5 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

r Ja Frankocular bir İngiliz konsolosu ile karısını tevkif ettiler Barselonda çıkan bir tebliğe göre Fran- kocuların ileri hareketi durduruldu Londra 4 (A.A) — Burgosdan Reu- | ter ajansına bildirildiğine göre, İngil- | terenin San Sebastien vis konsolosu B. Golding ile karısı dün akşam tev- | kif edilmişlerdir. İ Reuter bu haberi verdikten sonra şu cümleleri ilâve ediyor: Bu haber Londrada daha resmen teyid edilmiş değildir. Fakat eğer 15 senedenberi konsolosluk vazifesini herkesi tamamile memnun edecek bir surette İfa eden B. Golding tevkif edilmiş ise, bu keyfiyet vahim bir * vaziyet oyaralacaklır, B, Golding'in ; suçunu tesbit elen buhranların daha ; evvel İngiliz hükümetine bildiritme- | sini beklemeden - yapılan bu tevkif katiyen doğru telâkki edilmemekte. dir. : İleri hareketi durdurulmuş ! Bars#lon 4 (A.A) — Resmi tebliğe | göre, Katalonya cephesinde müca- dele devam etmektedir. Düşman ya- bancı tanklar, toplar ve tayyarsler ! yardımile hâlâ taarruzdadır. Diişma- nın ilerleyişinin önüne geçilmiştir. Frankistler ancak bir kaç tepe işgal ederek ileri hatlarını düzeitmişlerdir. Bir senede düşürülen | ! tayyareler Madrid 4 (A.A.) — Neşredilen bir istatistiğe göre, 1938 senesi zarfında 114 hükümetçi tayyareye mukabil | düşmanın 562 tayyaresi düşürülmüş- i tür. N j İ nin sağ sahilini işgal etmektedirler. ponlar Çin meselesinin Frankocuların tebliği Sarügosse 4 (A.A.) — Havas ajan- sinin muhabiri bildiriyor: # «Frankistler şimdi Kalalonyada ceman 145 kilometre uzunluğunda İki cepheden tamrruz etmektedirler. 60 kilometre uzunluğunda olan cenub cephesi, oOVinebrenin cenubundasi i Ebreden başlıyarak Margalef, Jun- cosa, Albaces ve Sudanell'den geç- mektedir. Balaguer, Tabaronia ve Tremps köprü başların: işgal eden kıtaların ütisak: neticesinde şimdi daha geniş- lemiş olan şimai cephesi Vallfogona'- nın cenubundan Pobla de Segur'e kar dar 5 kilometrelik bir mesafeye uzanmaktadır. İk! cephe arasında Larida'yı ihtiva ; eden takriben 30 kilometrelik bir hat mevcuddur. Frankistler bu hat üzerinde Segre'- Prankist hattının son noktasını 'Taragone'e 46 kilometre mesafede kâin Margalef kasabası teşkil etmek- edir, Sierre İos Carraples önünde 12 n- ci fırka Falset'e 16 kilometrelik bir mesafede bulunmaktadır. Albaces - Aspa mıntakasında muh- telif kıtalar doğru bir hat üzerinde Borjas Blancas'a takriben 10 kilomet- relik bir mesafede bulunmaktadırlar, Şiminide Lerida - Seo de Urgel yolu Frankist topçularının ateşi bulunmaktadır, çabuk hallini istiyorlar Yeni Kabineyi kimin kuracağı heniz bell değil - Çinliler harbe devam edecekler Amerikan notası Tokyoda neşredildi. Nota Japon mahafilinde hayretle karşılandı Tokyo 4 (A.A.) — Birincikânunun sonunda kendini hissettirmeğe başlı- yan siyasi heyecan sene başından “ “sonra hâd bir şekil almıştır. Başvekil Konoyenin yerine impa- .ratorun Meclisihâs reisi nasyonalist- liğe mütemayli muhafazakârların )i- deri 73 yaşında baron Hiranuma'nın getirilmesi muhtemeldir. Bununla be» raber, vaziyet süratle değişmekte ol- “duğu için, bu gibi tahminleri ihtiyat- la telâkki etmek lâzımdır. 22 ikincikânunda Diet meclisi açıl- madân evvel tek parti meselesinin halline dair yapılan münakaşalar buhran üzerinde müessir olan yeni — “bir unsur teşkil etmektedir. Bugün Japonya için yeni bir devre açılmıştır. Şimdi asıl mesele askeri harekâta devam etmek değil, Çin me- — selesini helletmektir. Bu yeni devre için seri neticeler elde edebilecek ye- © ni adamlara ihtiyaç vardır. Mal! va- ziyet ile, efkârı umumiye, işlerin kati bir neticeye doğru inkişaf etmesine ihtiyaç göstermektedir. © (Keonoye, çoktanberi iktidar mer- © Künden çekilmek arzusunü izhar 6t mekte ise de yerine birini bulmak hususunda tesadüf edilen müşkilât © ile Çin - Japon ihtilâfının aldığı şekil şimdiye kadar Bâşvekilin çekilmesine mani olmakta idi. © — Çin harekâtı masrafı © © Tokyo 4 (AA) — 1938 Çin hare Kâtı bütçesi 6 milyar yene baliğ ol- mektadır. Geçen seneki bütçeye nis- — bele bir milyar yen fazladır. “açi, Bundan başka, hazine bonolerile > kavsılanmak üzere beş milyar yenlik evkalâde bir bütçe dahi derpiş edil- ktedir, . yemeni ek Çin harbe devam edecek Şung King 4 — Japon membala- rından çıkanlan sulh haberlerinin aslı yoktur. Mareşal Şang - Kay - Şek, Japon Başvekilinin tekliflerini tama- men reddetmiştir. Bursada kar Çanakkalede sel Bursa 4 — Kar fırtınası 20 saat sür. müştür. Şehrin sokaklarında karın ir- tifai 20-25 Uludağda da 90 santimetre. dir. Karlar yolları kapadığından civar kazalar ile münakalât kesilmiştir. Bur- sa-Yalova yolu da kardan kapanmış- tr. Çanakkale 4 — İki gün süren şiddet- li yağmurlar yüzünden evlerin bodrum katlarını seller basmıştır, Koca çay da taşmıştır. © Ortaköyde 16 ev seller içinde kaldı Ortaköyde, Dereboyunda 16 evi dün su basmıştır. Bu evler Büyükkuyu, ve Büyükkuyu çıkmazı sokaklarında bulu- nuyorlar, Bu on altı evin bodrum katları su- Jar içinde kalmıştır. Dün şiddetli yağ. mur yağmadığı ve dere taşmadığı hal- de evleri su basmasının sebebi henüz anlaşılamamıştır. Belediye fen heyeti mahallinde tedkikat yapmaktadır. Köprünün orta kapağı kırıldı Bu sabah köprü kapatılacağı sırada orta kapaklarından biri kırılmış ve ya- rım saat teshhürle kapatılabilmiştir, Viki ai K AKŞAM Reisicümhurla Yugoslav Kral naibi arasında , telgraflar Ankara 3 (A.A.) — Yeni yıl vesile. sile Yugoslav naibi prens Paul ile Cümhur başkanı İsmet İnönü ara sında aşağıdaki telgraflar teati edil. miştir; Ekselâns Cümhur Başkanı Ankara Yılbaşı münasebetile, samimi teb- riklerimi ve şahsi şandetlerile dost ve müttefik Türkiyenin refahı için olan en İyi temennilerimin kabulünü ek- selânsınızdan rica ederim. PAUL Altes Prens Paul Yugoslav kral naibi - Belgrad - Alteslerinin yeni yıl münasebetile irsal buyurdukları nazikâne telgraf- tan çok mütehassis olarak, hararetli teşekkürlerimle birlikte şahsi saadet- leri ve dost ve müttefik Yugoslavya» nir refahı hakkındaki çok samimi te. mennilerimin kabulünü rica ederim. İsmet İnönü Yeni Adliye Vekili vazifeye başladı B. Fikret Sılay öğleden sonra Reisicümhur tarafından kabul edildi Ankara 4 (Telefonla) — Adliye Ve- kili B. Tevfik Fikret Sılay bugün ye- ni vazifesine başlamıştır. B. Tevfik Fikret Sılay öğleden sonra Relsicüm- hur İsmet İnönü tarafından kabul buyuruldu. Zelzelede evleri yıkılan- lara yardım yapılıyor B. Fazlı Güleç Çandarlıdan zmire dönerek muhabirimize beyanatta bulundu İzmir 4 (Telefonla) — Zelzelenin tahribatı ve açıkta kalan ailelerin va- ziyeti etrafında tedkikatta bulunmak üzere Çandarlı nahiyesine giden Va- )i B. Fazlı Güleç bugün Çandarlıdan dönmüştür. B. Fazlı Güleç, beyana- tında, Çandarlı nahiye merkezinde 85 ev yıkıldığını, bunlardan 34 ünün tamamen harap olduğunu söyliyerek dedi ki: — Halkın açıkta kalmaması için yıkılan evlerin inşası, kısmen yıkılan- ların da süratle tamirleri lâzımdır. İnşaata başlamak için halk taş ve kireç hazırlamağa başlamıştır. Vilâ- yetten de 5000 lira kadar bir yardım temin edeceğiz. Zelzeleden insan ve hayvan zayiatı yoktur. Diğer kazalar da ehemmiyetli bir şey olmamıştır.» Diğer taraftan alâkadarlara ge len malümatta da şunlar vardır; Çan- darlı nahiyesinde evleri (o yıkılanlar- dan 35 aile yen! göçmen evlerine, 51 aile halkın müsald evlerine yer- leştirilmişlerdir. Şimdi Çandarlıda yıkılan evlerin enkazı altında kalan eşyaların kurtarılmasına çalışılıyor. Devlet Şürası Reis ve azalıklara kimler namzed gösterilecekler Ankara 4 (Telefonla) — Devlet Şü- rası reisi B. Reşadın İzmir mebuslu- ğuna şeçilmesi üzerine münhal kalan Şüra relsliğine namzed göşterilecek- leri söylenenler arasında eski Adliye müsteşarı Kars mebusu B. Nafizin de ismi geçmektedir. Maliye Teftiş heyeti reisi B. Rüştü ile Orta tedrisat umum müdür muavi- ninin ve Milli Emlâk umum müdürü B. Kâzımın da Şüra âzalıklarına namzed gösterileceklerinden bahsediliyor. B. Hüseyin Cahid Yalçın Çankiri mebusluğuna seçilen bay Hüseyin Cahid Yalçın Meclis müzake- ratına iştirak elinek üzere dün ök- şamki gepeeele Ankaraya gitmiştir. Dün Geceki ve Bu Sabahki Eaherler 5 Kânunusuni 1939 —- pm ame Belgradda mühim mülâkatlar Göring İle Macar ve Italyan Hariciye Nazırlari Belgrada gidiyorlar: Alman istihbarat bürosu Ciyanonun ziyaretine fazla ehemmiyet verilmesi doğru olmadığını söylüyor Londra 4 — Buraya gelen haberlere! göre Yugoslav Başvekili, B. Stoyadino- viç, 19 kânunusanide İtalya ve Macar Hariciye nazırlarile mareşal Göringi Yugüoslavyada bir av partisine davet et- miştir. Bu av partisi münasebetile dört devlet recülü arasında yapılacak gö- rTüşmelere büyük bir siyasi ehemmi- yet verilmektedir. “Belgrad 4 (AA.) — Alman istih- barat bürosu ajansından: Belgrad siyasi mahafilinde, İtalya Hariciye Nazırı Kont Ciano'un yakında Bel- grada yapacağı ziyaretin fevkalâde şü- mullü siyasi nticeler vereceğine dair son günlerde bazı ecnebi gazetelerde çıkan ve bir kısım Yugoslav gazele- leri tarafından da iktibas olunan haberlere, pek ehemmiyet verilmi- yor. Mezkür mahafilde kaydolunduğu- na göre, İtalya Hariciye Nazırınn Belgrada yapacağı ziyaret tamami- le hususi mahiyettedir ve Stoyadi- noviçin İtalyaya yaptığı hususi ma- hiyetteki ziyaretin bir iadesi sure- inde telâkki edilmek lâzımdır. Hatırlarda olduğu üzere Stoyadi- noviç geçen haziranda Venedik sa- nat sergisini ziyaret etmiş ve bu münasebetle orada Kont Ciano ile görüşmüştü. O Zânian da bu mülâ- kata akıllara hayret verici kombi- nezonlar atfedilmişti. Şimdi de iki devlet adâmı arasında yapılacak bis Sava Tuna havzasında yeni bir si- yasi devrenin başlangıcı mahiyeti ve- rTilmek isteniyor. i Bu mülâkatia yeni hiç bir anlaş- ma yapılmıyacağının en büyük de- lili, Kont Cianoya hiç bir mütehas- sısın refakat etmemesi ve her hangi bir anlaşmayı hâzırlamak için siya- si hazırlıklarda bulunulmamış ok masıdır. İki devlet adamının bu fr- sattan istifade ederek siyasi vaziyeti tedkik edecekleri muhakkaktır. An- cak, bunda, hiç bir fevkalâdelik yok- tur. Ve bilhassa başka devletler âley- hine müteveccih bir mahiyet gör memek lâzımdır. Macar - Yugoslav münasebetleri- nin iyileşmesi meselesine gelince, sâ- lâhiyettar mahafilde mevcud ke naate göre. buna mâni olacak orta- da hiç bir engel yoktur. Esasen her- kes bilir ki, gerek İtalya, gerek Al- manya Belgrad ile Budapeşte âra- sında bir yakınlık husulünü iltizam ediyor. Gene kaydolunduğuna göre. esa- sen Yugoslvaya komşularından hiç bir toprak isteğinde değildir. Ancak hiç kimseye de kendi topraklarından bir şey vermek istemiyor. B. Litvinof yakında Varşovaya gidecek Polonya Hariciye Nazırının B. Hitler ile görüşeceği rivayet ediliyor Varşova 4 (A.A.) — B. Litvinofun yakında Varşovayı ziyaret edeceği hakkındaki şaylalar son zamanlarda müsbel şekiller almaya başlamıştır. Sovyetler birliği Hariciye halk komi- seri yeni Sovyet - Polonya ticaret anlaşmasının imzası için bu ay sonu- na doğru pek muhtemel olarak Var- şovaya gelecektir. B Litvinof ile, Polonya Hariciye Nazırı B. Beckin bu münasebetle ya- pacakları görüşmelerin gerek iki mem, leket arasındaki yaklaşma bakımın- dan gerek Avrupa politikasında Po- lonyanın hattı hareketine getireceği vüzuh bakımından büyük ehemmiyet kesbedeieğinde şüphe yoktur. B. Beck Parise uğrayacak Paris 4 (A.A.) — Figaro gazetesis nin istihbaratına göre, Monte Carlo- da bulunmakta olan Polonya Har'ci- ye Nazırı Beck, Polonyaya dönerken Parise uğrayacak ve orada Fransız ricali ile görüşecektir. B. Beck, Varşovaya dönmeden evvel Berline de uğrayacaktır.” B. Hitlerle de görüşecek Varşova 4 (A.A.) — Polonya Hari- ciye Nazırı Beckin Fransız Riviyera- sından âvdetinde Berchtesgaden'de Hitleri ziyaret edeceği öğrenilmiştir. Zannediidiğine göre, Beck, Almanya Hariciye Nazırı Von Ribbentrop ile de görüşecektir. Mütekaid dul ve yetim maaşları Yoklama işlerinde kolaylık österen lâyihası mmm Ankara 4 (Telefonla) — Yoklama işlerinde mütekait, dul Ve yetimlere kolaylıklar gösterilmek üzere Maliye Vekâletince yapılmakta olan tetkikler bitmiş ve tekaüt kanununa ek olarak hazırlana kanun Jâyihası son şek- ini almıştır. Lâyihaya göre mütekaitler ve dul. lar maaşlarını bizzat almak Şârtile malmemüurlukları tarafından nüfus tezkerelerine meşruhat verilmek $u- retile yöklamadan muaf tuulacaklar- dir. Evlenme memurları evlenenlerin zati maaş sahibi olup olmadıklarını nüfus ezkerelerindeki möşruhata ba- karak tayin ve bundan malmemur- luklarını haberdar edeceklerdir. Yoklama, bugün olduğu gibi yalnız Otobüs işletmesi Belediyeye 500 bin lira verilecek Ankara £ (Telefonla) — İstanbul Belediyesinin otobüs işletmesi için Belediyeler bankasından 500 bin )i- ra istikraz etmesi Dahiliye Vekâle- tince muvafık görülmüştür. Belediye yakında münakasa cak aça Belediye otobüs siparişi için bir müd dettenberi hazırladığı şartnameyi bu- günlerde ikmal edecek ve keyfiyeti münakasaya koyacaklır. Belediye, mümkün olduğu kadar kısa bir 28- manda şehrin ihtiyacı olan otobüsleri almak niyetindedir. Nişantaşı havalisindeki terko$ boruları değiştirilecek Nişantaşı ve havalisindeki Terkos sW borularının kuturları pek küçüktü. Sular idaresi bu semtin su miktarını, artırmak üzere Vali konağı caddesin- deki şebekeyi 600 milimetre kuturlü