşa camii tamir ediliyor Büyük bir zelzeleğde yıkılmış olan İzzetpaşa camisinin kubbelerle diğer tehlikeli aksamı evkaf idaresi tara- fından söktürülmektedir. Yapılan bir keşfe nazaran bu caminin üzerine kubbe yerine çatı yapılabilecektir. Askeri ia ibi ve ili: müsabakaları başladı Hendbolde Bursa , Deniz lisesini; Kuleli, Maltepeyi yendiler Müsabakalara iştirak eden askeri liselerin sporcuları Askeri liseler arasında tertib edi- len ve sivil klüblerimizi kıskândıra- cak bir mükemmeliyet altında her sene ayni tarihlerde muntazaman tatbikat sahasına konan hendbol ve futbol müsabakalarına dün Şeref stadında başlanmıştır. Hu karşılaşmalar bir gün futbol, bir gün hendbol olmak üzere tam bir hafta devam edecek ve nihayette askeri liseler hendbol ve futbol şam- piyonları belli olacaktır. Müsabakalar lig maçları dolayıslle yalnız pazar günleri yapılmıyacaktır. Dün hendbol müsabakaları için ilk maçı Bursa lisesi ile geçen senenin ikincisi Deniz lisesi yaptılar, Enerjik 4 - 2 kazandılar, Mısır, Yunanistan, Türkiye atletizm müsabakaları Misir atletizm federasyonu tara- fından önümüzdeki mayısta Kahirede yapılmak üzere büyük bir atletizm müsabakası hazırlanmakta olduğu haber alınmıştır. Yunanistan atletizm federasyonu- na müracaat ederek Yunan atletleri. nin iştirakini temin eden Mısırlılar bu karşılaşmalara Türk atletlerinin de iştirak edip edemiyeceğini atle- tizm federasyonundan sormuşlardır. Bu hususta henüz bir cevab ve rilmemekle beraber atletlerimizin bu müsabakalara iştirak ettirileceği tah- min edilmektedir. ve semereli çalışan Bursalılar bu maçı! Bebekte ahşap İ ev çöktü Günün ikinci maçı, geçen senenin şampiyonu Kuleli ile Maltepe arasın- da oynandı. Tamamen atletik oyun- culardan teşkil edilen Kuleli takım hâkim bir oyundan sonra müsabaka- yı 13 - 5 galibiyetle bitirdi. Her iki müsabakayı da Kuleli spor öğretmeni B. Hüsameddin Gürel spor öğretmeni B. Zeki Günişik yük bir vukufla idare ettiler. Bugün ayni stdadda futbol m bakaları yapılacaktır, Futbol rma Kuleli, Maltepe, Deniz ve Bük Mseleri iştirak etmektedir. Her gün iki karşılaşması yapılacak olan m sabakalar saat 15 de b Bu maçları idare etmek üzere hakem komitesi tarafından Şazl Tezcan har kem olarak intihab edilmiştir. İtalyan milli takımının yapacağı maçlar İtalya futbol federasyonu 939 se nesi zarfında yapacağı mili futbol maçlarını kati bir şekilde tesbit ete miştir, İtalyanlar senenin ilk maçını 23 martta Almanya milli takımı ile M£ landa yapacaklardır. Milli takım bu karşılaşmadan sonra Yugoslavya ve Romanya milli takım- larile de birer maç daha yapacaktır, İngiltere ile evvelce yapılan arlaş- | ma mucibince İtalyada icrası tekarrür eden revanş maçının mayıs içerisinde olması muhtemeldir. Çöken nbişap ev karların tesirile dün saat bir de Bebekte, İnşirah sokağındaki 70 numaralı ahşap bir ev birdenbire çök- müştür. Üç katlı olan bu ev çöktüğü sırada içerde bulunan ev sahibi Celâl Ahmedin İemşiresile iki çocuğu hâdi- geyi kazasız atlatmışlardır. Hava raporu Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alman malümata E in hava yur- dun doğu ve Küradenizin şark taraf- larında Kapalı ve mevzii yağışlı, diğer bölgelerinde bulutlu geçmiş, rüzgâr- lar orta Anadoluda şark, doğuda güp diğer yerlerde cenüp istikametinden orta kuvvtte, Karadenizde şimalden kuvvetli olarak esmiştir. Dün İstanbulda hava hafif bulutu geçmiş, rüzgâr cenuplan saniyede 3.5 metre hızla esmiştir. Saat 14 de hava tazyikı 765,0 milimetre idi, Sis caklık en yüksek "7,9 ve en düşük sr fırın altında 2,4 santigrat kaydedik İ miştir.