5 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

5 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

$ Kânunusani 1589 >> R Millet vapurundan Okişi kurtuldu Asker iseler futbol şampiyonası (Bunlar5 saat dalgalarla boğuştu ” Kuleli, Deniz lisesini 4 - 3, Maltepe, önünde devam eğitmiş ve futbol maç- © — Jar için Kuleli ile Deniz İlse ve Har. biyesi, Maltepe ile Bursa karşılaşmış. lardır. Günün ilk maçım saat 10/50 din Şa- zi Tezcanın idaresinde Kuleli ile De- Bu kararın İlk olamak tatbikine başlandığı geçen pazar gününden iti. baren mektep ve üniversiteye devam eden talebeler klüplerin maçlarına, iş- tirak etmemiş olmakla beraber klüp- lerin ellerinde bulunan bazı lisansla. rın talebe kayıdı ihtiva ettiği gö- rülmüştür, Yunan Milli takımı Macarlara 3 - 5 yenildi On beş gündenberi Yunanistanda bulunan Avrupa kupası ikincisi ve Macaristan şampiyonu PFrenş Varuş son maçını Yunan milli takımı ile A- tina stadında yapmıştır. Bundan evvel Pire muhtelitini 5-1, esristanın bu meşhur klübü Yunan milli takımını da hâkim ve kudretli bir oyundan sonra 5-3 yenmeğe mu vaflak olmuştur. Muvurların iki hafta zarfında yap- ,fıkları tiç maçta gösterdikleri futbol tekniği,i Yunanlı sporcular tarafın. dan takdirle karşılanmıştır. Macar futbolcular çok iyi bir inti- ba bırakarak memleketlerine avdet etmişlerdir. Frentsvaros, Yunan milli ta- kımını 3.5 yendi Atina 4 (A.-A.) — Dün yapılan fut. bol maçında Macar Frentsvaros takımı Yunan milli takım oyuncularını üçe karşı beş sayı le yenmiştir. i (apolar you T uvavlvg) mektedir. O #nlaşma ile istihdafi ga- ye, coğrafi bir birlik gösteren memle- ketlerin yavaş yavaş siyasi anlayışla. — rında da, bir birliğe doğru yürümek © azminde olduklarım göstermektedir. Siyasl görüşlerinde hasıl olacak birlik © bu memleketler arasında anlaşmayı daha kolay bir halelirağ edecek ve bundan da bütün bu memleketlerin » Sükin ve yalnız çalışmak istiyen hal- kı İstifade edecektir. Esasen cümhuri. yetimiz kurulduğu gündenberi sulhu sükün içinde yaşamak politikasını şiddetle takip etmiş olduğu için, bu © — anlaşmayı ayni zamanda Balkanların © amularını tatmin ettiği kadar bizim © prensibimize de riayetkâr ve hürmete kâr bir mukavele addediyorum, «Bu anlaşmanın bir hususiyeti de, Selânikte bir taraftan dört Balkan devletini temsil eden Yunan hüküme. ti, diğer taraftan da Bulgar hükümeti Atina müuhtelini 3-1 matlüp eden Ma- | Bursayı 3-0 mağlüb ettiler silasile birinci sayılarını yaptılar. İlk dakikalarda yapılan bu gol Deniz H- sesi sporcuları üzerinde fena Tesir yaptı ve takım ahengini kaybetti. Bu #rsdn Burhan vasıtasile üstüste iki gol dahın yapan Kuleliler bu gibi fır. satlardan istifade etmesini bildikleri. ni isbat etliler. Devrenin sonuna doğ- rü açılan Deniz tisesi de Nuri vasıtasi. Je bir gol yaptı ve devre 3-1 Kuleli. nin galebesile neticelendi. İkinci devre birinci kısımın tama- men aksine Deniz tisesinin tefevvu. ku ile geçti ve Kulelinin yaplığı bir göle mükabil biri penaltıdan olmak üzere Arif vasılasile iki gol yüplular, Ve oyun bu şekil değişmeden 3-4 Ku- elinin galibiyetile nihayetlendi. İkinci oyun Maltepe ile Bursa ara- sında yapıldı. İlk devreyi 2-D bitiren Maljtepeliler ikinci devrede tamsmen hâkim bir oyundan sonra bir gol âzha yaparak maçtan $-0 gülip çıktılar. Talebe olmıyan sporculara vesika verilecek Bu kabil sporcuların talebe iken Ji- sanslar çıktığı ve halen mektebe de. vam etmedikleri yolunda iddin eden klüp murahhaslarma ellerindeki li- sanslarda talebe kaydı bulunan spor- Cuların çalıştıkları müesseselerden bi- Ter vesika getirdiği takdirde klübünün maçına iştirak edebileceği, &ksi tak- dirde talebe muamelesi yapılacağı bil. dirilmiştir. Şimdi klüpler lisanslarında talebe kaydı bulunan Sporcuların çalıştıkla- rı müessesolerden Yesika almak için uğraşmaktadır. (01 impiyada gidecek seyirciler 1940 senesinde Finlandiyanın Hel- sinki şehrinde yapılacak olan 12 nci olimpiyad oyunları için büyük bir fa- aliyetle çalışan Finlandiya olimpiyad komitesi, Türkiye olimpiyad komite- sine müracast ederek müsabakalara iştirak edeceklerden maada olimpiyad oyunlarmı seyretmek için ne miktar seyirci geleceğini sormuştur. Son yapılan tadilâttan sonra alt- mış üç bin kişi mabilecek şekle ifrağ edilen olimpiyad stadında beş bin ki- şilik yer, gelecek davetlilere ayrılmış- tır, Geri kalan elli sekiz bin kişilik yer için birçok memleketler şimdiden angaje olmaktadırlar. Organizasyon komitesi hazırlıklarını #kimsl için bü- tün memleketlerden olduğu gibi Türkiyeden de gelecek seyirtilerin şimdiden yerlerini almalarım tavsiye €imekle ve elli sekiz bin kişi için su- fışa çıkarılan bu biletlerin Türkiyede antılhp Aatılamıyacağımı ve Türkiye olimpiyağ komitesinin bu işle uğraş- madığı takâirde kimleri tavsiye ede- hileceğini sormuştur. Balkan devletlerle Bulgaristan arasında imzalanan anlaşma tarafından İmzalanmasıdır. Elyevm alâkadarların ikisi taralından tasdik ve imza edilmiş olan bu mukavelenin da Montrö'den sonra topraklarımızda sonuncu olarak kalmış olan beynel- milel bir kaydin tamamen kallamış olmasıdır. (Alkışlar). «Arkduşlardan, bu mukavelenin kabul ve tasdikini tekrar rica eder- ken, onun müstaceliyet kararile ol. masını da rica ederim.» (Boş İnrafı 1 nci sühifede) doğru ilerlerken İkbal vapurunun ci- Kurtulduklarını hgber verdiğimiz güverte lostromosu Ahmed İle alaşçi- lerden biri muazzam dalgalar arasın- da yüzmeye çalışırlarken Şadan ve» purundan görülmüşlerdir. Çanakkale vapurile dün şehrimize gelen Şadan vapuru fkinci kaplam B. Enver Gençalp onların nasil kurtul duklarını şöyle anlatıyor: — Millet vapuru gözümüzün önün- de battı. Fakat ne yapabilirdik. Fırtına bütün şiddetile devam ediyordu. Bir ara bizim geminin etrafında denizde çıpınan İki kişi gördük, Biraz sonra bunlardan biri kayboldu, Diğeri yüz- meye çalışıyordu. Şiddetli bir dalga onu geminin yanma attı, Biz de he- men çıma attık. Kazazede çımayı ti tu, Onu gemiye çekohilıntk için der- hal şeytan çarmıhı attık Kazazede çımayı bıraktı, çarmıhı tuttu ve bütün kuvvetile gemiye tırmanmak istedi, Bu esnada kazazedeyi tanımıştık. Mil- bu defa onu gemiden uzaklaştırdı. Kendisini gözlerimizle takib ettik. Bü- tün kuvvetile sahile doğru yüzüyordu. Nihayet öğrendik ki, Ahmed kurtul muştur, Ayni zamanda &teşçinin de yüzerek sahile çıklığını, fakat çok bitkin bir halde olduğunu öğrendik.» Lostromo Ahmedin söyledikleri Zavallı iki kazazede dalgslar ara- sında beş saat kalmışlardır. Şadan vapuru İkinci kaplam, ifadeye muk- tedir olan Millet vapuru güverte 10s- tromosu Ahmed ile görüştüğünü söy- lemektedir. Kazazedenin: ifadesi şu- dur; «— Geminin batacağı muhakkak idi. Vapurun su aldığım işidince he- pimiz telâşa düştük Kar fırtması devam ettiğinden güvertede bile göz gözü görmüyordu. Şiddetli bir dalga beni denize aldı, Yüzmeye başladım. Çok yoruldum, Santlerce dalgalarla mücadele ettim. Bitkin bir halde idim. Nasıl cldu, bilmiyorum, gözle rimi açtığım zaman sağ ve salim ken- dimi karada buldum.» Güverte lostromoşu Ahmed Cibali- de oturmaktadır. Dün Ahmedin bir vasıta ile İstanbula 'geldiği hakkında bir şayia çıkmıştı, Bunu haber alın on kadar muharrir ve foto muhabiri Ahmedin evine gitmiştir, Ahmedin dayısı kapıyı Açış ve gözleri yaşlı olduğu halde yeğeninin kurtulmasından dolayı sevinç içinde bulunduğunu söylemiştir, Ahmed he- nüz İstanbula gelmemiştir. Teyzesi, kendilerinin duyduklarına göre Ahmedin #ki gün sonra yola çika- masına rağmen bir defa Çeşmemey- danındaki denizciler kahvesine bak- maları gazetecilere söylemiştir. Ga- zeteciler derhal Çeşmemeydanındald kahveye gitmişlerdir. Çok kalabalık olan kahvede herkes Millet vapuru faclasından bahsedi- yordu. Kahveci ve garson, Ahmedi 80- ran gazetecilere: — İstanbula geldiğine inanmayın. O buraya gelseydi, kahveye, arkadaş- larını görmeye koşardı, çünkü arka- daşları onu ve oda meslekdaşlarmı pek sever... demiştir. Demirhisar nasıl kurtuldu? motörü kaptam B, Nâzım motörün nasıl kurtulduğunu. şu suretle anlat- mıştır: — Biz iç limana sığınmıştık. Fırtı- na o kader şiddelli idiki, bir kaç Metre ilerisini görmek bile güç ölu- yordu, Fakat ara sıra vapurların bo- Bu vaziyete göre, Ereğli fırtınasın- da ölenlerin sayısı, on sekizi Millet vapuruna aid olmak üzere yirmi va- tandaşı bulmuştur. Ereğlideki tahlisiye manın ağa gemi ieşlerile tıkanmış bir vaziyettedir. Burada evvelce bat- muş 30 kadar vapur olduğu bildiril. mektedir. Bu yüzden sakin havalarda Ön vapurlar çok büyük müşkülütla limana girmekte ve limanda seyrede- bilmektedirler. Oturan vapurlar Oturan gemilerin kurtarılması için gönderilen Hora tahlisiye gemisi dün sabah sant beşte Ereğli Tmanına gir- miş ve kurlarına ümeliyesine başlar muşlır. Gemilerin karaya oturuş vazi- yetlerine göre evvelâ Zonguldak, son- Ta Galata ve müteakiben de Kaplan Hava vaziyeti Yeşilköy meteoroloji istasyonundan shman malümsla göre dün yurdda hava Egede kapalı ve mevzii yağışlı, 'Trakya, Kocaeli ve Karadeniz kıyı. larında çok bulutlu, diğer bölgelerde bulutlu geçmiş, Tüzgürlar doğu, c8- nup doğusu ve Orta Anadoluda sa- kin, cenup Anadolusunda şimal, di- yiki 762,1 milimetre idi. Suhunet en yüksek 10,4 en düşük 25 santigrad kaydedilmiştir. Kastamonuda soğuktan üç kişi doğr An vilâyetinde yollar yollar kapandı ir çok kamyonlar kara saplandı Ankara 4 (Telefonla) — Kastamo- nuda soğuklan üç kişinin donduğu vilâyete, münakmütın tamamen dur- duğu da Dahiliye Vekâletine bildirii- miştir, Çankarı 4 (A.A) — Vilâyetin her Posla kamyonu ile şoförleri kurtar- | muk için Ilgazdan iki araba yola çi- kurıltmıştır, Arabalardan birisi Doğdu | jandarma karakoluna varabilmiş ise de atları soğuktan telef olmuş, ara- bacılar da jandarmalsr tarafından kurtarılmıştır. İkinci arabânın ökibeti hakkında hir haber alınamamıştır. Kazazeğele- ri kurtarmak için Çankırıdan hare- ket ettirilen Nafia kamyonu 19 uncu kilometrede tipi ve bora yüzünden yolda kalmıştır, Vilâyet, kazazede kamyon ile vatandaşların kurtarık ması için müessir tedbirler almıştır. Yolun kardan *emizlenmesi işine hız verilmiştir. Uşak ve Erzincanda kar Uşak 4 (AA) — Bir kaç gündür yağmurlu giden hava, birdenbire 80- ğumuş, dün tipi halinde başlıyan kar sabaha kadar devam etmiştir. Karın irtifa otuz santimi bulmuştur. Su- hunet sıfırın altında dört ilâ ondur. Yerler buz tutmuştur. Soğuk bu ge- cs de devam etmiş saçaklardan birer metre uzunluğunda buz sarkımıştır. Hava bügün güneşlidir. Hararet sıfırın üstünde dörttür. Kar ve buz- lar çözülmeğe başlamıştır. Erzincön 4 (A.A.) — İki günden beri devam eden şiddetli lodos fırtı- Dasi ve yağmurları müteakib hava poyraza çevrilmiş ve gece şehre kat yağmıştır, Bugün hava bulutludur. Geredeye posta gitmiyor Gerede 4 (A.A.) — Dün gecedenbe- ri şiddetli bir surette devam eden kar elli santimi bulmuştur. Hava bugün güneşlidir. Tipi yüzünden iki gündür posta gelmemiştir. İzmirde beklenen vapurlar İzmir 4 (Telefonla) — Geçen ayın sonunda limanımıza gelmesi icab eden Dumlupınar vapuru hâl& gelme- miştir. Nerede olduğu hakkındada henüz malümat almamamıştır. Mersinden bugün gelmesi beklenen Etrüsk vapuru havaların fena geç- mesi yüzünden iki gün teahhurla geleceği anlaşılıyor. Akdenizde fırtına Dalgalar bir vapurun kapta- mını sürükleyip götürmüşler Atina 4 — Yunan denizinde ve Ak- denizde fırtına devam ediyor. Dün Patras limanına gelen Norveç bandı- RADYOLIN ile SABAH, ÖĞLE ve AKŞAM her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalayınız