3 Şubat 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

3 Şubat 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

3 Şubat 1939 Üniversite Slebelermdeli bir grup Berlinde Talebeler şerefine sefarette çay ziyafeti, Türk klübünde de bir müsamere verildi Berlin (Akşam) — Sömestr tatil lerinden istifade ederek seyahate Çı- kan üniversite talebelerinden bir grup Berline geldi. Üniversite doçeni- lerinden B. Hıfzı Veldet'in riyaseti a- tında seyahat eden talebelere büyük elçimiz B. Hamdi Arpağ. tarafından bir çay ziyafeti verildi. Davetliler me- yanında Alman resmi 'makamatına ve yüksek mahafiline mensup zevat bulunuyordu. Ezcümle Alman genç- lik teşkilâtindan Herr Löwer, fırka erkânından Freiherr von Harder Dr. Feish de bunlar arasındaydı. Büyük elçimiz B, Hamdi Arpağ'ın hoş geldiniz hitabesine mukabil, B. Doçent Hıfzı Veldet, gösterilen hüs- nü kabulden dolayı büyük elçiye, Al man hükümeti nümina mihmuand likle kümetine, ibraz etmiş oldukları mi- safirperverlikten dolayı samimi te- | da bulunan zevata, Alman hü-! şekkürlerde bulunmuş ve gençliğin tanışması, istikbal sulhünün esası olacağını ve gayeye varmak için de her iki taraf gençliğinin biribirini hakkile tanıyarak elbirliğile çalışma- sı icab ettiğini söylemiştir. Bundan sonra musiki tahsilinde bulunan bayan Saadet İkesusun tat- lı sesile okuduğu halk şarkım, maha- ret ve dirayetile kendini herkese sev- diren bayan Perihanın piyanoda çal- dığı parçalar, zevkle âlnlendi, derimiz, geceyi Türk klübün- »n bir müsamerede geçirdiler. Bu müsamereye bayan Sandet ile cenubi Afrikada doğmuş ve bugün Almanyada tahsilde bulunan diğer bir bayan iştirak etmiştir. Tahsilde bulunan talebelerimizden B. Şerif Hulusinin okuduğu halk şarkıları takdir ve alkış topladı. Z.B. Hava bozmak için meğer bayramı bekliyormuş (Baş tarafı 1 inci sahifede) yağmur başladı. Bayramın ikinci gü- nü hava evvelâ bulutlu ve yağınurlu idi, sıcaklık birdenbire üç dört d ecye düştü ve öğleden 8 ğ Ia beraber kar yağmıya baş bütün gece fir! devam etti, Bayramın üçür se İstanbu- la ilikleri titreten bir soğuk hâkir Istanbulda bayram günleri bütün tah ne olarak fena hava- larla geçti, Bol bol projeleri yapanlar şında oturmak riyetinde kat- dıilar, Bayramın ilk günü sokaklar bissolürâctak derecede kalabalıktı. Fakat ikinci ve üçüncü günler tama- men €vlerde geçirildi. Sinemalar ve kahveler çok rağbet gördü, büyük caddeler saat yediden sonra tama- men boşalıyordu. Sinemaların seansları bile tenha idi. Bursaya gidenler Bayram münasebetiyle İstanbul- dan bir çok tanınmış aileler Bursaya de soba ba- . İŞ BANKASI 539 K. TASARRUF iKRAMIYE PLÂNI 32,000 LİRA MÜKÂFAT Kuralar: 1 Şubat, 1 Mayıs, 1 Eylül, 26 Ağustos 1ikinciteşrin tarihlerinde çekilecektir gece | | İ ! İ gitmişlerdi. Fakat havalar Bursada da İstanbuldakinin ayni oldu. Uluda- ga çıkmak karariyle Bursaya koşan- lar otellerden dışarı çıkamadılar, Velhasıl havalar bu sefer ümid edil- medik bir mane ile tam bayram sabahı bozdu ve güzel havalara göre nme ve dinlenme u altüst etti Uludağda kayak sporları Bursa 1 (A.A) — Uludağda ayaz- dan katılaşan ağlâm güneş altında yaya u- sun gezintiler yaparak geçirmiştir. Bayram dağda spor yaparak geçiren iki yüz eli kadar gencin bü- yük bir sevinçle karşıladıkları dün geceki yağıştarı sonra bugün kayak müsabakalarına başlanmıştır. Müsabakaların birincisi on sekiz kilom k hafif mukavemet yarı- şı, fazlaca esen rüzgürdan dolayı, on beş kilometre tir. Bu müsabakaya muhtelif mınta- İKRAMİYELER: 1 Adet 2000liralık 5 8 " ” ” ” ” ” 1000 500 250 100 50 25 ” ” ” ” ” ” üzerinden icra edilmiş- | AKŞAM. (Baş tarafı 1 inci sahifede) Me faşizm, ne komünizm) Amerika vaziyet alıyor | dır, İkisine karşı da mak lâzımdır. Diktatörlüklerle, yani Faşist ve Nazi devletlerle demokrasi arasındaki mücadeleye: gelince, Avrupanın vazi- yetinin tehlikeli olduğunu itiraf et- mek lâzımdır. Ancak bu tehlike söy- lendiği kadar yakn değildir. Dikta- törler taarruza kalkışacak olurlarsa geçilmesi güç manialarla karşılaşa- caklardır. Çelik karaciğer (Baş tarafı 11 nci sahifede) verilmiş olur. Âlet hava tazyikı yaptı- ğı zaman da hasta soluk verir, zefir yapar. Mütehassıslardan aldığımız !zahata göre bir hastaya suni teneffüs yaptır- mak için mekanik cihazlar da mer- cuttur, Fakat onlarda hastanın bir kuvvet sarfetmesi lâzım gelmekte ve sağının solunun zedelenmesi ihtimali mevcut bulunmaktadır. Halbuki bu berikinde rahat. Bir kere içine yattıktan sonra artık ya- pacağı hiçbir şey yoktur. Bu bakım- dan Kollens - Dtinger cihazi (fenni adı budur) idealdir, ve bu yüzdendir ki zehirlenme, boğulma vesair gibi kazalarda hasta bu âletle derhal teda- tedbirli bulun- Yi altına alınır. Zaten âletin icadı da zehirli gazlardan korunma çareleri düşünülürken akla gelmiştir. Elektrik çarpmasında, suda boğ'ul- mada ve bilhassa göğüs adelâtının felcini mucip âfetlerde çelik ciğer fennin bulduğu en mükemmel tedavi vasıtasıdır. Âlet 1700 liraya alınmış- tır. Pek bahalı da sayılmaz.» Müşterek akciğerler Amerikada çelik akciğer çok taam- müm etmiştir. Bunlar bir kişilik iken son zamanlarda birkaç likleri ya- pılmağa başlanmıştır. Müşterek çelik akciğerlerde üstüvanenin içine dört hâtta sekiz kişi ve bir iki hasta ba- kıcı girmektedir. Bunlar daha ziyade EEEREEEER | kalardan 23 genç girmiş ve hepsi arı- galfparkuru bitirmiştir. Teknik neticeler şudur: Birinci, Bursadan Mustafa Güçlü Isaat 3D. 408. İkinci, Ankaradan Nâzım Küçükas- Jan i saat 5D. 245. Üçüncü, Bursadan Dağcı 1 saat 6 D. 405. Yarın süret müsabakaları caktır, Salâhaddin yapıla» iş Bankasına para yatırmakla, yalnız para biriktirmiş olmaz, aynı zamanda talihinizi de denemiş olursunuz. öksürenlere KATRAN HAKKI EKREM (Baş tarafı 1 inci nci sahifede) hareket etmektedir. Fransa ve İngil- tere bir harpte mağlüp olurlarsa de- mokrasinin sor Kalesi olarak Amerika ortada kalacaktır.» Âyan meclisi ordu encümeni âza- sından bir zatın söylediğine güre, B. Rooseveltin yalnız Fransa ve İngilte- | reye değil, diktatörlüklerin taarruz. ları tehdidine mukavemete hazır olan Avrupanın diğer müstakil devletleri. ne de harp malzemesi satmağa âmâ- de olduğunu söylemiştir. Amerika mahafili ne diyor? Vaşington 2 — Siyasi mahafil, B. Rooseveltin beyanatını ehemm karşılamıştır. Bu mahafilde deniliyor ki: «Japonya Asyada büyük bir hare- kete geçtiği, Almanya ve İtalya Av- rupaya hâkim olmağa çalıştıkları bir sırada Amerikanın yeralmeası lâzım. dır. İngiltere ve nsa Amerikanın ileri müdafileridir.» Âyandan Pittman, Amerikanın va- giyelini tamamen tasvip etmiş: «De mokrat devletlere yardım etmemek, onları tehdit eden devletlere yardım etmektir. demiştir. Nevyork 2 — Bütün gazeteler Cüm- hurrelsinin beyanatını ehemmiyetle kaydetmekte ve bunu tasvip eylemek. tedir. Almanya ve İtalyada ne diyorlar? Berlin 2 — Amerika Cümhurreisi nin nutku Almanyada endişe uyan- dırmıştır. Almanyanın Amerika İle ticaret müzakeresine girişmek için çalıştığı sırada vuku bulan bu beya- nat ehemmiyetle kaydedilmiştir. Alman gazeteleri B. Roosevelti bi- taraflığı ihlâl etmek ve Moskova ile birleşerek harbi teş edenlerin ba- şına geçmekle itham ediyorlar. Roma 2 — İtalyan gazeteleri Rooseveltin “sözleri hakkında umumi- yetle şu mütaleada bulunuyorlar «Amerika Cümhurreisinin sözlerin. den anlaşıldığına göre, Avrupada harp olursa demokrat devletler harp levazımı tedariki hususunda Ameri- kanın yardımına istinat edeceklerdir, Bunda şüphe etmemek lâzımdır.» Bazı mâhafil B. Rooseveltin sözleri- ni, İtalya taarruza uğrarsa Almanya- nın yardıma koşacağına dair, B. Hit- ler tarafından vuku bulan beyanata cevap addetmektedir. İngiliz gazetelerinin makaleleri Tondra 2 cümhuru Rooseveltin âyan ordu en- cümenindeki beyanatına dâir -Ame- rikan matbuatının yaptığı neşriyat İngiliz gazetelerinde büyük bir akis yapmıştır. Times diyor ki: Reisicümhür Rooseveltin beyanatı- na dalr Amerikan gazetelerinin yap- tiği neşriyatın Reisicümhurun niyet- lerine uymadığını zannetmek için hiç bir sebep görmüyoruz. Vakıa Amerika mebusan meclisinde bu siyasete karşı muhaliflik hareke- tinde bulunulmasını bekliyebiliriz. Fakat Amerika efkârumumiyesinin 1914 de olduğundan çok daha ziyade Jehimizde bulunduğunu kaydetmemiz lâzımdır. Daily Telegraf diyor ki: Reisicümhurun beyanatı, öteden. beri takip ettiği siyaseti muzaffer kılmak için şiddetle mücadeleye az- metmiş olduğu suretinde tefsir edile- bilir. Bu siyasetin esası mütecavizlere yardım etmemek ve demokrasilere yardımda bulunmaktır. Daily Herald da şöyle yazıyor: Bir harp takdirinde Amerikadan yardım göreceğimiz keyfiyeti bizlere ferahlık verecek" mahiyettedir. Fakat bizi asl sevindiren cihet bu beyana- tın harbi derhal uzaklaştırmış olma- sıdır. Amerika Harbiye müsteşa- rının nutku Vaşington 2 (A.A.) — Harbiye Ne. zareti müsteşarı B. Johnson, dün rad. yo ile neşredilmiş olan bir nutkunda şöyle demiştir; «Amerika, dünyâya kuvvetle hâkim olmağa karar verenlere karşı silâh- Janmak» mecburiyetindedir. Bazıları için Amerikanın istilâsı, korkulu bir rüya olabilir, fakat bunların bile dün hayal telâkki edilmiş olan-bir şeyin meclisi bah B. (A.A.) — Amerika Reisi. | bugün hakikat hâline gelmiş oldu ğunu kabul etmeleri lâzımdır. Her iki Okyanustaki sahillerimizi çok uzun olması dolayısile ve uza yerlerde arazimiz bulunması sebebil diğer hiçbir donarmadan aşağı olmâ yacak bir donanmaya sahip olmal bizim için bir zarurettir. Monroe, ka idesi mucibince garbi nısıf küredek mesuliyetlerimiz hasebile kuvvetli bi tayyare #llosuna ihtiyacımız vardır. Muhalefet harekete geçti Yaşington 2 (A.A.) — Relsicümhu Rooseveltin âyan ordu encümenindi yaptığı beyanat muhalefeti hareket getirmiştir. Muhalefet harici siyasete sit bütür meselelerin halka bildirilmesini iste meye başlamıştır. Hariciye ve hükümet azaları, ordi encümeninin, Relsicümhur tarafın | dan verilen izahatı çok iyi karşılamı! olmasından dolayı memnuniyet beyan eylemektedir. Almanya Carolines adalarır tahkim ediyor Yaşingten 2 (A.A.) — Mebusan encümeninde o beya nalta bulunan cümhuriyetçi mebus Maas,. Almanyanmn Carolines adala- rını Jâponyanın muvafakatile tahkim etmekte olduğuna dair mevsuk ha. berler almış olduğunu bildirmiştir. Tekzip edilen haber Vaşington 2 (A.A.) — Dominik Cümhurreisinin Berline giderek Do minike ait bazı toprakların Almanya ya satılması hakkında müzakerelerde bulunacağına dair olan haberleri Do minik elçisi kati olarak tekzip eyles mektedir, Amerikan donanmasının manevraları Guantanuamo 2 (A.A.) — Salâhi- | yettar mahafilden bildirildiğine göre, Reisicüimhur Roosevelt Amerikan do- nanm ın Atlantik denizindeki bü- yük manevralarının bir kısmına Hons ton zırhlisi üzerinde iştirak edecek- tir. Bu mânevrâların hedefi, bütün Amerika sahillerini Avrupadan gele. cek bir taarruza karşı müessir “bir tarzda korumaktır. Ayan ordu encümeni bugün toplanıyor Vaşington 2 (A.A.) — Âyari ordu encümeni cuma günü toplanarak Re-| isicümhür tarafından yapılan beya» natın metnini neşredip etmemeye Kâ- rar verecektir, TAKŞAM Abone ücretleri Türkiye Ecnebi 1400 kuruş 2700 kuruş 8 » M0 » ww >» 000 » 150 Posta ittihadına dahli umıyan ecnebi memleketler: Senellği 3600, altı aylığı 1800, üç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kürüşluk pul göndermek lâzımdır. Zilhicce 12 — Kasım 87 043 Va, 530 1228 1500 1726 1858 idarehabe: Babıdli civarı Acımusluk sokak No. 13 "di YENİ NEŞRİYAT: TAİS Anatol Frans'ın bu kiymetli eserinin Nasuhi Baydar tarafından yapılan terci mesi «Dünya muharrirlerinden tereğmel serisi, pin birinci kitabı olarak intişar miştir, STEPTE Birinci baskısının mevcudu tamamenl tükenen ve edebiyat öğretmeni Mustafı Xihal Özün tarafından türkçeye çevrili Gorti'nin bu kıymetli eserinin 2 nci b da gene Remzi Kitabevinin çıkarmakta ol duğu «Dünya muharrirlerinden tereüm gerisinin. 3 üncü sayısı olarak in etmiştir. BEKÂRLAR Fransanmm harb sonras muhürrirle den Montherlaant'ın en müvafak bir e: ridir, Üniversite doçentlerinden Arten tarafından dilimize çevrtlmişi Remzl Kitabevinin çıkarmakta olduğul «Dünya muharrirlerinden tercümeler 88 risi» nin 27 vel kitabı olarak yi miştir,