17 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

17 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Izmi”——#zapları inciraltı plâjında tesisat yapılıyor inşaat plânları hazırlandı plâjda otellerde yapılacak Bizde nufus başına senede 230 gram alkol düşüyor... Istanbulda içki düşmanlığı nasıl başladı? “Tövbekârlar cemiyeti, nasıl kapandı? Akşamcılar; çilingir $ofrast bâşın- da kadeh tokuşturudursunlar; . içki düşmanları da boş durmuyor, Toplan- tilar yapıyorlar, birçok teşebbüslerde bulunuyorlar, kararlar veriyorlar, İstanbuldaki içki düşmanları &yyel ki gün büyük bir kongre akdetliler. Aci aba bizde ne kadar içki içiliyor? İç- şmanları ne yapıyorlar? Gayele- Bizde içki aleyhtarlığı nasil Bütün dünyaya nazaran bi, yatı ne kadardır? daha bunun gibi bir sürü B çki meseleleri hak- yade meşgul olanlardan bi- iphesiz İçki düşmanları ce- miyet profesör Fahreddin Ke- rimdir Döktor karşı karşıya otururken aklima “ilk gelen sual şu oldu. Acaba bizde tie Sordum — Bizde içi ki sar fiyatı ne kadardır? Teşekkür olunur ki diğer memle- xetlere nazaran bizde içki sarfiyalı Yaptığımız hesaplara naza Tan bizde senede adam başına vasati olarak nüfus başına 230 gram alkol düşmektedir ki bu da diğer memle- ketlerle nisbet edilirse, memnun olu- disedir, Halbuki Avrupa erinde, meselâ Fransada nüfus başına 7-8 kilo çok alkol sarfedilen memleket- * Fra İngiltere ve harp- Fahreddin: Kerimle sikol Profesör Fahreddin Kerim şikâyet ederler ve çok su içerler, Bu- nun sebebi nedir? — Bu, fermi bir meseledir, Alkol su İle birleşen bir maddedir. Gırtlaktan geçerken gışayı muhati'nin suyunu çeker. Alkolun ne kadar su çektiğini görmek için bir tecrübe yapınız. Ak lu bir kadehe bir parça ekmek müddet durduktan son- i oradan çıkarınız. Ekmeğin lerde? Eğlencenin mutlaka içkili olma- sı şart değildir. İçki galtmak lâzım bir zamanlar aramızda «m lar, «mey- valı eğleneceler, yüpardık. Bunların teammüm etmesi çok güzel bir şeydir. — Avrupada alkolü hafif içkiler lehinde bir cereyan olduğunu, mese- lâ dehşetli bir şarap propagandası ya- pıldığını isitiyoruz - Bugün dünya üzerinde alkolün faydasından bahseden bir âlim yok- tur. Bundan birkaç sene evvel Lozan- da Beynelmilel Şarap sevenler cemi» yeti kongresi toplanmıştır. İsviçreli doktorlar, ruh doktorları bunu şiddet- le protesto ettiler Bu Kongre daha ziyade sarap tüc- carlarının ip ettikleri bir şeydi, Kongrede şarap içen milletlerin, * M& sırlıların, - Asürilerin, Yunanlıların, Romalıların medeniyete hizmetlerin den bahsedildi. Hattâ Fransanın ce nup ahali şarap sayesindenük- tedan insanlar olduğu bile söylendi. 'Tabii bunun ilmi hiçbir tarafı yoktu. Şimdiye kadar böyle içki medhiye- leri çok yapılmıştır. Meselâ me: şeir Göthe, bın insan kalbin ferahlık, dostluk” hisleri uyandırdığı- nı söylemiştir. Pastör, sarabı sıhhi bir içki olarak göstermiştir. Fakat buna mukabil bir çok meşhurlar, içkinin nsanlığın başına musajlat bir felâket olduğunu söylemişlerdir. Meselâ Şa- z eğlenceleri ço- | İzmirde İnciraltı plânından bir görünüş İzmir (Akşam) — Vilâyetçe İzmir- de yapılacak muhtelif inşaat için Em- lâk ve Eytam bankasından 200,000 liralık bir istikraz akdedilmiştir, Bu istikraz için Emlâk ve Eytam bankasi idare meclisince ittihaz olunan karar, bankanın İzmir şubesine gelmiştir. Valimiz B. Fazlı Gülecin, turizm ci- hetinden İzmiri zenginleştirmek mak- sadile istikraz ettiği bu paranın 70 bin lirası İnciraltı plâjında yapılacak ga zino ve banyo soyunma Odalarile her nevl deniz oyun ve eğlenceleri için vü- cuğe getirilecek tesisata sarfedileck- tir. Formalitesi ikmal edilerek para bankadan alınınca, inşaata derhal başlanacak, gazino, soyunma odaları yaptırmağı tir, İnciraltı plâjı, yakın bir istikbalde nce HA İzmirin en güzel bir | ve sağlık kaynağı olac Balçova köyü civarı nun ılıca sularının demir İnciraltı mevkiine akıtılmı rıca mühim bir teşebbüs vardır at ikmal yıl icab eden suyun İncira! mümkün ol yo ir meşhur bu kaplıca 5 istifade edebilecektir. muvafık bulmaktadır, Böyle bir sermayedar çıkmazsa O vâ- ki Vilâyetçe inşası cihetine gidilecek- #n sonra dünyanın her tarafında iç- | tı azalmıştı, Fakat yavaş ya- | rlerde içki sarfiyatı yarık rakamını bulmaktadır. ba bizde eskisine nazaran çok içiliyor? Daha mı az? şamcılık me günden güne | Eskisine nisbetle — ak- şamcılar çok eksilmiştir. Bunun beplerin biri de artık eskisi gibi boş ve uzun vakitlerimiz olmamasıdır. saatlerce, hattâ eskiden olduğu gibi, | da yasamadı. olduğunu söylemektedir. bir 19 sene evvel Yeşilay cemiyeti ku- © Hikmet Feridun Es deh k ruldu, O zaman bizimle ne alaylar - - - | sulünün bie rağbetlen | edilmedi? Ne alaylar? Âdeta çok kim- ! Bulgaristan, İstanbul, Filistin r. Çünkü içki | seler bize gülerek bakıyorlardı. Bize arasında para kaçakçılığı kspir, şaraba «İblis» ismini vermiştir. sertleştiğini göreceksiniz. Çünkü alkol | (Meşhur İngiliz muharriri Bernard Hi *miştir. Kadeh | Sehow 75 yaşında olduğu halde, sıh- : i i içenler bu vaziyet kar: hatini ve zindeliğini muhafaza etti- ğini ve her hangi bira içen bir genç- ten kuvvetli olduğunu söylemektedir. Sonra meşhur E. Herriot da içki aley- hiride kitaplar yazmıştır En veldd muharririmiz Hüseyin | Rahmi, bu yaşma kadar zindeliğini | muhafaza ei ve çalışabilmesi” Bu | nin sebebini içki içmemesine medyun | ve sair tesisat önümüzdeki yi mine kadar yetiştirilecekti Belediye de, Karşıyakada Bostanlı mevkiindeki plâjda gazino ve soyun- ma odaları inşa ettirecektir, Lâzım- gelen plânlar hazırlanmaktadır. İnciraltı plâjında yapılacak inşaa- ta ald plânlar, daha evvel Nafia Vekdi- | letine gönderilmiş ve tasdik edilmişti, | Plâjda modern tesisat vücüde getir dikten sonra konforlu oteller de inşa ettirilecektir. Fakat vilâyet, bu otelle- ri müteşebbis .bazı sermayodarlara Hiollivutia yılbaşı zel bir banyo oteli inşası için bi vur da vardır. Ağamemnün iıcası sulg ğından şikâyet edilmekle idi. Vilâyet- çe mütehass ile yaptırılan araştırmalarda kaplı na 200 adım kadar u , dere içinde üç $ cak su kaynağı daha bulmuş, bu kay- maklar da ılıca suyuna flâve edilmiş- tir, Kaplıca suları, şimdi çok bollan- mıştır. İstikrz parasının diğer sar- fedileceği inşaat henüz tamamen tes- bit edilmemiştir. daha mı r. Fakat ne yazık ki bu cemiyet ya- şamamıştir, İçenler, bir aralık bir «Tövbekârlar cemiyeti. yaptılar, “Şamcılık düşmesi çok iyi bir şey içmenin en zararlı şekillerinden biri de akşamcılıktır. Akşamcılık alkolün artık itiyad haline girmesidir, İtiyad- lardan da vazgeçmek epey zorcadır. Nerede7?,.. Eskiden olduğu gibi, öyle #ofra başma oturup etrafına 20 - 30 çeşid mezeleri dizip sabahlara kadar İçen akşamcılar pek azalmıştır. Acaba bizde niçin içiyorlar? Neden içmiyorlar ki?,.. Neşelen- mek için içerler, gamlarımı defetmek maksadile içerler. Evin içinde huzur mu yok? İçki!... Kazanç azalıp mad- di sıkıntı başladı mı? İçki... Kazanç fazlalaşıp refah yüzü görüldü mü? İçki... İşten yorgun mu dönüldü? İç- ai... Uzun bir istirahat devri mi ge- çildi? Bunun neşesini çıkarmak mak- sadile gene içki... Hattâ hastalandık- Yarı zamanlar bile içkiden sifa uman- iar vardır. İçkiye atfedilen bir takım aslı olmı- yan hususiyetler, meziyetler bu ipti- iyı kamçılamıştır. — Hatırıma gelmişken sorayım. İç- ki içenler mütemadiyen susuzluktan alay eden mektuplar yağdı. — Peki, bizdeki kuruları aleyhtarlarının gayesi nedir? Acaba bir gün her tarafta içkinin hiç kulla- nılmıyacağını mı düşünüyorlar? — Hayır... Biz realist adamlarız. İçkinin yer yüzünden kalkacağını düşünmek bir hayal olur. Muhakkak Ki içki kalkmıyacaktır. Fakat içenler bugün - afyon kullananlar gibi - çok azalabilir. Peki amma içkinin bir de ticari iktisadi cephesi var. İçki içenler aza- lırsa ne olacak? — Bunun için, alkolün sanayide kullanılmasını temin etmek lâzımdır. Bugün Almanyada sanayide kullanılan alkol sarfiyatı yüzde seksene kadar çıkmıştır. İçki sarfiyatında kullanılan birçok meyvalara gelince, dünyanın en güzel içkilerinden biri de meyva su- yudur, Avrupada, bilhassa Amerikada meyva sularına en sıhhi içki gözile ba- kılır, Güzel meyvalarımızın suyunu içelim. — “Peki, toplantılarda, eğlence- içki | yapanlar Edirne (Akşam) İstanbul, Pilis- tin ve Bulgaristan arasında külçe al- tan, İngiliz lirası ve Türk bankonotu kaçakçılığı yapan bir şebekenin Bul- garistan zabıtası tarafından bir müd- det evvel yakalandığı malümdur. Bu arada bilinmez bir maksatla bu şe- bekeye dahil bulunduğu yazılan İs- mail Sabri adında bir Türk gencin- den de bahsedilmiş ve bu zatın bu gibi daha bazı karışık işlere giriştiği yazılmıştı Yapılan incelemeler kaçakçılığın varit olduğunu, lâkin Türk tabilye- tinde İsmail Sabrinin bü şebeke ile katiyen alâkadar olmadığını gös- termiştir. Bulgar zabıtası kaçakçıları tesbit ederek mahkemeye tevdi etmiş- tir. Samsun muallimleri Sıvasta Sivas (Akşam) — Yılbaşı tatilini geçirmek üzere Samsun lisesi âirek- törü B. Ömer Beygonun lise ve orta okul muallim ve son sınıf talebelerin- den toplu bir kültür kafilesi şehrimi. ze gelmiştir. Sivas Jisesinde misafir edilmişlerdir. Öğretmenler ve talebe- ler şehirde Selçukilerin bıraktıkları eserleri gezmişlerdir. Halkevi tara» fından da şereflerine Orduevinde bir çaylı toplantı tertib edilmiştir. Sam- sun muallimleri Sivas meslekdaşları- nı da Kurban bayramında Samsuna davet etmişlerdir. İzmir vilâyetinde göçmen evleri İzmir (Akşam) — Romanya ve Bul. garistandan vilâyetimize getirilen göç. menlerin yeni evleri inşa edilmiş, 1s. kânlarına tahsis olunmuştur. Bazı 80- Bu sene Hollivutta y münasebetle muhtelif stüdyolarda büyük eğlenceler tertip edilmiştir. Yu daki resimlerde bu eğlencelere iştirak edenlerden bir kısmı görünüyor. Yu rida solda Harld Loyd, sağda madam Warner ve Dolores del Rio, Charles Boyer ve Hedy Lamarr görünüyor, bepler yüzünden inşaatı geciken 90 ev de nihayet iki ay zarfında tamamla nacak, göçmenler tamamen yerleşti- rilecektir, İçki içen bir grup