17 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Otomobil hendeğe yuvarlanmış da şoför farkında değil Polisler sabaha karşı şoförü direk- siyon üstünde uyurken buldular Dün sabaha karşı Şişli - Büyükde- re yolu üzerinde Ayasağa civarında dolaşan devriye memurları orada hen- değin içine yuvarlanmış bir taksi oto- mobili, görmüşlerdir. Hendekte kısmen hasara uğramiş vaziyette .ve yana yuvarlanmış bir halde görülen taksinin 2128 plâka | numarasi taşıdığı görülmüştür. Birçok kazalarile meşhur olan bu yolda devrilmiş bir otomobil gören memurlar ) dise ihti- malile hendeğe inmişler, otomobilin İçine göz attıkları zaman direksiyon üzerinde bir adamın yatmakta oldu- ğunu farketmişlerd Memura ansız de- | A oiükyiz ve bitaraflık Naziliğe hücum edilmesine müsaade eden memleketler bitaraf sayılmıyacaklar Berlin 16 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Nasyonal sosyalizmin küçük bitaraf devletlerden istemekte olduğu «Totaliter bitaraflık» meselesi, EB. Alfred Rosenberg tarafından basıl- makta olan N. 5. Monatshefte adında- ki aylık mecmuada bir W lenin mevzuunu teşkil etmiş! Makale muharririnin tezi, şudur: «Bir devletin bitaraflığı, milleti h hangi bir millete karşı hissiyatını di- lediği gibi izhar etmek hususunda serbes bırakmak suretile, ilân edile- mez. Yani Almanya, küçük devletle. rin meselâ Nazi rejimine hücum edil. mesine müsüade ettikleri takdirde bu devletlerin bilaraflığı riayet etmiş ol- malarını kabul edemez.» Bu tezin tevsli halinde tevellüd ede- cek netayicin sonu gelmiyecektir. Ziraat kongresi Daily Herald gazetesinin bir resmi ve bir yazısı Londrada çıkan Daliy Herald ga- zetesi Ankarada toplanan ziraat kongresine aid bir resim neşretmiş ve resmin altına şunları yazmıştır: «Sağ tarafta gördüğünüz iki Türk köylüsü Ankarada bir ziraf mesele münakaşa edilirken Millet Meclisinde oturuyorlar. Köylülerin oraya davet edilmeleri ve fikirlerini beyan etmek için kendilerine ehemmiyet verilmesi tarihte ilk defa vaki oluyor. Köylüler alışmadıkları o muhitte dertlerini dökmek cesaretini göstermişler ve tarlada çalışan ameleye ve fakir köy- Jülere yardım etmeleri için ellerinden geldiği kadar çalışmalarını mebus- Yardan ri ica ca etmişlerdir.» Mısırın teslihatı Harbiye Nazırı bir ihtilâf yüzünden istifa etti Kahire 16 (A.A.) — Harbiye Nazırı Hasan Sabri paşa, Mili Müdafaa prog-'| raminin tatbiki için verilecek tahsisat dolayısile Kabine ile arasında çıkan bir noktai nazar ihtilâfı yüzünden is- tifa etmiştir. İhtilâf, bilhassa Maliye Nazırının, Sabri paşanın arzusuna rağmen me- murlar kadrosunda tensikat yapmak istemesinden çıkmıştır. Öğrenildiğine göre, Sabri paşanın istilası Kabinede yapılacak değişiklik- ten başka bir tesir husule getirmiye- cektir. ÖLÜM Kaptanı derya Ateş Mehmed paşa mahdumu bahriye miralaylığından mütekaid Mehmed Galip Ateş, dün irtihal eylemiştir. Cenazesi bugünkü sah günü saat 14 de Erenköyünde Hamam sokağında 94 numaralı köşk- Jerinden kaldırılarak istasyonda Zihni paşa camisinde namazı kılındıktan sonra Karacaahmeddeki aile kabrine akamete necek bir halde bulunan adamı bir hayli dürtüşledikten sonra kendine getirebilmişlerdir. Bir uykudan uyanır gibi olan bu adamın hüviyeti tetkik edilince, tak- inin şoförü Tevfik olduğu anlaşıl- miştir. Tevfik evvelâ, sıkı bir muayeneden geçirilmiş, bir tarafından ehemmiyetli bir yarası olmadığı görülmüştür. 'Tev- fik, sorguya çekilince, o akşam son derece sarhöş olduğunu, başına gelen- leri bilmediğini söylemiş ve, bu sar- hoşluk da tesbit edilmiştir, Emniyet müdürlüğünce şoförün eh- liyetnamesi müsadere edilmiştir. İcap eden kanuni takibat yapılmaktadır. Filistinde yeni çarpışmalar 3 “Arap; 1* Yalmdi “polis memuru öldürüldü Kudüs 16 (A.A.) — Dün gene birçok hâdiseler vukua gelmiştir. Bir tenkil hareketi esnasında üç Arap öldürül- müştür. Suriye hududu civarında bir Yahudi polis memuru asiler tarafın- dan katledilmiştir. Kudüs 16 (A.A.) Mutedil Arap mahfilleri, yuvarlak masa konferan. sında Arapları temsil etmek üzere münhasıran müfrit elemanları inti. hap edilmesini endişe ile karşılamak- tadırlar. Davar gazetesi, münhasıran büyük müftiye taraftar olan kimselerin kon- feransa davet edilmesi neticesinde hal. kın nazarı itibare alınmıyarak İngil. tere hükümeti ile müfritler arasında bit uzlaşma husule gelmesinden endi. şe etmektedir. Almanya müstemleke İstiyor Hitlerin murahassı gelecek hafta Londraya gidecek Londra 16 (A.A.) — Daily Herald gazetesinin bildirdiğine göre, Hitlerin fevkalâde murahhası yüzbaşi Fritz Wiedemann, gelecek hafta içinde Londraya gidecektir. Bu zat İngille- re hükümetile temasa geçerek Alman müstemlekelerinin iadesi meselesini görüşecektir. Yüzbaşı Wiedemann, Hitlere Almanyanın şarki Avrupada yapması muhtemel yeni bir talebine karşı İngilterenin hissiyatını bildiren bir rapor da gönderecektir. Bu gazete, Von Ribbentrop, 26 son- kânunda Polonyada Beck ile görüşe- ceği zaman Polonyanın müstemleke isteyeceğinin şüphesiz olduğunu yaz- makta ve bu taleblerin şubatta Kont Ciano Varşovaya geldiği zaman ted- kik edileceğini ilâve eylemektedir. Netice olarak Daily He d, Polons ya tarafından kendisine iğini, fa- kat Almanyanın tazyikine rağmen komintern. s#leyhindeki pakta iltihak etmek İslemediğini kaydetmektedir. Polonyanın her türlü taarru- zu redde hazır bulunması isteniyor Varşova 16 (A.A.) — Dün Varşova- da toplanan Popülist partisinin mü- dürler meclisi, kabul ettikleri bir ka. rar sureti ile sulha bağlılığını ilân etmekle beraber beynelmilel münase. betlerin gerginliği karşısında Polon- yanın hâriçden tamamiyetine karşı yapılacak her türlü tecavüzleri red- detmeğe hazır bulunması lâzım gel- diğini müşahade etmektedir. Cebelüttarıkta manevralar Cebelüttarık 16 (A.A.) — Resmen bildirildiğine göre anavatan filosu ile Cebelüttarık müstahkem mevkii gar- nizonu bu ayın 22 si ile 24 ü arasmda Cebelüttarık müdafaa sistemini dene- mek için müşterek talimler yapacak- lardır Ankara Borsası 16/1/9389 Esham ve Tahvilât Türk börcu 1 peşin Ergani ı Sivas - Erzurum 19.20 İzmir Esnaf ve Eh 5.10 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 581 Nem-York 100 Dolar 126.40 Paris 100 Frank 33825 Milâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre Fr. Amsterdam (oo 100 Florin Berlin 100 Rayhışmark Brüksel 100 Belga Atina 100 Drahmi Bofya 100 Leva Prag 100 Çekoslovak Kr. Madrid 100 Pezeta Varşova 100 Zioti Budapeşte 100 Pengo Bükreş 100 Ley Belgrad 100 Dinar Yokohama 100 Yen 8tokholm 100 İsveç Kr. Moskova 100 Ruble 19375 1075 nkası 213675 140775 1.585 4335 591 23.15 25.02 69025 28715 24 5025 30.4215 Bn 16/1/839 Pazartesi günü İstanbal Hâlinde toptan meyva ve sebze fiatları: En aşağı En yüksek fiatı titan 15 20 — 4— 45— 6 — satılan yaş Kilo Çalı f Bakla Bezelye Lâhana Kereviz kök , » — yaprak Demet Enginar Adet Karnabahar » Yeşi salata 100 Pancar Maydanoz Kırmını turp Bay Tuz Elma Amasya, » Ferik » İnebolu » Gümüşhane » lâz » Eagiliz (Taraklı) Armud İnebolu » Ankara Ayva Kestane Muz yerli » ecnebi Balkabağı Kestane kabağı Ağaç kavunu Yerli limon Ecnebi limon Portakal: Dörtyol 36 hık Paket kğ — ” Hlük > , 80 lik , 1001ük 150 Yk lük 8b tik , 100 Yük Rize Glük 80 lik 120 lik , 100 hk , 200 lük. Alanya 100 Hk Adet 150 Mandalina; Rize Penike Bodrum Mersin Demet Basüm > YZuuuuuuuuuz Sunu5luulasz Bs HASSEKEEBEYEEE ER 100 100 > Li | » Alanya > » Mersin Yafası » © » 180 » 150 » 180 100 Tük 100 1k 100 Tük 100 Tük Tepebaşı Dram kısmı Bu gece sast 200 da HAYDUTLAR 5 perde, 83 1 * LORETTA Karısını yaraladı Manisa istasyonunda kanlı bir vaka nisa İstasyo- Menemenli », kendisinden ayrı ya- 1sl bâyan İsmeti istasyonda görmüş, ki çekerek üzerine atıl- mıştır. Bayan İsmet, aldığı bir bıçak darbesi yüzünden feryada başlamış, istasyonda bulunan nokta polis me- müru B. Vehbi Özdemir yetişerek ikin- ci bıçak darbesine ve kadının öldürül. mesine mâni olmuş, suçluyu yakala- mıştır. Menemenli Hüseyin ifadesin- de: Karımı çok seviyorum, onun ben- den ayrı yaşamasına tahammül ede- miyorum. Kendisini sağ bırakmıyaca- ğım, ne zaman olsa öldüreceği Demiş ve a e tevkif edilmiş İzmir (Akşam) — Mi nunda bir vaka olmuştu! İzmirde bif ci denize düştü, 1 talebe tarafından kurtarıldı| İzmir (Akşam) Alsancakta bir fabrikada çalışan Fatma adında bir işçi kadın, sabahleyin Birinci kordon- dan yürüyerek fabrikaya giderken ayağı kayarak denize düşmüştür. O sirada liseye gitmekte olan lise tale- besinden B. Refik, derhal soyunmuş, havanın çok soğuk olmasına rağmen denize atılmış, boğulmak üzere bulu- nan kadını kurtarmıştır. İdeal Türk talebesi, bu suretle bir hayat kurtar. miş oldu. Kendisini takdir ederiz. İzmirde ikikaza İzmir (Akşam) — İzmirde Şeke ler çarşısında B. Ali Galibin şeker fab- rikasında bir kaza olmuştur. İşçi Kos. ti oğlu Türk tebaasından Yorgi, fab- rikada bir kazan içinde kaynıyan Şe kerli mayi, seyyar elektrik Jâmbasile kontrol ederken lâmbadan vücudüne elektrik cereyanı geçmiş ve kaynıyan şekerli mayiin içine düşmüştür. Et- raftan yetişen arkadaşları, yalnız iki kol ve eli yandığı halde kendisini kur. tarmışlardır. Yaralı hastaneye kaldı. rılmıştır. Halkapınarda iplik fabrikasında Ca- fer kızı 42 yaşlarında işçi Fatma, te- mizlik yaparken başını bir makine kâ- yışına çarptırmış, ağırca yaralanmış- tır. Amerikada havacılık Tayyareciliğin halk arasında tamimine çalışılacak ni-Louis, (Missouri) 16 (A.A.) — Tayyare cemiyetinin senelik toplan. tıst münasebetile Amerikan hu ğının yüzlerce ileri gelenleri di $am toplanarak Amerika ti ginin halk arasında tamimi meselesi. ni görüşmüşlerdir. 'Tayyarecilikle doğrudan doğruya veya dolayısile alâkadar olan Amerj- kan vatandaşları adedinin bazi Avru- pa memleketlerine ve bilhassa Alman- ya'ya nisbetle pek düşük olduğunu tesbit eden mukayeseler yapılmıştır. Sandal devrildi, denize döküldüler Tophanede oturan Ahmed vi 5 rinde iki arkad, tutmak üzere sandal de: ş dökülmüştür, Ah im cdle Mehmed mek bilmediklerinden ölümle pençe leşmekte oldukları bir sırada İzzet kaptanın idari eki Emaneti Hüda motörü imdadlarına koşmuş ve kar tan her iki genci muhakkak bir den kurtarmıştır, Hâlde seyyar satıcılığın ihyası isteniyor kabzımalları Bele retlerden, hamal azlığından vi da hâlde BEY satıcılığın kaldırı nü ileri sürerek & rar ihyası talebi tedkik URAN TİYATROSU Bu akşam İsmali D büllü, Cemal Sahir birlikte akşamı & Hamiyet Yüceses ve arkadaşları. . # Taksimde (Bu gece) (KISMET) odyil 3 perde Pek yakında: İNSAN MABUT Yarın akşam SÜME R sineması Sinemanın en büyük ve dehakâr yıldızlari JEAN PİERRE AUMONT veMEG LEMONNİERİ tarafmdan fevkalâde bir tarzda yaratılan ALi YILDIZI Parlak bir vodvil.., Gençlik ve Aşk ile dolu baş döndürücü filminde takdim edecektir. İlâveten: EKLER JURNAL Son dünya haberleri YOUNG GEORGES SANDERS Bu perşembe akşamı i P E K sinemasında Yarın akşam MELEK sinemasında Baş rollerde: Numara! k İNCE - ZEVKLİ - GÖZEL BİR MEVZU NEFİS MACAR MUSİKİSİ HERKESİN BEYENECEĞİ BİR FILM BARONES ve UŞAGI ANNA BELLA VILLIAM POVEL gWtukların ibre aldırılması rica olunur. Tek 40868 |