5 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

5 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

MİM eke aa ii Istanbulda oyunc Kız çocuklarına oyuncak beğendirmek! konferansının neticesin- kaları... pek müşkül bir iştir Çocukken Eyüpsultana geçtiğimiz zaman mutlaka bir tahta oyuncak aldırmadan eve dönmezdim. Ya bir araba, ya aynalı bir beşik, yahut da, içine su doldurulduğu zaman kuş gi- bi ses çıkaran düdüğü, minimini bir Bugün Eyüp oyuncakcılığı ölmek üzeredir. Daha doğrusu elde yapılan küçük oyuncak sanayii yerine memle- meşgul olan bu zatlar öz memleket. lerine döndükleri zaman fabrikalarını kurmuşlardır. Dün gezdiğim oyuncak fabrikası, aşağı yukası küçük bir otomobil fab- rikâsını andırıyordu. Bir yanda yi gın yığın minimini tekerlekler, bir. yanda yanyana sıralanmış şimendi- fer lokomotifleri, bir kenarda üstüs- te yüzlerce tahtadan at, tepe halin- de bir yığın vagon ve tramvay... Bir çocuğun eline bir kaç saat eğ- lenmesi için verdiğimiz bir oyuncar ğın her parçası ayrı bir elden, ayn bir tezgâhtan geçtikten sanra bir ye- re toplanıyor. Parçalar birer birer biribirine iliştiriliyor. Oyuncak mey- fabrikasını gezdirirken bir yandan da izahat, veriyor; — Görüyor musunuz? Avrupa oyuncaklarından hiç farkı var mu? Avrupa oyuncakları İle bizimkiler ara- sında muhakkak bazı farklar aramak Jâzım gelirse tabii bulunur. Bir kere onların çeşidleri çok fazladır. Çünkü Avrupada, sonra Japonyada oyun- cakcılık çok büyük bir sanayi haline girmiştir. Avrupada bir oyuncak fabrikasın- da mühendisler, her ay bir yenilik bulmağa çalışan ressamlar, hattâ beykeltıraşlar vardır. Mühendisler daha ziyade otomobil, tramvay, tay- yare, zeppelin, tank, şimendifer vesâi- re gibi oyuncaklarla meşgul olurlar, Ressamlar ve heykeltraşlar daha zi- yade oyuncakcılığın bebek işlerile meşgul olurlar, Ayrıca büyük oyun- cak fabrikalarında mimarlar da var- dır. Evet mimarlar... Hayret etmeyi- niz, Çünkü oyuncakcılıkta ev yap- mak, yeni, kübik ev modelleri bulmak en mühim şeydir. Bugün Avrupada oyuncak fabrikalarında öyle ev mo- delleri çıkarılır ki hariçteki mimar- ların çok defa bunları taklid ederek ev yaptıkları görülmüştür. “Tabii bizim oyuncakcılığımız bu devreye henüz gelememiştir. Biz modelsizlik, nümunesizlik için- de çalışıyoruz. Yeni bir model, yeni bir oyuncak bulduk mu kendimizi bahtiyar addediyoruz. Halbuki büyük oyuncak fabrikala- rı modellerini başka memleketlerden bucak bucak saklarlar. Bir oyuncak kataloğu elde etmek, bugün casus- luk gibi bir iş haline girmiştir. Bunun için çeşidlerimiz çocukları- mizi tatmin edecek derecede değildir. Fakat oyuncakcılıkta en mühim şey zamana, zamanın ihtiyaçlarına uy- maktır, Çünkü bugünkü çocuğun İstediği oyuncakla, dünkü çocuğun oynadığı oyuncak arasında dağlar kadar fark vardır, Dün bir çocuğun eline bir tahta araba, bir aynalı beşik verdiniz mi idi, kendisini mesut, bahtiyar, addederdi. Halbuki bugünkü çocu- ğun bir oyuncakcı dükkânına girdi- ği zaman ilk sözü: — Tayyare isterimi... demek olü- yor. Bugün çocuklar arasında en mak- bule geçen oyuncak tayyaredir. Bu- nun için biz de bol bol tayyare yapı- yoruz. Kız çocuklar oyuncak hususunda erkek çocuklardan çok daha müşkil- Oyuncakları elinde iki küçük — Bir ev istiyorum amma içinde banyo dairesi olsun!... diye kestirip atıyor. Eski çocuğun aklına oyuncak evde banyo dairesinin bulunup bu- lunmaması meselesi gelir mi idi? Bu- günkü kız çocukları arasında banyo dairesi en güzel oyuncak addedilmek- tedir. En fazla beğenilen oyuncaklardan biri de evlerdir, Fakat büyükler haki- Ki ev yaptırırken nasil kübik köşkle- re rağbet ediyorlarsa küçüklerde de bü zevk aynıdır. Sekiz yaşında bir ço cuk oyuncaktan ev almağa geldiği zaman hemen: — Kübik er olsun!... diyor. Bugün hiç bir çocuğun eski tarz- daki oyuncak evlere rağbet ettiği yok- tur, Hep kübik istiyorlar. Oyuncak- tan ev eşyasında da vaziyet böyledir, Oyuncak fabrikası sahibine sor dum: — Nasıl memlekette oyuncak iyi sürülüyor mu?,.. — İyi sürülüyor, Memleketin oyun- cağa büyük ihtiyacı vardır. Bugünkü terbiye sistemi de gösteriyor ki artık oyuncak sadece çocuğun bir eğlence- si değil, ayni zamanda onun fikri kabiliyetlerini inkişaf ettiren mühim bir vasıtadır, Oyuncaklar yapılırken de çocuğun bu ihtiyacnı gözönünde tutuyoruz. Bunun için oyuncak ikti. sadi buhran zamanlarında bile dün- yanın her tarafında iş yapmıştır. Ancak her sene ecnebi oyuncakla rı yüzünden harice yüz binlerce lira» > 4 mız gidiyor. Henüz yerli oyuncak Sar nayii ihtiyacı karşılıyacak kadar var si değildir. Bütün dünya, Avrupa hattâ Ame- rika oyuncakcılık sahasmda Japon- yanın rekabeti altındadır. Japonya Jar flat itibarile hariçten gelen oyun- caklardan çok ucuzdur. Âdetâ bir ay- nı oyuncağı üçte bir fiate satıyoruz. Fakat hariçten oyuncak gelmiyecek olursa tabii memlekette büyük bir oyuncak sanayii vücuda gelecektir. Bilhassa Anadolu oyuncak çekme- ge başlamıştır. Şimdiki halde daha ziyade tahta oyuncak çıkarıyoruz, Zaten son sene ler içinde bütün dünyada tahta oyun- cak moda olmuştur. Oyuncağın da modasi vardır. Teneke oyuncaklar gözden düşmüştür. Çünkü bu oyun- caklar eli kesmek vesaire gibi çocuk- ların bir çok kazalar yapmasına se- bep oluyordu. Şimdi her tarafta tah- ta oyuncak yapılıyor. Sonra ince İş çıkarılırsa tahta oyuncakların zara- fetine hiç bir şeyden yapılan oyun- caklar rekabet edemez. Yerli oyuncaklara 2 senedenberi çok rağbet başlamıştır. Bilhassa sene baş- larında... Ancak yerli oyuncakları Beyoğlunda Avrupa oyuncağı etiketi- le satıyorlar, Bu garib birşey işte... — Bebekçilik? — Bizde henüz bebekçilik başlamış değildir, Bu daha güç bir iştir. Fakat bizde pekâlâ bebek de yapilabilir, — Oyuncaklar pahalı değil midir? — Evet pahalıdır. Çünkü imalitha- nelerin doğrudan doğruya satış şube- leri yoktur, Çocukla oyuncak fab- rikası arasında birçok kimseler vardır, Oyuncak da tıpkı yiyecek gibi elden den ümidvar değil Bugünkü çocukların en fazla hoşlan-| /ournal gazetesi Suriyedeki vaziyet dıkları oyuncaklar nelerdir ? hakkında bedbin bir yazı yazmış Kahire 4 (A.A.) — Kahire Arap ma-| masını teklif ettiğini ve Amman hü. hafili, bir kaç güne kadar Londrada toplanacak olan Filistin konferansının taki vaziyetini Filistin Arapları zara. rına olarak tarsin etmek için istismar edeceği tahmin olunuyor. Gene zannedildiğine göre, eğer İn- giltere diğer Arap devletlerini de bu konferansa davet etti ise maksadı böy- le dostane bir hareketle bu devletler ta- rafından herhangi bir zorluk çıkan. masının önüne geçmektir. Esasen dük Athlone'un Saudi Arabistana yaptığı ziyaret pek de neticesiz kalmamıştır. Saudi Arabsitan, İngiltete Londra kon- feransının müzakere esaslarını bildir. memiş olmasına rağmen bu konferan- sa iştiraki kabul etmiştir. Kahirede bir toplantı Kahire 4 (A.A.) — Başvekil Mah- mut paşa bugün, Filistin Arap komi- tesi azasını kabul ederek kendilerine yaptığı beyanatta, Arab devletlerine londra konferansının içtimaından ev. vel Kahirede iptidat bir toplantı yapıl. Amerika yeniden 30 hava ve deniz üssü yapacak Bahriye Nezareti bu hususta kongreye bir muhtara verdi Vaşington 4 (AA) — 76 nc Ame. rikan kongresi dün öğle vakti tri bünleri hıncahınç dolu olduğu hal de sırf şekli mahiyette bir toplantı yapmıştır. Kongrenin yeni âzası yer- lerini aramışlar ve samimi bir hava içinde arkadaşlarile tanışmışlardır. Bununla beraber bitarafık kanunu, silâhlanma, yardım. ve saire hâkkın- da yakında yapılacak şiddetli mü- nakaşaların düşüncesi bazı alınları buruşturmakta idi, Yeni âyan ve mebusan Âzası ye min etmişlerdir. Âdet olduğu veçhi- le bu merasimden sonra meclisler bir karar sureti kabul ederek 76 nci kongrenin resmen toplandığıni Roo- sevelt'e ve birbirlerine bildirmişler. dir, Parlâmentonun bugün âkdettiği celse esnasında cümhuriyetçiler Maş- sachussets mümessil Martini mu- halefet lideri oalrak intihab edilmiş- lerdir, Yeni âyan meclisi 69 demokrat, 23 cümhuriyetiç, bir terakkiperver, ele geçtiği için pahalılaşıyor... — #. P.İ bir müstakil ve iki eköylü partisi» ji İsparta (Akşam) — Halkevimizin son Inşaat teferruatları da hitama er- mek üzeredir. Halkın okuma, müzik, konferans, müsamere, sinema gibi bütün ihtiyaçlarını tam manasile karşılıyacak olan bu aile çatısının pek yakında açılma töreni yapılacaktır. Halkımızın çok kıymet verdiği bu binaya halici. Jar birliği de iç tezyinatı ve mobliyası için ikibin beşyüa lira bir teberrüde bu- lunumuşlardır, kümeti ile Yemen hükümetinin bu dâ- veti daha şimdiden kabul etmiş bu- lunduklarını söylemiştir, Dört İ ili. Li gör h l edilecek Kudüs 4 (A.A.) — Yafaya sevkedil. mek üzere bulunan bir kaç Arap mev- kufu sebepsiz olarak tabanca ile Bidür. mekle maznun dört İngiliz polisinin muhakemesi bügün cinayet mahke. mesinde başlamışlır. Bu mahkemede 23 şahit dinlenecektir, Suriyede vaziyet Paris 4 (A.A.) — «Stefani» Joumal güzetesi, Suriyedeki vaziyet hakkında bedbin bir yazı neşrederek ezcümle di- yar ki: Fransa ile Suriye arasındaki zıddi- yet çok ciddi bir vaziyet almak teh- Jikesini göstermektedir. e Filhakika Fransanın, nihayet bulacağını vâdet- tikten sonra, vesayetini bundan böyle kuvvetle muhafaza etmesi değil, fakat isyan bayrağını çeken Suriye naâsyo- nalizmine karşı bu vesayeti yeniden tesis elmesi mevzuu bahistir. mümessilinden mürekkebdir. Pariâmentoda ise 201 demokrat, 169 cümhuriyetçi, 2 terakkiperver, 1 köylü. bir de amele partisi mümes- sili bulunmaktadır. Kongreye verilen muhtıra Vaşington 4 (A.A) — Bahriye No- zareti kongreye bir muhtıra tevdi ederek Amerikaya ald olan adalarda bir an evvel 30 yeni hava, denizaltı, muhrib ve mayn üssü vücude geti- rilmesini istemiştir. | Amiral Hepburn, kongreye verdi- © ği raporda Huan adasını zaptedi. | mez bir hale getirmek için bu adada bir deniz üssü vücude getirilmesini tavsiye etmektedir. Bu fs, Amerika | donanmasının en uzak ve Japonyâ- ya en yakın üssünü teşkil edecektir. Filipin hükümeti Amerika kuvvetle. i rinin geri alınmasını temin ettiği takdirde bu üs bir İleri nokta vazife. | 8ini görecektir, İ Guan üssü donanmasının büyük | bir kısmını muhafaza etmeğe kâfi ge- i lecek ve rapora nazâran Hawai ile Amerikanın Büyük Okyanus sahil erinin müdafâasını kolayştıracaktır. Amiral Hepburn'un tavsiyeleri ara- sında bilhassa şu noktalara ehem- | miyet verilmektedir: 1 — Atlantik sahilinde: Hava üm lerinin takviyesi ve yeni üsler tesisi, | 2 — Büyük Okyanus sahilinde; San Diego'nun takviyesi ve Alameda | Bay üssünün ipkası, / Tali derecede üç yeni üs vücude | getirilmesi: Alaska, Sitka ve Kodiak'ta, 3 — Atlas Okyanusunun ortasın- da; Pearl Harbour Üssünün takvi- yesi, Raporda bundan maada Amerikar nın harici siyasetile telifine İmkân bulunduğu nisbette Filipin üslerinin ipkası tavsiye edilmektedir. Dük dö Vindsor hakkında İngilterede yapılan bir anket Londra 4 (A.A.) — Son zamanlarda tesis edilen İngiliz ekin umumiye enstitüsünün bildirdiğine göre, 100 ki. şiden 61 kişi Dük dö Vindsorün İngil. tereye dönmesine taraftar, 26 kişi mu- haliftir. 23 kişi ise bu husustaki fik. rini bildirmekten istinkâf etmektedir; sisi kek e elem MO