25 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika İtalyada sef seferberlik mi? Bir kaç sınıfın silâh altına çağırıldığı Romadan bildiriliyor Roma 25 (A.A.) — Orduda kısmi seferberlik ilân edildiği hakkında ya- bancı memleketlerde çıkan meseleler salâhiyettar mahfillerde yalanlanmak- ta ve alman tedbirlerin kısmi seferberlik ile hiç bir alâkası olmayıp yalnız mo- de ı ve teknik bir talime iştirak etmek üzere bir kaç ihtiyat sınıfın silâh al tr a çağrılması mevzuu bahis bulunduğu tasrih edilmektedir. Frankonun askerleri Barselon şehri önünde Şehir ağır toplar ve tayyareler tarafından topa tutuluyor Fransa Ispanyadan gelmek istiyen 50,000 mülteciyi kabul etmiyor Barselon 25 — Şehir, Frankistlerin ağır topçu ve tayyareleri tarafından mütemadiyen bombardıman edilmek- tedir. Frankoculara göre Barselon ne zaman düşecek? Borgos 25 — Nasyonalist askerlerin ileri yürüyüşü bükümetçi askerler arasında panik doğurmuştur. General Yügüe kolu, Barselon şehrinin cenup varuşlarına varmıştır. Nasyonalistler, hariçle bütün mü- nakalâtını kesmezden evvel şehre gir. Mmiyeceklerdir. Bu manevratıti “Yapıl. ması'da bir iki günlük mestlcdir. Tah- minlere göre Ftankönün âskerleri, üç Fransa - Iran Fransız Hariciye Nazırının Mecliste dostane sözleri Paris 24 (A.A.) — Mebusan mecli- sinde harici siyaset hakkında yapılan müzakereler esnasında Hariciye Na. zırı B. Bonnet, radikal - sosyalist ha- tiplerden B. Gaston Riounun sözünü keserek şöyle demiştir: «Tefsiri şayanı teessüf bir suitefeh- hüme sebebiyet vermiş olan gazete makâleleri neşrinden dolayı İran hü- kümetinin 25 birincikânunda bizim- le diplomasi münasebetlerini katet- meğe karar vermiş olduğuna tel- mihte bulundunuz. Fransa İrana kar- şı hakiki dostluk ve İran Şehinşahi- nın icraatına karşi hayranlık hisleri beslemektedir. Fransa, hürmete mü- nafi olan bu makâlelerin tefsirine te- essüf eder. Fransa hükümeti, mazide bir kalde teşkil etmiş olan dostane ve itimad &asına müstenid münasebetlerin tek- rar teessüs etmesi için çalışacaktır. Bu münasebetler, Fransa ile İran ara» sında mazide olduğu gibi baki olma- hdr,» Iki cerh vakası İki adam dostlarını bıçakla yaraladılar Dün akşam Feriköyde Sirkeci soks- ğında bir cerh vakası olmuştur. Re- cep adında biri, mezkür sokakta otu- ran 24 yaşındaki dostu Emineyi kal- çasının üç yerinden bıçakla yaralıya- rak kaçmıştır. Emine ile Reçep bir haftadanberi ayrı yaşiyorlarmış. Recep dün akşam eve gitmiş, Emine kapıyı açmamış. Bunun üzerine Recep te kapıyı zorla kirarak içeriye girmiş ve kadını yarâ- Tamıştır. Carih aranmaktadır. Beyoğlunda Bekâr sokağı köşesinde de bir cerh vakası olmuştur. Aliye is- minde bir kadın dostundan kâvga günden evvel Barselona girmiyecekler. dir. Fransa 50,000 mülteciyi kabul etmiyor Paris 25 — Cenevreden dönerken Paristen geçmiş olan Barselon Hari- ciye Nazırı B. Delvay, B. Bonnetile görüşerek Fransaya 50,000 İspanyol mültecinin kabul edilmesini rica et- miştir, B. Bönnet, bu Takamın imkân haddımı çok aştığı cevabını vermiştir. Hükümet Fransız topraklarına İspan- yol 'mültecilerinin akın etmelerine müsaade etmemek için hudud me- murlarina emirler vermiştir. Yalnız İspanyol çocukları Fransaya “kabul edileceklerdir. Almanya - Çekoslovakya Almanya, Çekoslovakyanin komünizm aleyhindeki pakta girmesini istiyor Londra 24 — Pragdaki Deyli Tel graf muhabirinin işaratına göre, Berlinden avdet eden Çekoslovakya Hariciye Nazırı B. Şvalkofski, Al- manyanın Çekoslovakyada demokrat fırkaların ortadan kalkmasında gös- terilen teahhürdan dolayı gayri mem- nun olduğunu Kâabineye haber ver- B. Şvalkofski B. Hitler ve B, Rib- bentropla evvelâ iktisadi meseleleri görüşmüştür. Fakat muhatapları, Çe- koslovakyadaki Alman ekalliyetinin şefi olan B. Kundtun taleblerine kar- şı Çek matbuatı tarafından takib edi- len hattı hareketi tenkid etmiştir. Almanya B. Kundtun noktai nazarımı tamamile tasvib ediyor. Deyli Telgraf muhabirine göre Ak manya, Çekoslovakyadan Sovyet Rur- ya ile dostluk paktından vaz geçme- sini, antıkominlem pakta iltihak et- mesini ve musevilere karşı tedbirler almasını taleb ediyor. Amerikada kış Soğuk ve kar devam ediyor 6 6 kişi şi öldü 'Nevyork SA (Ah) Amelkime şark hükümetlerinde soğuk dalgası ve kar fırtınası hüküm sürmekte devam ediyor. Soğuk ve kar, altı kişinin öl- mesine sebebiyet vermiş ve birçok ka zalara bals olmuştur. Nevyorkta asga- ri hararet derecesi, sıfır altında 13 ve azami hararet derecesi, sıfır altında 3 santigraddır. Mount ». Washington'dan bildirildi. ğine göre, orada harâret derecesi, sıfır altında A ve rüzgârın sürati saatte 31. Reisicümhur Ulusal ekonomi ve artırma kurumunu da himayelerine aldılar Ankara 24 (A.A) — Ulusal Ekono- mi ve Arttırma Kurumu merkezi umumisi, Kurumu, yüksek himaye. leri altına almayı Milli Şef İnönün- den istirham etmişti, Aldığımız habe- re göre, Relsicümhurumuz, ötedenbe- ri yakından alâkadar oldukları Ulu- sal Ekonomi ve Arttırma Kurumu- nu himayeleri altına almayı memnu- niyetle kabul buyurduklarını, Riya- setlcümhur umumi kâtipliği, Kurum genel başkanlığına bildirilmiştir. Denizbank umum müdürü istifa etti Umum müdürlüğe, umumi murakabe heyeti reisi B. Yusuf Ziya vekâleten tayin edildi Ankara 24 (Telefonla) — Deniz. bank umum müdürü B. Yusuf Ziya Öniş, sıhhi vaziyetinin müsâadesizli- ğinden bahisle bugün istifa etmiştir. İstifa, İktisad Vekâletince kabul edil- miş ve yerine Umumi mürakabe he. yeti relsi, eski Şirketi Hayriye müdü- rü B. Yusuf Ziya vekâleten tayin edil- miştir. Vekiller heyeti toplandı Ankara 24 (Telefonla) — Vekiller Heyeti bugün Parti grupu Içtiman- dan evvel Başvekil B. Celâl Bayarın başkanlığından toplanmıştır. Bir tebliğ Nebati yağlar, pamuklu men- sucat ve iplik üzerinde fazla istihsal yok Ankürü 24 (A.A) — Ztisad Vekü- letinden hildiriliyor. "Teşviki sanayi kanununda müzeyyel 4261 sayılı ka- nunun üçüncü maddesi mucibince tanzim edilmiş olan fazlai istihsal ni- zamnamesi ahkâmına göre Gla iğ tedkikat neticesinde: A -—- Memleketimizde ai ke- ten, susam, haşhaş, fındık, mısır ve ayçiçeğinden istihsal olunan nebati yağ, B — Metre murabbaı sikleti 100 gramdan hafif olan boyasız pamuklu mensucat ile her ne şekilde olursa olsun kasarlı, topu boyalı, ipliği bo- yalı ve hayvani veya nebati elyaf ile karışık olan pamuklu mensucat sa- nayiimizde fezlai istihsal olmadığı an- laşılmıştır. Tramvay şirketinin satın alınması müzakereleri Ankara 24 (Telefonla) — Tramvay şirketinin satın alınması müzakere- lerine bugün de devam olundu. Bu- günkü görüşmeler tesisat bedeileri ile satış fiatı etrafında cereyan etti, Kati müzakerelerin yarın başlıyacağı ha- ber verilmektedir. İzmit belediye intihabatının feshine karar verildi Ankara 24 (Telefonla) — Devlet Şürası Mülkiye dairesi, İzmit Beledi- yesi intihabatı hakkında Dahiliye Ve- kâletince yaptırılan tahkikata âit ey. rakı tedkik etmiş ve intihabatın-fes- hine karar vermiştir, İzmit valisi birkaç güne kadar vazifesine başlayacak Ankara 24 (Telefonla) — İzmit va- iliğine tayin edilmiş olan Birinci umumi müfettişlik başmüşaviri B, Ziya Tekel Diyarbakırdan buraya gelmiştir. B. Ziya Tekel birkaç gün burada kaldıktan sonra yeni vazife- sine başlamak üzere İzmite gidecek- tir. Fransa - Suriye münasebatı Şam 24 (A.A.) — Suriye İstiklâl partisi reisi Azmi butada söylediği i — 25 Kânunusani 1939 Dün Geceki ve Bu Sabahki Efaberler Kont Ciano gelecek hafta Berline gidiyor B. Göring şubat iptidasında Romaya oradan Trablusa gidecekmiş Pariş 24 (A.A) — Le Journal, Ber- linden istihbar ediyor: Alman maha- flinde Kont Clano'nun 28 İkincikâ- nunda Berline gelmesine intizar edil- mektedir, Mumaileyh, Şarki Avrupa ile Akdeniz ve İspanyanın vaziyeti hakkında Hitler ve Von Ribbentrop ile görüşecektir. B. Hitlerin 30 İkincikânünda Reich- tagda irad edeceği nutukta Almanya» nın İtalyan mutalebatı karşısındaki hissiyatının mahiyeti ve Fransanın Cümhuriyetçi İspanyollar lehine bir müdahalede bulunması ihtimali hak- kında uzun uzadıya İzahat vereceği | beyan edilmektedir. G. doering'in Şubat bidayetinde Romaya ve müteakiben Trablusgarb'e gideceği söylenmektedir. Diğer taraftan Le Journal, Roma hükümetinin iktisadi meseleleri mü- zakere etmek üzere, B. Volpi'yi mu- rahhas olarak göndermiş olduğunu unutmamak lâzım geldiğini ilâve et- mektedir. Belgrad 24 (A.A) — Kont Ciano, dün hududu geçerken matbuat mü- messillerine beyanatta bulunarak B. Stoyadinoriç ile yapmış olduğu görüş- menin Avrupa'nın bu kısmında vazi- yetin tavzihine ve huzur ve sükünun teminine medar olduğunu beyan et miştir. Kont Ciano demiştir ki: «Ben ve B. Stoyadinoviç, Tuna havzasında huzur ve sükünü ve mesai birliğini teshil etmek için büyük bir hüsnüni- yet izhar eyledik. İtalyanın diplomasi sahasındaki her hareketi, Roma - Ber- lin mihverinin çerçevesi içinde yapıl» maktadır» İtalyan gazetelerinin makaleleri Roma 24 (A.A.) — İtalyan matbu- atı Hariciye Nazırı Kont Ciano'nun Yugoslav hükümeti erkânile yaptığı mülâkatların ehemmiyetini - tebarüz ettirmekte devam ediyor. Glornale d'İtala diyor ki: Roma ile Belgrad arâsindâ ne İs- pânyol meselesi hâkkında ne de İtak yan - Fransız ibtilâfı hakında hiç bir fikir ayrılığı yoktur. Bittabi teşriki mesai dâima müşterek faâl hareketi tazammün etmez. Onun manası hiç bir meselede hiç bir hâdisede İtalya Müşterek Macar - Polonya hududu Polonya buna daima müza- heret edecek Leh müşterek hududu ve Karpatlaral- tı Rütenyası vakayii hakkında me- buslardan Düdzinski'nin bir istizahı- na cevap veren Hariciye Nazırı B. Beck, şöyle demiştir: «Polonya hükümeti, Macar hükü- metinin Karpatlaraltını istirdad et- mek ve bu suretle Polonya ile müşte- Tek bir hudud vücude getirmek husu- sundaki emellerine vakıftır. Macar hükümeti, bu meseleyi ortaya attıkça bu mütalebatı hakkında Polonyanın hayırhahane hareketine güvenebilir. Şimdiki vaziyette Polonya hüküme- ti, Çekoslovakyaya karşı bir güna ara- xi mütalebe etmek tasavvurunda de» gğüdir. Hükümet, Karpatlaraltındaki vakayiin inkişafını dikkatle takip et- mektedir, Ve Lehistan menfaatleri tehlikeye maruz kaldığı takdirde bu tehlikeyi defetmek için icap eden ted- birleri alacaktır. Ankara Türkkuşu sahasında tetkikat Ankara 24 (Telefonla) — Beden terbiyesi İstişare heyeti bugün öğle- ile Yugoslavyanın ihtilâf halinde bu- Tunmiyacağıdır. İtalyan - Yugoslav münasebalı Roma - Berlin mihverine doğrudan doğruya dahil bulumuyorsa dao sisteme tamamiyle intibak etmekte- dir. Mezkür gazete, Yugoslavya ile Macaristan arasında pek yakında bir dostluk ve ademi tecavüz paktı akdinden de bahsederek daha güç olmakla. beraber Macaristan - Ro- manya barısının da tahakkuk etmesi. ni temenni &ylemektedir. Yugoslav gazetelerinin makaleleri Belgrad 24 (A.A.) — Avala ajan- sından; Gazeteler, Kont Cianonun Bet- grad'ı ziyareti “münasebetiyle yapıi- mış olan merasimden bahselmekte- dirler. Samouprava gazetesi, dün akşam- ki baş makalesinde, ezcümle şöyle demektedir: «Bütün cihan efkârı umumiyesi, Kont Ciano ile B. Stoyadinoviç'in gö- Tüşmelerini Adriyatik'te iyi komşu- Yağun bir nişanesi addederek sempati ile selâmlamaktdaır, Belje'de iki devlet arasında yapıl- mış olan bu üşmenin dünyanın bu kısmındaki vaziyeti tenvir etmiş ve B. Stoyadinoriç'in büyük bir ma- haret ve muvaffakiyetle idare etmek- te olduğu harici siyasetin esasını teş- kil eden sulh ve Milleller arasında halisane mesal birliği fikrine kıymetli bir yardımı dokunmuş olduğu netico- sini istihrac etmek mümkündür.» Macar telgraf-ajansının bir tebliği. Budapişte 24 (A:A:) — Macar 'tet- graf ajansının “diplomatik muharriri, nizam ve sulhün tarsini için İtalya ile Yugoslavya'nın mesai birliğinde İ bulunacaklarına telmihettikten son- i ra Belje görüşmeleri hakkında mu- talâalar yürütmekte ve bu görüşme- lerin Macar - Yugoslav mukarenetine doğru yeni bir merhale teşkil etmek. te olduğunu, beyan etmektedir, Mu- 'harrir bu münasebetle Macar Hariciye Nazın B. Csaky'nın:Kont Ciano'nun Budapeste seyahati münasebetiyle «Dostlarımızın dostu, bizim de dostu- muzdur.3 dediğini hatırlatmaktadır. Amerikanın tedbirleri Büyük Okyanusta yeni bir üs yapacak Vaşington 24 (A.A.) — Mümessiller meclisi bahriye encümeni reisi B. Vin- —-—— İ son, Bahriye Nezareti namına bir pro- Varşovü 24 (A.A.) — Bir Macar - | je tevdi etmiştir. Bu proje, Kaliforni- yada kâin Onkland'da bir inşaat üs vücude getirilmesine mütealliktir. Bahriye nezareti, altı buçuk milyon dolar tahsisat istemekte ve bu üssül- harekenin gerek büyük Okyanusun müdafaası, gerek filonun sulh zama- nındaki harekâtı için zaruri olduğu- na işaret eylemektedir. Fransanın Suriye fevkalâde komiseri Ankaraya geliyor Beyrut 24 (A.A.) — Fransanın Su- riye ve Lübnân fevkalâde komiseri B. Puaut'nun yakında Ankaraya gide- ceği bildirilmektedir. İngiltereden 80 mühendis geliyor Ankara 24 (Telefonla) — Karabük demir ve çelik fabrikalarının işlet mesinde istihdam edilmek üzere İn- giltereden 80 kadar mühendis getiri- lecektir. Bu mühendisler Brasserd şirketi ile Sümer Bank fen heyetinin mürakabesi altında vazife görecekler ve Sümer Bank hesabına çalışacâak- lardır.