17 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 17 Kânunusani 1559 Dün Geceki ve Bu Sakbahki Efaberler Frankocular Barselon'a | Hal doğru ilerliyorlar Hükümetçiler Estramadure cephesinde yeniden taarruza geçtiklerini ve bazı mevzileri ele geçirdiklerini bildiriyorlar Aragon kolordusu Cervera şehrine girdi Barselon 16 (A.A.) — Mili müda- faa nezareti tebliğ edi, Yüksek kumanda heyetince verilen emirler mucibince Cümhuriyet (okuvvetleri 'Tarragone - Valls hattınmi şarkında evvelce kararlaştırıl kilmektedirler. Lerida 16 (A.A.) — General Mos- çcardonun kumandasındaki Aragon kolordusu, bu sabah, Cervera şehrine girmiştir. Cervera şehri, Lerida - Bar- selona doğru yolundadır. Frankistler şehre, öğleden biraz evvel girmişler- dir. Cephenin bu mıntakasında, karşı taraf, hâlâ daimi bir mukavemet gös- termektedir. Estramaduredeki taarruz Madrid 16 (A.A.) — Cümhuriyet kıtaları Estramadure cephesinde so günlerde sis yüzünden durmuş olan ileri Ohareketlerine devam ederek Fuente - Ovejuna'nın 20 kilometre garbinde kâin Azuaga'ya kadar gel- mişlerdir. Talevera cephesinde Cümhuriyetçi- Arazi vergisinin affı hakkındaki lâyiha Bu hususta hazırlanan lâyiha Büyük Millet Meclisine geldi Ankara 16 (Telefonla) — 1935 mali yılı sonuna kadar olan arazi vergisi- nin munzam kesir ve cezalarile bir- Mikte affına dair olan kanun lâyihası bugün Meclise verilmiştir. Lâylhanın affma dair olan maddesi aynen şöy- Jedir: 41340 mali yılı başından 1935 mali yılı sonuna kadarki senelere aid olarak tahakkuk ettirilmiş ve bu kanunun meriyeti tarihine kadar tahsil edil- memiş olan arâzi vergisi bakayasının | munzâm kesirleri ve cezaları terkin olunur. Yukarıki fıkra hükmü mezkür 8€- Nelere aid olup ta 2566 sayılı kanu- nun altmei maddesi hükmüne göre taksite bağlanmamış Ye henüz tah- sil edilmemiş olan (taksit hulâl et- miş olsun olmasın) arazi vergisi ba- kayası ile munzam kesir ve cezaları- na şamildir, Bu kanunun meriyete girdiği ta- rihten sonra mezkür sönelere ald ol wuk üzere yeniden arazi vergisi ta- hakkuk ettirilmez; Projede arazi vergisinin idarei hu- susiylere devrindeki oesbabı mucibe ve zaruretler göz önünde tutularak bu terkinden dolayı idarel hususiye- ler bütçelerinde hüsüle gelmesi muh- : önleyecek bazi mali hükümle İstatistik umum müdürlüğü Ankara 18 (A.A.) — B. Celâl Alay- burın Ziraat Vekâleti r eşarlığına tayini dalayısile açık bulunan tistik umum müdürlüğüne umum müdür muavini B. Sabit Aykut vekâ- leten tayin olunmuştur. Hatay mebusları şimendifer- lerimizde parasız seyahat edecekler Ankara 16 Hatay mebuslarının 'Türk demiryollarında ücretsiz seyahat etmeleri için hazırlanan kanun Jâyi- hası meclise verilmiştir. B. Rüştü Aras cumartesi günü Ankaradan ayrılıyor Ankara 16 (Telefonla) — Yeni Lon- dra büyük elçimiz B. Tevfik Rüştü Arasın önümüzdeki cumartesi günü yeni vazifesine başlamak üzere şeh- rimizden ayrılması muhtemeldir. a de Lareina'nın şarkın- arbinden aynı zamanda taa, | Tüz ederek Tage şehrini baştan başa katettikten sonra Castillo Villaalba önündeki Frankist mevzilerini işgal etmişlerdir, İtalyan gazetelerinin makaleleri Roma 16 (A.A) — İtalyan gazete- Tİ, Tarragone'un işgali keyfiyetinin, Cümhuriyetçilerin şimdiye kadar gös- termekte oldukları mukavemetin çö- keceğine alâmet olduğunu yazmak- tadır. Gazeteler, İlalyan askerlerinin İs- panyadaki muharebelere iştirak et- miş olduklarını ehemmiyetle kaydey- lemektedir. Bu gazeteler, Tarrâgone'- un sukut etmesinin Frankistlere sev- külceyş ve tabiye bakımından muf- lak bir faikiyel temin etmiş olduğunu yazmaktadır. Denize açılan bütün Ebre vadisi, Prankistlerin inde olduğunu ve bu vaziyetin onların yakında Barselona'- yı ihata etmelerine medar olacağını Piccolo gazetesi yazmaktadır, Türkiye - Amerika ticaret anlaşması Alâkadar makamlardan aldığımız yeni malümatı yazıyoruz Ankara 16 (Telefonla) Yeni Türkiye - Amerika ticaret anlaşması | hakkında gazetelerde çikan haberler | salâhiyetli makamlarca tavziha muh- taç görülmektedir: 1 — Anlaşmalar yazıldığı gibi he- nüz imza edilmiş olmayıp iki taraf hükümetlerinin Lasvibine tallkan pa- rafe edilmiştir. Alâkadar mükaimlara gelen malü- mata güre anlaşmaların metni hâlen İ Amerika hükümetinde tedkik olun- maktadır. Ami hükümeti metni tasvib ettiği takdirde anlaşman: imzası için buradaki ine telgraf- Ja salâhiyet verecektir. 3 — Yeni anlaşmanın dündan iti- | baren meriyete girdiği yolundaki hâ- berler yanlıştır. Parafe edilen metne göre anlaşma 15 şubat tarihinden iti- baren muvakkaten meriyete girecek- tir. İki taraf meclisleri muahedeyi tasdik ederek keyfiyeti | biribirlerine resmen tebliğ ettikten sonra da kati olarak meriyete girecektir. İstiklâl madalyası verilecek alay sancakları Ankara 16 (Telefonla) — harbi, angıcı olan 15 1335 tari istindadı olan 9 eylül 338 ta da. vazife alan alay sancaklarına da İstiklâl madalyası verilmesi kararlaş- | Miş, bu hususta hazırlanan lâyiha Meclise verilmiştir. İstikiği ! B. Bonnetile Lord Halifaks Cenevreden ayrıldılar Cenevre 17 — Fransız Hariciye Na- ırı B. Bonnet ile İngiliz Hariciye Nazırı Lord Halifaks, İspanyada ec- nebi gönüllüler meselesinin müzake- resinde hazır bulunduktan sonra dün akşam Cenevreden Paris ve Londra- ya hareket etmişlerdir. B. Hitler Macaristan Hariciye Nazırını kabul etti Berlin 16 (AA) — B, Hitler, Ma- caristan Hariciye Nazırı kont Czaky'yi kabul etmiştir. Bu görüşmeye Harici- ye Nazırı B. fon Ribbentrop da işti- Tak eylemiştir. ik k radyosu Beş lâmbalı radyolar otuz, otuz beş lira arasında satılacak Ankara 16 (Telefonla) — Halk tipi radyoyu tesbit için bir mütehassıs et tarafından İstanbulda tedkikat yazılmıştı, Bu tedkiklerin kında ma'ümat almak at ettiğim rüdürü B. satışının ir mevzuubab terim i temin etmek- bir halk tipi radyo Bu tip radyolar imlerden muaf tir. Bunun için edilecektir. satılığa çıkarılacak- 1 tip radyolar haricinde kalan radyolar bugün olduğu gibi serbesçe ithal olunarak satılacaktır. Halk tipi radyolarının ne suretle satılacağı henüz tespit edilmemiştir. Satışın posta, telgraf ve telefon idaresince yapılması * veya bilvasıla yaptırılması gibi iki şekil düşnül- mektedir. B. Şerafettin, halk tipi radyoları- nın kaça satılâbileceği hakkındaki sualime de şu cevabı vermiş — Bu cihet mütehi rafından verilen raporun tedkiki bit- tikten sonra anlaşılmış olacaktır. Mütehassıs heyetin raporunda müte- addid tipler gösterilmektedir. Bunlar asgari 10 ve azami 30-35 liraya sa- tılacaktır. Öğrendiğime göre 30 - 35 lira ara- sında satılacak radyolar beş lâmbalı radyolardır. Devlet memurları baremi Maliye, Sıhhiye, İktısad, Maarif, Gümrük ve İnhisarlar Vekilleri dün encümende izahat verdiler. Ankara 16 (Telefonla) - Bütçe encümeni bügün öğleden evvel ve sonra iki içtima akdetmiş ve Devlet memurları baremi hakkındaki ka- nun projesinin tedkikine devam et- miştir. Bugünkü müzükerelerde e Maliye, Sıhhiye, İktisad, Maarif, Gümrük ve İnhisarlar vekilleri hazır bulunmuş- lar ve izahat vermişlerdir. Encümen yarın tekrar .toplanarak projenin müzakeresine devam edeceklir. Diğer taraftan askeri memurlar için ayrı Barem projesi hazırlanarak Meclise verileceği yazılmıştı. Öğren- diğime güre bütçe encümeni Askeri barem projesinin Devlet memurları barem proj: mütenazır bir suret- te tanzim edileceğini nazarı itibare alarak bunun için hükümetçe ayrı bir proje gönderilmesine um ol- madığı reyinde bulunmuş ve encü menin bu noktai nazarı kabul olun- muştur. li Tahviller Mübadele için tayin edilen müddet 26 şubatta bitiyor Ankara 16 (Telefonla) — Dahili ve harici devlet borçlarına ald tah- villeri mübayaa ve bunların piyasa- sını tar eylemek maksadile teş- kül edilen amortisman sandığına şim- diye kadar hükümetçe verilmiş olan avansın mikdarı 4 buçuk milyon li- Taya baliğ olmuştur, Şirketin senedatının Sivas - Erzu- rum veya Ergani tahvilleri ile müba- delesi için tayin edi olan kanuni müddet 26 şubat tarihinde bitmiş ola- caktır, Gerek mevzuubahis senedatın ve gerek Türk borcu tahvillerinin mü- badelesi için sandığa iki milyon lira- lık avans verilmesi kararlaştırılmış ve bu hususta hükümetçe hazırlanan kanun Jâyihası bugün Büyük Mület Meclisine verilmiştir. fakat istiklâlimiz için de Şam 17 — Maliye Nazırı istifasını geri almıştı uriye Hariciye Nazırı mecliste beyanatta bulunurken Su- riyenin mukadderstına doğru yürü- düğünü ve kendi taleblerini müda- faa edeceğini söylemiş ve demiştir ki: — Fransa ile biritlfak akdine taraflarım. Fakat Suriyenin istiklâl için de döğüşmeğe hazırız. Şamda nümayişler Şam 17 — Memlekette karışıklık, muhalif partilerin hükümete karşı tazyikleri günden güne artmaktadır. Dün 1500 talebe bir nümayiş yapmış» lar ve dükkânları ve mağazaları ka- palmağa icbar etmişlerdir. Polis bir- çok defalar müdahale etmeğe mecbur Şunking 16 (A.A.) — bildiriyor: Cenub Çininde askeri vaziyette mühim bir inkişaf beklenmektedir. Bu inkişaf Çinlilerin Kantonun şâar- kında Kanton - Kovloon yolu boyunca yapacakları bir ileri hareketi ile baş- lıyacaktır. Filhakika Japonlar bura- daki kuvvetlerini tedricen çok azalt- mişlardır. Kantonun 50 kilometre şimalinde bulunan Tsunghuanın cenubunda mühim muharebeler cereyan etmiş | ve Çinliler Tsengşinge girmeğe mu- vaffak olmuşlardır Halen Çin kıtaatı doğu bölgeleri ile Kanton - Kövloon demiryolu arasında irtibatı tesis etmiş bulunuyorlar. Mecliste dünkü müzakereler Yeni Antalya, Elâzıg ve Siirt mebusları and içtiler Ankara 16 (A.A) — Büyük Millet Meclisi bugün B. Falk Öztrak'ın ri- yasetinde toplanmışlır. Celsenin açıl- masını mütenkib Antalya mebuslu- una seçilen Cezmi Erçin, Elâzığ me- bukluğuna seçilen Fethi Altay, Sirt mebusluğuna seçilen Naki Ekmenin mazbataları tasvib edilmiş, Fethi Al tay ile Naki Ekmen and içmişlerdir. Ruznamede bulunan maddelerden adli kın posta, telg ve telefon i vasıtasile tebilğine aid kanun lâyihasile Türkiye - Hollanda ve Tür- kiye - Yugoslavya ticaret muahedi lerine merbut protokollarda yap tadillerin tasvibine mütedair kanun Tâyihaları ikinci müzakereleri yâpi- larak kabul edilmiştir. Büyük Millet Meclisi müteakib iç- Çin ajansı Başvekil İktisad Vekâletinide Ankara 16 (Telefonla) -— Başvekil B. Celâl Bayar bugün öğleden sonra İktisad Vekâletine gelerek bir buçuk saat kadar yeni vekil B. Hüsnü Çakır. la görüşmüştür. Muamele vergisinden muafiyet Ankara 16 (Telefonla) — Münha- sıran el tezgâhlarında dokunan yün- Yü ve pamuklu kumaşları ütüleyip katlayan müesseselerle kük ve av derileri sepici ve boyacılarının da muamele vergisinden muafiyeti Ve- killer Heyetince kararlaşmıştır. Bu muafiyet 16/7/1938 tarihinden itiba- ven mari olanaltır İ Jarın köye uğramasının temini Son dakika Suriyede karışıklık ve hü- kümete muhalefet artıyor Suriye Hariciye Nazırı Fransa İle ittifaka taraftar, döğüşmeğe hazırız diyor I kalmıştır. İki taraftan da yaralı var- dır. Arap murahhaslarının Ka- hirede içtimai Kahire 17 — Muhtelif Arab mem- ketleri o murah selesi için Londrada toplanacak len evvel bu- a eri içtimaa büyük bir ehemmiyet verilmektedir. konferansa londra konferansının mukadde- rTatı bu konferansta verilecek kara- ra bağlıdır. Arab murahhasları, Lon- dra komferansında müttehid bir cephe teşkil etmek için bir ililâfa va- racaklardır. Çin kuvvetleri Tsengşinge girmeğe muvaffak oldular Kantonun 50 kilometre şimalinde Çinlilerle Japonlar arasında şiddetli muharebeler oluyor İleri hareketi Kantona doğru ce nub istikametinde devam etmektedir. Çin kıtaatının imtiyazlı vaziyeti düş- manın yakında mağlüb olacağını ümid ettirmektedir. Şunking 16 (A.A.) — Askeri konse- yin başkan muavini sıfatile talim ve terbiye görmekte olan kıtaatı teftiş eden general Feng - Yuoşiang, bu kı- taatın şimdiye kadar Japonlarla kar- şılaşmış olan kıtaata çok faik olduk- Yarını ve pek yakında cepheye gönde- rileceklerini bildirmiştir, General, Çinin nüfusça olan memba kudretini Japonyanınki ile mukay : «Çin bekliyebilir, Japonya ise demiştir. se i Köylüye müjde Postaların aylarca posta- İ nelerde kalmasının önüne geçiliyor Ankara 16 (Telefonla) — Köylüye aid mektuplarla gazetelerin köylere gidip gelmesi işinin bazı vilâyet ve kazalarda henüz tanzim edilmediği ve bu yüzden köy postalarının aylar- ca pöslanelerde kaldığı vaki şikâyet- lerden anlaşılmaktadır Posta ve telgraf idaresi bu işleri vi ve umumi müfettişlik! tamim göndermiş- tir. T&mimde köylüye . n köylere gönderilmes susuna fevkalâde mesi zikredilmekle Bune şka köylülerin bir çok zahmet ve masraflara katlanarak $€- hir ve kasabalara gitmeden mektup- Jarını parasız olarak köy kâtiplerine yazdırmaları ve köy idarelerinde pos- timaıı çarşamba günü aktedecektir. | ta pulu bulundurabilmelerinin temifs ni ve haftada lâakal bir defa posta- is tenmektedir. Köy postalarının teşkil ve idare tarzları hakkındaki talimatname de bu tamime bağlıdır. Eski ve yeni tekaüd kanunlari arasındaki nisbetsizlik Ankara 16 (Telefonla) — İzmir me- busu il Menteş meclis reisliğine verdiği bir sual takririnde, eski ve ye- ni tekaid kanunları arasındaki nis- betsizliği tebarüz ettirmekte ve bü- nun İzalesi için hükümetin ne düşün. düklerini sormaktadır. B. Halil Men. teş Maliye vekilinin bu hususta İza- hat vermesini talen etmektedir