17 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

17 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

ii Korsikanın milli kahramanı Temps Turguddan yardım görmüştü Bir tari hi hatıra Sampiero Korso'nun Cenevizlilere karşı öyle bir kini vardı ki, karısı şefaat dilemek üzere düşmanlarına müracaat edince kendi elile kadının kafasını kesti Korsika adasının İtalyanlar tarâ- ından istenmesi, ve Fransızların bu- rasını vermeğe katiyen niyetli olma- maları, günün meselesini teşkil edi. yor. Bu münasebetle, bir Fransız mec- Mmuası Korsikanın büyük bir milli kahramanı sayılan ve on altıncı Asir. ida Ceneviz hâkimiyetine karşı sene- lerce meydan okuyan Sampiero d'Or. hano'dan uzun uzadıya bahsediyor. Lâkabı Corso (Korso) olan bu milli mücahid, meşhur Türk bahriye. tisi Turgud Reisin muavenetile Kor- #ikaya getirilmiş, vatanı uğrunda dö“ güşmüştür. Fransız mecmuası bu ha tırayı da kaydetmeği unutmuyor. di d'Ornano, 1497 senesindâ Bastelika'da asil bir alleden doğmuş- Genç yaşındayken Romaya gönde- rilmiş, Kardinal Hippolit dö Medisi, hin sarayında büyümüştü. ilk askeri tecrübesini de Milâno Dükü Medisi'. lerin ordusunda yapmıştır. Muharip ve şef kabiliyetini daha oradayken göstermiş bulunuyordu. Sonra 1533 de Fransaya. kral birin. ci Fransuanın hizmetine geçti. Kendisine, Korsikalılardan mürek» kep bir kuvvetin başına geçmek vü zifesi verildi. Daha 0 zaman, meşhur bir kuman- dan: — Muharebe günü, bü Sampiero on bir: asker bedelinde olduğunu isbat edecektir! - demiştir. Bu sıralarda genç Korsikalı, vata- nının istiklâle kavuşmasmı düşünü. yordu; bunun için de Fransızlarla bir. 1ik olmağı en müsait bir şekil sayıyor» du. 1544 de Korsikaya, akrabasından Vannina Ornano isimli bir kızla ev. Jenmek üzere gittiği zaman, Cenevizli» lerin valisi, genç askeri yakalatarak hapse attırdı. Fransız elçisinin müdahalesile ser- best bırakıldığı zaman artık Ceneviz. Bastiş halkı, bunlara derhal kapı- Har açtı. Bütün ada isyan etti. Sam- piero Corte ve Ajaccioyu aldı. Her yer- de halâskârı alkışlıyorlardı. Çok geç- meden Cenevizlilerin elinde yalnız Calvi kaldı. O zamanlar artık doksanlık olan 'Anderya Dorla kumandasında bir İs- panyol ve Ceneviz donanması sukut eden Korsika kalelerini yeniden al- mak üzere geldi. Sampiero, mükavemetin ruhunu teşkil ederek, beş sene müddetle, da- ima muzafferane, dağlarda mukave- met gösterdi. Lâkin düşmanları mü. temadiyen takviye kıtaatı alıyorlardı. İkinci Hanri de, bir muahedeyle, ada- da işgali altında bulunan yerleri ter. ke mecbur olmuştu. Buna rağmen asi dayandı. Ona karşı Cenevizliler, bütün silâhları kul. Manmışlardı: Zehir, hançer, entrika... Hulâsa Rönesans politikasının bütün vasıtaları... Fakat hiçbiri fayda ver. medi, Mücahidin başına bir felâket daha geldi. Marsilyada Fransaya emanet ettiği karısı, Cenevizlilerin casusları tarafından çevrildi. Bunlar, genç ka- (dını, Cenovaya çocuklarile birlikte giderek, kocası için şefaat istemeğe ikna ettiler, Cezayirdeyken bu haberi alınca, Sampiero Marsilyaya derhal sadık Bütün ömrünce adasının istiklâli için çarpışıp nihayet, arkadan hançerlenen Sampiero Korso dostu Antoni dö San Frienze'yi yol- ladı. Bu adam, evi boş buldu. Birkaç Korsikalı ile birlikte, Ceneviz gemisi- ne yetişmek üzere yola düştü. Vanni- nayı alarak Fransaya döndü. Sampi- ero da onlara Eks (Aix) de iltihak, ederek, düşmandan kendisi için şefa- at istemek üzere giden kadını elile öl- dürdü, Kini o derece müthişti. Fakat zevcesini büyük bir ihtişamla gömdürdü. 1564 senesinde, mücahid, iki gemi dolusu fedai arkadaşile birlikte yine Korsikaya indi. Kırk kişilik maiyeti ile İstria şato- sunu zaptellikten sonra Corte üzeri- ne saldırdı. Saçtığı dehşet o derece- deydi ki, o görönür görünmez, Cene- vizli askerler çil yavrusu gibi dağılı- yorlardı. Mukavemet eden bir şef ol. duysa da o da tutulup öldürüldü. Cenevizliler Korsikaya Stefano Do- ria isimli en meşhur kumandanlarını yollamak mecburiyetinde kaldılar. İstiklâl mücadelesi, bir avuç mü- cahidin adaya yaptığı ruhla devam edip duruyordu. Cenovanın müttefiki İspanyollar da bir donanma ile ücretli Alman asker. leri ve 15000 İspanyol gönderdiler. Bir tramvay otobüse çarptı | Şişli - Fatih hattında çalışan şoför | Sundın idaresindeki otobüs, Eminö- 119 numaralı tramvay, otobüsün ar- | kasından çarpmış, bu çarpma netice» sinde olobüs biletçisi Halid başından yaralanmış, otobüsün arka kapısı | ve camlarile tramvayın ön kısmı ha- ! sara uğramıştır, ! Tahkikata el koyan zabıta, yaralı biletçiyi Cerrahpaşa hastanesine ya | tırtmış, vatman yakalanarak hakkın: | da kanuni takibata girişilmiştir. | İki hırsız yakalandı İ Emniyet müdürlüğü ikinci şube sirkat memurları, Arnavudköy civar rında bir kaç ev soyan İhsan ismin- de birile, muhtelif hırsızlık suçların. dan aranmakta olan Yaşar isminde bir sabıkalıyı yakalamışlardır, Her iki hırsız hakkındaki tahkikat geniş- letilmektedir. Fakat dağlara çekilen Sampietoyu ele geçirmek bir türlü kabil olamıyor- du, Ömrünü Floransanın ve Parisin » yani o zamanki cihanın - en mükem- mel saraylarında geçiren Samplero, şimdi artık en adi bir çoban gibi ya- şıyor, kaba saba yünlüler giyiyor, toprak üstünde yatıyor, Korsikalılara has vahşi bir cesaretle muharebe edip duruyordu. Günün birinde, Cenevizliler, bir tu- zaklarında muvaffak oldular, Sampi- ero adadaki halk fırkasının şefiydi. Aleyhinde olanlar da vardı. Bunlar kısmen menfaatleri Cenevizlilere bağ- lı olan asilzadeler, kismen de Vanni- nanın kan davasını güden akrabala- rıydı. Bu iki muhalif unsur, Cenevizli ge. neralle anlaştı. Bir geçitte, Samplero- yu bastırdılar, Mücallid kendini var kuvvetile mü- dafaa etti. Ancak muhalifleri tarafın- dan salın alınan bir hain arkadaşı kendisini arkadan vurduğu zaman, son nefesi teslim etti. (1567) Başı kesildi, Ceneviz kumandanına götürüldü. X.Ç. Bir heyet Anadoluda ve Ha- tayda arkeolojik tetkikler yapacak Cenubi Anadoluda ve Hatayda ar- keolojik tetkiklerde bulunmak üzere üniversite arkeoloji profesörlerinden Boserinin reisliği altında asistan B. Bahadir ve bayan Münireden mü- Tekkeb bir heyet dün şehrimize har reket etmiştir. Hatay menşeli mallar hakkında tahkikat derinleştiriliyor Hatay menşeli mallara yüzde dok- san dokuz gümrük resmi tenzilâlı yapıldığı için Hataya civar yerlere «id malların dâ Hatay menşeli olarak Türkiyeye gönderildiği haberi üzeri- ne gümrük idaresince başlanan tah- kikatın lüzum gö- rülmüştür. Gümrük idaresi hariçte de talıkikat yaptırmaktadır. Suriyede vaziyet muhabiri soruyor : Bu çık- mazın içinden nasıl çıkılacak ? Muhabir “ Her ne olursa olsun Türk - Frans mer emer » diyor i asırdide Türk - Fransız dostluğundan bahsediyor ve bir aralık Türkiye ile Fransa arasında tehaddüs etmiş olan Hatay ibtilâfı meselesinin nasıl hal ledildiğini anlatıyor ve diyor ki: «Maamafih bütün Suriye meselesi | muallâkta kalmıştı. Fransada iki sene | içinde kabineler biribirlerini #stihlâf etmiş, zihniyetler değişmiş ve Suriye - | Pransız muahedesinin tasdiki munl- Iâkta kalmıştı, Bazı makaleler ve ahi- | ren neşredilen bazı kitaplar, efkârı umumiyenin bu nazik tasdik mesele- sine dikkatini Bazı Fransız edib ve muhatrirleri, Suriye meselesini 20 teşrinievvel 1921 tarihinde imzalanmış olan Ankara iti- lâfı ferdasında tahliye ettiğimiz ve Türkiyeye iade ettiğimiz Adana mın- takasına münasebetsiz bir şekilde ben- zetirlerken, Aleviler, Araplar, Dürzü- ler, fali hayır telâkki etmedikleri Su- riyenin hâkimiyetini (o istemiyerek ayaklanıyorlardı, Lübnanlılar, kendi hesaplarına intihaplarını yapmışlar ve Lübnan parlâmentosunun ittifakı ârasile mukadderatlarını Fransanın- kine bağlamışlardır. İki mütecaviz bir kızı bıçakla yaraladı Samatyada oturan Vaso İsminde bir Rum kızı, Kocamustafapaşada Kâzım isminde birinin evine misafir giderek bir müddet beraber oturmuş- Jar, geç vakit, Kâzım, Vasoyu evine bırakmak üzere dışarı çıkarmıştır. Bu sırada, yine o civarda oturan Enver ve Salm isimlerinde iki kişi karanlık sokakta bunların önüne çık- mışlar, kıza kendilerile beraber gel- mesini teklif etmişlerdir, Vaso bu tek- difi kabul etmeyine kızı bıçakla muh- telif yerlerinden yaralayıp kaçmış Tardır. Zabıta, az sonra her ikisini de yar kalamış, Vasoyu da hastaneye yatır- mıştır. Sabıkalı bir hırsız 10 ay hapse mahküm oldu Arnavudköyünde Yaninin evinden eşya çalarken cürmümeşhud halinde yakalanan İhsan adında “bir sabıka” Mhı.dün asliye dördüncü ceza mahko- mesinde muhakeme edilmiştir. İhsa- nın suçu sabit olduğundan, sabıkası da göz önünde tutularak on ay hap- sine karar verilmiş ve kendisi mahke- mede tevkif edilerek tevkifhaneye gön- derilmiştir.. Şüpheli bir ölüm Mevlânakapıda Kaleiçi denilen yer» de oturan Nazire adında elli beş yaş- larında bir kadın dün evinde ölü ola- rak bulunmuştur, Vaka adliyeye bil- dirilmiş adliye doktoru B, Enver Ka- ran cesedi muayene etmiştir. Bu mua- yenede bacaklarında * şüpheli yara izleri görüldüğünden ölümün sebebi- ni tesbit için cesed morga kaldını- mıştır, Müddelumumi muavinlerin- den B. Orhan Köni tahkikata başla. mıştar, zl reketleri vuku bulursa, mushede hünel ş verliğinin müddeaları yüzünden teh. | Şimdi bu çıkmazın içinden nasıl çıkis! işler, sanki Surtye muahedesi tasdik edilmiş ve tatbikatına normal bir Şe. yan muhtelif milliyetler, müfrit bir anlaşmamazlık göstererek kıyam ha- | kümleri mucibince Suriye milliyetper- | likeye düşen memleketin tamamiyeti ni temin etmek vazifesi Fransız aske rine düşer. ğ İngiliz - İrak muahedesinin kötü bir taklidi olan Fransız - Suriye müa- hedesi mucibince, hiçbir şeyi basit ol mıyan bir memleketin mukadderati- nı basit bir zihniyetle halletmeğe kal kışmıştır.. Fransız Hariciye Nezareti tarafın dan tanzim edilmiş olan yeni projenin varid olup olmadığını takdir etmek tg Fransız parlâmentosuna aittir, Suriye çalkanır, Fransız gazeteleri de mütalâa beyan ederken, Türkiye biraz merakla, Fransız meclisinin kaat Tarını beklemektedir, Vefatı, Türkiye yi acı bir teessür ve mateme garket miş olan Atatürk, Türk - Fransız müs © nasebafının vahim bir anında söyle diği nutukta, «Hatay meselesinin, Türk - Fransız dostluğunun mihâlg taşını teşkil ettiğiniz söylemişti, 4 tettie muz 1938 tarihindenberi, nesin ii surette halledilmiş ve iki dostluğu eski kuvvet ve kudretini buğs muştur. p” Hakiki dostlar, felâket zamanında belli olurlar, Genç Türk Cümhuriyetğ ve milleti, uğradığt son acı zıya esma» sında Fransız milletinin yeni Türki- yenin büyük kurucusunu na,kadar sevdiğini ve takdir ettiğini anlamış« tır. E Sözler uçar, yazılanlar da ebedi dö Zildir. Fakat bizde bir defa destlik verildi mi, geri alınmaz. Türk - Fran- $ız dostluğu, her ne OlUTS” way muyacuklur.» , İstimlâk kanununda tadilât | projesi tetkik ediliyor İstimlâk kanununun tadile tüzum 5 görülen noktalarının Belediye tara” fından tesbit edildiğini Belediye fen heyeti tarafından ihzar © ve hukuk işleri müdürlüğü tarafin. © dan tedkik edilen bu projenin bir kere de vilâyet mektupçusu B, Oş- | man Nuri, Belediye meklupçusu B. Necati, emlâk şubesi müdürü B. Muh“ sin tarafından tedkiki lâzım gelmiş» tir. Bu komisyon tedkiklerini süratle. bitirecek ve hazırlanan proje Dahili” ye Vekâletine gönderilecektir. — 4“) — »ğ Yumurta fiatları 10 para yükseldi i Yumurta piyasası hafifçe yüksel miştir, Yeni mahsul az geldiğinden ancak dahili istihlâki karşılıyabi mektedir, Büyük sandık yumurtalar 31 - 32 lira arasında satılıyor, Son günlerdeki yükselme nisbeti sandık başına 2 - 3 lira kadardır. i Toplan fiat farkı perakende Salış- lara da tesir etmiş, yumurta fali 10 para kadar fırlamıştır, İtalya ile Çekoslovakya bizden #x- »l Birkaç gündenberi İtalya lovakyaya Samsun ve Bandırma mak | larından mısır ihracına başlanmıştır. j İtalya mısırın 100 kilosuna 78 - 74 liret, Çekoslovakya da tonuna 53-54 'Türk lirası vermektedir. Son bir haf ta zarfında piyasaya 289 ton mist gelmiştir. İtalya ve Almanyaya arpa ihr tı devam ediyor. Hollanda ve İNT re de kuşyemi almaktadır. Bu, denin piyasası çok sağlam ve İ yükselmek iNidadını göstermek